abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 januari 2003 @ 11:54:19 #1
3542 Gia
User under construction
pi_7927183
Gisteren had Femke het over het inzetten van spijbelcontroleurs. Daarbij maakte ze de opmerking dat opvoeding nu eenmaal op school begint.

Dat vind ik wel zo fout. De school is er om kennis te vergaren. Dat scholen zich tegenwoordig met de opvoeding moeten bemoeien omdat de ouders het verprutsen is meer dan triest, maar:

Opvoeding begint toch echt thuis. Zo hoort het en niet anders.

Muts!

pi_7927232
Opvoeding begint inderdaad thuis.

Leraar zijn wordt met de dag een zwaarder beroep, en dan met name omdat veel ouders geen verantwoordelijkheden meer willen of durven te nemen.

FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_7927236
Indoctrinatie begint op school, opvoeden doe je thuis
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_7927247
quote:
Opvoeding begint toch echt thuis
Helaas zijn beide ouders aan het werk en zien ze hun kind maar 2 uur per dag...

[Dit bericht is gewijzigd door DJKoster op 16-01-2003 11:58]

pi_7927257
quote:
Helaas zijn beide ouders aan het werk en zien ze hun kinf maar 2 uur per dag
Dat verschuift de verantwoordelijkheid echter niet!
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  donderdag 16 januari 2003 @ 11:59:06 #6
27459 MiepMuts
Gek??? Prettig gestoord!!
pi_7927263
Ik ben het er inderdaad niet mee eens dat de opvoeding niet op school begint, maar het maakt er wel een groot deel van uit.

Als kinderen eenmaal op school zitten, zijn er geen ouders om hun kinderen op fouten te wijzen en te controleren. Ik denk dat er inderdaad een stuk beter gecontroleerd moet worden op spijbelaars. Want je kan ejzelf de vraag stellen waarom er zovelen zijn die het doen. Dat is gewoon om dat kans op pakken veel te klein is.

Goede zaak dus, maar een kromme zin ein een complete redenering, doet voor mij niet af an het goede idee.

[url]http://www.cmcm.tk[/url]
pi_7927292
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 11:54 schreef Gia het volgende:
Gisteren had Femke het over het inzetten van spijbelcontroleurs. Daarbij maakte ze de opmerking dat opvoeding nu eenmaal op school begint.

Dat vind ik wel zo fout. De school is er om kennis te vergaren. Dat scholen zich tegenwoordig met de opvoeding moeten bemoeien omdat de ouders het verprutsen is meer dan triest, maar:

Opvoeding begint toch echt thuis. Zo hoort het en niet anders.

Je hebt gelijk, maar op het moment dat het thuis misgaat is de school natuurlijk de eerste instantie om dit op te merken en om ergens aan een bel te trekken.
De ideale situatie is uiteraard dat iedere ouder perfect is, en kinderen tot voorbeeldige burgers worden opgevoed. Helaas is de situatie niet ideaal. De opvoeding begint thuis, maar ik zie ook een belangrijke rol voor de school bij die opvoeding.
  donderdag 16 januari 2003 @ 12:01:51 #8
39741 dJ-Zcore
Groenvoorziening.
pi_7927308
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 11:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Opvoeding begint inderdaad thuis.

Leraar zijn wordt met de dag een zwaarder beroep, en dan met name omdat veel ouders geen verantwoordelijkheden meer willen of durven te nemen.

mjah en ze werken meestal allebei... was vroeger toch anders.
Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet.
  donderdag 16 januari 2003 @ 12:03:01 #9
3542 Gia
User under construction
pi_7927329
Ik vind het een beetje onzinnig.

Vroeger werd er gewoon naar je ouders gebeld als je niet op school was. Was je dan ook niet geoorloofd thuis, dan was je de pineut. Hup strafwerk. Na drie keer spijbelen 1 dag geschorst, na 3 schorsingen zoek je maar een andere school.

Ik vind dat de verantwoording bij de ouders ligt. Als een kind veelvuldig spijbelt en de ouders doen er niets aan, dan moeten ze ook maar accepteren dat hun oogappeltje van school verwijderd wordt.

Spijbelcontroleurs zijn dus echt niet nodig, gewoon meer contact opnemen met de ouders. Desnoods op hun werk.

pi_7927338
Waar halen ze trouwens die controleurs vandaan? Scholen kampen al zo met een personeelstekort, denk niet dat er mensen van een school echt beschikbaar zijn om de straten af te struinen op zoek naar spijbelaars.

In België overigens is spijbelen strafbaar. De politie heeft daar onder andere als taak spijbelaars te verbaliseren. Nu hebben ze er geen dagtaak aan, en gaan ze niet puur en alleen op zoek naar spijbelaars, maar als ze wat scholieren onder schooltijd toevallig zien winkelen of in een café zien zitten dan vragen ze er toch wel eventjes op door.

Je kunt je dan natuurlijk nog altijd de vraag stellen of de politie zich niet bezig moet houden met belangrijkere zaken. Ik denk van wel eigenlijk.

FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_7927342
Het zijn juist sommige ouders die een 'cursus' opvoeden nodig hebben.
De PvdA opperde een 'ouder-school' contrakt, in ruil voor goed onderwijs moeten de ouders hun kinderen op tijd, gevoed en voorzien van schone kleren naar school brengen en halen.
Te triest voor woorden eigenlijk dat de opvoeding door de staat moet gebeuren.
Een warme maaltijd en vers fruit is er al op sommige scholen.. het wachten is op een wasserette, een kapper en een inpandige moskee.
pi_7927391
Tsja, GroenLinkers als Femke krijgen natuurlijk vlekken als je het hebt over het gezin als waardevol verband in de samenleving - een erfenis van de vrijheid blijheid van de jaren 60 en 70, denk ik.
It is much easier to be critical than to be correct.
  donderdag 16 januari 2003 @ 12:18:08 #13
3542 Gia
User under construction
pi_7927546
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 12:07 schreef Meneer_Aart het volgende:
Tsja, GroenLinkers als Femke krijgen natuurlijk vlekken als je het hebt over het gezin als waardevol verband in de samenleving - een erfenis van de vrijheid blijheid van de jaren 60 en 70, denk ik.
Tja, nu je het zegt. Zo'n soort gevoel had ik er ook bij toen ik naar haar zat te luisteren.

Daarna zei ze ook nog even snel dat 'wij', GroenLinks, al zolang we bestaan, het gezin erg belangrijk hebben gevonden.

Voor de gezelligheid zeker? Want opvoeden gebeurt op school.

pi_7927614
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 12:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Tja, nu je het zegt. Zo'n soort gevoel had ik er ook bij toen ik naar haar zat te luisteren.

Daarna zei ze ook nog even snel dat 'wij', GroenLinks, al zolang we bestaan, het gezin erg belangrijk hebben gevonden.

Voor de gezelligheid zeker? Want opvoeden gebeurt op school.

femke heeft toch geen kinderen en geen opleiding op pedagogisch gebied.

opvoeden begint thuis, maar de school kan veel kapot maken wat je thuis opbouwt. als het thuis niet goed gebeurt is de schooltijd al te laat, want in de eerste 4 jaar moet je een solide basis leggen.

quote:
Op donderdag 16 januari 2003 11:58 schreef DJKoster het volgende:
Helaas zijn beide ouders aan het werk en zien ze hun kind maar 2 uur per dag...
is zeer gechargeerd en maakt duidelijk dat je geen kinderen hebt.
pi_7927789
Opvoeding begint weliswaar thuis, maar scholen hebben wel degelijk de taak om het gebrek aan opvoeding, wat een deel van de jeugd van huis uit niet meegekregen heeft, alsnog bij te horen brengen. Het gaat hierbij gewoon om zaken als; discipline, respect, naastenliefde en andere doorsnee omgangsnormen. Over de spijbelpreventie die GL wil hanteren ga ik niet over.. Persoonlijk vind ik dat scholen dit zelf mogen bepalen (binnen beperken) hoe zij het spijbelen willen tegen gaan. Wat meer democratisering op dat gebied zou geen kwaad kunnen dan denk ik en dan kan de ouder uiteindelijk zelf nog kiezen wat het beste voor het kind zou zijn.
Lacking membership in any group but also not actively or even passively ostracized by the general student body, pseudo-rejects socialize among themselves, taking pride in what they perceive to be their unique status.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')