abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9429195
Weer even met de voetjes op de grond wat dit onderwerp aan gaat

De Vrijmetselaars is een organisatie die zich ten doel stelt aan een betere wereld te bouwen.
Dit in de breedste zin des woords, zonder eigen doctirne. Veelal wel op basis van intellectuele bespiegelingen, om zodoende tot inzichten te komen die praktisch toepasbaar zouden zijn.
Om het kaf van het koren te scheiden, om niet teveel ruis te krijgen, en vermoedelijk ook wel omdat het in die tijd 'in' was om een genootschap geheim te laten zijn, werd dit een aparte club, met een nogal exclusief karakter.
Dat de metselarij gekozen werd als symbool was ook weloverwogen:
In die tijd koste het bouwen van grote bouwwerken vele generaties. Je zag als bouwer van bv een kathedraal nooit zelf het eindresultaat.
Daarom was de metselarij gekozen als symbool: het bouwen aan iets waarvan je het eindresultaat zelf nooit zou meemaken. Het bouwen zelf werd geacht de motivatie te zijn, niet het eindresultaat.

Uiteindelijk kregen de Vrijmetselaars een eigen symboliek, en een eigen identiteit. Doch de basis is zoals boven beschreven: tamelijk eenvoudig

pi_9429361
Ok en nu?
Read error : 54 (Connection reset by appel)
pi_9429420
ik zou het graag begrijpen
pi_9429435
Vrijmetselaars moeten ze verbieden en vervolgen!

Kijk maar naar de illuminati!!

** www.devildoll.nl ** Op 8 juli 2003 14:48 zei K-Ne het idee maakt me wel wild , maar ik weet niet hoe ik zou reageren op zo'n moment, en jij butt-plug _O_ butt-plug is god
pi_9429437
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:09 schreef danokorst_banned het volgende:
Ok en nu?
Nu? Nu ga ik me afvragen waar een dergelijke reactie op duidt, over wiens perceptie dat iets zegt.
Zal wel een mysterie blijven....

Dit topic is bedoeld als antwoord op enkele soms nogal doorschietende opinies omtrent de Vrijmetselarij. Waarvan ik er net eentje gesloten heb.

pi_9429460
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:11 schreef boebiedoe het volgende:
ik zou het graag begrijpen
Niet aan beginnen.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 13:14:21 #7
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_9429478
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:12 schreef iteejer het volgende:

[..]

Nu? Nu ga ik me afvragen waar een dergelijke reactie op duidt, over wiens perceptie dat iets zegt.
Zal wel een mysterie blijven....

Dit topic is bedoeld als antwoord op enkele soms nogal doorschietende opinies omtrent de Vrijmetselarij. Waarvan ik er net eentje gesloten heb.

WTF kruipt waar het bloed niet gaat

ofzo

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_9429484
en nu...???

Heb wel eens gelezen (magazine Kijk) dat de Tempeliers (commando troepen onder de kruisvaarders) de voorvaders zijn geweest van die kliek.

Misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Zijn we GEIL...of we GEIL zijn! HOUWE ZO!
pi_9429501
quote:
Ik vond de topicstarter meer iemand die vrij weinig te doen had en maar eens even een stuk geschiedenis ging vertellen.
Read error : 54 (Connection reset by appel)
pi_9429507
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:12 schreef Butt_Plugg het volgende:
Vrijmetselaars moeten ze verbieden en vervolgen!

Kijk maar naar de illuminati!!

Dit ging er dus juist om dat het geen illuminati zijn, niet in die zin iig.
Geen geheime complotten of overnames. Dat ligt geheel buiten de doelstelling.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 13:17:27 #11
693 ChOas
** Warning: Choking hazard **
pi_9429556
Ik denk altijd bij de 'vrijmetselaars' aan dit soort clubs: http://www.lions.nl/

gewoon... van alles een persoon erbij, en een beetje goed doen...

"I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do.
When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."

[Stephen Roberts]
pi_9429576
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:15 schreef danokorst_banned het volgende:

[..]

Ik vond de topicstarter meer iemand die vrij weinig te doen had en maar eens even een stuk geschiedenis ging vertellen.

..en dit ter opheffing van een hardnekkig misverstand, en ter rechtvaardiging van een gesloten topic.
Heel goed, je hebt het dus toch wel begrepen. Zie je wel, je hoeft niet aan jezelf te twijfelen..
pi_9429595
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:15 schreef iteejer het volgende:

[..]

Dit ging er dus juist om dat het geen illuminati zijn, niet in die zin iig.
Geen geheime complotten of overnames. Dat ligt geheel buiten de doelstelling.

Op het oppervlak althans... Dat is toch juist de essentie van een goed complot?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  vrijdag 28 maart 2003 @ 13:21:00 #14
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_9429639
eigen mening?
Bewijs voor het bestaan van die gasten?
Iets meer als een lappje txt?
[<knip Censuur op Fok!>]
pi_9429654
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:14 schreef Crossbow het volgende:
en nu...???

Heb wel eens gelezen (magazine Kijk) dat de Tempeliers (commando troepen onder de kruisvaarders) de voorvaders zijn geweest van die kliek.

Misschien kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Nee, is niet waar.
De Vrijmetselarij heeft geen religieuze motieven. De tempeliers hadden tot doel 'het bevrijden van de tempel in jeruzalem'. Vandaar dus ook de naam.
Vrijmetselaars hebben ook nooit een legermacht gehad oid.
pi_9429711
quote:
Op vrijdag 28 maart 2003 13:21 schreef nossio het volgende:
eigen mening?
Bewijs voor het bestaan van die gasten?
Iets meer als een lappje txt?
Eigen mening is onbelangrijk in deze. Dit was een stukje historie als tegenwicht voor de wilde veronderstellingen die geuit werden.
Bewijs voor het bestaan?
Een paar weken terug hadden ze uitzonderlijkerwijs een open vergadering in Nederland, ik meen in Leiden. Dat bewijst hun bestaan toch wel redelijk dacht ik..
Ff opletten dus...
  vrijdag 28 maart 2003 @ 13:30:47 #17
17061 mvt
blame Canada
pi_9429848
Enig idee waar de link met het occulte en wereldverovering,etc etc ,etc vandaan komt?? Is het niet deels het begrijpen van de vrijmetselarij het begrijpen van de herkomst van de verhalen dat het wereldveroveraars enzo zijn.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_9429943
Interessanter is dat een groot gedeelte van de Amerikaanse presidenten lid is (geweest) van een vrijmetselaarsloge of afgeleide organisatie. Niet voor niets staat de piramide met het oog op de Amerikaanse dollar. Hmm, kruisvaarders zijn het blijkbaar nog steeds.
pi_9431559
Waarom zijn het dan toch kruisvaarders, volgens jou? Ze hebben niet eens een eigen doctrine. Dus is er ook niet veel om tegen te kruisvaren. De Vrijmetselarij zoals we die kennen is in Engeland ontstaan en vanzelfsprekend meegenomen naar de 'nieuwe wereld'. Het wemelt in Amerika en Engeland dan ook van de Vrijmetselaren.
Dus zo heel vreemd is dat niet..
pi_9431939
Ik heb de vorige discussie met regelmatig hoofdschudden en diep zuchten gevolgd. Ik wil niet van mezelf zeggen dat iker alles van weet, maar met een vader die 32e graad vrijmetselaar is weet ik wel iets.
En het is bijna vertederend om te zien hoe, nadat ik soortgelijke posts als de openingspost van dit topic had geplaatst, er steevast overheen gepraat werd door mensen die hun kennis en wijsheid van websites en uit boeken halen.
Gelukkig hier een nieuwe ronde, met nieuwe kansen om of opnieuw door te slaan wbt. de vrijmetselaars, of om voor de geïntereseerden eens op het internet duidelijk te krijgen dat het om een gewone openbare groep gaat die zich bezig houdt met dingen die het daglicht uitstekend kunnen verdragen...
+10 intelligent
  FOK!Fotograaf vrijdag 28 maart 2003 @ 15:09:58 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_9432200
Ik denk dat jouw omschrijving toch wel een hoop raakvlakken heeft met de theorieen omtrent de Illuminati van bepaalde users hier. Als er een groep is met veel macht die probeert hun beeld van 'goed' op te leggen aan de rest, dan is dat ongeacht de bedoelingen vooraf misschien nu te ver gegaan. Een kleine machtige groep roept altijd vraagtekens op bij mij, hoe mooi de idealen ook zijn. Extreem geval is een Hitler. Hij had ook het goede voor voor het arische ras in zijn ogen, maar zeer veel mensen leden onder de idealen van een man.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 28 maart 2003 @ 15:27:10 #22
51770 Ammehula
Nu Watchman
pi_9432685
Ik heb een ex-vrijmetselaar gekend, Joop van Baaren, die me vertelde dat er geen een Am. Pres. is die president wordt als hij geen VM is. De Bush familkie is bijv. al drie generaties lid van Skull & Bones. Dat gaf Bush jr. trouwens zelf toe in Time Magazine, maar hij wuifde uiteraard alle geruchten weg over de macht en invloed ervan.

Hier een brochure Vrijmetselarij en Religie:

http://www.moria.importantia.com/index.tpl?cart=10488613061571978&sku=130&aktie=detail&zoek=titel&shop=moria

En hier een over de illuminati:

http://www.moria.importantia.com/index.tpl?cart=10488613061571978&sku=85&aktie=detail&zoek=titel&shop=moria

Voor informatie over de Bilderbergers:

http://www.bilderberg.org

Goed gedocumenteerde info over Skull & Bones, op academisch niveau, hier:

http://www.antonysutton.com/

Ed

Mijn gebruikersnaam is gewijzigd van Ammehula naar Watchman
  vrijdag 28 maart 2003 @ 17:03:14 #23
909 Num
Núm dus!
pi_9435092
Voor de duidelijkheid, dit is dus het vervolg op Wat doet de vrijmetselarij nu precies??
  vrijdag 28 maart 2003 @ 20:04:34 #24
51770 Ammehula
Nu Watchman
pi_9437917
Ik reageer even op Dr. tesla zijn bericht in het oude topic:

De feiten ... de VMs in de hoogste graden zijn luciferianen, de lagere graden weten vaak niet eens dat er een duistere kant aan zit. Verder, de naam van de god van de VM is Jahbulon, een samenvoegsel van de drie hoofdgoden van de grootste religies. Wie Albert Pike z'n boek leest, Morals & Dogma, leest over Lucifer als het licht. Uiteraard zijn VMs keien in het vervagen van wat ze nu eigenlijk geloven, want er zijn immers zo veel soorten licht. De grondgedachte van de VM, is een zoektocht naar meer licht. Voor een religie zijn bepaalde zaken nodig: geloof in een bovennatuurlijk wezen, en dat is er, verder symbolen die belangrijk zijn, en rituelen. Die zijn er allemaal. Ik ga de discussie verder niet aan of het een religie is, want de ene VM zegt van wel, de ander niet. Maar de hoogste graden zijn weldegelijk luciferianen.

Als je wilt weten wat Vrijmetselarij werkelijk is, bezoek dan deze site:

http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/what_is_freemasonry.html

Hier is de homepage, met verder naar beneden vele artikelen:

http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/index.html

En wat het Luciferianisme betreft, wat door VMs wordt onteknd tegenover de "onwaardigen," staat hier een verhelderend stuk:

http://www.freemasonwatch.freepress-freespeech.com/luciferquotes.html

Ed

Dr. Tesla schreef:

Is de vrijmetselarij een religie. In mijn ogen niet. MAAR, je moet wel enigszins religieus ingesteld zijn wil je je kunnen vinden in de vrijmetselarij. ALS de vrijmetselarij een religie zou zijn, zou dat opzich al opzienbarend zijn voor christelijke, joodse of islamitische vrijmetselaars die er dus blijkbaar een tweede religie op na zouden houden.

Wat betreft de "opperbouwmeester des heelals". Dat is een abstracte vorm van een godheid/godsbeeld waar eenieder van verschillende komaf zich in kan vinden, christen, moslim of (zoals ik) panheïst.

Wat betreft die "geloofsartikelen" vraag ik me af waar je nou precis op doelt. Als je het hebt over de Ordewet heeft dit niets met geloof als zodanig te maken alswel de statutaire regels die in acht genomen dienen te worden.

En dat het gros van de geschiedenisboeken niet klopt of een verkeerd beld schetst kan iedereen met mij denk ik wel beamen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ammehula op 28-03-2003 20:12]

vrijdag 28 maart 2003 @ 20:34:15 #25
51770 Ammehula
Nu Watchman
pi_9438454
Allereerst, het Oude testament noemt de duivel ook al dus de christenen hebben hem niet "verzonnen." Aangezien het geloof in de duivel buiten jouw denkkader valt, is het logisch dat je er niet in gelooft, maar dat betekent natuurlijk niet dat alles wat jij gelooft of niet gelooft ook waar is, want jouw denkkader is niet de maat der dingen. Daar komt bij dat ik het nogal kortzichtig van je vindt om aan te nemen dat de massa dom gehouden wordt, ware dat zo geweest, dan zou Luther nooit tegen de Paus in opstand zijn gekomen met gevaar voor eigen leven! En dan waren er natuurlijk ook nooit de verschrikkelijke christenvervolgingen geweest door de RKK die juist de Bijbel zelf begonnen te lezen. overigens, het in stand houden van dogma's met behulp van een geloof de duivel die juist tegen diezelfde dogma's is? Kom nou toch.
Het feit dat Adam er toch van at toont wel aan dat God het wel toeliet, en dat is dus hetzelfde als de mens vrij laten in zijn keuze. Allereerst even dit, de boom der kennis staat voor het ontwikkelen van de ziel, inderdaad onafhankelijk van God, de boom des levens staat voor Christus die het Leven is, en staat voor het levend maken van de geest van de mens; die boom was niet voor niets in het midden van de hof gezet. God hoopte dat ze daar van zouden eten. Het is ook niet zo dat ze NOOIT van de bom der kennis zouden mogen eten, dat staat er ook weer niet. Adam was wel volmaakt, maar nog geen volwassen zoon van God, en waar Adam faalde, daar slaagde de Tweede Mens, Jezus, in de tegenhanger van de verleiding in Eden, in de woestijn, waar Hij door Satan verzocht werd. Waar het nu om draait is dit: de geest van de mens is het hoogste orgaan, en die moet heersen over zijn ziel en lichaam. Door te eten van die verboden vrucht, nam de ziel een heersende plaats in, terwijl hij juist een dienende plaats in moet nemen. Als Adam eerst van de boom des levens gegeten had, nadat hij geslaagd was bij de verleiding, dan zou hij eeuwig geleefd hebben, en zou hij omdat hij gehoorzaamheid en verantwoordelijkheid geleerd had, wel in staat zijn geweest van de andere boom te eten.
De gedachte die jij hebt is nu precies die welke Satan aan Eva gaf, om haar te verleiden. Hij suggereerde dat God haar iets wilde onthouden, en dat Hij geen rivalen wilde. Daarmee zaaide hij twijfel in Eva's hart over Gods goedheid. God wilde een liefdesrelatie met de mens, die op vrijwilligheid gebaseerd was. En de leugen van Satan, dat de mens macht en kennis en invloed onthouden werd ten na dele van de mens, blijkt wel uit de gevolgen; de mens vergaart meer en meer kennis, maar kan ze niet hanteren, de angst in de wereld voor wat de mens allemaal bedacht heeft, los van God, is voelbaar. Bij alles wat de mens bedenkt komt de vloek om de hoek kijken, het gaat steeds verder mis.

De Bijbel is 100% betrouwbaar en de enige waarheid die er is. Kijk maar eens hier, verder naar beneden op de site naar New Testament:
http://www.tektonics.org/index2.html

Ed

Dr. Tesla schreef:

En bij deze nog een aparte post over de vemeende vermenging van het christendom en het satanisme.
Laat ik ten eerste zeggen dat ik vind dat het christendom (voornamelijk de r.k.-kerk) de duivel heeft gecreeerd om haar eigen dogma's in stand te houden om de massa dom te houden...
Waarom mag mocht Adam trouwens niet van de boom der kennis eten?
Kennis = macht?
Moest Adam dus afhankelijk blijven van God gewoonweg omdat kennis door Hem verboden was?
Ik zie satanisme (zoals al eerder in andere topics al eens is besproken) dus niet als iets wat met de duivel als zodanig te maken heeft als wel de instelling om zelf de kracht op te brengen om kennis te vergaren om tot je eigen waarheid te komen.
De gehele waarheid ligt imho ook niet in 1 boek zoals de Koran, Bijbel of een boek zoals die van Albert Pike.
ZOEK ZELF NAAR DE WAARHEID!!
De tijd van "DE voorgekauwde waarheid" hebben we hopelijk nu toch wel zo'n beetje achter ons liggen...

Kortom: het zou dus zo kunnen zijn dat de hoogste graden dit door hebben, en zich hier (wat betreft het christendom en het satanisme) wat eclectischer instellen.
Overigens dient men wel in het achterhoofd te houden dat er ongelofelijk veel verschillen in ritualen zijn over de gehele wereld, een eenvoudig beeld is er dus bij voorbaat al niet.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')