abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7900019
Ik heb uit de kandidatenlijst voor de verkiezingen even het percentage vrouwen per partij gehaald, bij de eerste tien partijen.

Het resultaat vind je hieronder, uitgesplitst per partij.

Groenlinks is de de enige partij met meer dan de helft (57%) vertegenwoordiging van vrouwen op de kieslijst. De SGP valt natuurlijk op aan de andere kant, met geen enkele vertegenwoordiging door vrouwen.

Over het totaal (TOT) is het percentage vrouwen op de kieslijst 31%.
Alleen Groenlinks en Leefbaar Nederland hebben een vrouwelijke lijstrekker, waarbij Leefbaar Nederland verder een mannenaangelegenheid is met slechts 13% vrouwen op de lijst.

Politiek is blijkbaar nog steeds een mannenzaak.
Meningen?

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7900237
klopt, mannen kunnen meer authoriteit en vertrouwens uitstralen, vrouwen hebben dat minder, en dat is nou juist wat nodig is in de politiek
  dinsdag 14 januari 2003 @ 22:02:30 #3
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_7900313
Die moesten toch aan het fornuis volgens een welbepaald figuur?
  dinsdag 14 januari 2003 @ 22:03:41 #4
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_7900339
GL discrimineert
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_7900400
Daarnaast is het ook zo dat vrouwen minder behoefte hebben naar een politieke carriere dan mannen, heeft waarschijnlijk ook met de hormonen te maken.
pi_7900647
PvdA is dus het minst discriminerend.
pi_7905961
er zijn genoeg vrouwen die gewoon goed zijn, het is alleen voor veel van hen moeilijker op een gelijke positie te komen als hun mannelijke collega's.
"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
  woensdag 15 januari 2003 @ 10:25:18 #8
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_7905981
Het geslacht van iemand kan me werkelijk geen reet boeien (in de politiek dan ), als het maar een geschikt persoon is.
pi_7906054
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 10:25 schreef Lithion het volgende:
Het geslacht van iemand kan me werkelijk geen reet boeien (in de politiek dan ), als het maar een geschikt persoon is.
Dit topic gaat niet over jouw bewonderenswaardige vermogen tot het onderdrukken van je mannelijke superioriteitscomplex, maar over het feit dat deze vorm van beschaving kennelijk nog niet tot alle gelederen van de bevolking is doorgedrongen. Moven dus.
Wittgenstein
pi_7906075
quote:
das waar, maar toch denk ik dat de sfeer wat anders zou zijn dan het nu is......al hoewel of dat positief is......nog meer van die winnie's.......:o
"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
  woensdag 15 januari 2003 @ 10:33:05 #11
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_7906083
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 10:30 schreef Koekepan het volgende:
Dit topic gaat niet over jouw bewonderenswaardige vermogen tot het onderdrukken van je mannelijke superioriteitscomplex, maar over het feit dat deze vorm van beschaving kennelijk nog niet tot alle gelederen van de bevolking is doorgedrongen.
Jammer dan, maar dat is nog geen reden om het dan maar te forceren door te discrimineren op grond van geslacht.
pi_7908476
Ik zou met alle plezier SGP-lieden en alle andere haantjes in politiek Den Haag eens een lesje geven in vrouwelijke autoriteit.

Maar het moet natuurlijk allemaal verstandig en weloverwogen. Ter bevordering van de participatie van vrouwen in de Nederlandse politiek daarom de volgende overweging; Balkenende zou nooit zo'n flitsende lijsttrekker kunnen zijn als zijn vrouw zich niet zo braaf zou bezighouden met zijn kind en zich over het huishouden zou ontfermen, zodat onze Balkie niet gebukt hoeft te gaan schuldgevoelens en zijn hoofd niet hoeft te breken over zaken van huishoudelijke aard die hem alleen maar van zijn werk zouden afhouden. (Wie schilt eigenlijk de aardappels voor Femke?). Conclusie: er moeten meer huismannen komen.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_7908503
gezien het optreden van De Jong in de Panorama, ben ik voor afschaffing van de lelijke vrouw in de politiek!
...
  woensdag 15 januari 2003 @ 15:31:45 #14
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7911396
Misschien moeten we daarom maar een quotum instellen.

Bijvoorbeeld op zijn minst (zomaar een slag) 33% vrouwen in de Tweede Kamer. Dus 50 vrouwelijke kamerleden. Dit vereist dat de vrouwen dus over het algemeen hoger geplaatst worden op de lijst dan nu het geval is. Want 31% vrouwen op de lijst, zegt nog niets over hoeveel vrouwen daadwerkelijk in de kamer terecht komen. (Zijn er cijfers over hoeveel vrouwen nu in de Tweede Kamer zitten?)

Wordt het er direct leutiger door voor veel onderuitgezakte mannelijke kamerleden. Kunnen ze misschien ook nog eens scoren, want het zijn niet bepaald geweldige heren die in de kamer zitten. Met een rijke en gevarieerde schare aan vrouwelijke fans en bewonderaarsters, op uit zondering dan van één kamerlid.

Ik vraag me dus wel af of het werk er niet onder zou lijden. Als er allemaal wulpse kamerleden bijkomen. (Want het moeten wel wulpse kandidaatleden zijn op de lijst. Alleen zo win je in Nederland stemmen.) Hoewel. Het maakt niet uit of die lui nu 38 uur of 60 uur per week werken. Het verschil zie je toch niet. Het blijft allemaal water naar de zee dragen.

Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7911819
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 13:05 schreef Kos het volgende:
gezien het optreden van De Jong in de Panorama, ben ik voor afschaffing van de lelijke vrouw in de politiek!
dag jeltje
dag tineke
dag annemarie
Doei erika
Doei al die anderen

mooie vrouwen en politiek.. zeldzame combinatie..

woensdag 15 januari 2003 @ 17:54:26 #16
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_7914259
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 15:31 schreef Staal het volgende:
Misschien moeten we daarom maar een quotum instellen.
Quota leveren per definitie een suboptimale situatie op.
pi_7919996
Luchthartigheid alom, in dit topic, enkele uitzonderingen daargelaten.

En dan heb ik het nog niet over onderstaande posts waaruit de ongewassen eikellucht opstijgt van het mannelijk chauvinistische varkentje:

quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 22:03 schreef Kaalhei het volgende:

GL discrimineert

Ik had het niet over discriminatie, maar als je er toch over begint: bij een 50% norm is dit de volgorde van minst naar meest discrimineren naar geslacht wat betreft de kieslijst.

PVDA, GL, CDA, SP, D66, VVD, CU, LN, LPF, SGP.

quote:
Ah, de juiste persoon op de juiste plaats. Wat een boeiende gedachte! En zo verbaal correct ook.
quote:
[quote]
Op woensdag 15 januari 2003 13:05 schreef Kos het volgende:
En lelijke mannnen? O, nee, da's waar ook. Die hebben een natuurlijke autoriteit en geen last van hormonen.
Hoewel het mij wel iets waard zou zijn als Remkes es naar de tandarts ging.
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 15:31 schreef Staal het volgende:

Ik vraag me dus wel af of het werk er niet onder zou lijden. Als er allemaal wulpse kamerleden bijkomen. (Want het moeten wel wulpse kandidaatleden zijn op de lijst. Alleen zo win je in Nederland stemmen.) Hoewel. Het maakt niet uit of die lui nu 38 uur of 60 uur per week werken. Het verschil zie je toch niet. Het blijft allemaal water naar de zee dragen.

Een beetje teleurgesteld in de politiek? Wulpse dames zijn je redding.
Is het in zijn algemeenheid zo dat al die vrouwen op de arbeidsmarkt in Nederland veroorzaken dat 'het werk er onder lijdt'? Of geldt dat vooral voor de politiek?
quote:
Op woensdag 15 januari 2003 15:49 schreef Frenkie het volgende:

mooie vrouwen en politiek.. zeldzame combinatie..

Mooie mannen en politiek, een zeldzame combinatie.

Toch wel wonderlijk dat men zich op dit forum redelijk kan opwindende over een partij als de SGP die vrouwen buitensluit, of over de positie van de vrouw in de Islam, maar dat men verder niet bijster geïnteresseerd lijkt in de mechanismen die blijkbaar vrouwen ondervertegenwoordigd laten zijn de politiek.

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 15-01-2003 23:36]

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7921556
*onzinposts van zodiakk + reactie erop verwijderd*
pi_7923164
Is er ook maar iets wat wijst op discriminatie? SGP uitgezonderd, denk ik dat een vrouw vegelijken met een gelijkwaardige mannelijke tegenhanger juist sneller een plaats op de lijst krijgt aangewezen, al is het alleen maar voor de sympathie van de nu ondervertegenwoordigde 51% procent van de kiesgerechtigden.

Geef nou verdomme eens een keer niet iets of iemand anders anders de schuld en kijk naar je eigen. De oorzaak ligt niet bij de politiek, maar bij het aantal en vooral niveau van de vrouwen zelf.
Het dwangbeleid van sommige partijen en dit onzinnig geouwehoer over discriminatie houdt die situatie alleen maar in stand of verergert haar.

During the first half of the 20th century, Duke Paoa Kahinu Mokoe Hulikohola Kahanamoku emerged as the world's consummate waterman, its fastest swimmer and foremost surfer, the first truly famous beach boy
pi_7923189
Vraagje aan OllieA:

Heb je ook een overzichtje van de vrouwen die ook nog eens op verkiesbare plaatsen staan?

pi_7923233
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 01:11 schreef Berserker het volgende:
Is er ook maar iets wat wijst op discriminatie? SGP uitgezonderd, denk ik dat een vrouw vegelijken met een gelijkwaardige mannelijke tegenhanger juist sneller een plaats op de lijst krijgt aangewezen, al is het alleen maar voor de sympathie van de nu ondervertegenwoordigde 51% procent van de kiesgerechtigden.

Geef nou verdomme eens een keer niet iets of iemand anders anders de schuld en kijk naar je eigen. De oorzaak ligt niet bij de politiek, maar bij het aantal en vooral niveau van de vrouwen zelf.
Het dwangbeleid van sommige partijen en dit onzinnig geouwehoer over discriminatie houdt die situatie alleen maar in stand of verergert haar.

Ik geef niets of niemand de schuld en ik ouwehoer niet over discriminatie. Ik vraag naar meningen en mogelijk onderliggende mechanismen voor het blijkbaar onevenredig aanwezig zijn op de kieslijst.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je daar zo over uit je slof schiet.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7923259
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 01:14 schreef Pjederdy het volgende:
Vraagje aan OllieA:

Heb je ook een overzichtje van de vrouwen die ook nog eens op verkiesbare plaatsen staan?

Dat heb ik zo niet bij de hand.
Wanneer je een telling doet over de plaatsen op de kieslijst tot en met het aantal zetels dat de partijen op dit moment in de kamer hebben verandert het beeld niet echt wezenlijk.

-edit toegevoegd: het totaalpercentage stijgt naar 35%, verder lijkt er geen sprake van het eind van de kieslijst opvullen met vrouwen.

[Dit bericht is gewijzigd door OllieA op 16-01-2003 01:40]

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_7923291
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 01:20 schreef OllieA het volgende:

[..]

Dat heb ik zo niet bij de hand.
Wanneer je een telling doet over de plaatsen op de kieslijst tot en met het aantal zetels dat de partijen op dit moment in de kamer hebben verandert het beeld niet echt wezenlijk.

Ah, okay, ik dacht nl dat dat wel een vertekend beeld op zou leveren aangezien een aantal vrouwen op de lijst terecht zal zijn gekomen om maar meer vrouwen op de lijst te hebben.
pi_7927460
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 01:11 schreef Berserker het volgende:
Het is inderdaad een beetje typisch, zoals ollie ook al opmerkte, dat je zo fel reageert Berserker. Ik pas er ook voor om vrouwen als slachtoffers neer te zetten, maar wat jij doet, namelijk het verschijnsel aan het niveau van vrouwen (?) wijten vind ik echt beneden peil en het geeft niet aan dat je ooit echt serieus over dit onderwerp hebt nagedacht. Ik neem dan ook maar aan dat je deze post grappig bedoelde, .

En als je het per ongeluk toch serieus bedoelt, dan zou ik wel graag een nadere onderbouwing willen zien van je stelling dat het niets met externe omstandigheden te maken heeft; wat weet jij van de gang van zaken in politiek Den Haag en binnen de afzonderlijke partijen? Hoe kun je zo zeker weten dat er geen sprake is van andere factoren, naast het kennelijk ondermaatse niveau van de vrouwen zelf? Bovendien; wat weet jij er eigenlijk van hoe je als vrouw soms wordt behandeld op het moment dat je een mening blijkt te hebben? Ik behoor dan wellicht tot een generatie waarbij het inmiddels normaal zou moeten zijn dat je als vrouw ook je zegje te doen hebt, maar ik heb toch vaak genoeg meegemaakt dat mannen daar vrij spastisch op reageren of een houding aannemen van; 'ach wat schattig, het meisje heeft ook een mening' of ze vinden je agressief en eng en dan ben je een 'bitch'. En of je het nu leuk vindt of niet, dergelijke vormen van seksistisch gedrag of het onvermogen van mensen om met assertieve vrouwen om te gaan, kunnen zeker doorwerken in carriere mogelijkheden, zeker in sectoren waar het er nog behoorlijk traditioneel aan toe gaat. In hoeverre dit ook meespeelt bij vrouwen in de politiek weet ik natuurlijk niet precies, maar je kunt het niet bij voorbaat uitsluiten.

Wat ik in mijn vorige post al schreef en wat naar mijn idee echt een grote rol speelt, is dat een baan in de politiek, zeker als je in de hogere regionen komt, ontzettend veel tijd en inspanning vergt en dit is toch vrij lastig te combineren met een gezin. De traditionele rolverdeling, namelijk dat het over het algemeen meestal de vrouw is die minder gaat werken of geheel stopt met werken als er kinderen komen terwijl de man fulltime blijft werken, weerhoudt vrouwen er zeker van om voor zo'n baan te kiezen. Natuurlijk is deze traditionele rolverdeling wel minder sterk dan vroeger en zijn er steeds meer mannen die ook een deel van de zorg op zich nemen, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat dit een reden is voor de ondervertegenwoordiging van vrouwen.

Ik vraag me trouwens af hoe de verdeling is in de lokale politiek; ik heb het idee dat je daar wel meer vrouwen ziet.

god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_7928022
quote:
Op donderdag 16 januari 2003 12:12 schreef RaisinGirl het volgende:
Bovendien; wat weet jij er eigenlijk van hoe je als vrouw soms wordt behandeld op het moment dat je een mening blijkt te hebben? Ik behoor dan wellicht tot een generatie waarbij het inmiddels normaal zou moeten zijn dat je als vrouw ook je zegje te doen hebt, maar ik heb toch vaak genoeg meegemaakt dat mannen daar vrij spastisch op reageren of een houding aannemen van; 'ach wat schattig, het meisje heeft ook een mening' of ze vinden je agressief en eng en dan ben je een 'bitch'. En of je het nu leuk vindt of niet, dergelijke vormen van seksistisch gedrag of het onvermogen van mensen om met assertieve vrouwen om te gaan, kunnen zeker doorwerken in carriere mogelijkheden, zeker in sectoren waar het er nog behoorlijk traditioneel aan toe gaat. In hoeverre dit ook meespeelt bij vrouwen in de politiek weet ik natuurlijk niet precies, maar je kunt het niet bij voorbaat uitsluiten.
Ik wil geenzins de mogelijke moeilijkheden van het vrouw-zijn bagatelliseren, maar ik ga met Berserker mee in die zin, dat ik vind dat vrouwen 'sexisme' niet moeten gaan zien als een allesoverheersend mechanisme wat hun per definitie niet in staat stelt om wat te kunnen bereiken.

Want dat is de hele moeilijkheid, sexisme heeft nog steeds sterke wortels in de samenleving en heeft zeker wel invloed hebben op dat zogenaamde 'glazen plafond'. Maar het gevaar is dat er een instabiliteit ontstaat waar elke 'achterstand' wordt toegeschreven aan sexisme van mannen. Laten we niet alles scherpstellen op de geslachtelijke verhoudingen. Overigens zijn statistieken en getallen een stuitende simplificatie van de werkelijkheid en horen geen doorslaggevende rol te spelen in dit soort maatschappelijke discussie. Zelfs in het aangeven van trends zijn ze onbetrouwbaar, omdat de benoeming van een trend vanuit bepaalde veronderstellingen is gevormd.

Wat die 'felheid' betreft, ik zou niet zo 1-2-3 durven aannemen dat zoiets daadwerkelijk als 'fel' omschreven zou kunnen worden of dat het zou liggen aan de mogelijk sexistische opvattingen van de man. Sterker nog, het geeft juist een defensief mechaniek weer, waar beide partijen gebruik van maken. Vrouwen stellen zich soms heel erg defensief op als een reactie van een man uit sexisme lijkt voort te komen. Door iets te zeggen in de trend van "Voel je je een beetje bedreigd?", vorm je meteen al een benauwend en knellend kader waarin dan een zinnige discussie moet plaatshebben. Zo'n opmerking is dus misschien nog wel van grotere sexistische betutteling dan de oorspronkelijke reactie van de man.

Er is in discussies over sexisme die de positie van de vrouw ten opzichte van de man centraal stellen eigenlijk al een latente sexistische grondslag aan te wijzen. Namelijk de koppeling van de prestaties van de vrouw ten opzichte van de man. De seksistische valstrikken in dit soort discussies liggen overal op de loer en het is heel lastig om je daarvan los te weken. Ook vanwege het feit dat sommige opmerkingen die absoluut niet seksistisch bedoeld zijn tóch zo worden opgevat. Het moet niet verbogen worden dat discussies over emancipatie in een soort hierarchie van argumenten langs de sexistische meetlat vervallen.

quote:
Wat ik in mijn vorige post al schreef en wat naar mijn idee echt een grote rol speelt, is dat een baan in de politiek, zeker als je in de hogere regionen komt, ontzettend veel tijd en inspanning vergt en dit is toch vrij lastig te combineren met een gezin. De traditionele rolverdeling, namelijk dat het over het algemeen meestal de vrouw is die minder gaat werken of geheel stopt met werken als er kinderen komen terwijl de man fulltime blijft werken, weerhoudt vrouwen er zeker van om voor zo'n baan te kiezen. Natuurlijk is deze traditionele rolverdeling wel minder sterk dan vroeger en zijn er steeds meer mannen die ook een deel van de zorg op zich nemen, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat dit een reden is voor de ondervertegenwoordiging van vrouwen.
Precies, maar het is vooralsnog je eigen individuele keuze als vrouw zijnde om te beslissen of je je schikt naar dat rollenpatroon. Mensen zijn niet compleet gedetermineerd door hun sociale omgeving. Ze zijn er wel in ingebed, maar, zeker in deze tijd waar individualisme hoog aangeslagen wordt, men kan de eigen verantwoordelijkheid van een keuze niet verloochenen. Daarmee nuanceer ìk eens voor de verandering door te zeggen dat in een waardeoordeel over vrouwelijke participatie in verschillende arbeidssectoren ook de eigen verantwoordelijkheid van vrouwen een rol speelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')