abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 april 2003 @ 00:34:45 #1
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610347
Door toedoen van Ryan3 ben ik eens aan het spitten geweest welke gelovigen nu eigenlijk het mystieke of de geheimen in de Bijbel hadden gevonden.
Jawel, het zijn de Katharen. Een groep mensen welke vanuit de Balkan langzaam west Europa zijn binnen getrokken in de 10e eeuw. Recht onder de katholieke paus (was in die tijd niet zo vredelievend, de katholieke religie leek meer gebaseerd op zelfverheerlijking, uitpersing, domhouden en zelfverrijking dan op het naleven van wetten welke gedikteerd worden door de Bijbel).
De Katharen hadden alleen het Nieuwe Testament als Bijbel met voornamelijk Johannes als belangrijkste.

Hun ideeën zijn als volgt:

- Er zijn 2 Goden:

• Enerzijds de geestelijke, onzichtbare en eeuwige werkelijkheid: Het koninkrijk van de goede God.
  • Anderzijds de zichtbare wereld, een geheel van materiële en tijdelijke werkelijkheid, voorbijgaand dus, voorbestemd tot verderf en vernietiging. In deze wereld openbaart zich het kwaad, we leven in haat, afgunst, tijd en materie.

- Elk mens draagt de Goddelijke Vonk maar is dit 'vergeten'

- Om in het Koninkrijk Gods te komen moeten zij proberen weer bewust te worden van hun Goddelijke Oorsprong, daar doet men meerdere levens over (reïncarnatie dus), alleen zo kunnen ze ontsnappen aan hun kerker, het lichaam.

- Geen Kerk zoals de Katholieken, men begaf zich onder de mensen en vertelde zo hun verhalen aan boeren en toehoorders.

- Geen Hierarchie, zij verwierpen rijkdom en macht.

- Man en vrouw gelijk aan elkaar (dit kon natuurlijk niet volgens de Katholieken, het heeft bijna 1000 jaar geduurd en nog doen wij moderne mensen moeilijk)

- Om zuiver te worden en blijven moest men strikt leven:

• Geen sex
  • Geen vlees
  • Geen dierlijke bijprodukten zoals zuivel
  • Geen bezit
  • Geen mens of dier kwaad doen
  • Werken voor eigen onderhoud
  • Niet vloeken

Uiteindelijk werden deze vredelievende mensen uitgemoord door de Katholieken dmv een Kruistocht.

Ik ben van mening dat deze Katharen sommige geheimen die in de Bijbel stonden er uit wisten te halen en deze wisten toe te passen op hun leven. Ik weet nu nog te weinig af van de Katharen, wellicht dat iemand anders dit verhaal kan aanvullen met passende informatie?

De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_9610454
Kathaten weet ik niets van. Wel ben ik van mening dat wat je schrijft m.b.t. de boodschap in de bijbel niet geheel correct is.

De punten die je onder echter aangeeft kloppen imho.

pi_9610476
Hoe weten jullie wat de enige 'juiste' manier van interpreteren is? Staat dat ook ergens? Jullie kunnen het blijkbaar onderling niet eens eens worden.
  zondag 6 april 2003 @ 00:41:30 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_9610477
Geen sex? Dan had die kruistocht geeneens zin.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_9610532
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:41 schreef matthijn99 het volgende:
Hoe weten jullie wat de enige 'juiste' manier van interpreteren is? Staat dat ook ergens? Jullie kunnen het blijkbaar onderling niet eens eens worden.
Er is geen enige juiste manier. Elke keuze zal consequenties hebben. Je kunt voor jezelf bepalen of je die consequenties wilt aanvaarden.
pi_9610581
Nice, wat heb jij als bron gebruikt, vind het overigens knap hoor hoe je het samenvat

Persoonlijk zie ik de bijbel, en dan vooral het eerste testament als handboek....

Ik vergelijk het altijd met de manieren van de aboriginals in Australie, met hun droom en verhaal cultuur..

Zei vertellen elkaar hoe je moet leven, ze vertellen dit doormiddel van verhalen..

In de moderne tijd doen we dat nog steeds door middel van sprookjes, jammer alleen dat de sprookjes niet meer zo gewaardeerd worden .
De katharen deden dat dus ook.

Eigenlijk doen alle culturen dat.

Het gaat er dus niet om dat je een verhaal overneemt, maar het gewoon als leidraad neemt...
Geen gezeik over details! maar neem een verhaal en probeer het te begrijpen probeer de goede punten eruit te halen.. meer niet...

Noot: Deze post is origineel en uniek. De kleine variaties in spelling en grammatica vergroten haar individueele karakter en schoonheid en kunnen in geen geval beschouwd worden als onvolmaaktheden of fouten.
  zondag 6 april 2003 @ 00:48:11 #7
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610587
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:40 schreef Mariel het volgende:
Kathaten weet ik niets van. Wel ben ik van mening dat wat je schrijft m.b.t. de boodschap in de bijbel niet geheel correct is.

De punten die je onder echter aangeeft kloppen imho.

Ik heb neergezet van wat er bekend is over Katharen. Zij hadden dit naar mijn idee in die tijd best goed door, alleen een beetje ver doorgezet met hun leefregels. Juist die leefregels en het verspreiden van hun ideeën zorgde er toen voor (10e tot 13e eeuw) dat onze lieve paus, geweld nodig achte om deze mensen uit te roeien, omdat in die tijd zijn macht minder werd over het klootjesvolk....
De gene die probeert te bewijzen dat zijn geloof beter is dan dat van een ander, begrijpt de betekenis van religie niet.
meer esotherisch
pi_9610608
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:44 schreef Mariel het volgende:
Er is geen enige juiste manier. Elke keuze zal consequenties hebben. Je kunt voor jezelf bepalen of je die consequenties wilt aanvaarden.
Voor het maken van die keuzes is het dan wellicht handig om zeker te weten wat de consequenties van die keuzes zullen zijn. Alleen dat zeker weten, hè. .
pi_9610637
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:48 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Ik heb neergezet van wat er bekend is over Katharen. Zij hadden dit naar mijn idee in die tijd best goed door, alleen een beetje ver doorgezet met hun leefregels. Juist die leefregels en het verspreiden van hun ideeën zorgde er toen voor (10e tot 13e eeuw) dat onze lieve paus, geweld nodig achte om deze mensen uit te roeien, omdat in die tijd zijn macht minder werd over het klootjesvolk....

Leven naar regels is imho goed, zolang die regels vrijwillig zijn. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik hier bedoel, maar zoniet wil ik het gaarne toelichten..
  zondag 6 april 2003 @ 00:51:16 #10
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610639
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:49 schreef matthijn99 het volgende:
Voor het maken van die keuzes is het dan wellicht handig om zeker te weten wat de consequenties van die keuzes zullen zijn. Alleen dat zeker weten, hè. .
Geldt ook voor wat je eet. Ook dat heeft zijn consequenties
meer esotherisch
  zondag 6 april 2003 @ 00:52:46 #11
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610661
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:51 schreef Mariel het volgende:
Leven naar regels is imho goed, zolang die regels vrijwillig zijn. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik hier bedoel, maar zoniet wil ik het gaarne toelichten..
Ik denk dat dat juist de kracht was van de Katharen, zij wilden geen macht ed zoals het katholieke imperium. Zij verkondigden alleen hun verhaal aan diegenen die het wilden horen.
meer esotherisch
pi_9610692
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:52 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Ik denk dat dat juist de kracht was van de Katharen, zij wilden geen macht ed zoals het katholieke imperium. Zij verkondigden alleen hun verhaal aan diegenen die het wilden horen.

Dat is imho idd iets wat tegenwoordig vaak fout wordt gedaan. Het overbrengen van een boodschap kan nooit kwaad. "Geloof of ik schiet!" werkt natuurlijk niet, en is nutteloos
pi_9610708
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:51 schreef MacMeester het volgende:
Geldt ook voor wat je eet. Ook dat heeft zijn consequenties
Ja, verifieerbare consequenties.
  zondag 6 april 2003 @ 00:58:56 #14
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610743
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:56 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Ja, verifieerbare consequenties.

ehm....
maar dan wel heeel erg beperkt....
meer esotherisch
pi_9610771
De Katharen hebben in Zuid-Frankrijk en Noord-Spanje de meest bloeiende en vooruitstrevende cultuur ever gehad. Een klimaat van vrede en verdraagzaamheid, in de 12e en 13e eeuw echt een uitzondering.
De streek vergaarde een behoorlijke rijkdom, de interne rust was ook heel groot; lage misdaadcijfers, want er was weinig ongelijkheid.
De eigenschappen zoals boven beschreven golden alleen voor de 'betere' katharen. Men hield er een vrij en gelukkig leven op na.
Op enkele punten week men echter af van de katholieke kerk. Gedreven door jaloezie op dat welvarende gebied, veel welvarender dan de omgevende gebieden, kregen enkele graven het voorelkaar dat de paus een kruistocht sanctioneerde.
Hun mooie steden, zoals Toulouse, werden één voor één geplunderd, zogenaamd uit naam van de katholieke kerk. Zeker de helft van het daarvoor gebruikte leger was echter zelf heidens, of toch zeker niet christelijk. Die hebberige legermacht rolde de kathaarse gemeenschap moeiteloos op: ze hadden niet eens een leger.
Het laatste bolwerk was de burcht Montségur in Zuid Frankrijk, in de buurt van Perpignan. Hier hielden een paar honderd katharen ca 2 jaar stand. Uiteindelijk gaven ze op, moe van het beleg. Ze kregen de keus: bekeren en vrije aftocht, of niet bekeren en de brandstapel op.
De overgrote meerderheid koos de brandstapel. Vrijwillig klommen ze er op, zingend gingen ze ten onder. En daarmee een maatschappij die wat betreft verdraagzaamheid en ontwikkeldheid misschien ook de onze ver vooruit was.
  zondag 6 april 2003 @ 01:02:29 #16
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610792
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:00 schreef iteejer het volgende:
...verhaaltje....
Het maakte voor de Katharen niet uit of dat ze kozen voor de brandstapel, zij geloofde stellig in reïncarnatie
meer esotherisch
pi_9610859
quote:
Op zondag 6 april 2003 00:58 schreef MacMeester het volgende:
ehm....
maar dan wel heeel erg beperkt....
Ja, natuurlijk, ga de wetenschap nog een keer in twijfel trekken.

Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens god.

pi_9610876
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:07 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens god.

Ik heb het idee dat je nu praat over dingen waar je vrijwel niets vanaf weet. Vraag is of dat verstandig is..
  zondag 6 april 2003 @ 01:12:41 #19
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610923
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:07 schreef matthijn99 het volgende:
Hierover zijn talloze discussies geweest. Lijkt me niet verstandig om deze topic te gaan vervuilen met een herhaling hiervan.
quote:
Ben wel benieuwd dan hoe jij bepaalt wat voor eten je gaat kopen als je door de supermarkt loopt. Geen varkensvlees? Dat mag niet volgens God.
Doe ik niet.
De Katharen vinden dat vlees voortkomt uit sex en dus voortkomt uit het Kwaad, het aardse, het materiële. Daarom mogen zij dat niet.
meer esotherisch
pi_9610977
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:02 schreef MacMeester het volgende:
Het maakte voor de Katharen niet uit of dat ze kozen voor de brandstapel, zij geloofde stellig in reïncarnatie
Dat moet een enorm geloof geweest zijn, reincarnatie of niet, als je je daarvoor laat verbranden.
  zondag 6 april 2003 @ 01:18:29 #21
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9610979
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:08 schreef Mariel het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je nu praat over dingen waar je vrijwel niets vanaf weet. Vraag is of dat verstandig is..

Jij bent ook bevooroordeelt en of dat zo verstandig is.
Interessant trouwens die Katharen. Weet er iemand meer nog meer over..??

En waren dit de Christenen die aan zelfkastijding deden??

pi_9610998
Zou men ontopic kunnen blijven? Dank u
  zondag 6 april 2003 @ 01:20:54 #23
34949 MacMeester
MacMini schopt kont!
pi_9610999
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:18 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Jij bent ook bevooroordeelt en of dat zo verstandig is.
Interessant trouwens die Katharen. Weet er iemand meer nog meer over..??

En waren dit de Christenen die aan zelfkastijding deden??

Yep, de zonden of het niet naleven van hun regels was pijnlijk. Immers het lichaam was aards en materialistisch. Zij vonden dat het lichaam hen verleidt tot de zonde dus moest deze gestraft worden.
meer esotherisch
pi_9611059
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:20 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Yep, de zonden of het niet naleven van hun regels was pijnlijk. Immers het lichaam was aards en materialistisch. Zij vonden dat het lichaam hen verleidt tot de zonde dus moest deze gestraft worden.

Hoe zie je dit bij mensen die van plan zijn om letterlijk ingrepen te doen op hun lichaam?
  zondag 6 april 2003 @ 01:27:13 #25
2365 Frenkie
ALLES GOED?
pi_9611073
quote:
Op zondag 6 april 2003 01:20 schreef MacMeester het volgende:

[..]

Als ze geen hierarchie kenden, wie "leidde" hen dan. Er moet toch iemand geweest zijn die de "leer" bedacht/ontworpen heeft. En bij wie men voor raad terecht kon..??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')