De RPF was meer een een samenraapsel van allerlei soorten christenen die bij de CHU en ARP zaten en tegen de vorming van het CDA waren omdat de boodschap zou verwateren.
Die hebben dus toen zelf een partij opgericht, en pas de laatste jaren hebben het GPV en de RPF toenadering gezocht omdat je als groter blok toch wat meer te zeggen hebt.
quote:
Gereformeerd Politiek Verbond (GPV)Het GPV was een in 1948 gevormde protestants-christelijke partij, die zich baseerde op bijbelse normen. De partij was sterk verbonden met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
(..)
Het Gereformeerd Politiek Verbond richtte zich op een christelijke politiek. Bij de inrichting van de staat en het bestuur moest worden uitgegaan van de geboden van de bijbel. Daarnaast was het GPV sterk nationaal-denkend. Het beschouwde onder meer Willem van Oranje, koning-stadhouder Willem III, Jan Pietersz. Coen en Groen van Prinsterer als voorbeelden.
(..)
In 1943 werd de Kampense hoogleraar Schilder door de synode van de Gereformeerde Kerken geschorst en uit zijn ambt gezet. Hem werd 'scheurmakerij' verweten omdat hij het theologische werk van Abraham Kuyper op enkele 'zwakke' punten wilde corrigeren. De synode kon dit initiatief niet waarderen. Als gevolg hiervan trad Schilder in 1944 uit de Gereformeerde Kerk en richtte met een aantal volgelingen de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken op.
Na de oorlog stelden de vrijgemaakten zich de vraag of zij, als zij met de niet-vrijgemaakten niet ter kerke konden gaan, zij dan wel met de niet-vrijgemaakten in een politieke partij konden zitten. Een heftige discussie binnen de ARP was hiervan het gevolg die ten slotte op 1 april 1948 de oprichting van een partij voor de vrijgemaakten tot gevolg had: het Gereformeerd Politiek Verbond.
http://www.parlement.com/9291000/modules/g3jfc1fb
quote:
Reformatorisch Politieke Federatie (RPF)De RPF was een protestants-christelijke partij, die in 1975 ontstond en die sinds januari 2000 samenwerkte met het GPV onder de naam ChristenUnie.
(..)
Volgens de RPF moest het staatkundig leven beheerst worden door de normen die zijn geopenbaard in Gods woord. Inhoudelijk verschilde de RPF niet veel van het GPV. Die laatste partij was echter sterk verbonden met de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
Net als voor het GPV zijn trouw aan het koningshuis, een sterk overheidsgezag, handhaving van zedelijkheid, een krachtige defensie en verwerping van abortus en euthanasie de belangrijkste programmapunten. In sociaal-economisch opzicht was de RPF niet behoudend, omdat zij nadrukkelijk aandacht vroeg voor sociaal zwakkeren en pleitte voor een rol van de overheid in het economisch leven.
(..)
De RPF werd in 1975 opgericht uit onvrede met de politiek van de christen-democratische partijen in het algemeen en de ARP in het bijzonder. De fusiebesprekingen tussen KVP, CHU en ARP was de directe aanleiding voor de oprichting van de nieuwe partij.
(..)
De RPF had haar aanhang vooral onder lidmaten van kerkgenootschappen als de Christelijke Gereformeerde Kerk en de Nederlands Gereformeerde Kerk en uit de kring van evangelische kerkgenootschappen als de Pinkstergemeente en volle-evangelie-gemeenten. Die aanhang bevond zich vooral op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden, op de Veluwe en in delen van Overijssel.
http://www.parlement.com/9291000/modules/g3jgi51d
quote:-edit- ik zie het al in het antwoord van Kozzmic
Op vrijdag 3 januari 2003 16:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
GPV was speciaal een partij voor vrijgemaakt gereformeerden, waarvan eerst ook geen niet-vrijgemaakt gereformeerden lid mochten worden.De RPF was meer een een samenraapsel van allerlei soorten christenen die bij de CHU en ARP zaten en tegen de vorming van het CDA waren omdat de boodschap zou verwateren.
Die hebben dus toen zelf een partij opgericht, en pas de laatste jaren hebben het GPV en de RPF toenadering gezocht omdat je als groter blok toch wat meer te zeggen hebt.
Overigens blijkt wel dat de fusie niet echt een succes geweest is, aangezien de CU minder zetels haalt dan de RPF en de GPV vroeger samen altijd haalden
quote:In de peilingen stonden ze bij de vorige verkiezingen wel lange tijd op 6 of 7 zetels, ik vond het echt opmerkelijk dat er uiteindelijk maar 4 gehaald werden. Kennelijk herkent de achterban zich onvoldoende in de fusiepartij. Echter de derde gereformeerde partij (SGP) is in ieder geval niet degene die profiteert, de stemmen lijken vooral naar het CDA van Balkenende te gaan.
Op vrijdag 3 januari 2003 16:09 schreef LuQas het volgende:[..]
-edit- ik zie het al in het antwoord van Kozzmic
Overigens blijkt wel dat de fusie niet echt een succes geweest is, aangezien de CU minder zetels haalt dan de RPF en de GPV vroeger samen altijd haalden
De verkiesbare plekken op de nieuwe lijst worden overigens voornamelijk ingenomen door voormalige RPF-ers, er was ook wat strijd daarover tussen de 'bloedgroepen' op het verkiezingscongres.
'Wel mort de GPV-vleugel over de top zes voor de Tweede Kamer. Daarin staat maar één oud-GPV-er. Maar voorstellen om daar verandering in te brengen, halen geen meerderheid.'
Isnatuurlijkniehelemaaleerlijk
Overigens zegt:
'In 1943 werd de Kampense hoogleraar Schilder door de synode van de Gereformeerde Kerken geschorst en uit zijn ambt gezet. Hem werd 'scheurmakerij' verweten omdat hij het theologische werk van Abraham Kuyper op enkele 'zwakke' punten wilde corrigeren. De synode kon dit initiatief niet waarderen. Als gevolg hiervan trad Schilder in 1944 uit de Gereformeerde Kerk en richtte met een aantal volgelingen de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken op. ' Mij vrij weinig... ben ik nu erg dom?? Maar dat was dus de reden dat er niet altijd 1 Christenunie is geweest...
De vorige lijsttrekker Kars Veling was relatief nieuw en heeft het niet goed gedaan. De partij heeft een zetel verloren terwijl was gegokt op twee zetels wint en er veel gespeculeerd werd over regeringsdeelname. De partij kwam bij de stemwijzer bij veel mensen goed uit de bus vanwege het linkse milieu-imago maar dat heeft juist een deel van de achterban afgeschrikt, die zijn vooral naar het CDA overgestapt.
quote:Binnen hervormd en gereformeerd Nederland zijn nogal wat verschillende stromingen. Het ligt er maar net aan hoe de bijbel wordt uitgelegd, en door wie. Een gereformeerd dorp als Rijssen heeft geloof ik 17 verschillende kerken die zich allemaal baseren op een eigen versie van de religie.
Op vrijdag 3 januari 2003 16:35 schreef LuQas het volgende:Overigens zegt:
'In 1943 werd de Kampense hoogleraar Schilder door de synode van de Gereformeerde Kerken geschorst en uit zijn ambt gezet. Hem werd 'scheurmakerij' verweten omdat hij het theologische werk van Abraham Kuyper op enkele 'zwakke' punten wilde corrigeren. De synode kon dit initiatief niet waarderen. Als gevolg hiervan trad Schilder in 1944 uit de Gereformeerde Kerk en richtte met een aantal volgelingen de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerken op. ' Mij vrij weinig... ben ik nu erg dom?? Maar dat was dus de reden dat er niet altijd 1 Christenunie is geweest...
Voordat het CDA ontstond waren er in Nederland 4 partijen die zich op het protestante geloof baseren; SGP, GPV, CHU en ARP. De 2 laatste gingen samen met het katholieke KVP op in het CDA, waardoor dus weer het RPF ontstond. Het GPV baseert zich dus echt op één bepaalde stroming, de RPF was wat breder opgezet.
Denk ik...
quote:Klopt wel aardig - de GPV was echt een 1-kerk partij - als je bij de vrijgemaakte kerk hoort dan stemde je GPV, ging je naar de vrijgemaakte volleybalclub en zat je op een vrijgemaakte school.
Op vrijdag 3 januari 2003 16:42 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Binnen hervormd en gereformeerd Nederland zijn nogal wat verschillende stromingen. Het ligt er maar net aan hoe de bijbel wordt uitgelegd, en door wie. Een gereformeerd dorp als Rijssen heeft geloof ik 17 verschillende kerken die zich allemaal baseren op een eigen versie van de religie.
Voordat het CDA ontstond waren er in Nederland 4 partijen die zich op het protestante geloof baseren; SGP, GPV, CHU en ARP. De 2 laatste gingen samen met het katholieke KVP op in het CDA, waardoor dus weer het RPF ontstond. Het GPV baseert zich dus echt op één bepaalde stroming, de RPF was wat breder opgezet.
Denk ik...
Bij de RPF moet het licht uit, en moet het binnen 15 minuten afgelopen zijn.
quote:Idd. Als ze wat groter waren zouden ze wellicht wel een serieuze regeringskandidaat zijn, omdat het de enige partij is waarvan zowel PvdA en VVD hebben gezegd dat ze wel met ze zouden willen regeren. En CDA ook wel mocht het nodig zijn, denk ik zo.
Op vrijdag 3 januari 2003 16:38 schreef SCH het volgende:
Die twee partijen waren erg zuilgebonden. De partij is nog steeds geen eenheid. Ik was een paar weken terug op hun partijcongres (voor mijn werk hoor) en je merkt voortdurend nog de stammenstrijd.
De vorige lijsttrekker Kars Veling was relatief nieuw en heeft het niet goed gedaan. De partij heeft een zetel verloren terwijl was gegokt op twee zetels wint en er veel gespeculeerd werd over regeringsdeelname. De partij kwam bij de stemwijzer bij veel mensen goed uit de bus vanwege het linkse milieu-imago maar dat heeft juist een deel van de achterban afgeschrikt, die zijn vooral naar het CDA overgestapt.
maar goed, met 4-5 zetels begin je helemaal niks.
quote:In een geseculariseerde samenleving horen juist kleine christelijke partijen thuis!
Op zondag 5 januari 2003 20:26 schreef thetruth het volgende:
Typische partijen die niet thuis horen in een geseculariseerde samenleving als de onze.
quote:Want? De SGP en christenunie zien de scheiding van kerk en samenleving liever gaan dan staan
Op zondag 5 januari 2003 21:03 schreef SCH het volgende:[..]
In een geseculariseerde samenleving horen juist kleine christelijke partijen thuis!
quote:Zij promoten niet-christenen haat (SGP), vrouwen geen rechten (SGP en GPV) en zo kan ik nog wel even verder gaan.
Op zondag 5 januari 2003 21:22 schreef SCH het volgende:
Dat is toch niet erg - er zijn wel meer partijen met standpunten die nogal in de marge leven. Een toch niet onaanzienlijk deel van de Nederlanders is kerkelijk c.q. christelijk en stemt uit die gronde op de CU of SGP (maar net zo goed op het CDA, de PvdA, LPF of de SP trouwens). En als die twee partijen in totaal nog een potentieel van zo'n 6-10 zetels hebben, dan horen ze toch wel thuis..........???
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |