abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8404241
quote:
VS overwegen radicale wijzigingen militaire aanwezigheid in Europa
De Verenigde Staten bestuderen een plan om hun militaire aanwezigheid in Europa radicaal te veranderen. Zo wordt het garnizoensysteem dat nu geldt, mogelijk ingeruild voor een automatische installatie van oorlogsmateriaal, dat de Amerikaanse militairen zowel in Europa, Afrika, Azië of het Midden-Oosten kunnen gebruiken. Dat berichten The Washington Post en The New York Times maandag.

Het voornemen om de Amerikaanse militaire structuur in Europa nieuw leven in te blazen zou een gevolg zijn van het beleid van de NAVO, waarvan de meeste leden er niet voor terugdeinzen om pro-Amerikaanse standpunten in te nemen. De invloed van "oude Europese" grootmachten zoals Frankrijk en Duitsland taant immers, verklaarden leden van de Amerikaanse delegatie die het voorbije weekend deelnamen aan de jaarlijkse conferentie over veiligheidskwesties in München.

Als de verandering daadwerkelijk wordt doorgevoerd, betreft het meteen een van de grootste in de geschiedenis van de Amerikaanse militaire bases in Europa. De vaste standplaatsen voor de troepen uit de VS zouden ingeruild worden voor een model dat eerder gebaseerd is op de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Koeweit. In die Golfstaat hebben de Verenigde Staten op verschillende bases tanks en ander oorlogsmateriaal gestockeerd. Voor oefeningen maken de Amerikaanse soldaten regelmatig gebruik van het materiaal in deze zogenaamde projectieplatforms. Dat gebeurt met het oog op een omvangrijke stationering bij een eventuele aanval op Irak.

Volgens The Washington Post heeft de bekendmaking van de Amerikaanse plannen mogelijk tot gevolg dat Europa en vooral Duitsland gaat beseffen dat de VS ook andere mogelijkheden in overweging nemen om hun militaire operaties logistiek te ondersteunen. Tot nu toe treedt hoofdzakelijk Duitsland als gastland op bij de belangrijkste militaire operaties van de VS in of in de buurt van Europa.
De Duitse minister van Defensie, Peter Struck, laat alvast weten weinig geloof te hechten aan de verklaringen van zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Rumsfeld, die in de rand van de conferentie in München ook al stelde dat de VS mogelijk hun troepen uit Duitsland weg zullen halen en er de militaire bases zullen sluiten.

bron: Gazet van Antwerpen, Washington Post, New York Times.

Ik zou graag willen weten of het doorvoeren van dergelijke radicale wijzigingen eenzijdig door de VS beslist kan worden.

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 11-02-2003 04:05]

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_8404256
Dit was al langer bekend.

In 1992 lekte al de Defence Planning Guide uit.
Hierbij gaat het om een nieuwe regionale orde te scheppen, met veel client-staten.
Ook in 1997 kreeg dit meer en meer gestalte, door het vormen van het neo conservatieve PNAC, weer dezelfde namen..

Bush riep voordat hij president was al dat de amerikaanse soldaten er slecht uitgerust bijliepen. Volgens het PNAC (Project for the New American Century) in Rebuilding America's Defenses zou een hoger aantal vast aanwezig zijnde soldaten in de Perzische Golf regio de beste strategie zijn. Ook na de val van Saddam.

Dat wereldwijde suprematie het ultieme doel is, kan dit wel weer bevestigen.

If you fear for the morality of your wives, educat. of your childr., the solidarity of your armchairs, privatized prisons, factory farms and the secu. of the state...then you are right. But what can you do?You are rotten, and the fire has been lit
pi_8404258
Bush....republikeinen....

wat een verkeerd volk zeg....

Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_8404656
Mogelijk kunnen we hier wel geld mee verdienen. Door dienstverlening omtrent de legerkampen. Infrastructuur aanleggen enzo. Rondom de huidige wordt er ook goed verdient !
pi_8404695
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 03:07 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

bron: Gazet van Antwerpen, Washington Post, New York Times.

Ik zou graag willen weten of het doorvoeren van dergelijke radicale wijzigingen eenzijdig door de VS beslist kan worden.

Ik zou graag willen dat de schrijver van het stuk een cursus leesbaar schrijven zou gaan volgen.

Verder lijkt het mij dat de vraag of de Amerikanen dit eenzijdig kunnen besluiten met ja te beantwoorden. Wij willen immers Amerikaanse aanwezigheid in Europa, dus zij kunnen de voorwaarden stellen. Op het moment dat zij degenen zijn die vragende partij worden kunnen wij voorwaarden stellen.

dinsdag 11 februari 2003 @ 08:32:02 #6
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_8404708
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 08:29 schreef HiZ het volgende:

[..]

Wij willen immers Amerikaanse aanwezigheid in Europa,

Speak for yourself!
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  dinsdag 11 februari 2003 @ 09:23:13 #7
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_8405262
Helemaal wegwezen !!!

Waarom zijn ze hier ?

1 Na de tweede wereld oorlog hebben ze hun troepen hier gehouden voor rust en orde. Dat is er al lang in Europa...dus...opzouten
2 Vanwege dat koude oorlog gedoe...is ook niet meer ....dus opzouten

Europa heeft het voor het eerst in de geschiedenis voor elkaar te krijgen om zonder oorlog een europa te creeeren ...hetgeen al zo veel hebben geprobeert maar nog niemand gelukt is...Dit was al de wens van de Romeinen, Alexander de Grote, Napoleon en Hitler.

Wij zijn inmiddels zo ver dat we de eerste stappen hebben gezet om dit zonder oorlog te doen.

Opzouten dus VS .......tja...waarom zijn jullie toch van meest geliefde natie naar meest gehaate natie gegaan ?...tikkie arrogant misschien ?

dinsdag 11 februari 2003 @ 10:04:30 #8
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8405850
Ze willen dus langzaam in Europa gaan afbouwen, iniedergeval de permanente aanwezigheid en jij bent niet tevreden
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_8405938
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 09:23 schreef _asterix_ het volgende:
Helemaal wegwezen !!!

Waarom zijn ze hier ?

1 Na de tweede wereld oorlog hebben ze hun troepen hier gehouden voor rust en orde. Dat is er al lang in Europa...dus...opzouten
2 Vanwege dat koude oorlog gedoe...is ook niet meer ....dus opzouten

Europa heeft het voor het eerst in de geschiedenis voor elkaar te krijgen om zonder oorlog een europa te creeeren ...hetgeen al zo veel hebben geprobeert maar nog niemand gelukt is...Dit was al de wens van de Romeinen, Alexander de Grote, Napoleon en Hitler.

Wij zijn inmiddels zo ver dat we de eerste stappen hebben gezet om dit zonder oorlog te doen.

Opzouten dus VS .......tja...waarom zijn jullie toch van meest geliefde natie naar meest gehaate natie gegaan ?...tikkie arrogant misschien ?

Ben het in grote lijnen met je eens. Alleen is het moeilijk in te schatten of bijv. een Saddam nu wel of niet aangepakt moet worden. Iig niet zolang ze geen bewijs hebben.
  dinsdag 11 februari 2003 @ 10:16:54 #10
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_8406026
Ik heb ze liever wel in Europa maar dan moeten wij ook achter ze staan. Anders halen we enkel ellende in huis.

Wat een gigantische economische impuls zon basis is realiseren jullie je volgens mij niet.

the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  dinsdag 11 februari 2003 @ 10:21:05 #11
43017 _asterix_
www.koervers.nl
pi_8406088
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 10:11 schreef NiGeLaToR het volgende:

[..]

Ben het in grote lijnen met je eens. Alleen is het moeilijk in te schatten of bijv. een Saddam nu wel of niet aangepakt moet worden. Iig niet zolang ze geen bewijs hebben.

Ach die Sadam had papa bush al op moeten ruimen, maar toendertijd wilde men stabiliteit in de regio......lees "lage olie prijzen".

Dat die man weg moet is duidelijk...maar daar heb je maar een kogel voor nodig en niet +150.000 troepen.

Het enige wat de US nu doet is een hetze creeen tegen alles wat Amerikaans is. Dit zal alleen een averechts effect hebben. Als ze oorlog gaan voeren zal Amerika niet meer de gerespecteerde grootmacht zijn. Als ze nu niets doen, wat ook het beste was geweest na de aanslagen, dan zullen ze als morele winnaar uit de strijd kunnen komen.

Je staat veel sterker als je zo nu en dan een fout toe kunt geven.

Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 10:46:47 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8406506
wat is het probleem nu eigenlijk???
er komen zo niet meer maar minder amerikaanse troepen in europa hoor.

De Duitsers zijn toch ook niet gaan klagen toen Nederland zijn permanente bases in dat land hebben omgeruild voor oefenverbanden.

beide landen zijn er alleen maar beter op geworden en de relatie's tussen beide landen ook.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 11 februari 2003 @ 11:55:11 #13
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_8407867
"By cutting the number in half; by rotating the troops every six months and by moving the bases south and east toward low-cost Hungary, southern Poland, Bulgaria and Romania, the Defense Department could spread U.S. military techniques and equipment throughout the alliance and train with fewer environmental constraints at far less cost."

iht.com

Precies

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 11:56:51 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8407906
dat de 'amerikahaat' zo ver moet komen zeg ... mensen beginnen nu bij voorbaat al te klagen en te zodra de woorden VS en Militair in de topic voorkomen zonder uberhaupt te begrijpen waar het nu in godsnaam om gaat
pi_8407944
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 11:55 schreef BAZZA het volgende:
"By cutting the number in half; by rotating the troops every six months and by moving the bases south and east toward low-cost Hungary, southern Poland, Bulgaria and Romania, the Defense Department could spread U.S. military techniques and equipment throughout the alliance and train with fewer environmental constraints at far less cost."

iht.com

Precies

Hoezo fewer environmental constraints? Volgens mij zijn binnenkort in Polen en Hongarije de regels hetzelfde en voor Bulgarije en Roemenië zal het niet lang meer duren.

Optimistisch gebabbel dus.

Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 12:04:05 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8408058
als je de troepen verspreid kan laten oefenen zal er dus de gebruikelijke oefenterreinen van bv Nederland minder worden geoefend.

dus de druk voor het milieu word verspreid (=verkleind) bovendien worden de troepen bijna gehalveerd (minder troepen = minder oefeningen = minder milieuschade) optmistisch gebrabbel my ass.

pi_8411392
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 10:04 schreef BAZZA het volgende:
Ze willen dus langzaam in Europa gaan afbouwen, iniedergeval de permanente aanwezigheid en jij bent niet tevreden
Waar lees je mijn onvrede dan

Ze gaan een aantal zaken drastisch wijzigen, en ik vroeg me af of dergelijke beslissingen eenzijdig worden genomen.

Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 14:19:21 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8411490
de VS moet toestemming vragen om zijn troepen in het buitenland te verminderen

nou word hij helemaal mooi, strax gaan mensen nog op de VS kotsen omdat ze een land niet aanvallen

pi_8411681
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 14:19 schreef sp3c het volgende:
de VS moet toestemming vragen om zijn troepen in het buitenland te verminderen
Lees anders het artikel uit de Washington Post even, het gaat niet alleen om vermindering van troepen.
Ze willen er bv logistiek gezien (qua oorlogsmaterieel) op vooruit gaan, daar moeten betreffende landen toch mee instemmen lijkt me?
  Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 14:28:50 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8411757
de betreffende landen hebben ingestemd met amerikaanse militaire bases op hun grondgebied met een bepaald aantal militairen maximum.

dus tenzij er over dat maximum heengegaan word of de desbetreffende landen die toestemming terugtrekt mag de VS ermee doen wat ze willen.

pi_8412033
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 14:28 schreef sp3c het volgende:
de betreffende landen hebben ingestemd met amerikaanse militaire bases op hun grondgebied met een bepaald aantal militairen maximum.

dus tenzij er over dat maximum heengegaan word of de desbetreffende landen die toestemming terugtrekt mag de VS ermee doen wat ze willen.

Oké, begrijp ik.
Het ging me overigens met name om dit stukje:
quote:
In a few years, some of the Pentagon officials said, the U.S. bases in Germany, Britain and Italy could be what the military calls "power projection" platforms from which forces could move quickly to hot spots in the Middle East, Africa or Asia. Some U.S. troops are moving from bases in Germany to the Persian Gulf region, but they are not configured for rapid deployment.
  Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 14:46:36 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8412208
mwah dat gebeurt nu ook al, kijk maar naar Allied Force.

een gigantisch percentage van de vluchten werd ondernomen vanaf vliegbases in Italië alleen met dit amerikaanse voorstel hoef je die bases niet meer voor te bereiden voor een mogenlijke actie dit betekend dat je sneller kunt optreden.

pi_8412846
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 14:46 schreef sp3c het volgende:
mwah dat gebeurt nu ook al, kijk maar naar Allied Force.

een gigantisch percentage van de vluchten werd ondernomen vanaf vliegbases in Italië alleen met dit amerikaanse voorstel hoef je die bases niet meer voor te bereiden voor een mogenlijke actie dit betekend dat je sneller kunt optreden.

De bases niet meer in gereedheid hoeven brengen, en pijlsnel aanwezig kunnen zijn ter plekke is dus het doel (logistiek), maar het 'gastland' laten we bv Duitsland nemen kan geen bezwaar maken tegen installatie en gebruik van dergelijke power-platforms wanneer zij tegen militair ingrijpen zijn zoals bv nu het geval is met de op handen zijnde oorlog in Irak?

Hieruit:

quote:
"I think there will be a movement by some in the United States to say that the next time [there is a U.S.-German disagreement], they might not let us use the bases, so let's get a training base in Romania or somewhere," said James Steinberg, director of foreign policy studies at the Brookings Institution.
blijkt imo (evenzo houding SA) dat een dergelijke weigering van in gebruikname tot de mogelijkheden behoord, maar het installeren van dergelijke power-platforms wordt dus wel eenzijdig door de VS beslist (zonder garantie op medewerking igg calamiteiten), wanneer ik jouw replys zo lees?

[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 11-02-2003 15:17]

Moderator dinsdag 11 februari 2003 @ 15:15:55 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_8413033
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 15:09 schreef Cosma-Shiva het volgende:

[..]

De bases niet meer in gereedheid hoeven brengen, en pijlsnel aanwezig kunnen zijn ter plekke is dus het doel (logistiek), maar het 'gastland' laten we bv Duitsland nemen kan geen bezwaar maken tegen installatie en gebruik van dergelijke power-platforms wanneer zij tegen militair ingrijpen zijn zoals bv nu het geval is met de op handen zijnde oorlog in Irak?

ik snap je niet echt, als een land niet wil dat Amerika zijn luchtruim gebruikt dan maken de amerikanen er geen gebruik van simpel zat.

Als Nederland nu bv zou zeggen, geen yankees meer in onze airspace dan schieten ze toch echt elk toestel wat aanstalten maakt om op te stijgen (voordat het van de grond komt) stuk zelfde geld voor duitsland en ongetwijfeld ook voor Roemenië en Bulgarijë alleen zijn die landen wat dat betreft niet zo sterk en kunnen ze de financiele steun die het ongetwijfeld oplevert eigenlijk niet missen.

eigenlijk koopt de VS dus een aantal nieuwe bases dichterbij de nieuwe vijand.

quote:
Hieruit:
[..]

blijkt imo dat een dergelijke weigering van in gebruikname wel degelijk tot de mogelijkheden behoord, maar het installeren van dergelijke power-platforms wordt dus eenzijdig door de VS beslist?

tuurlijk behoort de weigering van ingebruikname bij de optie's de toestellen zullen toch door het luchtruim van het desbetreffende land heen en weer moeten vliegen naar het doelgebied.

Maar ze kunnen niet de Amerikanen vertellen wat ze op die bases installeren (op kernwapens na dan misschien) tenzij ze het contract stopzeggen.

pi_8413160
quote:
Op dinsdag 11 februari 2003 11:56 schreef sp3c het volgende:
dat de 'amerikahaat' zo ver moet komen zeg ... mensen beginnen nu bij voorbaat al te klagen en te zodra de woorden VS en Militair in de topic voorkomen zonder uberhaupt te begrijpen waar het nu in godsnaam om gaat
Dat is al heel lang aan de gang..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')