De Vrijmetselaars is een organisatie die zich ten doel stelt aan een betere wereld te bouwen.
Dit in de breedste zin des woords, zonder eigen doctirne. Veelal wel op basis van intellectuele bespiegelingen, om zodoende tot inzichten te komen die praktisch toepasbaar zouden zijn.
Om het kaf van het koren te scheiden, om niet teveel ruis te krijgen, en vermoedelijk ook wel omdat het in die tijd 'in' was om een genootschap geheim te laten zijn, werd dit een aparte club, met een nogal exclusief karakter.
Dat de metselarij gekozen werd als symbool was ook weloverwogen:
In die tijd koste het bouwen van grote bouwwerken vele generaties. Je zag als bouwer van bv een kathedraal nooit zelf het eindresultaat.
Daarom was de metselarij gekozen als symbool: het bouwen aan iets waarvan je het eindresultaat zelf nooit zou meemaken. Het bouwen zelf werd geacht de motivatie te zijn, niet het eindresultaat.
Uiteindelijk kregen de Vrijmetselaars een eigen symboliek, en een eigen identiteit. Doch de basis is zoals boven beschreven: tamelijk eenvoudig
Kijk maar naar de illuminati!!
quote:Nu? Nu ga ik me afvragen waar een dergelijke reactie op duidt, over wiens perceptie dat iets zegt.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:09 schreef danokorst_banned het volgende:
Ok en nu?
Dit topic is bedoeld als antwoord op enkele soms nogal doorschietende opinies omtrent de Vrijmetselarij. Waarvan ik er net eentje gesloten heb.
quote:Niet aan beginnen.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:11 schreef boebiedoe het volgende:
ik zou het graag begrijpen
quote:WTF kruipt waar het bloed niet gaat
Op vrijdag 28 maart 2003 13:12 schreef iteejer het volgende:[..]
Nu? Nu ga ik me afvragen waar een dergelijke reactie op duidt, over wiens perceptie dat iets zegt.
Zal wel een mysterie blijven....Dit topic is bedoeld als antwoord op enkele soms nogal doorschietende opinies omtrent de Vrijmetselarij. Waarvan ik er net eentje gesloten heb.
ofzo
Heb wel eens gelezen (magazine Kijk) dat de Tempeliers (commando troepen onder de kruisvaarders) de voorvaders zijn geweest van die kliek.
Misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
quote:Ik vond de topicstarter meer iemand die vrij weinig te doen had en maar eens even een stuk geschiedenis ging vertellen.
Dit topic is bedoeld als antwoord op enkele soms nogal doorschietende opinies omtrent de Vrijmetselarij. Waarvan ik er net eentje gesloten heb.
quote:Dit ging er dus juist om dat het geen illuminati zijn, niet in die zin iig.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:12 schreef Butt_Plugg het volgende:
Vrijmetselaars moeten ze verbieden en vervolgen!Kijk maar naar de illuminati!!
gewoon... van alles een persoon erbij, en een beetje goed doen...
quote:..en dit ter opheffing van een hardnekkig misverstand, en ter rechtvaardiging van een gesloten topic.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:15 schreef danokorst_banned het volgende:[..]
Ik vond de topicstarter meer iemand die vrij weinig te doen had en maar eens even een stuk geschiedenis ging vertellen.
quote:Op het oppervlak althans... Dat is toch juist de essentie van een goed complot?
Op vrijdag 28 maart 2003 13:15 schreef iteejer het volgende:[..]
Dit ging er dus juist om dat het geen illuminati zijn, niet in die zin iig.
Geen geheime complotten of overnames. Dat ligt geheel buiten de doelstelling.
quote:Nee, is niet waar.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:14 schreef Crossbow het volgende:
en nu...???Heb wel eens gelezen (magazine Kijk) dat de Tempeliers (commando troepen onder de kruisvaarders) de voorvaders zijn geweest van die kliek.
Misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
quote:Eigen mening is onbelangrijk in deze. Dit was een stukje historie als tegenwicht voor de wilde veronderstellingen die geuit werden.
Op vrijdag 28 maart 2003 13:21 schreef nossio het volgende:
eigen mening?
Bewijs voor het bestaan van die gasten?
Iets meer als een lappje txt?
Hier een brochure Vrijmetselarij en Religie:
En hier een over de illuminati:
Voor informatie over de Bilderbergers:
Goed gedocumenteerde info over Skull & Bones, op academisch niveau, hier:
Ed
De feiten ... de VMs in de hoogste graden zijn luciferianen, de lagere graden weten vaak niet eens dat er een duistere kant aan zit. Verder, de naam van de god van de VM is Jahbulon, een samenvoegsel van de drie hoofdgoden van de grootste religies. Wie Albert Pike z'n boek leest, Morals & Dogma, leest over Lucifer als het licht. Uiteraard zijn VMs keien in het vervagen van wat ze nu eigenlijk geloven, want er zijn immers zo veel soorten licht. De grondgedachte van de VM, is een zoektocht naar meer licht. Voor een religie zijn bepaalde zaken nodig: geloof in een bovennatuurlijk wezen, en dat is er, verder symbolen die belangrijk zijn, en rituelen. Die zijn er allemaal. Ik ga de discussie verder niet aan of het een religie is, want de ene VM zegt van wel, de ander niet. Maar de hoogste graden zijn weldegelijk luciferianen.
Als je wilt weten wat Vrijmetselarij werkelijk is, bezoek dan deze site:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/what_is_freemasonry.html
Hier is de homepage, met verder naar beneden vele artikelen:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/index.html
En wat het Luciferianisme betreft, wat door VMs wordt onteknd tegenover de "onwaardigen," staat hier een verhelderend stuk:
http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/luciferquotes.html
Ed
Dr. Tesla schreef:
Is de vrijmetselarij een religie. In mijn ogen niet. MAAR, je moet wel enigszins religieus ingesteld zijn wil je je kunnen vinden in de vrijmetselarij. ALS de vrijmetselarij een religie zou zijn, zou dat opzich al opzienbarend zijn voor christelijke, joodse of islamitische vrijmetselaars die er dus blijkbaar een tweede religie op na zouden houden.
Wat betreft de "opperbouwmeester des heelals". Dat is een abstracte vorm van een godheid/godsbeeld waar eenieder van verschillende komaf zich in kan vinden, christen, moslim of (zoals ik) panheïst.
Wat betreft die "geloofsartikelen" vraag ik me af waar je nou precis op doelt. Als je het hebt over de Ordewet heeft dit niets met geloof als zodanig te maken alswel de statutaire regels die in acht genomen dienen te worden.
En dat het gros van de geschiedenisboeken niet klopt of een verkeerd beld schetst kan iedereen met mij denk ik wel beamen.
[Dit bericht is gewijzigd door Ammehula op 28-03-2003 20:12]
De Bijbel is 100% betrouwbaar en de enige waarheid die er is. Kijk maar eens hier, verder naar beneden op de site naar New Testament:
http://www.tektonics.org/index2.html
Ed
Dr. Tesla schreef:
En bij deze nog een aparte post over de vemeende vermenging van het christendom en het satanisme.
Laat ik ten eerste zeggen dat ik vind dat het christendom (voornamelijk de r.k.-kerk) de duivel heeft gecreeerd om haar eigen dogma's in stand te houden om de massa dom te houden...
Waarom mag mocht Adam trouwens niet van de boom der kennis eten?
Kennis = macht?
Moest Adam dus afhankelijk blijven van God gewoonweg omdat kennis door Hem verboden was?
Ik zie satanisme (zoals al eerder in andere topics al eens is besproken) dus niet als iets wat met de duivel als zodanig te maken heeft als wel de instelling om zelf de kracht op te brengen om kennis te vergaren om tot je eigen waarheid te komen.
De gehele waarheid ligt imho ook niet in 1 boek zoals de Koran, Bijbel of een boek zoals die van Albert Pike.
ZOEK ZELF NAAR DE WAARHEID!!
De tijd van "DE voorgekauwde waarheid" hebben we hopelijk nu toch wel zo'n beetje achter ons liggen...
Kortom: het zou dus zo kunnen zijn dat de hoogste graden dit door hebben, en zich hier (wat betreft het christendom en het satanisme) wat eclectischer instellen.
Overigens dient men wel in het achterhoofd te houden dat er ongelofelijk veel verschillen in ritualen zijn over de gehele wereld, een eenvoudig beeld is er dus bij voorbaat al niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |