abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7867866
quote:
Geld
Er is veel extra geld nodig voor het onderwijs. Alleen een forse verhoging van het onderwijsbudget kan de tendens tot private financiering keren. Sponsoring is, zeker in het leerplichtige onderwijs, niet toegestaan.

Mensen krijgen, als het aan GroenLinks ligt, het recht om zich altijd tot vwo/mbo niveau bij te scholen. Het hoger onderwijs (hbo en universiteit) kan beschouwd worden als een investering in jezelf. Een studietax moet er voor zorgen dat iedereen kan studeren, en dat de kosten later, afhankelijk van het inkomen, deels worden terugbetaald door degene die de opleiding genoten heeft.

Bron: verkiezingsprogramma Groen Links.

Volgens mij bestaat dit toch al lang? Je neemt eventueel een aanvullende lening en die betaal je later terug! Een belastingsheffing (dus ook voor de mensen zonder aanvullende lening) vind ik een beetje ver gaan! Zo beperk je juist de instroom van mensen in het hoger onderwijs!
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 13 januari 2003 @ 08:59:57 #2
4416 Da hopman
lamahangen = dierenmoord
pi_7867966
Een soort demotiveringsheffing? Op die manier creeër je een situatie dat er geen sterkste schouders meer zijn om de zwaarste lasten te kunnen dragen.
De mensen zijn gek geworden
pi_7868003
Gisteren op Ned1 kon Femke het ook al niet beargumenteren...
D66 had een beter verhaal.
  maandag 13 januari 2003 @ 09:05:45 #4
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_7868013
quote:
Op maandag 13 januari 2003 08:43 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Volgens mij bestaat dit toch al lang? Je neemt eventueel een aanvullende lening en die betaal je later terug! Een belastingsheffing (dus ook voor de mensen zonder aanvullende lening) vind ik een beetje ver gaan! Zo beperk je juist de instroom van mensen in het hoger onderwijs!

Zit iedereen straks met een lening nadat men heeft gestudeerd... Wordt het weer lastig om een eigen bedrijf te starten.
pi_7868045
Als je bijvoorbeeld een studie economie/bedrijfskunde volgt verdien je later meestal meer, en betaal je dus ook meer belasting. Beetje dubbelop dus.
  maandag 13 januari 2003 @ 09:18:02 #6
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_7868113
- je wil studeren, je neemt een lening en betaalt daar veeeel rente over.
- je bent klaar met studeren, je hebt een torenhoge studieschuld die je moet aflossen (hoogte aflossing afhankelijk van je inkomen)
- je bent klaar met studeren en je moet een fikse studietax betalen (hoogte tax afhankelijk van je inkomen)
- je bent klaar met studeren en je moet flink wat inkomsten belasting betalen (hoogte is wederom afhankelijk van je inkomen)

Dus als je gestudeerd hebt en vervolgens een baan vindt, moet je naar de sociale dienst omdat je door al deze toffe maatregelen geen geld overhoudt om te eten...

GL is goed bezig.

Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_7868420
Weer zo'n chaotisch punt van Groen Links. Gisteren in Netwerk kon Halsema de punten op het gebied van onderwijs ook al niet met fatsoenlijke argumenten staven.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_7868460
De tax moet je meer zien als een vervanging van het huidige systeem, dat in mijn ogen onrechtvaardig is.

Op dit moment worden namelijk mensen die hun studie niet kunnen halen het meest belast met een studieschuld, en studenten die netjes binnen de tijd afstuderen niet, of in mindere mate. Dat lijkt in het huidige beloon/strafklimaat logisch, maar het lijkt mij veel logischer dat mensen die waar voor hun geld hebben gehad (en dan ook meer waard zijn op de arbeidsmarkt) een redelijk deel van de lasten dragen. No cure, no pay.

Het argument van conservatieve partijen is consequent met andere (repressieve) standpunten: Studenten gaan hun studie verkwanselen wanneer ze 'gestraft' worden bij goede, en wellicht (ik weet niet hoe het plan hierin voorziet) 'beloond' worden bij slechte resultaten.
Consequent of niet, mee eens ben ik het niet. Sommige studenten zijn inderdaad te lui, maar de meerderheid van de afvallers zijn in mijn ervaring toch gewoon personen die even hard, of vaak zelfs harder werken, maar simpelweg tekort komen.
Ook het idee dat al ons handelen moet worden gestimuleerd met (al dan niet financiele) prikkels staat me niet aan. Je hebt toch ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid, je wordt bijvoorbeeld toch ook geen crimineel omdat dat rendabel blijkt?

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_7868479
quote:
Op dit moment worden namelijk mensen die hun studie niet kunnen halen het meest belast met een studieschuld, en studenten die netjes binnen de tijd afstuderen niet, of in mindere mate. Dat lijkt in het huidige beloon/strafklimaat logisch, maar het lijkt mij veel logischer dat mensen die waar voor hun geld hebben gehad (en dan ook meer waard zijn op de arbeidsmarkt) een redelijk deel van de lasten dragen. No cure, no pay.
Wat is er het nut van om falende studenten te belonen? Huidige regeling is prima, en studenten zullen nu echt wel zich wat meer inzetten als ze geraakt worden in hun portomonnee als ze het niet halen.
Harder werken dus, of een studie kiezen die beter past bij je mogelijkheden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_7868505
Remkes zei het afgelopen week in Nederland kiest goed; Groen-Links blaast met meel in de mond. Ze durven geen heldere en duidelijke standpunten in te nemen. Alles is doorspekt met termen als kan en "in beginsel. Je kunt er alle kanten mee uit.

En Halsema maar blaten dat Groen Links keuzes durft te maken, tuurlijk meiske!

pi_7868522
"In beginsel" en "in principe" waren gisteren bij Netwerk inderdaad de stopwoordjes van Halsema.

Telkens kwam De Graaff aanzetten met punten uit het programma van Groen Links, en dan ging Femke Halsema eerst wat tijdrekken om het daarna af te doen op basis van "in beginsel" en "in principe".

pi_7872044
quote:
Op maandag 13 januari 2003 09:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
"In beginsel" en "in principe" waren gisteren bij Netwerk inderdaad de stopwoordjes van Halsema.

Telkens kwam De Graaff aanzetten met punten uit het programma van Groen Links, en dan ging Femke Halsema eerst wat tijdrekken om het daarna af te doen op basis van "in beginsel" en "in principe".

juist, het is bijna het zelfde gekeutel en omheengedraai als met die Balkenende
pi_7872646
de Graaf-Halsema ... 1-0

af en toe zag je in de ogen van Femke zoiets van.. tja, ik ben het er ook niet mee eens maar het staat in ons programma.

edit:typo

[Dit bericht is gewijzigd door Koos Voos op 13-01-2003 14:07]

pi_7873162
Ik denk dat een aantal GL'ers zich nog wel achter de oren zal krabben over het vervangen van Rosemöller door Halsema. De manier waarop ze gisteren verschillende malen vastliep was hem nooit overkomen.
  maandag 13 januari 2003 @ 15:21:49 #15
3542 Gia
User under construction
pi_7874056
quote:
Op maandag 13 januari 2003 09:52 schreef Dr_Strangelove het volgende:
De tax moet je meer zien als een vervanging van het huidige systeem, dat in mijn ogen onrechtvaardig is.

Het argument van conservatieve partijen is consequent met andere (repressieve) standpunten: Studenten gaan hun studie verkwanselen wanneer ze 'gestraft' worden bij goede, en wellicht (ik weet niet hoe het plan hierin voorziet) 'beloond' worden bij slechte resultaten.
Consequent of niet, mee eens ben ik het niet. Sommige studenten zijn inderdaad te lui, maar de meerderheid van de afvallers zijn in mijn ervaring toch gewoon personen die even hard, of vaak zelfs harder werken, maar simpelweg tekort komen.
Ook het idee dat al ons handelen moet worden gestimuleerd met (al dan niet financiele) prikkels staat me niet aan. Je hebt toch ook gewoon je eigen verantwoordelijkheid, je wordt bijvoorbeeld toch ook geen crimineel omdat dat rendabel blijkt?

Als je niet kunt leren, moet je geen advocaat willen worden.

Ik vind het huidige systeem prima. Jongeren bedenken zich wel twee keer voordat ze aan een moeilijke studie beginnen. En diegenen die er dan toch aan beginnen zullen er vanuit gaan dat ze de studie aankunnen en in elk geval er hard voor werken. Kwestie van zelfkennis.

Het gaat in ieder geval het principe van de eeuwige student, zoals dat vroeger was, tegen. Studenten hoeven niet 4 jaar te feesten om vervolgens nog eens 3 jaar te gaan blokken en dan onderhand eens af te studeren.

Belonen als ze het goed doen, straffen als de resultaten slecht zijn.

pi_7874102
Als Femke in de Playboy komt ruk ik me de eerste 16 weken minimaal 6 keer per dag.
  maandag 13 januari 2003 @ 15:25:34 #17
22259 Fogerty
slapende account
pi_7874107
quote:
Op maandag 13 januari 2003 09:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wat is er het nut van om falende studenten te belonen?
Het hoeft niks met falen te maken te hebben, als je pa en ma geen geld hebben om je financieel te ondersteunen zul je erbij moeten werken, hetgeen leidt tot studievertraging, of je zult moeten lenen, hetgeen leidt tot een schuld. Waarom deze mensen opgezadeld moeten worden met een veel hogere schuld dan even getalenteerde en even hard werkende mensen uit toevallig meer gefortuneerde milieus is mij een raadsel. Doe mij maar het veel rechtvaardigere stelsel van GL.

Dat Femke het niet bijzonder goed naar voren kon brengen bij Netwerk klopt helemaal, maar dat staat los van het voorstel zelf.

quote:
Ik denk dat een aantal GL'ers zich nog wel achter de oren zal krabben over het vervangen van Rosemöller door Halsema. De manier waarop ze gisteren verschillende malen vastliep was hem nooit overkomen.
Inderdaad. Je kunt een hekel hebben aan Rosenmoller of aan zijn toontje, maar hij liet zich niet vastlullen.

[Dit bericht is gewijzigd door Fogerty op 13-01-2003 15:26]

Hieperdepiep hoera!
pi_7874112
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:24 schreef Mikrozacht het volgende:
Als Femke in de Playboy komt ruk ik me de eerste 16 weken minimaal 6 keer per dag.
Voor 1 zetel zou ze het nog doen ook.
  maandag 13 januari 2003 @ 15:29:21 #19
44365 BarryDopmeijer
Stem-Wijzer.nl Stem VVD
pi_7874164
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:25 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Hahaha, _O_
Stem-Wijzer.nl -> Stem Wijzer, Stem VVD!
pi_7874165
quote:

[..]

Ik ben ook geen fan van GL en Halsema, maar deze opmerking is echt niveau 0, tjongejonge...
  maandag 13 januari 2003 @ 15:30:38 #21
44365 BarryDopmeijer
Stem-Wijzer.nl Stem VVD
pi_7874190
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:29 schreef rvand het volgende:

[..]

Ik ben ook geen fan van GL en Halsema, maar deze opmerking is echt niveau 0, tjongejonge...

ah joh, een beetje humor kan geen kwaad, neem t met een korreltje zout, smaakt het een stuk beter
Stem-Wijzer.nl -> Stem Wijzer, Stem VVD!
  maandag 13 januari 2003 @ 15:31:22 #22
3542 Gia
User under construction
pi_7874203
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:24 schreef Mikrozacht het volgende:
af.
pi_7874258
Ik moet zeggen dat ik in het algemeen betrekkelijk weinig over onderwijs hoor. Ik zat laatst met een D66-er te babbelen en die vond de nadruk die Thom de Graaf op onderwijs legt een beetje dom. "Alsof de andere partijen niet voor goed onderwijs zijn." zei hij.
quote:

[..]

Zo kun je de kiezers natuurlijk ook bereiken.

"Stem op mij, ik heb borsten!"

Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 13 januari 2003 @ 15:36:10 #24
3542 Gia
User under construction
pi_7874306
quote:
Op maandag 13 januari 2003 15:25 schreef Fogerty het volgende:
Het hoeft niks met falen te maken te hebben, als je pa en ma geen geld hebben om je financieel te ondersteunen zul je erbij moeten werken, hetgeen leidt tot studievertraging, of je zult moeten lenen, hetgeen leidt tot een schuld. Waarom deze mensen opgezadeld moeten worden met een veel hogere schuld dan even getalenteerde en even hard werkende mensen uit toevallig meer gefortuneerde milieus is mij een raadsel. Doe mij maar het veel rechtvaardigere stelsel van GL.
Daar gaan we weer!
Het is niet eerlijk dat zij geld hebben en wij niet!

Misschien is dat meisje van die rijke ouders wel zo intelligent omdat haar pa en ma dat ook waren en daardoor rijk zijn geworden.

Als je als arme ouders het geluk hebt dat je kind wel goed kan leren, dan heeft het met de mogelijkheid tot lenen ook een mogelijkheid om te studeren en het later beter te krijgen, waardoor zijn kinderen ook weer kunnen studeren zonder lening af te sluiten. Tenslotte heeft je kleinkind dan wel rijke ouders.

Groenlinks heeft maar 1 doelstelling, zoveel mogelijk de rijken in hun portemonnee pakken.

maandag 13 januari 2003 @ 15:39:30 #25
24988 Roscoo
THT: 30 - 06 - 2088
pi_7874367
Groen Links wil gewoon dat iedereen het goed heeft. Dus kunnen de rijken best wat meer belasting betalen. Ze hoeven niet beter te worden over de rug van de wat zwakkeren in de samenleving. Ik heb het heel goed en vindt het helemaal niet erg om mee te betalen. Ik ben geen hebbert.
Er gaat niks boven Urk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')