abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:17:37 #1
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_7690466
De huidige chaos in Den Haag is te danken aan de burgers. Niet aan paars, niet aan Pim, Hilbrand, Mat, Herman of Eduard.
Veel Nederlandse burgers hebben laten blijken zich niet te hebben verdiept in de partij waar zij op hebben gestemd.

Een ezel stoot zich geen twee maal aan dezelfde steen. Een Nederlandse kiesgerechtigde wel.
Van rechts maken we nu ineens een 180 graden draai naar links. SP stoomt op, mede doordat veel ex-LPF stemmers massaal op de SP gaan stemmen.
Dat gaat er bij mij niet in. Je ideeën over de samenleving veranderen niet in driekwart jaar zo drastisch.

We gaan binnenkort weer naar de stembus, en net als de vorige keer gaan veel mensen stemmen op een partij waarvan zij niet weten wat de plannen zijn, en hoe die partij haar plannen wil gaan financieren.

Mij lijkt een verplichte toets wel iets. Net als je theorietoets voor je rijbewijs. Iedereen die wil gaan stemmen moet even een toetsje maken. In die toets komt wat basiskennis over alle belangrijke partijen kijken. Conservatieven.nl en Lijst Ratelband mogen worden overgeslagen.
De deelnemers krijgen vragen voorgeschoteld m.b.t. partijen zoals PvdA, CDA, D66, GL, VVD, CU, SP, etc.
Een inhoudelijke test over waar partijen voor staan om te beoordelen of de deelnemer wel genoeg weet van de verschillende partijen om voor zichzelf te kunnen beslissen waar hij/zij op zou moeten stemmen.
Indien onvoldoende kennis aanwezig is vervalt het kiesrecht.

Het is natuurlijk een volkomen onhaalbaar idee, maar toch lijkt het mij wel wat. Om voor een keertje te proberen. Je zou een totaal andere zetelverdeling krijgen.

pi_7690489
Puik idee - na de chaos van mei helemaal
pi_7690491
dus je wilt minder slimme mensen (met minder kennis) uitsluiten? De mens is lui. De meeste mensen hebben geen zin om grote lappen partijprogramma door te gaan lezen.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:20:24 #4
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_7690494
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:17 schreef CreativeMind het volgende:

Dat gaat er bij mij niet in. Je ideeën over de samenleving veranderen niet in driekwart jaar zo drastisch.

Wel als in die driekwart jaar allerlei maatregelen worden ingevoerd die je een godsgruwelijke hoop geld gaan kosten of die het onaantrekkelijk maken bepaalde dingen te doen (isoleren, groene stroom, energiepremies, verhoging ziektekosten etc etc)
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:25:31 #5
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_7690554
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
dus je wilt minder slimme mensen (met minder kennis) uitsluiten? De mens is lui. De meeste mensen hebben geen zin om grote lappen partijprogramma door te gaan lezen.
Het hoeft ook niet extreem moeilijk te zijn. Gewoon een gezonde hoeveelheid krant lezen en Nova en Barend & Van Dorp kijken (ik noem maar wat) moet voldoende zijn.
pi_7690575
En wat doe je met mensen die lid zijn van een partij?
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:27:13 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_7690581
Geweldig idee! Ik vrees echter dat de uitvoering nogal problematisch is.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_7690589
Past beter in Politiek.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:28:13 #9
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_7690596
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:26 schreef TheScienceMan het volgende:
En wat doe je met mensen die lid zijn van een partij?

Maakt toch niks uit? Die mogen toch wel weten waar andere partijen voor staan?
Voor de duidelijkheid: uit die toets komt geen bindend stemadvies naar voren.

Leuk proefbalonnetje he

pi_7690597
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:25 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet extreem moeilijk te zijn. Gewoon een gezonde hoeveelheid krant lezen en Nova en Barend & Van Dorp kijken (ik noem maar wat) moet voldoende zijn.

er zit wat in maar ik geloof dat het vooral ten nadele is van arbeidspartijen...
pi_7690610
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:28 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Maakt toch niks uit? Die mogen toch wel weten waar andere partijen voor staan?
Voor de duidelijkheid: uit die toets komt geen bindend stemadvies naar voren.

Leuk proefbalonnetje he

Met proefballonnetjes moet je bij de LPF zijn, niet hier.
pi_7690615
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:25 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Ja, Barend & Van Dorp kijken, dat helpt. Als we allemaal zo waren als Henk, Frits en (vooral) Jan, dan zou niemand meer mogen stemmen.

/edit

Trouwens, stemrecht voor iedereen is toch vanzelfsprekend in een democratie? Het lijkt mij althans dat er hierover ook iets in de grondwet staat vermeld.

[Dit bericht is gewijzigd door aa_koch op 03-01-2003 19:31]

Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.
pi_7690623
Tiz eigenlijk een goed idee, maar...
Denk je nou echt dat iedereen die wil stemmen zo'n test wil doen? Ik d8 het niet he...
[url=http://www.fok.nl]Fok![/url]
pi_7690629
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:29 schreef TheScienceMan het volgende:

[..]

Met proefballonnetjes moet je bij de LPF zijn, niet hier.

Niet alleen de LPF.
It's easier to get forgiveness than permission.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:30:52 #15
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_7690645
Ik zie het best wel zitten
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:38:06 #16
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_7690820
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:29 schreef ComputerFreakz.Net het volgende:
Tiz eigenlijk een goed idee, maar...
Denk je nou echt dat iedereen die wil stemmen zo'n test wil doen? Ik d8 het niet he...
Vast niet.
Maar als je toch niet wil stemmen hoef je 'm natuurlijk ook niet te doen. En als je wel wil stemmen moet je er wat moeite voor over hebben, het gaat immers over de toekomst van het land.
pi_7690841
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:38 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Vast niet.
Maar als je toch niet wil stemmen hoef je 'm natuurlijk ook niet te doen. En als je wel wil stemmen moet je er wat moeite voor over hebben, het gaat immers over de toekomst van het land.

Het probleem is dat de opkomst dan zo laag zal zijn... De verkiezingsuitslag is dan niet representatief voor de hele bevolking IMHO...
pi_7690863
Daarom is juist stemwijzer.nl uitgevonden... je geeft zelf met welke ideeen je het eens bent, en daar rollen een aantal partijen uit...

je stemt dan juist inhoudelijk ipv op de man

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:40:02 #19
32266 thetruth
pi_7690868
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:39 schreef ComputerFreakz.Net het volgende:

[..]

Het probleem is dat de opkomst dan zo laag zal zijn... De verkiezingsuitslag is dan niet representatief voor de hele bevolking IMHO...

En wat is het probleem dan?
pi_7690960
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:40 schreef thetruth het volgende:

[..]

Is het ook goed als ik m'n hele lap tekst een andere keer post? Alvast bedankt!
Ik ga maar s genieten van m'n leven!
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:46:49 #21
32266 thetruth
pi_7691027
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:43 schreef ComputerFreakz.Net het volgende:

[..]

Is het ook goed als ik m'n hele lap tekst een andere keer post? Alvast bedankt!
Ik ga maar s genieten van m'n leven!

Er is geen probleem omdat alleen de onkundigen niet zullen stemmen Schijt aan hen.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:46:52 #22
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_7691028
Die krijg je (als het goed is) al redelijk op school. Dat heet staatsinrichting of maatschappijleer. Dat heeft geen zin met nieuwe partijen natuurlijk, maar je moet de mens ook niet alle verantwoordelijkheid ontnemen.
Siamo Tutti Antifascisti!
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:48:46 #23
31362 CreativeMind
Wanneer wordt het zomer?
pi_7691073
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:39 schreef Skinkie het volgende:
Daarom is juist stemwijzer.nl uitgevonden... je geeft zelf met welke ideeen je het eens bent, en daar rollen een aantal partijen uit...

je stemt dan juist inhoudelijk ipv op de man

Precies. Dat is een goed hulpmiddel. Maar het probleem is dat niet iedereen afgaat op het stemwijzer advies.
Dat hoeft ook niet van mij. Als je maar een eind in de richting komt. Persoonlijke voorkeur mag best een beetje een rol spelen, maar niet doorslaggevend zijn.

Zo komt er bij mij op 1 CDA uit met een minimaal verschil met de VVD. Maar ik vind die Balkenende zo een ongelofelijke schijnheilige muts... Ik vind Zalm dus een veel sympathiekere vent, veel betere uitstraling. Daarom wordt het dus VVD.

pi_7691083
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:40 schreef thetruth het volgende:

[..]

Het probleem is dat Nederland een democratie is, dus dat elke inwoner van 18+ gerechtigd is om te stemmen. Dus niet onder voorbehoud dat je de toets goed maakt of niet. Daarnaast is het uitsluiten van kutpartijen ook not done, want die partijen staan niet voor niks (?) op de lijst, daarvoor hebben ze die handtekeningen verzameld. Beetje krom om dat dan te negeren en de partijen niet op te nemen in die toets he?

Ik ben het er zeker wel mee eens dat mensen zich meer zouden moeten verdiepen in de politiek maar dit is niet de manier. Maar leuk ballonnetje

Vakantiegevoel
pi_7691124
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 19:48 schreef CreativeMind het volgende:

[..]

Precies. Dat is een goed hulpmiddel. Maar het probleem is dat niet iedereen afgaat op het stemwijzer advies.
Dat hoeft ook niet van mij. Als je maar een eind in de richting komt. Persoonlijke voorkeur mag best een beetje een rol spelen, maar niet doorslaggevend zijn.

Zo komt er bij mij op 1 CDA uit met een minimaal verschil met de VVD. Maar ik vind die Balkenende zo een ongelofelijke schijnheilige muts... Ik vind Zalm dus een veel sympathiekere vent, veel betere uitstraling. Daarom wordt het dus VVD.

Kijk de partij die ik wil gaan kiezen staat als vierde in mijn lijstje... maar ik heb wel enig besef dat ik de bovenste 3 echt niet ga kiezen...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')