Stekelenburg
Klaas de Vries
Duisenberg (is toch bijna klaar bij de ECB)
Lodewijk de Waal (FNV)
Ed van Thijn
vragen of Kok heel misschien wil terugkomen
Wallage
Tja meer weet ik er zo even niet maar uit deze heb ik een voorkeur voor Duisenberg of stekelenburg al zal de eerste ook wel niet willen
quote:rot op.. als dat gedrocht de premier wordt dan ben ik weg uit Nederland..
Op donderdag 9 januari 2003 11:33 schreef paricos het volgende:
Je vergeet Jeltje
quote:Die dief?
Op donderdag 9 januari 2003 11:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Bram Peper
quote:* Wile_E_Coyote gaat onmiddellijk lobbyen om Jeltje premier te maken
Op donderdag 9 januari 2003 11:34 schreef Frenkie het volgende:[..]
rot op.. als dat gedrocht de premier wordt dan ben ik weg uit Nederland..
quote:Bron? Voorlopig is gebleken dat er niks onregelmatigs is geweest aan zijn declaraties, maar dat KPMG er een potje van gemaakt heeft..
Op donderdag 9 januari 2003 11:35 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Die dief?
En voor dit soort termen kun je aangeklaagd worden wegens laster
quote:wellicht een extra reden om voor Jeltje te kiezen
Ik zeg btw niet dat ik voor Jeltje ben als premier, ik denk wel dat ze een kandidaat zou zijn.
quote:Dat was inmiddels toch al lang weer teruggedraaid? Hij was toch onschuldig?
Op donderdag 9 januari 2003 11:35 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Die dief?
- Johan Stekelenburg (imho de beste kandidaat)
- Job Cohen (ook geen problemen mee)
- Klaas de Vries (mwah)
- Toch Wouter Bos
Ik denk dat het inderdaad te vroeg is voor Wouter om premier te worden. Hij is denk ik ook momenteel van grotere waarde als fractievoorzitter dan als 'boven alle partijen staande'-premier. Echter bij een premier 'van buiten' krijgt de PvdA bij de volgende verkiezingen natuurlijk wel het probleem wie dan lijsttrekker moet worden; partijleider en fractievoorzitter Bos of degene die de premier is. Helemaal als Bos dan wel klaar is om premier te worden.
edit ook vermeend zou een optie kunnen zijn. zeker bij een geheel links kabinet kan een tikje rechtsere premier geen kwaad
[Dit bericht is gewijzigd door du_ke op 09-01-2003 11:40]
quote:Doe ze de groeten. En wel jezelf aanpassen aan de normen en waarden van het land waar je naartoe gaat, he!
quote:hier nog 1
Ik snap trouwens niet dat er weer zoveel mensen stemmen op de PvdA.
[Dit bericht is gewijzigd door erikh op 09-01-2003 11:41]
quote:Dat snap ik dan weer wel..
Op donderdag 9 januari 2003 11:40 schreef erikh het volgende:
Ik snap trouwens niet dat er weer zoveel mensen stemmen op de PvdA.
Dan is het pas echt een MONSTERLIJKSE overwinning voor de pvda
quote:Onzin, ik geloof dat jij je bronnen eens beter moet raadplegen. KPMG heeft er absoluut geen potje van gemaakt. De feiten in het rapport zijn zowel door de rechter als door Peper zelf nooit tegengesproken. KPMG is door de tuchtraad voor accountants op de vingers getikt vanwege de vorm van het rapport. Uit de lay-out van het rapport leek het alsof hij een grotere dief was dan hij in werkelijkheid is geweest. Maar dat hij flink gesjoemeld heeft staat vast (hij heeft inmiddels een flinke som teruggestort)!
Op donderdag 9 januari 2003 11:36 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Bron? Voorlopig is gebleken dat er niks onregelmatigs is geweest aan zijn declaraties, maar dat KPMG er een potje van gemaakt heeft..
Overigens heeft KPMG niet zelf de vorm van dat rapport verzonnen, dat heeft de gemeenteraad van Rotterdam gedaan. Daar zaten best veel vijanden van Peper, ook in de PvdA hoek. Zij hebben er ook voor gezorgd dat veel informatie uit het rapport gelekt is.
Maar ja, van Kok mocht Bram niet zijn eigen partijgenoten aanklagen, dan is immers slecht voor het imago van de partij en Bram moest immers wel zijn vriendjes in Den Haag (die hem continu een hand boven het hoofd hebben gehouden) te vriend houden. Het was dus veel makkelijker om het accountantsbureau aan te klagen. Mooi geval van hypocrisie en achterkamertjespolitiek dus.
Zie voor meer details o.a dit topic: Peper eist 700.000 euro van KPMG
quote:Bij de heer Peper is er toch een hele boel gebeurd, hij is publiekelijk door de modder gegaan. Er is een bepaalde VVD dame die met een miljoenendiefstal is weggekomen zonder dat ze dit heeft moeten bekopen. En hier ging het ook om de vorm waarop ze vrijgesproken is.
Op donderdag 9 januari 2003 11:44 schreef Strolie75 het volgende:[..]
[..]Maar ik zie dat het mediaoffensief van Bram en Nelly succesvol is geweest aangezien veel mensen denken dat hij niks fout heeft gedaan.
Maar goed, stiekum hoop ik erop dat de PvdA een paar jaar in de oppositiebankjes gaat zitten, maar dan wel met een grote fractie.
Anders de optie van Frenkie.
thetruth wie is dan die vent met ballen? En bij welke partij zit hij?
[Dit bericht is gewijzigd door the-O op 09-01-2003 11:51]
J.
Of Bos echt niet wil kan ik niet inschatten. Ik geloof ook wel dat dit nog niet aan de orde is geweest intern in de PvdA. Het is daarbij denk ik wel verstandig alle vragen daaromtrent nu als prematuur te bestempelen, maar als de PvdA het CDA in de peilingen nog meer nadert (verschil bij De Hond is nog maar 6 zetels, 42 tegen 36!) zal de vraag aan het eind van de campagne wel terugkomen uiteraard.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 09-01-2003 11:52]
Als het CDA de grootste partij wordt (en daar ziet het nu naar uit), dan wordt Balkenende premier. Mocht dan een CDA/PvdA-kabinet ontstaan, dan is het de vraag of Bos fractievoorzitter blijft of minister wordt. Ik vermoed het laatste. De traditie binnen de PvdA is (helaas) nog steeds dat besturen meer gewaardeerd wordt dan volksvertegenwoordiger zijn. Ik hoop dat Bos in zo'n geval fractievoorzitter blijft, dan kan hij als PvdA-leider debatten op gang brengen en een duidelijke politieke koers varen.
Stel nu dat de PvdA wel de grootste partij wordt (het is, zo leert de ervaring, niet ondenkbaar dat binnen een paar weken grote verschillen worden overbrugd). Bos kan dan geen premier worden, aan zijn uitspraak zit hij vast. Als hij op zijn woorden zou terugkomen met argumenten als het landsbelang. Dat zou zwak zijn. Een man een man, een woord een woord.
Wie moet dan premier worden namens de PvdA?
Klaas de Vries is een kandidaat, hij heeft de bestuurlijke ervaring en de uitstraling die past bij het ambt. Maar wordt hij niet teveel met paars geassocieerd (hoewel hij oorspronkelijk tegen de vorming van paars was!)? En is hij niet teveel beschadigd door het onderzoek naar de beveiliging van Fortuyn?
Jeltje van Nieuwenhoven wellicht. Is voorzitter van de Tweede Kamer geweest, dus kan ook een ministerraad voorzitten. Bovendien zou Nederland dan voor het eerst een vrouwelijke minister-president hebben, dat zou toch mooi zijn. Ze heeft ontzettend veel parlementaire ervaring en kan goed uit haar woorden komen. Ik denk dat ze goed zou kunnen samenwerken met Wouter Bos, haar politiek leider (toch?). Maar kan ze een tweepartijencoalitie leiden? Kan ze de economische problemen de baas worden?
Job Cohen. Al jarenlang genoemd als mogelijk leider van de PvdA, veel bestuurlijke ervaring in allerlei verschillende functies. Samenbindend vermogen. Goede verschijning in het openbaar. Kortom, in alles een te grote concurrent voor Bos, dus daarom zal hij het niet worden.
Johan Stekelenburg. Zou het wel kunnen hoor, maar zijn naam wordt al zo lang uitgesproken en hij wil maar nooit. Bovendien ook al vrij oud.
Maar denk eens aan de situatie die gaat ontstaan. De leider van de grootste fractie en partij zit in de Tweede Kamer en staat tegenover de leider van een kabinet, die uit zijn eigen partij komt. Veel mensen zullen denken: twee kapiteins op een schip.
Natuurlijk zal dat ontstaan. Ik denk dat in zo'n situatie Bos gewoon premier zal worden, ondanks zijn verkiezingsuitspraken. Hij zal het landsbelang opvoeren, de daadkracht die nodig is om problemen op te lossen, de wens om een wellicht niet zo stabiel kabinet zelf te leiden. En gewoon premier worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |