Door de adviezen van de CEC, het ministerie van financiën en in internationale afspraken over het hoger onderwijs (GATS) lijkt het publieke karakter van het onderwijs in de formatie het onderspit te delven. Platform 12november eist dat de overheid investeert in het onderwijs en garant blijft staan voor de toegankelijkheid. Woordvoerder Tamira Combrink: "Dit keer gaan we er voor zorgen dat er wél geďnvesteerd wordt in het Hoger Onderwijs! Wij zijn het zat om de sluitpost van de begroting te zijn. Goed onderwijs moet voor iedereen bereikbaar blijven."
Op 13 maart om 13.00 uur zal men zich verzamelen in Den Haag. Na een demonstratieve tocht zal om 15:00 iedereen zich kunnen aansluiten bij de verschillende Niet Gouvernementele Organisaties (NGO's) die een 'open dag' hebben uitgeroepen bij het ministerie van Economische Zaken om zo aandacht te vragen voor de lopende GATS onderhandelingen. Tamira: "Wij willen helder in het GATS-verdrag dat het publieke hoger onderwijs niet vrij verhandelbaar wordt."
quote:Doe maar niet
Op donderdag 27 februari 2003 18:22 schreef BaZzY het volgende:[...]
dan ga ik dus echt zwerver worden
DUS... 13 maart!! NU OF NOOIT!!!!!!!!!!!
quote:Door de week zijn de meeste OV-jaarkaarten geldig.
Op donderdag 27 februari 2003 18:35 schreef Phat Lip het volgende:
ja uhhh das op een donderdag...
kan dat niet ff in het weekend of zo?
quote:Sommige maatregelen valt wel wat voor te zeggen, anderen vind ik ook wat overtrokken. Al zijn dit slechts adviezen van ambtenaren, wat niet wil zeggen dat dit ook doorgevoerd gaat worden.
Op donderdag 27 februari 2003 18:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:
sorry..Cherry maar het gaat ook over jou en de toekomst... het heeft dit keer niks met links of rechts te maken... tenzij je bakken met geld hebt en dat voor je kinderen ook nog over hebt... dan heb ik niks gezegd...
Al met al te weinig redenen om daar in Den Haag te gaan staan tussen een meute bloedhonden.
quote:Ik zit op een particuliere school dus eigenlijk heb ik daar toch niets te zoeken...
Op donderdag 27 februari 2003 18:42 schreef QyRoZ het volgende:[..]
Door de week zijn de meeste OV-jaarkaarten geldig.
Het gaat er geloof ik niet om of het leuk is, maar om het doel: demonstreren tegen de bezuinigingsplannen. Zie ook www.12november.nl
Want stel dat ze doorgaan.... en je bent bijv een HBO student...
Nieuwe plannen:
Collegegeld naar 2900 EUR per jaar. Keer 4 jaar (studie) = 11.600 EUR
Boeken: +- 700 EUR per jaar, keer 4 jaar = 2.800 EUR
Kamerhuur: 250 EUR per maand. Keer 12 = 3000 EUR per jaar. Keer 4 jaar = 12.000 EUR
Eten en drinken: 100 EUR per maand, keer 12 = 1200 EUR, keer 4 jaar = 4.800 EUR
Laatste jaar (4e jaar, Masterfase) wordt NIET meer betaald! Moet je zelf betalen! Kosten: 5.000 EUR minimaal
Totale kosten studie...36.200 EUR
Dat is dus 79.774 gulden!!!!
Als je nog thuiswoont heb je weliswaar geen huur meer, maar de OV kaart wordt afgeschaft. Als je geen kamer kunt vinden in de stad waar je studeert, betaal je je dus ZIEK aan reiskosten.
Anyhew, die 79.774 gulden worden dus ook geen gift meer, zelfs niet een deel daarvan, alles is een lening. A minimaal (!) 6% per jaar. Dat is alleen al aan rente bijna 5000 gulden per jaar.
Kortom: ALS mensen gaan studeren met deze plannen dan zijn ze de rest van hun leven aan hter terugbetalen,
maar eerder zal het zo zijn dat mensen zonder rijke ouders niet eens meer GAAN studeren. En dat lijkt mij een zeer onwenselijke situatie...
Kortom: ga 13 maart naar die demonstratie! www.12november.nl !
Als al die mensen dan ook eens met verstand hadden gestemd afgelopen 22 januari. Eerst zelf de problemen creeren om vervolgens stoer te gaan demonstreren
Ik zou zeggen wacht gewoon rustig af wat CDA/PvdA beslissen.
quote:... en dan helemaal met de gebakken peren zitten... mooi niet...
Op donderdag 27 februari 2003 20:01 schreef Tikorev het volgende:
Om vervolgens een kwartier naar het naieve geleuter van Noortje van der Meij te luisteren om daarna weer met lege handen naar huis te gaan? Dacht het niet.Als al die mensen dan ook eens met verstand hadden gestemd afgelopen 22 januari. Eerst zelf de problemen creeren om vervolgens stoer te gaan demonstreren
Ik zou zeggen wacht gewoon rustig af wat CDA/PvdA beslissen.
quote:Volgens mij overschat je het effect van zo'n demonstratie een beetje.
Op donderdag 27 februari 2003 20:08 schreef res3 het volgende:[..]
... en dan helemaal met de gebakken peren zitten... mooi niet...
Maar goed, toch succes ik hoop dat je er iets mee bereikt.
quote:Ik ook
Op donderdag 27 februari 2003 20:13 schreef Tikorev het volgende:
ik hoop dat je er iets mee bereikt.
quote:....reken maar dat het massaal zal zijn......
Op donderdag 27 februari 2003 18:21 schreef Kozzmic het volgende:
Of het massaal wordt moeten we natuurlijk nog maar afwachten...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |