quote:
PvdA moet kandidaat-premier bekendmaken. De kiezer heeft het recht te weten op wie hij of zij stemtSommige peilingen geven aan dat de PvdA bij de komende verkiezingen wel eens de grootste partij kan worden. Daar had niemand een paar maanden geleden rekening mee gehouden, zoals ook de snelle opkomst van Pim Fortuyn begin vorig jaar voor velen als een verrassing kwam. De Nederlandse kiezer is blijkbaar nog steeds op drift. Als de PvdA inderdaad de grootste wordt en gaat regeren, dan zal deze partij ook de premier moeten leveren. Dat is geen regel, maar het is wel gebruik geworden in Nederland. Zoals het ook gebruik is dat de lijsttrekker van de grootste partij het ambt van minister-president op zich neemt.
Nu Wouter Bos, lijsttrekker van de PvdA, heeft aangekondigd dat hij na de verkiezingen de PvdA-fractie in de Tweede Kamer gaat leiden (en dus geen premier wordt als zijn partij de verkiezingen wint), is het de vraag welke PvdA'er dan wel in aanmerking komt om de nieuwe minister-president te worden.
Volgens Bos is het te vroeg om op deze vraag antwoord te geven. Maar daarin heeft hij ongelijk. De kiezer heeft er recht op te weten wie de PvdA naar voren gaat schuiven als de nieuwe premier. Wordt het Bram Peper, die als burgemeester van Rotterdam niet altijd het verschil wist tussen de eigen portemonnee en die van de gemeente? Wordt het Job Cohen, die als burgemeester van Amsterdam nog nooit op een eigen mening of visie is betrapt? Wordt het Johan Stekelenburg, die als burgemeester van Tilburg vooral veel werk maakt van zijn goed betalende commissariaten?
Komt de directeur van de Europese Centrale Bank Wim Duisenberg eerder terug uit Frankfurt? Of Ad Melkert uit Washington?Grootste bezwaar tegen deze drie is dat ze niet eens op de kandidatenlijst van de PvdA staan. Daarop prijken wel Klaas de Vries en Jeltje van Nieuwenhoven, die beiden ook worden genoemd als mogelijke premier. Geen wonder dat ze zelfs bij de PvdA hopen dat de partij niet de grootste wordt.
quote:Mer op : http://www.minaz.nl/minister-president/mp-1945/index.html
Ministers-presidenten sinds 1945
Sinds 1945 wordt de voorzitter van de ministerraad in het benoemingsbesluit aangeduid als minister-president. In 1983 is de functie van minister-president opgenomen in de Grondwet.Hoewel er geen formele regels voor bestaan, valt het minister-presidentschap meestal toe aan de grootste regeringspartij. In de naoorlogse jaren is hier wel eens van afgeweken, maar sedert 1973 is het niet meer voorgekomen dat de minister-president voortkwam uit een kleinere regeringspartij.
Minister-president Balkenende is de 14e minister-president sinds 1945. De portretten van de gewezen naoorlogse ministers-presidenten hangen in de Blauwe Zaal, in het gebouw van het ministerie van Algemene Zaken aan het Binnenhof.
Duisenburg lijkt me ook niet echt een succes. Maar dat heeft ie meer aan zijn vrouwtje te danken. cohen en peper zijn ook niet bepaald geschikt. Bos is meer een "gemaakt"/nep persoon.
Conclusie:
het beste is als iemand buiten de pvda premier wordt, en er een coalitie zonder pvda komt
[Dit bericht is gewijzigd door HansvanOchten op 13-01-2003 13:13]
Of liever nog: Saskia Stuiveling - die heeft echt natuurlijk gezag!
Overigens blijft het CDA waarschijnlijk toch de grootste partij en is dit niet echt van toepassing. Bij de VVD zou Zalm het willen worden, maar dat zie ik ook niet helemaal zitten.
* The_T gunt PvdA nog wat tijd, maar ze moeten wel duidelijkheid verschaffen. De keuze voor een mogelijke premier laat immers ook zien dat je in jezelf gelooft.
Ik zelf hoop dat van Nieuwenhoven of stekelenburg het wordt.
quote:Sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Op maandag 13 januari 2003 13:13 schreef SCH het volgende:
Van Nieuwenhoven - het wordt tijd voor een vrouw.Of liever nog: Saskia Stuiveling - die heeft echt natuurlijk gezag!
quote:
Bos vraagt PvdA-kandidaten te zwijgen
DEN HAAG - PvdA-lijsttrekker Bos heeft alle kandidaat-Kamerleden van zijn partij gevraagd zich publiekelijk niet uit te laten over kabinetsdeelname en de verdeling van ministersposten. Hij heeft ze daartoe zaterdag een e-mail gestuurd, bevestigt een PvdA-woordvoerster.Volgens de woordvoerster beseft Bos dat hij zijn kandidaat-Kamerleden "niet aan een touwtje heeft", maar gaat hij er toch van uit dat ze zich aan de oproep zullen houden.
Sinds de PvdA vorige week fors steeg in de peilingen is het gespeculeer over kabinetsdeelname en premierskandidaten niet van de lucht. Maar Bos heeft daaraan geen enkele behoefte. Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen
Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
Eerst werd PvdA regenteskgedrag verweten, nu stellen ze zich dienstbaar en bescheiden op en moeten ze weer regenteskgedrag gaan vertonen.
Dat komt wel goed, als ik de PvdA was zou ik gewoon een aantal kandidaten noemen (Cohen, Stekelenburg en van Nieuwenhoven).
ps: Dat Balkenende het werd was ook niet duidelijk bij de vorige verkiezingen hoor, maar dat doet er nu zeker opeens niet toe?
quote:Nee hoor - hoezo? Beide zeer bekwame vrouwen. Voorkeur voor Stuiveling, maakt ook wel een goede kans denk ik.
Op maandag 13 januari 2003 13:25 schreef freud het volgende:[..]
Sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Verder kan ik zou snel niet op goede kandidaten komen.
quote:Hm, ik vrees dat het ietsje verder gaat, tegenwoordig gaat het om het plaatje en niet meer om het praatje.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Gia het volgende:
Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
Partijen laten hun *gevatte* speeches en columns schrijven door externen en strax huren zij ook nog via een modellenbureau een *kop* die iedereen zal aanspreken om stemmen binnen te halen..
quote:Argumenten zijn geen overbodige luxe als je 5 mensen met zo'n staat van dienst ongeschikt verklaart. En Ad is overigens op geen enkele manier kandidaat:{
Op maandag 13 januari 2003 13:12 schreef HansvanOchten het volgende:
Als Ad het wordt dan gaat het zeer slecht.Duisenburg lijkt me ook niet echt een succes. Maar dat heeft ie meer aan zijn vrouwtje te danken. cohen en peper zijn ook niet bepaald geschikt. Bos is meer een "gemaakt"/nep persoon.
Doe mij overigens mevr. van Nieuwenhoven maar svp. Intelligent en capabel, gezag door enorme parlementaire ervaring en geestig tegelijk. En het wordt tijd voor een vrouw.
[Dit bericht is gewijzigd door Meister op 13-01-2003 13:33]
quote:Als je als partij niet durft te zeggen wie premier zou worden, dan neem je jezelf niet serieus hoor. Als je kans hebt om de grootste te worden, dan ben je het verplicht aan de kiezers om duidelijkheid te geven omtrent het premierschap.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Loedertje het volgende:Hij zegt zich liever op de inhoud te richten. Volgens hem zou het arrogant overkomen als de PvdA na de enorme verkiezingsnederlaag van mei nu weer op een eventuele kabinetsdeelname vooruit zou lopen
quote:Het gaat mij er niet om persoonlijk dat het een vrouw als premier wordt. Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek. Het hele persoon komt op mij over als huichelachtig, zeker geen persoon om nederland te vertegenwoordigen.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat de PvdA, Jeltje als Premier wil, maar dat nog niet bekend maakt uit angst stemmen te verliezen.Voor mij maakt het niet uit, man of vrouw, maar ik denk dat veel mensen bezwaar hebben tegen een vrouw aan het roer.
quote:bron?
Op maandag 13 januari 2003 13:33 schreef freud het volgende:[..]
Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek.
quote:Het is maar wat je verstaat onder 'regentesk'. Is het juist niet regentesk om het niet te zeggen en om na de verkiezingen de bevolking iemand als een duveltje uit een doosje te presenteren.
Op maandag 13 januari 2003 13:27 schreef Nyrem het volgende:
Dit is zo dom.Eerst werd PvdA regenteskgedrag verweten, nu stellen ze zich dienstbaar en bescheiden op en moeten ze weer regenteskgedrag gaan vertonen.
Dat komt wel goed, als ik de PvdA was zou ik gewoon een aantal kandidaten noemen (Cohen, Stekelenburg en van Nieuwenhoven).
ps: Dat Balkenende het werd was ook niet duidelijk bij de vorige verkiezingen hoor, maar dat doet er nu zeker opeens niet toe?
Als ze het nu vertellen, weet de kiezer waar zij aan toe is en anders ben je dus weer aan de regenten overgeleverd.
quote:Zijn de verkiezingen al geweest dan?
Op maandag 13 januari 2003 13:37 schreef Kimmie het volgende:[..]
Het is maar wat je verstaat onder 'regentesk'. Is het juist niet regentesk om het niet te zeggen en om na de verkiezingen de bevolking iemand als een duveltje uit een doosje te presenteren.
Als ze het nu vertellen, weet de kiezer waar zij aan toe is en anders ben je dus weer aan de regenten overgeleverd.
Ze staan pas sinds een paar dagen wat beter in de peilingen hoor.
Natuurlijk is het een zwaktebod dat de PvdA geen premierskandidaat wil noemen, echter ik denk dat men op dit moment daadwerkelijk geen geschikte kandidaat heeft. Melkert, Peper en De Vries zijn te paars, Van Nieuwenhoven heeft te weinig inhoud. Cohen en Stekelenburg willen niet op voorhand ja zeggen. Duisenberg is te oud. Andere kandidaten zijn te onbekend.
Ik vind dat de partij niet krampachtig nu toch een kandidaat naar voren moet schuiven. Ik geloof ook niet dat de achterban dit eist, het zijn meer de andere partijen die hier een manier zien om de sociaal-democraten aan te vallen. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat mocht dit aan de orde komen er een prima kandidaat naar voren wordt geschoven. Tenslotte was Balkenende anderhalf jaar geleden ook nog een mister nobody. Overigens, had de LPF vorig jaar na de moord op Fortuyn wel een premierskandidaat?
Even een quote uit een Volkskrant-artikel...
quote:Ik heb redelijk vertrouwen in deze uitspraken. Het zal dus wel goed komen.
Over het karakter van de nieuwe bewindsliedenploeg bestaat weinig verschil van inzicht. Die moet radicaal anders zijn. PvdA-coryfee Ed van Thijn: 'Het hoeven geen vijf klonen van Wouter Bos te zijn, maar ze moeten beduidend grotere communicatieve vermogens hebben dan hun voorgangers.'Het selectiebeleid van oud-leider Kok wordt op de hak genomen door de Tilburgse PvdA-wethouder Jan Hamming. 'De PvdA durfde de laatste kabinetten niet te vernieuwen; men koos voor mensen die al dertig jaar actief zijn. Het moeten mensen zijn die risico's durven nemen. Er zijn veel goede lokale bestuurders die van wanten weten.'
Partijvoorzitter Ruud Koole: 'We zijn bezig met een vernieuwingsproces. Als we tot regeren geroepen worden, dan moet die vernieuwingsgezindheid goed zichtbaar zijn in de bewindspersonen. We hebben in gemeenteraden goede mensen.'
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042352816551.html
quote:Dat heb ik haar idd vorig jaar meerdere malen horen zeggen
Op maandag 13 januari 2003 13:33 schreef freud het volgende:Het gaat mij er niet om persoonlijk dat het een vrouw als premier wordt. Jeltje wil alleen meedoen als ze kans maakt premier te worden. Ze doet het dus voor de functie en niet om de politiek. Het hele persoon komt op mij over als huichelachtig, zeker geen persoon om nederland te vertegenwoordigen.
Overigens is dit bijna net zo triest als alle lijsttrekkers die weglopen als zij niet winnen btw..
quote:We kiezen bij landelijke verkiezingen geen regering maar een parlement. Wat dat betreft is een stem op Bos eigenlijk veel beter dan een stem op Balkenende of Zalm, die op voorhand reeds aangeven dat ze het parlement zullen verlaten op het moment dat er een 'beter baantje' langskomt (het premierschap).
Op maandag 13 januari 2003 13:29 schreef lammegiraf het volgende:
Wouter Bos lijkt me in potentie ook wel een goede MP. Ik vind het dan ook jammer dat hij nu niet wil, in mijn ogen is hij daarom net zo'n lamzak als lijstduwers als Andre Hazes. PvdA krijgt mede daardoor mijn stem niet!
quote:?
Op maandag 13 januari 2003 13:38 schreef SCH het volgende:[..]
Zijn de verkiezingen al geweest dan?
Ze staan pas sinds een paar dagen wat beter in de peilingen hoor.
Ja nou en? Kom maar op met die premier!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |