Het principe is heel simpel: eerst stel je een vraag, over bijv. een dilemma in je leven waar je niet uitkomt. Met 3 muntjes gooi je dan 6 keer, en dan ontstaat er een "hexagram": 6 lijnen, die yin of yang zijn. Dit hexagram zoek je op in de I Tjing, en daar hoort dan een tekst bij, afhankelijk van de lijnen die je hebt gegooid. De antwoorden die je krijgt zijn vaak zo intelligent dat ze onmogelijk toeval kunnen zijn, en vaak heel praktisch en down to earth. Ik heb ervaren dat de I Tjing je wijze adviezen geeft, maar ook toekomst kan voorspellen. De laatste tijd gaat het boek steeds meer leven voor mij, en wordt het bijna een levend iets, een wijze oude man. Eentje die je wel met respect moet behandelen want rotvragen als "wat zijn de winnende lottonummers" worden meestal meedogenloos bestraft met vermanende woorden (echt waar!).
Wie heeft ook ervaringen met dit oude boek?
quote:Er is net een nieuwe vertaling uit: "de oorspronkelijke I Ching", door Alfred Huang. Deze is heel toegankelijk en bruikbaar, ik vind hem persoonlijk beter dan de "standaardversie" van Wilhelm (dat zwarte boek dat waarschijnlijk ook in jou boekenkast stond).
Op 08 januari 2001 16:44 schreef Chief het volgende:
Vroeger thuis hadden we I Tjing in de kast staan...ben nu (jaaaren later) weer benieuwd naar dat boek door jou post.
Ik ga er maar weer eens naar kijken...
quote:Ja en hier word ik dus echt misselijk van. De I Tjing is zo ongeveer de basis van een enorm ge-avanceerde en geleerde beschaving (de Chinese), het is een destillaat van honderden, zo niet duizenden jaren bijeengeraapte wijsheid en wereldobservatie, Oosterse wijsgeren studeren jarenlang op de I Tjing en ook vanuit Westerse wetenschappelijke hoek wordt de I Tjing niet zelden aangemerkt als een bron van wijsheid, en Sasha de super-intellectueel stelt ons wel ff gerust dat dat toch allemaal onzin is want zij weet het beter want zij leest de Libelle en de horoscopen die daarin staan zijn OOK allemaal onzin. Een staaltje logica voor gevorderden!
Op 08 januari 2001 18:23 schreef Sasha het volgende:
Ik heb ben ook een tijdje helemaal 'into' I Tjing geweest, maar als je er goed bij oplet dan zie je dat het eigenlijk allemaal onzin is. Hetzelfde als bij bijvoorbeeld horoscopen. (...) 't is een leuk tijdverdrijf, maar heeft echt niet veel meer waarde dan de gemiddelde horoscoop in een tijdschrift (die meestal gewoon door de redactie verzonnen wordt).
Natuurlijk is de uitkomst van een I tjing worp "toeval", alleen heeft toeval hier in het westen oha een andere betekenis/lading dan in het oosten. Hier is toeval zinloos en betekenisloos, daar gaan ze ervanuit dat alle toeval wel zin en betekenis heeft.
Als je de I Tjing echt rationeel gaat benaderen dan is het "gewoon toeval" standpunt wel erg moeilijk te verdedigen. Een paar voorbeelden:
Een tijd geleden stelde ik een vraag over een geldkwestie, of beleggen in een bepaald fonds een goed idee zou zijn. Ik weet het exacte antwoord niet meer, zeg hexagram X met bewegende lijn Y. Mijn moeder zat in precies dezelfde situatie, dus ze stelde exact dezelfde vraag. En ze kreeg ook exact hetzelfde antwoord: hexagram X met bewegende lijn Y. Er zijn 64 verschillende hexagrammen, en elke lijn kan naast yin of yang, bewegend of vast zijn. Dus in totaal zijn er minstens 7*64=448 verschillende uitkomsten mogelijk, en dan ga ik uit van maar 1 bewegende lijn per hexagram!
Nog een voorbeeld: een vriend wilde de I Tjing gebruiken om de loterij te voorspellen. Omdat ik de I Tjing een beetje ken, zei ik al dat daar waarschijnlijk of een vermaning of een zwaar vaag antwoord uit zou komen. En ja hoor, de uitkomst was "De Jeugddwaasheid". De strekking hiervan is ongeveer: "Het orakel is niet voor onervaren dwazen! Behandel me met respect, en stel geen verkeerde vragen, anders geef ik geen antwoord!"
Deze voorbeelden staan absoluut niet op zichzelf, dergelijke dingen gebeuren regelmatig. "Zomaar" toeval is het niet, ik zou het zinvol toeval noemen.
quote:Soms kan je er wel iets bij verzinnen , soms niet dus.
Op 09 januari 2001 10:25 schreef Ringo het volgende:Degenen die zich serieus ermee bezighouden, weten dat de I Tjing absoluut geen onzin is en dat de antwoorden die je krijgt vaak raadselachtig en moeilijk interpreteerbaar zijn, maar ook vaak zeer helder en overeenkomend met de vraag die je stelde.
quote:Ziehier de samenvatting van de argumenten VOOR I Tsjing.
Wie dat niet gelooft, gelooft dat niet. Punt uit.
quote:Ik had flink wat geld in een fonds gestopt en dat fonds was flink gekelderd. Ik vroeg wat het advies van de I Tjing hierover was. Heel kort gezegd kwam het neer op: "heb geduld, komt wel weer goed. Maar verwacht niet te veel." Heel iets anders dan de vraag "Geef me de winnende loterijgetallen van volgende maand"
Op 09 januari 2001 12:54 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ja ja , beleggen doet ie wel en gokken niet
quote:Sjongejonge, soms lijkt het hier net het Lagerhuis.
Op 09 januari 2001 12:59 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ziehier de samenvatting van de argumenten VOOR I Tsjing.
Dit is eigenlijk het zelfde als de discussie over het placebo effect. Als je er wat aan hebt in je leven, en als de antwoorden die je krijgt zinvol voor je zijn, WHO GIVES A FUCK of het wetenschappelijk te bewijzen is of niet?
Voor mij is de I Tjing erg waardevol. Ik leer er mezelf en mijn drijfveren beter door kennen. Het boek geeft mij intelligente antwoorden op mijn vragen. En dat is all I need. Ik zit echt niet te wachten op het wetenschappelijke bewijs. Al zou het nergens op gebaseerd zijn (wat niet zo is) dan nog zou het waardevol zijn, want het werkt gewoon en dat is het enige dat telt voor mij.
quote:Sjongejonge, soms lijkt het hier net het Lagerhuis.
Op 09 januari 2001 12:59 schreef Guus Muisarm het volgende:
Ziehier de samenvatting van de argumenten VOOR I Tsjing.
Dit is eigenlijk het zelfde als de discussie over het placebo effect. Als je er wat aan hebt in je leven, en als de antwoorden die je krijgt zinvol voor je zijn, WHO GIVES A FUCK of het wetenschappelijk te bewijzen is of niet?
Voor mij is de I Tjing erg waardevol. Ik leer er mezelf en mijn drijfveren beter door kennen. Het boek geeft mij intelligente antwoorden op mijn vragen. En dat is all I need. Ik zit echt niet te wachten op het wetenschappelijke bewijs. Al zou het nergens op gebaseerd zijn (wat niet zo is) dan nog zou het waardevol zijn, want het werkt gewoon en dat is het enige dat telt voor mij.
Ben helemaal niet zweverig maar er door een kennis mee in contact gekomen. De I Tjing kan verbluffende antwoorden geven, afhankelijk van hoe specifiek je vraag is, je concentratie, je openheid, de versie vh boek dat je gebruikt en je kennis van 'de taal'. Het antwoord is vaak al een kunstwerkje op zich, in mijn geval heel vaak voorspellend en minstens goed genoeg om nieuw licht op de situatie te laten schijnen. Vooral mb vragen over de toekomst snap je het antwoord soms pas later, zoals dat hoort met toekomst.
Ik doe het nu nog zelden, maar ik blijf het en bizonder fenomeen vinden. Ik heb een tijd lang al mijn vragen en antwoorden opgeschreven met datum erbij. Als ik ze teruglees is het ongelofelijk om te lezen wat voor een antwoorden ik toen heb gekregen. Het is eigenlijk zelden gebeurd dat ik een antwoord kreeg dat niet klopte.
Voor beginners kan Het I Tjing Werkboek (verkrijbaar bij, jawel, de Bijenkorf, net als de echte) leuk zijn. Dat is een aardige versie. Helaas wordt de originele tekst in een nieuwe versie toch vaak vervormd of al te subjectief uitgelegd en blijft er niets over van de diepte, de structuur en de historische filosofische kant van het orginele boek (aangevuld met de commentaren van Confucius)
Ook al is het leuk om te doen, het is niet gezond om er naar te gaan leven, zoals sommige mensen doen. Maar voor een normaal mens is dat een open deur.
[Dit bericht is gewijzigd door Manono op 09-01-2001 19:47]
quote:Precies, alleen al door te proberen je vragen zo zuiver en specifiek mogelijk te stellen is gebruik van het boek soms bijna van meditatieve waarde. En de antwoorden zijn alleen al de moeite om te lezen vanwege de filosofische kwaliteit, al moet je die af en toe eerst tegen het licht van deze tijd plaatsen voor je er wat mee kunt.
Op 09 januari 2001 13:29 schreef Schorpioen het volgende:
Voor mij is de I Tjing erg waardevol. Ik leer er mezelf en mijn drijfveren beter door kennen.
quote:ik ben dat boek volledig uit het oog verloren, jaren geleden vond ik het geweldig. idd vanwege de diepte van de antwoorden, die vaak dermate veel inspiratie gaven dat de oorspronkelijke vraag zelf er armzalig en povertjes bij afstak en ineens ook minder belangrijk was.
Op 09 januari 2001 14:29 schreef Manono het volgende:
Precies, alleen al door te proberen je vragen zo zuiver en specifiek mogelijk te stellen is gebruik van het boek soms bijna van meditatieve waarde. En de antwoorden zijn alleen al de moeite om te lezen vanwege de filosofische kwaliteit, al moet je die af en toe eerst tegen het licht van deze tijd plaatsen voor je er wat mee kunt.
mijn vragen werden echter steeds directer en minder filosofisch - een gevolg van het zeer directe en confronterende karakter van de 1e lijns psychiatrische hulpverlening; waar snelle interventie vaak van levensbelang was.
de meer filosofische kant raakte daar echter bij in het gedrang; werd zelfs een beetje ondergesneeuwd door een steeds cynischer houding. waarschijnlijk agv mijn specifieke werkterrein - drugs en prostitutie.
toen ik jaren later vanuit die zelfde psychiatrie gedwongen werd om verschijnselen als paranormaliteit serieus te nemen kwam mijn meer filosofisch ingestelde aard weer naar boven. waarvan dit forum een uitgesteld gevolg is
ik zal de i tjing zeker weer opzoeken - na dit topic heb ik weer helemaal zin in dat boek
Maar wat een toestand Iteejer dat werk van jou. Kanp hoor. Zou d'r geen trek in hebben!
quote:tja ik krijg ook voortdurend op mijn kop vanwege mijn dyslectische vingertjes van mijn geliefde en gevreesde wederhelft
Op 09 januari 2001 19:46 schreef Manono het volgende:
PS misschien zou ik me wat meer op een toetsenbordtraining moeten concenteren
quote:eh, ik wil niet vervelend doen hoor en op het gevaar af dat je nu echt over je nek gaat, maarre... is het niet precies andersom?
Op 09 januari 2001 10:25 schreef Ringo het volgende:
Ja en hier word ik dus echt misselijk van. De I Tjing is zo ongeveer de basis van een enorm ge-avanceerde en geleerde beschaving (de Chinese),
[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan op 10-01-2001 17:03]
quote:Deze uitkomst kreeg ik jaren geleden toen ik me afvroeg wat er met mijn huisdiertje (een dwergpapegaaitje) aan de hand is. Die was zo vreselijk onrustig en ik kon niets doen om hem op zijn gemak te stellen. Dat constante gepiep begon op mijn zenuwen te werken, en toen besloot ik de I-tjing er eens op na te slaan. Toen kreeg ik dus Jeugddwaasheid en dat heb ik dus heel letterlijk genomen toen, niet figuurlijk zoals in het voorbeeld hierboven.
Op 09 januari 2001 11:24 schreef Schorpioen het volgende:
Omdat ik de I Tjing een beetje ken, zei ik al dat daar waarschijnlijk of een vermaning of een zwaar vaag antwoord uit zou komen. En ja hoor, de uitkomst was "De Jeugddwaasheid". De strekking hiervan is ongeveer: "Het orakel is niet voor onervaren dwazen! Behandel me met respect, en stel geen verkeerde vragen, anders geef ik geen antwoord!"
Verder erg interessante materie, al durf ik het boek nooit zomaar te raadplegen. Ik moet mezelf echt over een soort drempel trekken. Het antwoord zit inderdaad in jezelf denk ik, bewust of niet bewust en ik heb geloof ik teveel respect voor het boek om het altijd maar te pakken. Ik doe het dus heel zelden, maar áls ik het doe, komen er toch wel typische antwoorden uit, in de zin van dat ik er echt wat aan heb.
Leuk, om dit hier terug te lezen! Veel mensen die ik ken kennen de I-tjing helemaal niet en degenen die hem hebben, willen het er vaak niet over hebben.
Groetjes, toxygen (ook een schorpioentje trouwens)
quote:Ja dat is inderdaad leuk. Door de rijke taal van de i tjing betekent een hexagram nooit 2 keer hetzelfde. Het kan veel kanten op maar is toch bijna altijd heel raak.
Op 11 januari 2001 01:40 schreef Toxygen het volgende:
Deze uitkomst kreeg ik jaren geleden toen ik me afvroeg wat er met mijn huisdiertje (een dwergpapegaaitje) aan de hand is. Die was zo vreselijk onrustig en ik kon niets doen om hem op zijn gemak te stellen. Dat constante gepiep begon op mijn zenuwen te werken, en toen besloot ik de I-tjing er eens op na te slaan. Toen kreeg ik dus Jeugddwaasheid en dat heb ik dus heel letterlijk genomen toen, niet figuurlijk zoals in het voorbeeld hierboven.
Toen het vogeltje wat ouder werd, is ie rustiger geworden, maar ik had wel het idee van: ok, hij is gewoon een beetje jong en onbezonnen, het zal wel overgaan dan.
In ieder geval vond ik het destijds een zeer typisch antwoord.
quote:De i tjing is inderdaad altijd eerlijk, en dat is best confronterend soms. Het is een soort spiegel die je jezelf voorhoudt, en soms toont die spiegel dingen die je eigenlijk liever niet ziet. Maar als je de confrontatie aangaat en eerljk tegenover jezelf blijft is dat vaak erg leerzaam.
Verder erg interessante materie, al durf ik het boek nooit zomaar te raadplegen. Ik moet mezelf echt over een soort drempel trekken.
quote:Ik ben geen sinoloog, maar volgens mij niet. Als ik het goed heb, is de I Tjing ontstaan (de tekst is telkens aangepast, gewijzigd, uitgebreid etc.) ongeveer analoog aan de opkomst van de Chinese beschaving. Liever dan een kip-ei-discussie: de I Tjing IS de Chinese beschaving. Alles wat aan wijsheid in China aanwezig was, kwam -direct of indirect- terecht in de I Tjing, en doordat de I Tjing zoveel gebruikt werd en als een heilig boek werd gezien, beïnvloedde zij op haar beurt weer het denken en doen van de Chinese mens.
Op 10 januari 2001 17:01 schreef BooBooSan het volgende:
eh, ik wil niet vervelend doen hoor en op het gevaar af dat je nu echt over je nek gaat, maarre... is het niet precies andersom?
[Chinese beschaving is de bakermat van de I Tjing ipv andersom, R.]
Zo, heb ik dat niet effe mooi gezegd?
quote:Kijk, dat is dus wat ik bedoel. De vergelijking met tijdschrift-horoscopen was misschien wat kort door de bocht. Ik beweer ook helemaal niet dat het onzinnige teksten zijn die in de I-Tjing staan, integendeel het zijn allemaal hele belangrijke, diepe, waarheden, die echter op allerlei situaties toepasbaar zijn. Zoals je ziet aan het voorbeeld hierboven kregen twee mensen hetzelfde antwoord bij verschillende, en hebben dat allebei op een hele toepasselijke manier geinterpreteerd. Dat bewijst dus mijn stelling dat elk antwoord voor elke situatie interpreteerbaar is. Je kunt dus net zo goed het boek op een willekeurige bladzij openslaag, dat gegoochel met die muntjes is hetgene wat ik onzin vind.
Ja dat is inderdaad leuk. Door de rijke taal van de i tjing betekent een hexagram nooit 2 keer hetzelfde. Het kan veel kanten op maar is toch bijna altijd heel raak.
In de oorspronkelijke Chinese tekst is dit nog veel sterker. De chinese karakters hebben geen vaste betekenis, maar omvatten betekenisvelden. In het Nederlands wordt het dus altijd al een interpretatie van de vertaler, en wordt er noodgedwongen veel van de rijkdom weggelaten. Maar een goede vertaler legt in de vertaling zo weinig mogelijk zijn eigen interpretatie. Persoonlijk vind ik de vertaling van Alfred Huang erg goed, beter dan de vertaling van Wilhelm.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |