abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_595520
Ik kijk nog altijd naar Star Trek (Voyager, TNG en DS9), Babylon 5 is helaas van de buis gehaald.

Maar wat is er nu beter?

Zelf vind ik Babylon 5 in sommige opzichten een stuk beter dan Star Trek. Want geef toe: het Star Trek-universum is een gelikt, utopisch geheel. De Enterprise en vooral de Voyager zijn superschone, glimmende en efficiënte schepen. Geen krasje op de lak. Iedereen is er vrolijk en blij, men doet z`n werk met plezier zonder er voor betaald te krijgen, volkomen idyllisch luistert men naar klassieke muziek en filosofeert men over 19e eeuwse dichters. De cameravoering bij TNG vind ik meevallen, maar de cameravoering en de belichting bij DS9 en Voyager, daarvan ga ik over m`n nek: zo glimmend, zulke heldere kleurtjes, ik vind het ergerniswekkend. Het is allemaal zo braaf!

Het Babylon 5 station daarentegen: een log, lelijk station. Sloppenwijken, rovers, duistere plekken, troep, officieren die gewoon chagrijnig zijn, het staat veel dichter bij de werkelijkheid, maar dan met een mooie sinistere sfeer. Het is gewoon minder gelikt dan Star Trek.

De aliens dan. De aliens van ST vind ik zelf erg interessant, vooral de Klingons en de Romulans. Er is veel moeite voor gedaan. Toch lijken alle 1000 rassen nogal op elkaar. Als ik kijk naar Babylon 5 zie ik Narn, Centauri, Minbari die in niets op elkaar lijken. Bovendien zijn sommige van deze rassen echt slecht.

Verder vind ik het mooi dat Babylon 5 een doorlopend verhaal heeft, terwijl ST zo af en toe gewoon een soap in de ruimte is.

De cast: van ST mogen/mochten ze van mij Wesley Crusher, Odo, Kira, Jake, Kim, Tuvok, Neelix en Naomi Wildman zo gauw mogelijk wegdoen. Bij Babylon 5 is er niet echt een karakter waar ik me aan heb zitten ergeren... mmh, Delenn misschien zo af en toen, maar die is wel goed.

Ik kijk nog altijd graag naar ST, maar zelf vond ik Babylon 5 op sommige punten sterker.

It is much easier to be critical than to be correct.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 28 december 2000 @ 15:29:49 #2
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_595547
BABYLON 5!!!

veeel beter verhaal, het is namelijk een groot verhaal, betere personages, originelere aliens (die niet allemaal net een iets andere neus hebben), geen holodeck afleveringen, en Shadows.

Nothing lasts forever but the certainty of change
  donderdag 28 december 2000 @ 15:31:12 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_595553
quote:
Op 28 december 2000 15:29 schreef Tokus het volgende:
originelere aliens (die niet allemaal net een iets andere neus hebben)
Heheh, of zo'n Marsreep op hun hoofd, zoals de Klingons.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  donderdag 28 december 2000 @ 15:37:32 #4
7201 Lovelorn
-= solitary man =-
pi_595574
Kijk graag naar DS9 en B5. Maar B5 heeft toch de voorkeur. Het mooie van die serie is dat het verhaal voor 5 jaar al vast stond. Helaas is door allerlei dingen seizoen 4 en 5 samen in een seizoen gepropt en de laatste afleveringen van seizoen 4 waren dan ook niet echt super naar mijn mening. Maar het is mooi om te zien om hoe sommige dingen mooi in elkaar steken. Was soms ook wel lastig want als je een episode had gemist kan dat wel eens heel vervelend zijn als het net een hele belangrijke was.

Dingen zoals Psy-corps, in de eerste seizoenen niet echt aanwezig maar krijgt uiteindelijke een flinke rol. Dat soort dingen kom je niet echt tegen in de Star Trek series. Behalve dan misschien in DS9 waar toch wat meer een continuing story inzat. Dat mis ik echt heel erg bij bv Voyager. Die afleveringen kun je bijna allemaal in random order kijken want er veranderd vrijwel nooit iets aan. Af en toe komt er iemand bij (7-of-9) of gaat er iemand weg (Kes) maar de status quo blijft behouden. Vind trouwens de karakters in B5 ook beter uitgewerkt, zijn niet zo statisch als in Star Trek. Er gebeurd iets met die mensen en dat heeft ook z'n effect op iemand. Kijk alleen al naar Garibaldi, begin 1st seizoen of eind 4de seizoen, wereld van verschil. Moet ik in ST nog tegen komen.

Begrijp me niet verkeerd, heb alle aflevering van TNG gezien en met plezier. Probeer alles te zien van DS9 en kijk zo af en toe een keer Voyager. Heb dus niks tegen het ST universum maar alles bij elkaar heb ik toch liever B5 op m'n TV scherm. Als je trouwens nog het een en ander wil nalezen over B5 dan moet je hier eens kijken: http://www.midwinter.com/lurk/lurker.html

"You did your best, life did the rest. You're left forever blue" -Chris Isaak
  donderdag 28 december 2000 @ 15:39:18 #5
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_595584
quote:
Op 28 december 2000 15:31 schreef Zanderrr het volgende:
Heheh, of zo'n Marsreep op hun hoofd, zoals de Klingons.
LOL!!!

ST is gewoon niet meer weg te denken, maar B5 vond ik veel sterker. Zoals concept, verhaal, personages en de gave Earth Alliance's Starfury en Starfury Thunderbolt starfighters, mooier dan de X-wing waar het sterk op lijkt

The Internets, I needs it..
pi_595596
B5!!!!!
ben ik nou slim of jullie nou dom??
pi_595615
quote:
Op 28 december 2000 15:37 schreef Lovelorn het volgende:
Kijk graag naar DS9 en B5. Maar B5 heeft toch de voorkeur. Het mooie van die serie is dat het verhaal voor 5 jaar al vast stond. Helaas is door allerlei dingen seizoen 4 en 5 samen in een seizoen gepropt en de laatste afleveringen van seizoen 4 waren dan ook niet echt super naar mijn mening. Maar het is mooi om te zien om hoe sommige dingen mooi in elkaar steken. Was soms ook wel lastig want als je een episode had gemist kan dat wel eens heel vervelend zijn als het net een hele belangrijke was.
Klopt. En ik moet zeggen, ik vond de serie aan kracht inboeten toen die op z`n einde liep. Die Alliance die ze op het laatst maken als ze de Shadows verslagen hebben, nou vooruit, maar toen hadden ze definitief moeten stoppen. Er zijn toen nog een paar afleveringen op de Nederlandse tv geweest die op die Alliance doorborduurden, en toen is het eraf gehaald. Misschien maar beter ook, want ik vond die Alliance echt niet tof, en dat de Vorlons weg waren was ook jammer.
quote:
Dingen zoals Psy-corps, in de eerste seizoenen niet echt aanwezig maar krijgt uiteindelijke een flinke rol. Dat soort dingen kom je niet echt tegen in de Star Trek series. Behalve dan misschien in DS9 waar toch wat meer een continuing story inzat. Dat mis ik echt heel erg bij bv Voyager. Die afleveringen kun je bijna allemaal in random order kijken want er veranderd vrijwel nooit iets aan. Af en toe komt er iemand bij (7-of-9) of gaat er iemand weg (Kes) maar de status quo blijft behouden. Vind trouwens de karakters in B5 ook beter uitgewerkt, zijn niet zo statisch als in Star Trek. Er gebeurd iets met die mensen en dat heeft ook z'n effect op iemand. Kijk alleen al naar Garibaldi, begin 1st seizoen of eind 4de seizoen, wereld van verschil. Moet ik in ST nog tegen komen.
Klopt. En die kerel van het PsyCorps die dan steeds terugkomt, Bester. Wat een creep. Dat PsyCorps was echt goed, had duidelijk z`n wortels in klassiekers als 1984, of wellicht Bladerunner. Ook daarom, dat bedreigende, vond ik Babylon 5 soms sterker dan ST. Maar in ST is er ook wel sprake van karakterontwikkeling. Kijk maar naar Data, die van statische robot verandert in iets wat dichter bij mensen in de buurt komt. Daar doen ze wel mooi 7 jaar over, en pas in de films krijgt hij z`n eerste emotie. Worf verandert ook heel erg, hetzelfde geldt voor Paris, Kim, en de dokter. Maarre.. ik vond Garibaldi helemaal niet leuk op het eind eigenlijk. In z`n rol als handelaar op B5 was hij echt niet op z`n plaats, dat deed hij ook helemaal niet goed, vond ik.
It is much easier to be critical than to be correct.
  donderdag 28 december 2000 @ 16:00:06 #8
7201 Lovelorn
-= solitary man =-
pi_595670
quote:
Op 28 december 2000 15:47 schreef Meneer_Aart het volgende:
Kijk maar naar Data, die van statische robot verandert in iets wat dichter bij mensen in de buurt komt. Daar doen ze wel mooi 7 jaar over, en pas in de films krijgt hij z`n eerste emotie.
Ik vind dat daar bij ST toch wat minder mee omgegaan word. Data veranderd in 7 jaar wel naar iets wat een beetje menselijker is maar dat zie je af en toe terug in een aflevering. Ik vind het minder consequent aanwezig dan bij bv Garibaldi.
quote:
Worf verandert ook heel erg, hetzelfde geldt voor Paris, Kim, en de dokter.

De verandering bij Worf daar wil ik nog wel in meegaan. De dokter heeft wel een paar echte karakter afleveringen gehad, maar heeft dat nou echt een invloed gehad op z'n ontwikkeling in de serie? Volgens mij niet, in een aflevering kan er een hoop met 'em gebeuren maar de volgende afleveringen merk je d'r meestal maar weinig van. De enige die dan nog wat is veranderd is Kim, maar die verandering is redelijk oppervlakkig. Van verlegen naar zelfverzekerd... maar heb je ooit nog iets gehoord over z'n grote liefde die hij moest achterlaten, of zijn ouders die 'ie zo mist? Weinig ontwikkeling. Je merkt alleen bij 7-of-9 dat er geprobeerd word om d'r te laten evolueren. En dat lukt soms aardig en soms ook niet. Wel de beste Star Trek poging tot nu toe vind ik.

quote:
Maarre.. ik vond Garibaldi helemaal niet leuk op het eind eigenlijk. In z`n rol als handelaar op B5 was hij echt niet op z`n plaats, dat deed hij ook helemaal niet goed, vond ik.
Helemaal mee eens. Garibaldi was altijd de fun-factor. Heb me ziek gelachen om z'n opmerkingen. Altijd een stapje voor op de rest, scherpe opmerkingen e.d. De hele storyline van dat 'ie terug naar Mars ging was ook goed, en dat 'ie onder invloed stond van Bester was meesterlijk. Maar toen 'ie weer terug was op B5 werd 'ie iets te somber en .... weet niet goed wat. Dat was jammer, maar wel moedig van de schrijvers om zoiets te doen met een populair karakter.
"You did your best, life did the rest. You're left forever blue" -Chris Isaak
pi_595746
Star Trek
pi_595801
star trek uiteraard
iemand ooit seven of nine in babylon gezien?
of een andere borg?
dus
In veel gevallen is een scheve horizon dan ook de juiste.
pi_598301
Euhhhh...B5, echt niet!

ST! De verhalen zijn veel dieper en veel beter doordacht. B5 is meer het standaard verhaal met veel actie/schieten e.d.!

I dream my life.................and live my dream!
  vrijdag 29 december 2000 @ 10:33:01 #12
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_598322
ok

ik ken dus al iemand die nooit goed naar Babylon 5 heeft gekeken.

Als Babylon 5 iets NIET is dan is het wel een standaard verhaal. Het is een verhaal met een begin en een einde, maar tussen begin en einde evolueert het geheel meerdere malen. De personages zijn sterfelijk.

Star Trek is een serie zonder een zware continuiteit, breek je in aflevering 7 je been, wees niet bezorgd, in aflevring 8 merk je er niets meer van. Mis je een aflevering, of twee, van Voyager, dan mis eigenlijk niets, je kunt gewoon de draad weer oppakken bij de volgende aflevering, bij Babylon 5 is het zo dat als je een afleverig mist dat je dan een belangrijk hoofdstuk mist in het verhaal.

Star Trek is steriel, het is soms een erg saaie serie, zol standaard verhalen. De uitkomst is al bekend aan het begin van het verhaal. Het universum van ST is oppervlakkig en saai.
Babylon 5 is bezield, het is bijna alles wat Star Trek niet is. Het is realistischer en heeft een universum met meer inhoud en kleur.

Babylon 5 dus.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 29 december 2000 @ 11:04:03 #13
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_598415
quote:
Op 29 december 2000 10:14 schreef Godspeed het volgende:
Euhhhh...B5, echt niet!

ST! De verhalen zijn veel dieper en veel beter doordacht. B5 is meer het standaard verhaal met veel actie/schieten e.d.!

net wat Cairon zegt: B5 een standaard verhaal? je hebt er zeker 2 seconden van gezien? Of je bent zo'n trekkie die koste wat het kost zo'n serie gaat verdedigen en dus met echt belachelijke argumenten komt.

pfff star trek beter doordacht... yeah right. vooral in latere afleveringen zie je dat ze nog 's verklaringen moeten geven voor hun eigen fouten eerder in de serie, bv dus waarom iedereen er hetzelfde uitziet (behalve die neus dan). Hebben ze al een goeie verklaring gegeven waarom deuren wel opengaan als iemand er door wil, maar niet als iemand er eigenlijk door wil maar net op het moment dat ie er door zou gaan nog bedenkt dat ie er niet door wil? Dat is me namelijk al zovaak opgevallen dat die deuren dan dicht blijven.

Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 30 december 2000 @ 06:17:58 #14
61 Picardski
The Power of Dreams
pi_600883
Star Trek natuurlijk, hoe durf je te vragen
It is a riddle which shares with the universe the merit of having no answer
pi_601330
quote:
Op 29 december 2000 11:04 schreef Tokus het volgende:
Hebben ze al een goeie verklaring gegeven waarom deuren wel opengaan als iemand er door wil, maar niet als iemand er eigenlijk door wil maar net op het moment dat ie er door zou gaan nog bedenkt dat ie er niet door wil? Dat is me namelijk al zovaak opgevallen dat die deuren dan dicht blijven.
Haha, ja.. dat vraag ik me nou ook altijd af. Hoe weten die deuren dat nou? Ze blijven ook open staan als iemand nadat er al iemand door een deur is gelopen er zo'n 20 seconden later doorheen gaat... ze gaan niet dicht in die tussentijd en het 2de persoon staat te ver weg zodat de sensoren van de deur hem waar kunnen nemen.

In ieder geval ga ik B5 kijken als het weer op de Nederlandse tv komt (of BBC?). Ik heb het nooit gevolgd, het leek me ook nooit zo leuk, maar ik hoor ect van heel veel mensen dat B5 een hele goede serie is. Ik ga kijken dus de volgende keer.

Dat ST nogal oppervlakkig is daar ben ik het wel mee eens op zich. Begrijp me niet verkeerd, de series zijn mijn favorieten, maar soms kan ik me best ergeren aan bepaalde dingen die niet kloppen of over 'alweer' zo'n holodeck aflevering

Zelf kijk ik sinds kort DS9, vroeger heb ik de eerste 2 seizoenen gezien en het begon erg slecht. Er viel weinig te beleven maar aan het eind van het 2de seizoen kwam The Dominion en toen werd het pas goed. Jammer dat ik nou zoveel heb gemist, maar ik vind DS9 nu echt veel beter dan dat ze in het begin waren. Voyager vind ik ook nog steeds cool, de afleveringen zijn gelukkig weer iets beter aan het worden... ik ben benieuwd naar het laatste seizoen (we zitten nu op het eind van 6, 7 is het laatste), er moet toch nog heel wat gebeuren om thuis te komen.

... na vijf jaar
pi_601367
ik kies voor Star Trek maar dan alleen voor de oude series en Next generation , en alhoewel ik de laatste twee seizoenen van DS9 heel sterk vind , vind ik Ds9/Voyager iets teveel van het zelfde , er komen wel nieuwe karakters bij , maar die denken / doen ongeveer hetzelfde wat de karakters van 30{original} en 10{Next generation} jaar geleden ook deden , volgensmij is het laatste echt nieuwe karakter dat er bij gekomen is Odo , want als je Seven of nine{Voyager} met Data {Next generation} vergelijkt zie je heel vaak het zelfde verhaal gebeuren {Data raakt effect door een computer fout / Seven raakt effect door Borg Devices} .
  zaterdag 30 december 2000 @ 19:57:53 #17
6290 Dr_Crouton
pi_602669
quote:
Op 30 december 2000 13:15 schreef Xhorder het volgende:
Haha, ja.. dat vraag ik me nou ook altijd af. Hoe weten die deuren dat nou? Ze blijven ook open staan als iemand nadat er al iemand door een deur is gelopen er zo'n 20 seconden later doorheen gaat... ze gaan niet dicht in die tussentijd en het 2de persoon staat te ver weg zodat de sensoren van de deur hem waar kunnen nemen.
Ja, hèhè, Paramount huurt dan ook niets voor niets personeel in die de deuren bedient! Op aanwijzing van de regiseur worden de deuren open- of dichtgeschoven.
pi_602917
B5 is goed
Het spel is echter afgelast, 2 maanden voor uitbrengen werd de licentie ingetrokken...
En ik heb de beta versie gespeeld en die was me toch goed joh!
  zaterdag 30 december 2000 @ 21:52:29 #19
6290 Dr_Crouton
pi_603125
quote:
Op 30 december 2000 21:07 schreef Aneurism het volgende:
B5 is goed
Het spel is echter afgelast, 2 maanden voor uitbrengen werd de licentie ingetrokken...
En ik heb de beta versie gespeeld en die was me toch goed joh!
Whaaaa..! Heb je die beta ergens nog liggen?
  zondag 31 december 2000 @ 15:36:30 #20
1358 Xhorder
He's back...
pi_605949
quote:
Op 30 december 2000 13:29 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
ik kies voor Star Trek maar dan alleen voor de oude series en Next generation , en alhoewel ik de laatste twee seizoenen van DS9 heel sterk vind , vind ik Ds9/Voyager iets teveel van het zelfde , er komen wel nieuwe karakters bij , maar die denken / doen ongeveer hetzelfde wat de karakters van 30{original} en 10{Next generation} jaar geleden ook deden , volgensmij is het laatste echt nieuwe karakter dat er bij gekomen is Odo , want als je Seven of nine{Voyager} met Data {Next generation} vergelijkt zie je heel vaak het zelfde verhaal gebeuren {Data raakt effect door een computer fout / Seven raakt effect door Borg Devices} .
Ja, dat is waar. Data en Seven hebben meestal dezelfde problemen. Ook seven heeft nog weinig emoties en ze moet weer leren een mens te worden. Het is allemaal een beetje hetzelfde en ik denk dat de makers dat natuurlijk ook wel weten en dat dus willen veranderen in de nieuwe serie, aangezien ze zeggen dat de serie heel anders gaat worden. Laten we hopen dat het vernieuwend wordt... en het eerder op TV komt in NL dan pas over 4 jaar
... na vijf jaar
pi_606530
Geef mij maar STAR WARS:::::::::::::::::::..
  zondag 31 december 2000 @ 18:44:10 #22
3767 Herald
Come get some
pi_606580
Zoals Tokus en Cairon al zeiden Babylon 5 is een verhaal, bedacht voor 5 seizoenen (ofzow) en daarna was het afgelopen. De serie is ook bedacht door een uitmuntend schrijver J. Michael Straczynski, die wist hoe het begon en wist hoe het ging eindigen.
Dus qua verhaal is Babylon 5 veel beter dan Star Trek dat maar eindeloos doorgaat enzow. Het verhaal stond bij B5 voorop iit ST waar de centjes voorop staan.

maarja ik kijk beide series niet, ik ken alleen de schrijver van B5

*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  zondag 31 december 2000 @ 19:03:59 #23
1358 Xhorder
He's back...
pi_606648
quote:
Op 31 december 2000 18:44 schreef Herald het volgende:
Dus qua verhaal is Babylon 5 veel beter dan Star Trek dat maar eindeloos doorgaat enzow. Het verhaal stond bij B5 voorop iit ST waar de centjes voorop staan.
Het had toch centjes moeten opleveren voor Babylon 5 aangezien ze dan net zo goed niks konden maken.. ST DS9 en Voyager hebben een soort van concept door de hele serie.. Voy op weg naar huis, DS9 met de dominion.. maar dat is wel wat anders dan B5 denk ik ja..
... na vijf jaar
  zondag 31 december 2000 @ 19:47:19 #24
3767 Herald
Come get some
pi_606719
quote:
Op 31 december 2000 19:03 schreef Xhorder het volgende:
ST DS9 en Voyager hebben een soort van concept door de hele serie.. Voy op weg naar huis [..knip...]
De grap van zo'n concept van Voyager is dat het wel leuk is, maar net zo beperkt. Want Voyager komt nooit naar huis want dan is de serie afgelopen. In feite hoef je dan alleen maar de eerste aflevering te kijken en de laatste.
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
  zondag 31 december 2000 @ 20:05:07 #25
1358 Xhorder
He's back...
pi_606745
quote:
Op 31 december 2000 19:47 schreef Herald het volgende:
De grap van zo'n concept van Voyager is dat het wel leuk is, maar net zo beperkt. Want Voyager komt nooit naar huis want dan is de serie afgelopen. In feite hoef je dan alleen maar de eerste aflevering te kijken en de laatste.
Ja zo is het.. zo bedoelde ik het ook..
... na vijf jaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')