Naar aanleiding van alle 'vredes' demonstraties waarmee Saddam's regime (bewust of onbewust) wordt gesteund en de wereldvrede wordt ontwricht zat ik me af te vragen of deze mensen niet strafrechtelijk vervolgd kunnen worden.
Uitgaande van het wetboek van strafrecht kon ik hier niets over vinden, en ook bij navraag bij bepaalde experts bleek dat er geen wettelijke bepalingen voor zijn.
Toch schijnt er volgens de rechter een bepaald 'natuurrecht' te zijn waardoor mensen zelf hadden kunnen aanvoelen dat ze verkeerd hebben gehandeld.
Mijn vraag is dan ook, kan je alle mensen die openlijk een dictator en massamoordenaar steunen (direct, dan wel indirect) hiervoor vervolgen? Natuurlijk handelen de meeste demonstranten uit onwetendheid danwel naiviteit, maar aangezien voor andere strafbare feiten dit geen reden is tot vrijspraak kan dit geen excuus zijn.
Zijn er hier toevallig mensen met kennis van rechten die mij hierover meer inzicht kunnen verschaffen?
Overigens kun je je dan ook afvragen hoe misdadig de regering van Bush is. Die heeft namelijk ook geen schone handen.
quote:Die discussie kan ergens anders worden gevoerd
Op zondag 16 maart 2003 15:15 schreef Farzin het volgende:
Beetje dom dat je vredesdemonstraties associeert met het steunen van Saddam Hoessein. Dat is namelijk absoluut niet het geval, die mensen demonstreerden voor de vrede, tegen Bush en Saddam.Overigens kun je je dan ook afvragen hoe misdadig de regering van Bush is. Die heeft namelijk ook geen schone handen.
graag alleen mensen met kennis van zaken reageren
quote:Kijk eens naar je topictitel.
Op zondag 16 maart 2003 15:17 schreef Nawijnschenk het volgende:
Die discussie kan ergens anders worden gevoerdgraag alleen mensen met kennis van zaken reageren
quote:als je mijn topic gelezen had..
Op zondag 16 maart 2003 15:16 schreef ullie het volgende:
Voor de 1000-ste keer: Als je tegen oorlog bent wil dat niet zeggen dat je Saddam Hoessein steunt. Jeezz.
Het probleem is dat hiermee een misdadig regime wordt gesteund, het feit dat mensen andere motieven hadden speelt strafrechtelijk gezien geen rol
quote:Uiteraard Saddam gaat zonder druk van buitenaf vanzelf wel ontwapenen.
Op zondag 16 maart 2003 15:16 schreef ullie het volgende:
Voor de 1000-ste keer: Als je tegen oorlog bent wil dat niet zeggen dat je Saddam Hoessein steunt. Jeezz.
En als je vaak genoeg naar assepoester kijkt komt ze vanzelf tot leven.
quote:Dat doe ik meestal voordat ik een topic submit, en ga nu maar weer fijn met je bush-bash-vriendjes spelen in een ander topic, ik wil dit een beetje ontopic houden anders heb ik zo weer een slot.
Op zondag 16 maart 2003 15:18 schreef Farzin het volgende:
Kijk eens naar je topictitel.
quote:De mensen die op straat gingen om meer voedselleveranties te eisen voor arme hongerende landen met dictators, zorgden er ook voor dat het misdadige regime werd 'gesteund'. Je wilt toch niet zeggen dat je hen ook wilt straffen?
Op zondag 16 maart 2003 15:18 schreef Nawijnschenk het volgende:
Het probleem is dat hiermee een misdadig regime wordt gesteund, het feit dat mensen andere motieven hadden speelt strafrechtelijk gezien geen rol
quote:voor jou geld hetzelfde, ga even ergens anders offtopic lopen doen, het ging me hier om de strafrechtelijke aspect van deze kwestie
Op zondag 16 maart 2003 15:19 schreef Quintony het volgende:
Uiteraard Saddam gaat zonder druk van buitenaf vanzelf wel ontwapenen.En als je vaak genoeg naar assepoester kijkt komt ze vanzelf tot leven.
quote:Tsja... als jij dat denkt. De meeste vredesdemonstranten vinden dat de wapeninspecties moeten worden hervat. Blix denkt dat hij Irak binnen enkele maanden kan ontwapenen.
Op zondag 16 maart 2003 15:19 schreef Quintony het volgende:
Uiteraard Saddam gaat zonder druk van buitenaf vanzelf wel ontwapenen.
quote:Leuk hoor...
En als je vaak genoeg naar assepoester kijkt komt ze vanzelf tot leven.
quote:Als ik in een auto inbreek met het oogmerk daarmee arme hongerende kinderen van eten te voorzien speelt dit strafrechtelijk gezien ook geen rol, en dat is de essentie van dit topic.
Op zondag 16 maart 2003 15:20 schreef Farzin het volgende:
De mensen die op straat gingen om meer voedselleveranties te eisen voor arme hongerende landen met dictators, zorgden er ook voor dat het misdadige regime werd 'gesteund'. Je wilt toch niet zeggen dat je hen ook wilt straffen?
quote:Zolang je niet oproept tot haat heb je gewoon het recht op vrije demonstratie volgens mij. Das een westerse verworvenheid. Vrijheid van meningsuiting.
Op zondag 16 maart 2003 15:18 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
als je mijn topic gelezen had..
Het enige wat juridisch niet mag is bijvoorbeeld wapens naar Irak vervoeren want er bestaat een handelsembargo op het moment.
quote:Zoals ik al eerder aangaf zorg je -ondanks je nobele motieven- ervoor dat een dictator aan de macht blijft met vele slachtoffers tot gevolg. Ondanks dat de demonstraties geen directe oproep zijn tot haat en geweld hebben ze wel degelijk dat effect. Nou was mijn vraag dan ook of dit strafrechtelijk gezien wel acceptabel was. Ik kan me voorstellen dat voor dit soort situaties er aparte regels bestaan.
Op zondag 16 maart 2003 15:24 schreef ullie het volgende:
Zolang je niet oproept tot haat heb je gewoon het recht op vrije demonstratie volgens mij. Das een westerse verworvenheid. Vrijheid van meningsuiting.
[Dit bericht is gewijzigd door Nawijnschenk op 16-03-2003 15:28]
Onze Grondwet garandeert vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering en demonstratie..
Overigens zijn er genoeg uitingen van Hitler steun te vinden in de gemiddelde extreem-rechtse demonstratie. Die worden ook niet direct opgepakt, hoor. Alweer die vrijheid van meningsuiting.
quote:Hebben die mensen dan ergens ingebroken? Nee, ze hebben gebruikgemaakt van hun democratisch recht.
Op zondag 16 maart 2003 15:22 schreef Nawijnschenk het volgende:
Als ik in een auto inbreek met het oogmerk daarmee arme hongerende kinderen van eten te voorzien speelt dit strafrechtelijk gezien ook geen rol, en dat is de essentie van dit topic.
quote:Ik denk niet dat een rechter jouw redenatie volgt. Het is helemaal niet aangetoond dat demonstraties dat effect hebben. Overigens houdt een rechter wel degelijk rekening met iemands motieven.
Op zondag 16 maart 2003 15:27 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
Zoals ik al eerder aangaf zorg je -ondanks je nobele motieven- ervoor dat een dictator aan de macht blijft met vele slachtoffers tot gevolg. Aangezien de demonstraties geen directe oproep zijn tot haat en geweld hebben ze wel degelijk dat effect. Nou was mijn vraag dan ook of dit strafrechtelijk gezien wel acceptabel was.
quote:Of een regime misdadig is kan je vrij makkelijk objectief vaststellen, Bush is geen dictator en zal ook geen beslissingen kunnen nemen in z'n eentje, hij moet ook voor alle eventuele wandaden verantwoording afleggen.
Op zondag 16 maart 2003 15:28 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Wie bepaalt hoe of een regime misdadig is? Anti-oorlogsdemonstraties gaan tegen beide partijen. Je kunt de mensen niet gaan oppakken omdat hun demonstratie uitgelegd kan worden als steun aan de ene agressor, maar niet aan de andere. Beetje onzinvraag, dus..Onze Grondwet garandeert vrijheid van meningsuiting en vrijheid van vergadering en demonstratie..
Overigens zijn er genoeg uitingen van Hitler steun te vinden in de gemiddelde extreem-rechtse demonstratie. Die worden ook niet direct opgepakt, hoor. Alweer die vrijheid van meningsuiting.
En volgens de vrijheid van meningsuiting zijn deze demonstraties inderdaad toegestaan, mijn vraag was alleen of er geen andere wetten meespelen aangezien deze demonstraties wel indirect hetzelfde effect hebben als aanzetten tot haat en geweld.
En het steunen van hitler is hoe dan ook strafbaar, alleen zal dit vaak worden gedoogd omdat het teveel mankracht zou kosten altijd gelijk in te grijpen
[Dit bericht is gewijzigd door Nawijnschenk op 16-03-2003 15:36]
quote:Die motieven worden alleen gebruikt voor eventuele strafvermindering, niet om te bepalen of iemand wel of niet fout was
Op zondag 16 maart 2003 15:29 schreef ullie het volgende:[..]
Ik denk niet dat een rechter jouw redenatie volgt. Het is helemaal niet aangetoond dat demonstraties dat effect hebben. Overigens houdt een rechter wel degelijk rekening met iemands motieven.
quote:Je moet naar de gevolgen kijken van een daad, niet naar de intentie van de dader, alhoewel dat -zoals gezegd- wel mee zal wegen in de strafbepaling
Op zondag 16 maart 2003 15:28 schreef Farzin het volgende:
Hebben die mensen dan ergens ingebroken? Nee, ze hebben gebruikgemaakt van hun democratisch recht.
quote:Met andere woorden, wat je wilt horen is:
Op zondag 16 maart 2003 15:34 schreef Nawijnschenk het volgende:[..]
Of een regime misdadig is kan je vrij makkelijk objectief vaststellen, Bush is geen dictator en zal ook geen beslissingen kunnen nemen in z'n eentje, hij moet ook voor alle eventuele wandaden verantwoording afleggen.
En volgens de vrijheids van meningsuiting zijn deze demonstraties inderdaad toegestaan, mijn vraag was alleen of er geen andere wetten meespelen aangezien deze demonstraties wel indirect hetzelfde effect hebben als aanzetten tot haat en geweld.
En het steunen van hitler is hoe dan ook strafbaar, alleen zal dit vaak worden gedoogd omdat het teveel mankracht zou kosten altijd gelijk in te grijpen
Ja, je hebt gelijk. Demonstraties als die van een paar weken terug zouden verboden moeten worden, omdat ze (in mijn rechtgeorienteerde wereldje) betekenen, dat al die betogers Saddam Hoessein steunen, die een dictator is omdat ik (en mijn grote held Bush) dat bepaald hebben.
Je wilt helemaal geen objectieve mening horen. Je wilt gewoon een handvat hebben om weer eens lekker op links te gaan bashen en deze te demoniseren als Sadam-supporters.
Sorry, daar doe ik niet aan mee. Voor mij is Bush een even grote dictator als Sadam (en misschien nog wel groter, omdat Bush pretendeert democratisch te zijn, maar intussen alle democratische instellingen zoals de VN links en vooral rechts inhaalt, terwijl Sadam nooit heeft geroepen dat hij een democratisch leider is) en ik ben van mening dat zowel Sadam als Bush zo snel mogelijk moeten worden opgesloten in een geluiddichte bunker, ergens diep onder de Zuidpool.
quote:Als het aan jou ligt, moeten we de vrijheid van meningsuiting maar afschaffen, omdat je weleens een dictator zou kunnen steunen als je demosntreert voor de vrede?
Op zondag 16 maart 2003 15:37 schreef Nawijnschenk het volgende:
Je moet naar de gevolgen kijken van een daad, niet naar de intentie van de dader, alhoewel dat -zoals gezegd- wel mee zal wegen in de strafbepaling
quote:Nee, dat is weer de farzin-versie van het verhaal
Op zondag 16 maart 2003 15:39 schreef Farzin het volgende:
Als het aan jou ligt, moeten we de vrijheid van meningsuiting maar afschaffen, omdat je weleens een dictator zou kunnen steunen als je demosntreert voor de vrede?
Wat ik zeg is dat wanneer mensen een dictator steunen, ze aangepakt moeten worden aangezien ze de vrede en stabiliteit in de wereld in gevaar brengen. Je zal dan niet gelijk moeten denken aan lange celstraffen, maar meer aan het verbieden van dit soort demonstraties.
Overigens moet je de vrijheid van meningsuiting niet te serieus nemen, veel zaken mag je nu ook niet zeggen, zoals kritiek op het immigratiebeleid. Maargoed dat is offtopic.
quote:Waar waren die anti-Saddam spandoeken en leuzen dan?
Op zondag 16 maart 2003 15:15 schreef Farzin het volgende:
tegen Bush en Saddam.
quote:Daar ben ik helemaal voor. Dus vervolgen die Rumsfeld.
Op zondag 16 maart 2003 15:43 schreef Nawijnschenk het volgende:
Wat ik zeg is dat wanneer mensen een dictator steunen, ze aangepakt moeten worden aangezien ze de vrede en stabiliteit in de wereld in gevaar brengen.
quote:Tsja, als die mensen in die demonstraties roepen: "Saddam is the best", dan kan ik het me wel voorstellen, maar als er gedemonstreerd wordt voor de vrede?
Je zal dan niet gelijk moeten denken aan lange celstraffen, maar meer aan het verbieden van dit soort demonstraties.
quote:Oh ja? Je mag geen kritiek uiten op het immigratiebeleid? Dat mag je me uitleggen.
Overigens moet je de vrijheid van meningsuiting niet te serieus nemen, veel zaken mag je nu ook niet zeggen, zoals kritiek op het immigratiebeleid. Maargoed dat is offtopic.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |