Balkenende lijkt er zowaar opeens 'zin an te hebben' en heeft zelfs al een slogan...
quote:
Balkenende zei vanochtend dat hij al een motto heeft voor het nieuwe kabinet: "Verandering voor Kracht en Kwaliteit". Dat slaat onder meer op het schrappen van onnodige regels in zorg en onderwijs. Overigens was een PvdA-notitie enkele jaren terug ook "Kracht en Kwaliteit" getiteld.Bos noemde het motto "buitengewoon inspirerend", maar vindt het nu niet de tijd voor reclameslogans. Bos vindt het nog te vroeg om zich vast te leggen op een motto voor het kabinet. Volgens hem moet er eerst snel worden bekeken welke maatregelen nodig zijn om de problemen aan te pakken.
http://www2.omroep.nl/nos/verkiezingen/paginas/nieuws/0602_formatie.html
quote:Ik weet wie hij is, maar ik vraag me af wat hij van het gesjoemel af wist... Is nog steeds niet uitgezocht, volgens mij...
Op donderdag 6 februari 2003 19:48 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Leijnse is voormalig PvdA-Kamerlid, voorzitter van de HBO-raad en lid van de Sociaal-Economische Raad (SER).
Zie ook profiel.
quote:En nog langer met het huidige rotzooi-stelsel blijven zitten. Wat een punt zeg.
Op donderdag 6 februari 2003 20:04 schreef Ryan3 het volgende:
Puntje d'r bij voor Bos: verhogingen van ziektekostenpremie worden wrs. teruggedraaid...
quote:?
Op donderdag 6 februari 2003 20:04 schreef Ryan3 het volgende:
Puntje d'r bij voor Bos: verhogingen van ziektekostenpremie worden wrs. teruggedraaid...
quote:Volgens mij gaat Bos wel overstag om een nieuw stelsel in te voeren; dit bleek goedkoper dan verwacht. Waarschijnlijk wel met inkomensafhankelijke premies oid.
Op donderdag 6 februari 2003 23:54 schreef ghettoman het volgende:[..]
En nog langer met het huidige rotzooi-stelsel blijven zitten. Wat een punt zeg.
quote:Op het moment dat bleek dat invoering vermoedelijk een stuk goedkoper heeft Bos dat inderdaad laten weten. Denk dus dat dit in ieder geval niet tot problemen zal leiden.
Op vrijdag 7 februari 2003 10:44 schreef Sidekick het volgende:
Volgens mij gaat Bos wel overstag om een nieuw stelsel in te voeren; dit bleek goedkoper dan verwacht. Waarschijnlijk wel met inkomensafhankelijke premies oid.
Ik zie maar een paar echte problemen. Een beetje onderhandelaar moet dat in een maandje toch wel voor elkaar krijgen dacht ik zo. ze zijn vrijwel gelijk in grote, dus gelijke verdeling behalve dat het CDA de premier levert. problem solved...
maar ik zal het wel weer te makkelijk zien
quote:Inmiddels weten we meer:
Op donderdag 6 februari 2003 19:59 schreef Ryan3 het volgende: Ik weet wie hij is, maar ik vraag me af wat hij van het gesjoemel af wist... Is nog steeds niet uitgezocht, volgens mij...
quote:En Leijnse was voorzitter van die HBO-raad. Lekker zo'n formateur. Kan mooi aansturen op een vriendje op onderwijs. Of wordt lekker zélf minister van onderwijs. Kun hij onderzoek doen naar zichzelf! En zichzelf bestraffen!
Papieren studenten / HBO-raad lag jaren dwars
Expert: Hogescholen dwarsboomden aanpak fraude
van onze verslaggevers
2003-02-18 - lezersreacties op dit artikel (2)AMSTERDAM - De HBO-raad heeft jarenlang de komst van regels tegen fraude geblokkeerd. Het ministerie van onderwijs drong niet aan, om de relatie met de belangenverening niet te beschadigen. Dit zegt A. Kuperus, jarenlang bekostigingsexpert op het departement, vandaag in Trouw.
Morgen verschijnt het rapport van de Algemene Rekenkamer over hogescholen die te veel geld van het rijk kregen. Zij wisten hoge vergoedingen te incasseren voor studenten die vaak maar even, of alleen op papier bij de instellingen studeerden.
Kuperus waarschuwde meermalen voor 'creatief gebruik' van de bekostigingsregels. In 1991 schreef hij in een toelichting bij de onderwijsbegroting dat sommige hogescholen erin slaagden veel geld 'voor relatief weinig inspanning' binnen te halen. Hij stelde enkele maatregelen voor om dit te verhinderen. ,,Maar de HBO-raad zei njet.''
Bij zijn bazen vond Kuperus geen gehoor. Zij hadden geen trek in confrontaties met de HBO-raad die onmisbaar was voor hun plannen met het hoger onderwijs. Zo moesten de hogescholen aangezet worden tot internationalisering en marktwerking.
Het gebrek aan controle op de hogescholen verklaart Kuperus uit reorganisaties en interne strubbelingen op het ministerie. Een voorkeur voor 'algemene managers' leidde tot het vertrek van leidinggevenden die het moesten hebben van vakkennis.
Zo is het opmerkelijk dat het niemand opviel dat de Hogeschool van Amsterdam opeens wel erg veel studenten technische bedrijfskunde had.
[Dit bericht is gewijzigd door rroloff op 18-02-2003 11:34]
quote:Terecht dat je het artikel hier plaatst, maar indien er een discussie hierover volgt is het wellicht beter dat in een eigen topic te doen.
Op dinsdag 18 februari 2003 11:29 schreef rroloff het volgende:[..]
Inmiddels weten we meer:
[..]
quote:OK.
Op dinsdag 18 februari 2003 11:32 schreef Kozzmic het volgende:Terecht dat je het artikel hier plaatst, maar indien er een discussie hierover volgt is het wellicht beter dat in een eigen topic te doen.
quote:Misschien een domme vraag, maar waarom zijn er eigenlijk 2 formateurs? Ik heb het gedeeltelijk gevolgd op het nieuws, maar ik heb eigenlijk geen goede reden gehoord waarom iemand van de PvdA er ook bij moest. Je krijgt toch eigenlijk 2 onderhandelingen?
Op dinsdag 18 februari 2003 11:29 schreef rroloff het volgende:[..]
Inmiddels weten we meer:
[..]En Leijnse was voorzitter van die HBO-raad. Lekker zo'n formateur. Kan mooi aansturen op een vriendje op onderwijs. Of wordt lekker zélf minister van onderwijs. Kun hij onderzoek doen naar zichzelf! En zichzelf bestraffen!
quote:Het heeft denk ik vooral te maken met het willen hebben van gelijke partijen. Anders had je 2 CDA-ers tegenover 1 PvdA-er gehad bij de onderhandelingen.
Op dinsdag 18 februari 2003 11:52 schreef Sidekick het volgende:[..]
Misschien een domme vraag, maar waarom zijn er eigenlijk 2 formateurs? Ik heb het gedeeltelijk gevolgd op het nieuws, maar ik heb eigenlijk geen goede reden gehoord waarom iemand van de PvdA er ook bij moest. Je krijgt toch eigenlijk 2 onderhandelingen?
quote:
Formatie krijgt maar geen vaart
DEN HAAG - De formatie verloopt nog altijd tergend langzaam. Ook gisteren beperkten CDA en PvdA zich tot het uitwisselen van oude standpunten.
Na afloop zei PvdA-leider Wouter Bos dat volgende week 'de week van de waarheid' wordt. "Dan beginnen we met echt onderhandelen. Als er dan geen vooruitgang is, zal het pessimisme aan me beginnen te vreten."In PvdA-kringen bestaat bijna vier weken na de verkiezingen ongerustheid over het gebrek aan vooruitgang. Er is met name veel heen en weer gepraat over het financiële kader van het nieuwe regeerakkoord. Het CDA houdt vast aan begrotingsevenwicht voor 2007, wat zou betekenen dat er ruim veertien miljard euro moet worden bezuinigd. Over de invulling daarvan houdt het CDA zich op de vlakte.
De ministeries moeten deze week de interne financële stand van zaken bekendmaken. Volgens de eerste berichten levert dat weer nieuwe tegenvallers op. Het maakt de onderhandelingen over de bezuinigingen nog moeizamer dan ze al waren.
Gisteren spraken de onderhandelaars over ruimtelijke ordening en internationaal beleid. Ook deze keer leidde dat tot irritaties over en weer.
Na de gesprekken over ruimtelijke ordening zei CDA-vice-fractieleider Maxime Verhagen dat 'de geest van Jan Pronk' rondwaarde aan de onderhandelingstafel. In kringen rond Bos werd verbaasd gereageerd op die opmerking, omdat Adri Duivesteijn, die Bos vergezelde bij de onderhandelingen, juist gold als een criticus van Pronks streven als minister van Vrom om het beleid zo veel mogelijk vanuit Den Haag vorm te geven. Bovendien was afgesproken elkaar te ontzien tegenover de pers. Het kwam Verhagen op een standje van de informateurs te staan.
Later op de dag wekte de PvdA de irritatie van het CDA door voor te stellen alsnog af te zien van deelname aan de ontwikkeling van de Joint Strike Fighter (JSF), de beoogde opvolger van de F-16. Dat zou een bezuiniging van honderden miljoenen guldens opleveren. Volgens Verhagen kan, voor het behoud van 'geloofwaardige strijdkrachten', niet meer worden bezuinigd op de Defensie-begroting.
CDA-leider Jan Peter Balkenende was wel tevreden dat de PvdA alsnog instemt met het transport van Amerikaans personeel en materieel via Nederland. Bos herhaalde dat hij daar niet blij mee is, maar dat het verzoek van een bondgenoot niet kan worden genegeerd.
De partijen zijn het erover eens dat er weer een minister voor Ontwikkelingssamenwerking moet komen. In het huidige demissionaire kabinet is er een staatssecretaris mee belast. Ook willen CDA en PvdA het budget voor Ontwikkelingssamenwerking, 0,8 procent van het bruto binnenlands product, in stand houden.
Het CDA liet gisteren weten niets te voelen voor een beperking van de hypotheekrenteaftrek, een voorstel dat Bos inbracht.
http://www.parool.nl/1045549451375.html
Ik denk dat namelijk en ik hoop het eigenlijk ook. Er zijn teveel verschillen en die worden nu met de Irak-crisis alleen maar duidelijker. Ik geef ze nog een week...
quote:Ik denk van niet; beetje lastig om een opening te vinden, maar dan gaat het echt sneltreinvaart.
Op dinsdag 18 februari 2003 12:35 schreef [Efink] het volgende:
Wie denkt er hier dat de onderhandelingen zullen stuklopen?Ik denk dat namelijk en ik hoop het eigenlijk ook. Er zijn teveel verschillen en die worden nu met de Irak-crisis alleen maar duidelijker. Ik geef ze nog een week...
Ik geef ze nog 6 weken.
quote:Ik denk en hoop het, dan word het CDA, VVD en LPF.
Wie denkt er hier dat de onderhandelingen zullen stuklopen?
quote:Ik vind dat de PvdA niet koste wat het kost moet gaan regeren. Volgens mij is dat ook de insteek, men wil voldoende eigen punten in het regeerakkoord terugzien. Aan de andere kant denk ik dat er niet zo gek veel verschil tussen CDA en PvdA zit. Maar het CDA zal de PvdA wel wat meer tegemoet moeten komen, niet alleen op punten als Ontwikkelingssamenwerking waar men het toch al vrijwel eens is.
Wie denkt er hier dat de onderhandelingen zullen stuklopen?Ik denk dat namelijk en ik hoop het eigenlijk ook. Er zijn teveel verschillen en die worden nu met de Irak-crisis alleen maar duidelijker. Ik geef ze nog een week...
Ik geloof overigens dat het kabinet CDA/PvdA er uiteindelijk wel komt.
quote:Dat kan toch ook bijna niet anders. den andere opties voor de CDA met VVD en lpf/D66 lijken me neit echt reeel. D66 wil niet en zelfs balkie zal zich toch geen 2 keer aan de lpf steen stoten?
Op dinsdag 18 februari 2003 13:41 schreef Kozzmic het volgende:
Ik geloof overigens dat het kabinet CDA/PvdA er uiteindelijk wel komt.
quote:Mwah, ik denk wel dat het CDA bij de onderhandelingen met de rechtse meerderheid CDA/VVD/LPF schermt. Ik moet er niet aan denken, maar ik zie dit nog wel als een reele mogelijkheid.
Op dinsdag 18 februari 2003 14:01 schreef du_ke het volgende:[..]
Dat kan toch ook bijna niet anders. den andere opties voor de CDA met VVD en lpf/D66 lijken me neit echt reeel. D66 wil niet en zelfs balkie zal zich toch geen 2 keer aan de lpf steen stoten?
quote:=================
Op dinsdag 18 februari 2003 14:05 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Mwah, ik denk wel dat het CDA bij de onderhandelingen met de rechtse meerderheid CDA/VVD/LPF schermt. Ik moet er niet aan denken, maar ik zie dit nog wel als een reele mogelijkheid.
Godzijdank, zal Nederland straks normaal geregeerd worden en zal het spookbeeld van een sociaal-democratisch Nederland weer langzaam verbleken.
(off topic: PS waar is mijn vorige draadje gebleven, zonder opgaaf van redenen is deze verwijderd)
quote:De haat tegen Amerika
Op dinsdag 18 februari 2003 14:13 schreef limp_brain het volgende:[..]
=================
Ach, het is allemaal schone schijn wat het CDA doet. Natuurlijk willen zij niet regeren met de PVDA, een partij die nog steeds gedomineerd wordt door regenten die geilen op macht. Het CDA doet braaf wat er van haar verlangd wordt, eerst "praten" met sinterklaaspartij PVDA om dan vervolgens enthousiast aan tafel te schuiven met VVD en vermoedelijk D'66 (misschien ook wel LPF).Godzijdank, zal Nederland straks normaal geregeerd worden en zal het spookbeeld van een sociaal-democratisch Nederland weer langzaam verbleken.
(off topic: PS waar is mijn vorige draadje gebleven, zonder opgaaf van redenen is deze verwijderd)
Waarom is het sociaal-democratie een spookbeeld?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |