Het is een mooie vertegenwoordiging van ons land.
quote:Als het koninghuis afgeschaft wordt vind ik dat de voetballers niet meer in oranje moeten voetballen...
Op vrijdag 28 maart 2003 22:39 schreef Emily87 het volgende:
Door de hectiek van de oorlog is de affaire Margerita, natuurlijk volledig begrijpbaar, in de vergetelheid geraakt. Maar ik wil het toch even ten sprake brengen: is het niet eens tijd dat het koningshuis wordt afgeschaft? Ik bedoel dit niet speciaal door de Margarita-affaire, maar in het algemeen. Het heeft bijna geen macht meer, en het kost alleen maar geld. Heeft het koningshuis zijn beste tijd niet gehad?
quote:Ik vind een paar ton per jaar per persoon wel bijzonder hoor.
Op vrijdag 28 maart 2003 22:40 schreef Supervisor_nl_ het volgende:
Nee het koningshuis is een mooi iets. Het is goed dat ze geen macht hebben en de kosten zijn nu ook niet zo bijzonder.
Ik vind opzicht het onderhouden van Beatrix en Alexander en Maxima niet erg maar al die prinsessen etc etc kunnen beter maar gaan werken en geen geld van de staat krijgen.
Ik ga hier niet bepaald voor op de barricades staan, maar zo'n ruil lijkt me prima
quote:Tussen een constitutionele monarchie en een democratie zit voor de burgers weinig tot geen verschil.
Op vrijdag 28 maart 2003 23:07 schreef MiG het volgende:
- Koningshuis weg. vervang 'constitutionele monarchie' door 'democratie'.
quote:President is ook alles behalve goedkoop, verkijk je daar niet op. Heb er sterk mijn twijfels bij of dat wel goedkoper is.
- Vervang 'koningsHUIS' (met aanhang dus) door 'president' (is met z'n lager betaalde aanhang een stuk goedkoper denk ik).
quote:Leden van het koningshuis doen nog wel wat meer dan lintjes doorknippen. Staatsbezoeken, relaties tussen landen verbeteren en daardoor handelsmogelijkheden opleggen voor Nederlandse bedrijven.
- Laat het lintjesknippen, handtekeningen zetten (bijvoorbeeld binnen de kabinetsformatie) aan die president over en we zijn in business.
En verder blijf ik erbij dat het gewoon een stuk Historie is. Zo'n bruiloft, koningendag, prinsjesdag, noem maar op. Allemaal Nederlandse tradities die je dan zomaar weg doet....
quote:Wat voor macht denk jij eigenlijk dat ze heeft?
Op vrijdag 28 maart 2003 23:16 schreef Brammetje het volgende:
GRAAG!!!! Die Bea heeft veels te veel macht.
En het is uiteraard ook een hele mooie traditie en dat alleen al is voldoende reden om het niet af te schaffen.
Voorbeeld van structuren zijn Duitsland en Frankrijk. Beide hebben een Premier en een president, de ene wordt elke 6jr gekozen en de andere tegelijk met het parlement.
Ik denk dat NL nog niet helemaal klaar is voor een dergelijke oplossing, aangezien je binnen een jaar al een aanzienlijke politieke aardverschuiving hebt kunnen zien onlangs
Wat moet je dan als je net iemand voor 6 jr geinstalleerd heb ... ben je ook mooi klaar mee.
Op deze manier is er stabiliteit, echter geen volksinvloed
quote:klopt, ik gaf alleen een naamwisseling aan
Op vrijdag 28 maart 2003 23:22 schreef Joachim het volgende:[..]
Tussen een constitutionele monarchie en een democratie zit voor de burgers weinig tot geen verschil.
quote:Hangt van de functies die die president heeft af. Een Amerikaanse president heeft juist ontzettend veel functies, terwijl 'ie in andere landen juist voornamelijk ceremonieel is, en de premier de meeste functies heeft.
[..]President is ook alles behalve goedkoop, verkijk je daar niet op. Heb er sterk mijn twijfels bij of dat wel goedkoper is.
quote:ik was 'en dergelijke' even vergeten ja
[..]Leden van het koningshuis doen nog wel wat meer dan lintjes doorknippen. Staatsbezoeken, relaties tussen landen verbeteren en daardoor handelsmogelijkheden opleggen voor Nederlandse bedrijven.
quote:Sja. Er gebeurt niets raars of zo [binnen dit koningshuis, edit] (tenminste: niet veel
En verder blijf ik erbij dat het gewoon een stuk Historie is. Zo'n bruiloft, koningendag, prinsjesdag, noem maar op. Allemaal Nederlandse tradities die je dan zomaar weg doet....
[Dit bericht is gewijzigd door MiG op 29-03-2003 00:51]
quote:
En het is uiteraard ook een hele mooie traditie en dat alleen al is voldoende reden om het niet af te schaffen.
quote:Lees jij een topic wel eens door voor je reageert?
Op vrijdag 28 maart 2003 23:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
weg ermee... geldverslinders... volgens mij betalen ze niet eens belasting
Zou je eens moeten doen, kan je nog wat van opsteken (en bespaart je achterlijke reakties)
quote:moment, even lezen... kom zo bij je terug
Op vrijdag 28 maart 2003 23:38 schreef Sakura het volgende:[..]
Lees jij een topic wel eens door voor je reageert?
Zou je eens moeten doen, kan je nog wat van opsteken (en bespaart je achterlijke reakties)
quote:vetorecht..
Op vrijdag 28 maart 2003 23:24 schreef MiG het volgende:
Wat voor macht denk jij eigenlijk dat ze heeft?
en inspraak bij de kabinetsformatie e.d
quote:okee, mag je dit eens uitleggen... met voorbeelden uiteraard
Op vrijdag 28 maart 2003 23:24 schreef Sakura het volgende:
Het koningshuis levert nederland vele malen meer op dan wat het kost, zou dus enorm stom zijn om dat af te schaffen.En het is uiteraard ook een hele mooie traditie en dat alleen al is voldoende reden om het niet af te schaffen.
quote:Dacht dat je het topic ging doorlezen?
Op vrijdag 28 maart 2003 23:42 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
okee, mag je dit eens uitleggen... met voorbeelden uiteraard
quote:Ik zag dat meer als formaliteiten, maar je hebt idd gelijk
Op vrijdag 28 maart 2003 23:41 schreef Wisp het volgende:
vetorecht..en inspraak bij de kabinetsformatie e.d
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |