abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:30:04 #1
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_9263400
Na het overduidelijke politieke failliet van de huidige VN, wat dankzij de veto-regelingen m.i. verworden is tot een veredeld debatteerclubje, wordt het tijd voor een ander principe. Mijn voorstel: Weg met de veiligheidsraad en gewogen stemrecht voor alle leden, waarbij een meederheid noodzakelijk is voor alle beslissingen. Resoluties/voorstellen kunnen ter stemming worden gebracht door de leden, waarbij het aantal voorstellen per jaar afhankelijk is van de weegfactor, om resolutiestortvloeden te voorkomen.
Hoe we de weegfactoren bepalen valt nog over te discussieren. Democratisch gezien is wegen naar het aantal inwoners misschien het eerlijkst, maar dan hebben India en China samen al bijna een meerderheid. Is ook niet helemaal gewenst volgens mij. Misschien iets van BNP in de weging meenemen? Andere suggesties?
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_9263534
Dit voorstel kan rekenen op een veto.
De VN is dood omdat een ander land dan de VS een veto durft te overwegen.
pi_9263570
Uithuilen en gewoon weer proberen.
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:40:46 #4
13036 Frenkyboy
pi_9263611
Ok. Stel dat er (ooit) nog een paar idealisten in de Amerikaanse regering zitten die iets zien in een 'volkerenbond'. Duidelijk is dat het hele veto systeem niet werkt aangezien er dan veel te veel macht ligt bij individuele leden. Heeft er iemand betere suggesties?
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:40:55 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_9263616
Er is niet echt een eerlijke verdeling me dunkt. Je blijft het dualisme tussen economische en humanitaire overwegingen houden. Moet een land wat minder inwoners heeft z'n mond houden, ookal betaalt het veel meer? Waarom zou het dan zoveel betalen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_9263633
quote:
Andere suggesties?
ja .. landen die zich niet aan de regels houden eruit flikkeren . .. .
Religion : Mankind's worst invention !
  donderdag 20 maart 2003 @ 17:44:17 #7
13036 Frenkyboy
pi_9263689
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:40 schreef speknek het volgende:
Er is niet echt een eerlijke verdeling me dunkt. Je blijft het dualisme tussen economische en humanitaire overwegingen houden. Moet een land wat minder inwoners heeft z'n mond houden, ookal betaalt het veel meer? Waarom zou het dan zoveel betalen?
Nee, nee, mijn voorstel is dat als je meer betaalt je stem ook zwaarder meetelt. Als je meer inwoners hebt telt je stem ook zwaarder. En ja, landen die zich niet aan beslissingen houden zouden moeten worden buitengeflikkerd en veroordeeld worden tot internationaal pariaschap.

[Dit bericht is gewijzigd door Frenkyboy op 20-03-2003 17:45]

donderdag 20 maart 2003 @ 17:45:48 #8
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_9263731
Laten we eerst maar eens afwachten of de volgende VS president er ééntje is die niet vind dat de rest van de wereld hem aan zijn reet kan roesten. Dan is het zeker zinvol om over VN hervorming te praten. Als je het nu doet zet de VS het alleen maar meer naar haar eigen hand.
iedereen is uniek behalve ik
pi_9263777
quote:
mijn voorstel is dat als je meer betaalt je stem ook zwaarder meetelt.
VN staat voor democratie .. zien voor hoe rijk je bent !
quote:
En ja, landen die zich niet aan beslissingen houden zouden moeten worden buitengeflikkerd en veroordeeld worden tot internationaal pariaschap.

dan lag de A.S. of U. er nu uit !

Religion : Mankind's worst invention !
pi_9273152
De veiligheidsraad is op zich wel goed ingesteld, want op zich is het ook wel logisch dat de machtigste landen wat meer stemmen krijgen.
Maar: je ziet het, als 1 van die machtige landen een ander standpunt heeft dan de anderen (wat ook vroeger al speelde, Koude Oorlog bijv.) werkt niks meer.
Want de VS hebben zich dan wel niet aan het VN-verdrag gehouden, zonder toestemming van de VS kan de veiligheidsraad niks. Want voor alleen al een simpele boycot is de instemming van de Veiligheidsraad nodig. En de VS geven die instemming niet...

Oftewel: misschien is een 2/3e meerderheid onder de Veto-leden wel een goed idee...

donderdag 20 maart 2003 @ 23:54:41 #11
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_9273478
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:44 schreef Frenkyboy het volgende:

[..]

Nee, nee, mijn voorstel is dat als je meer betaalt je stem ook zwaarder meetelt. Als je meer inwoners hebt telt je stem ook zwaarder. En ja, landen die zich niet aan beslissingen houden zouden moeten worden buitengeflikkerd en veroordeeld worden tot internationaal pariaschap.

Dat is nu ook al hoor.
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 17:40 schreef Frenkyboy het volgende:
Ok. Stel dat er (ooit) nog een paar idealisten in de Amerikaanse regering zitten die iets zien in een 'volkerenbond'. Duidelijk is dat het hele veto systeem niet werkt aangezien er dan veel te veel macht ligt bij individuele leden. Heeft er iemand betere suggesties?
De VN werkt op geen enkele manier. De tegenstellingen zijn veel te groot.
Tsja .....
pi_9273569
Waarom zou er op wereldniveau überhaupt iets als democratie moeten zijn, naar analogie van democratie op staatsniveau? .

Dat werkt toch nooit, gezien de souvereiniteit van landen.

'k Zou meer zien in een samenwerkingsverband... met een soort economische voordelen voor landen die meedoen.

pi_9283092
quote:
Op donderdag 20 maart 2003 23:58 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom zou er op wereldniveau überhaupt iets als democratie moeten zijn, naar analogie van democratie op staatsniveau? .

Dat werkt toch nooit, gezien de souvereiniteit van landen.

De Verenigde Staten van Amerika werkt toch ook? Dat is nog een hele klus geweest, maar volgens mij hebben ze nu toch een aardig dominante positie bereikt.
quote:
'k Zou meer zien in een samenwerkingsverband... met een soort economische voordelen voor landen die meedoen.
Eigenlijk de VN in de praktijk dus.....

Bovendien is de VN niet echt democratisch met vetorechten voor 5 landen en een volkomen scheve verhouding in de veiligheidsraad.

pi_9284233
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:03 schreef rvand het volgende:

De Verenigde Staten van Amerika werkt toch ook? Dat is nog een hele klus geweest, maar volgens mij hebben ze nu toch een aardig dominante positie bereikt.

Na een gezamenlijke strijd voor onafhankelijkheid, en een flinke burgeroorlog... Bovendien zijn de (culturele) verschillen tussen de verschillende Amerikaanse staten véél en véél kleiner dan de verschillen tussen VN-landen.
quote:
Eigenlijk de VN in de praktijk dus.....
Mja, in de praktijk. De VN pretendeert echter méér te willen, en méér (juridische) autoriteit te hebben, een volkerenbond.
quote:
Bovendien is de VN niet echt democratisch met vetorechten voor 5 landen en een volkomen scheve verhouding in de veiligheidsraad.
Ook dat nog ja.

Ik vermoed dat de VN pas een impuls krijgt, wanneer we voor een gemeenschappelijke vijand zouden staan als 'wereld'. Bijvoorbeeld wanneer we zouden worden aangevallen door Marsmannetjes.

pi_9285456
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 14:50 schreef DennisMoore het volgende:

Ik vermoed dat de VN pas een impuls krijgt, wanneer we voor een gemeenschappelijke vijand zouden staan als 'wereld'. Bijvoorbeeld wanneer we zouden worden aangevallen door Marsmannetjes.

En zelfs daar zouden de VS en Frankrijk waarschijnlijk nog ruzie over krijgen
  vrijdag 21 maart 2003 @ 15:52:33 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_9285835
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:34 schreef rvand het volgende:

[..]

Iedereen weet dat de VS de vondst van buitenaards wezen stilhouden (Area 51) om zodoende de huidige machtssituaties te houden
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_9286196
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:34 schreef rvand het volgende:

"Mars Attacks" gezien? .
pi_9286247
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 16:09 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

"Mars Attacks" gezien? .

Jack Nicholson for President
pi_9286259
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 16:11 schreef rvand het volgende:

Jack Nicholson for President

Can't we all just... get along?
  vrijdag 21 maart 2003 @ 16:35:18 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_9286830
Naar mijn mening is het bergafwaarts gegaan met de VN nadat Zwitserland lid is geworden, waardoor de VN z'n exclusiviteit heeft verloren.
pi_9294109
quote:
Op vrijdag 21 maart 2003 15:52 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Iedereen weet dat de VS de vondst van buitenaards wezen stilhouden (Area 51) om zodoende de huidige machtssituaties te houden

Wat is dit nu weer voor waan?
salva cum reverentia
pi_9302409
Het werkt gewoon niet. Punt uit. Amerika is een christenfundamentalistische rechtse samenleving, China een communistisch en wereldvreemde natie, Frankrijk een recalcitrante puber. De derde wereld vertegenwoordigers zijn gewoon bedelaars met een pak aan: degene met de meeste steun krijgen hun stem.

Is dat de manier waarop een gezamenlijk beleid te vormen is? Nee. Voor ieder land spelen factoren mee die de rechtvaardigheid van beslissingen in twijfel trekken. Dat Schroder tegen een oorlog is om herkozen te worden (net als hij de vorige verkiezing werd herkozen op basis van anti-amerikanisme) en Bush de oorlog wenst vanwege de olie (of de munteenheid waar de olie mee betaald wordt) is allemaal vrij simpel te beargumenteren.

China wenste niet dat Noord-Korea werd binnengevallen. Waarom? Zij waren ook communistisch. De soevereiniteit van landen zal hun dan aan de rooie reet roesten. Pure rationaliteit die nodig is voor dergelijke beslissingen is zover te zoeken, dat het misschien maar beter is dat het een debat-clubje is.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
  zondag 23 maart 2003 @ 20:07:57 #23
44458 daimler
zonder wielen..
pi_9323542
Voorstel 2:
VN als democratisch bestel, gebaseerd op inwoneraantal.
IMF als economisch stelsel gebaseerd op bijdrage.

Scheiding van staat en economie bewerkstelligd. punt.

Als we dan ook meteen die landsgrenzen kunnen afschaffen en regiozones instellen die een bepaalde mate van autonomie hebben, zijn we er helemaal.

Of course, you may well ask, why then are these people so determined to have their war? The answer is because. Just because.
  maandag 24 maart 2003 @ 01:01:13 #24
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_9330260
Benoeming van een veiligheidsraad door coöptatie zou dan een betere optie zijn, maar ook dat heeft z'n nadelen.
  maandag 24 maart 2003 @ 21:46:03 #25
42106 Grrrlllpower
www.blikopener.tk
pi_9349760
quote:
Op maandag 24 maart 2003 01:01 schreef Ernst het volgende:
Benoeming van een veiligheidsraad door coöptatie zou dan een betere optie zijn, maar ook dat heeft z'n nadelen.
Nee, verkiezing van nieuwe leden door de reeds aanwezige leden lijkt me geen optie, dat werkt alleenmaar vriendjespolitiek in de hand. Wellicht dat we af moeten van het vetorecht en dit beslissingsrecht moeten hervormen. Misschien moeten beslissingen plaats gaan krijgen op basis van 2/3 meerderheid, zoals in ons eigen parlement ook gebeurt.... Iedereen heeft stemrecht en tel alles maar bij elkaar op..... Dat is wel het principe van democratie: het recht van de meerderheid.
Zonder creativiteit is nog nooit iemand groot geweest in zijn vak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')