abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7683635
quote:
Nederlandse soldaten in Afghanistan lopen groot gevaar bij Irak-oorlog

Door onze correspondent Harald Doornbos

Kabul - De overname van het Isaf-commando in Afghanistan begin februari door Nederland en Duitsland, kan uitlopen op een regelrechte ramp als er een oorlog tegen Irak komt. Dit zegt de commandant van de vredestroepen, de Turkse majoor-generaal Hilmi Akin Zorlu, in een interview met deze krant.

,,De Afghanen zijn erg religieus,'' zegt Zorlu, ,,Een oorlog tegen Irak kunnen zij opvatten als een oorlog tegen de hele moslimwereld. Niet alleen de restanten van Al- Qaeda en de Taliban, maar ook gewone Afghanen kunnen zich geprovoceerd voelen en alle buitenlanders in Afghanistan, onder wie de Nederlanders, aanvallen.''

Deze acties zullen volgens generaal Zorlu, die het commando voert over een troepenmacht van ruim 5000 militairen in en rondom Kabul, niet beperkt blijven tot Isaf. ,,Ook de, vooral Amerikaanse, coalitiestrijdkrachten en personeel van de Verenigde Naties en hulporganisaties kunnen worden aangevallen. Een oorlog tegen Irak kan a´lle westerlingen die leven en werken in Afghanistan in gevaar brengen.'' Na Nederlands 'zwartste scenario' in Bosnië, zeven jaar geleden, zit niemand in Den Haag te wachten op nog zo'n gebeurtenis.

De overname van het Isaf-commando leek aanvankelijk geen probleem, aangezien de één jaar oude missie tot nu toe grotendeels voorspoedig is verlopen. De eerste maanden lukte het Isaf I onder Britse leiding zonder noemenswaardige problemen een veiligheidszone in en rondom de hoofdstad Kabul te creëren. Isaf II bereikte onder Turks commando dat de drie miljoen inwoners van de stad zich veilig voelen.

Als de Turken op 8 februari het commando overdragen aan de Nederlanders en de Duitsers breekt evenwel een onzekere periode aan. Zodra de Amerikanen een oorlog tegen Irak starten, zou Afghanistan wel eens in totale chaos kunnen vervallen, waarschuwt generaal Zorlu.

Brengt dat Nederland in een lastig parket? ,,Natuurlijk, natuurlijk,'' benadrukt de Turkse generaal in zijn kantoor op het hoofdkwartier van Isaf in het centrum van Kabul. ,,Het is duidelijk, dat Nederland en Duitsland als leidende Isaf-landen veel meer veiligheidsmaatregelen dienen te nemen dan wij.''

Steun
Volgens Zorlu zou het geld dat de Amerikanen kwijt zijn aan een oorlog tegen Irak veel beter op een andere manier gespendeerd kunnen worden. ,,Ik heb gehoord dat de oorlog tegen Irak meer dan 100 miljard dollar zal gaan kosten,'' zegt Zorlu, ,,Als je alleen de helft daarvan al zou kunnen gebruiken om Afghanistan op te bouwen, zou dat een stuk beter zijn voor het creëren van een vreedzamere wereld.'' Tot nu toe heeft Afghanistan ongeveer vier miljard dollar aan internationale steun ontvangen.

Puttend uit zes maanden ervaring als commandant van Isaf heeft generaal Zorlu enkele adviezen voor de Nederlanders. ,,Geef de lokale bevolking het gevoel dat we geen bezettingsmacht zijn en hier alleen zijn om te helpen. Als Isaf klaar is met de missie, zullen we vertrekken.'' De militairen moeten ook geen onderscheid maken tussen de etnische groepen in het land. ,,Iedereen is hetzelfde voor ons.'' Isaf dient tevens de Afghaanse tradities en religieuze gevoelens te respecteren. ,,Dus tijdens de ramadan niets op straat eten of drinken en niet zomaar vrouwen fouilleren.'' Of dat genoeg is om Afghanistan rustig te houden in geval van een oorlog tegen Irak? De Turkse generaal trekt een zorgelijk gezicht.

Dit staat in het rotterdams dagblad van vandaag.
Ik geloof ook niet dat nederland nog zo'n figuur kan slaan na het sebrenica debacle.
Ik hoop dan ook dat Nederland niet mee werkt aan die vredes missie in afghanistan.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:16:14 #2
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7683698
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:13 schreef gebruikersnaam het volgende:
Ik hoop dan ook dat Nederland niet mee werkt aan die vredes missie in afghanistan.
dat doen we toch al lang?
yankee charlie dinges
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:18:16 #3
23780 Templ4r
Spiritual Warrior
pi_7683729
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:16 schreef hyperfuzz het volgende:

[..]

dat doen we toch al lang?

Volgens het bericht krijgen we dit de leiding samen met de Duitsers de leiding over de missie in Afganistan op 8 februari. Maar dit ziet er niet goed uit voor onze landgenoten daar. Maarja, ik vind dan ook dat we in Afganistan geen reet te zoeken hebben. Dus als ze zo graag soldaatje willen spelen, dan moeten ze maar met de eventuele consequenties leven. Tenslotte, ben ik bang dat ze niks geleerd hebben van Srebrencia. Al dat oorlogsgedoe moet gewoon eens afgelopen zijn

[Dit bericht is gewijzigd door Templ4r op 03-01-2003 13:22]

vrijdag 3 januari 2003 @ 13:20:07 #4
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7683753
Op NOS Nieuws staat dat Afghanistan een 'streng religieus land' is. Wat is er veranderd sinds de val van de Taliban? Weinig, toch?
pi_7683814
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:20 schreef Farzin het volgende:
Op NOS Nieuws staat dat Afghanistan een 'streng religieus land' is. Wat is er veranderd sinds de val van de Taliban? Weinig, toch?
Heel veel hoor. Geen tv gekeken laatst?
Het is er nog steeds klote, maan minder klote dan eerst.
pi_7683841
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:23 schreef Disorder het volgende:

[..]

Heel veel hoor. Geen tv gekeken laatst?
Het is er nog steeds klote, maan minder klote dan eerst.

Nee, de chaos is alleen maar groter, allerlei stammen willen nu de macht in afghanisatn grijpen maar toen de taliban er was werden die onderdrukt, nu niet. Het is een grote teringbende daar.
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:26:33 #7
23780 Templ4r
Spiritual Warrior
pi_7683850
quote:

[..]

Ik geloof ook niet dat nederland nog zo'n figuur kan slaan na het sebrenica debacle.

Reken er maar op dat deze "vredes" missie doorgaat. Zo kunnen de Nederlandse politici weer een wit voetje halen bij hun grote bondgenoot: de VS
  Official ESF Kreviewer vrijdag 3 januari 2003 @ 13:27:02 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_7683863
Vredesmissie? . Kop op zeg...
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:28:10 #9
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7683874
Ministerie v/Defensie - Missies
Er zitten al lang Nederlandse militairen in Afghanistan voor de ISAF, en in feb.2003 krijgen we de leiding. Oftewel: we werken al lang mee aan de "vredes"missie.
yankee charlie dinges
pi_7683905
Soldaten zijn toch mensen die beroepshalve gevaarlijke situaties opzoeken? Mits ze adequaat bewapend zijn, zie ik het probleem niet zo.

Wanneer soldaten worden teruggetrokken, omdat er eventueel geschoten zou kunnen gaan worden, dan is dat laf.

(Even los van militaire acties tegen Irak.)

pi_7683910
quote:
Nederlandse soldaten in Afghanistan lopen groot gevaar bij Irak-oorlog
Hallo, het zijn toch soldaten? Dan *beperk* je de risico's, maar is het je werk om ze te ondergaan, daar heb je voor getekend en wordt je voor betaald. Je moet wel een idiote mongool zijn als je soldaat bent in een onstabiel land en dan denkt dat je geen risico's loopt.

Sjonge. Sinds WOII zijn we wel HEEL erg naief geworden, we've hit an all-time low.

vrijdag 3 januari 2003 @ 13:31:59 #12
23780 Templ4r
Spiritual Warrior
pi_7683941
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:27 schreef Kreator het volgende:
Vredesmissie? . Kop op zeg...
Mee eens, dit is eerder een "stel olie-pijplijn en opium-productie veilig en maak van Moslims de nieuwe vijand" missie
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:32:44 #13
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7683955
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:20 schreef Farzin het volgende:
Vrij weinig ja ... ken enkele asielzoekers uit Afghanistan persoonlijk en de chaos is er nog steeds. Nu misschien geen religieuze repressie meer van de Taliban maar wel van alle kleinere groeperingen (stammen)
yankee charlie dinges
pi_7683960
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:26 schreef erikh het volgende:

[..]

Nee, de chaos is alleen maar groter, allerlei stammen willen nu de macht in afghanisatn grijpen maar toen de taliban er was werden die onderdrukt, nu niet. Het is een grote teringbende daar.

Het is al duizenden jaren bekend dat als je een heersende partij verwijderd er een machtsvacuum ontstaat die ingevuld moet worden. Dat wisten de Romeinen al en weet de V.S. ook. Het is nog geen grote teringbende daar in Afghanistan, want de V.S. houdt het daar rustig. Wel verborgen op de achtergrond en met minimale kosten, maar als er één van die stammen is die denkt zijn kans schoon te zien wordt 'ie direkt een kopje kleiner gemaakt hoor. En dat komt dan niet in het nieuws...

De V.S. zit daar niet om het de bevolking daar makkelijk te maken, dat is wel duidelijk. De V.S. zit daar alleen om het machtsevenwicht in de hand te houden. De bevolking mag morren en elkaar uitmoorden wat ze willen, maar zo gauw er één stam is die meer macht in handen krijgt dan goed voor de Amerikaanse Zaak is, dan is het gauw afgelopen.

[Dit bericht is gewijzigd door RetepV op 03-01-2003 14:26]

vrijdag 3 januari 2003 @ 13:34:27 #15
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7683996
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:33 schreef RetepV het volgende:
Het is al duizenden jaren bekend dat als je een heersende partij verwijderd er een machtsvacuum ontstaat die ingevuld moet worden. Dat wisten de Romeinen al en weet de V.S. ook. Het is nog geen grote teringbende daar in Afghanistan, want de V.S. houdt het daar rustig. Wel verborgen op de achtergrond en met minimale kosten, maar als er één van die stammen is die denkt zijn kans schoon te zien wordt 'ie direkt een kopje kleiner gemaakt hoor. En dat komt dan niet in het nieuws...
yep, en nu nog de oplossing... Gaan we daar tientallen jaren een westerse "vredes"macht stationeren? Lost dat iets op? Dacht ut niet...
yankee charlie dinges
  Moderator vrijdag 3 januari 2003 @ 13:34:29 #16
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_7683997
quote:

[..]

Totaal niet vergelijkbare situatie.
De soldaten zijn nu beter bewapend, ze hebben een beter mandaad, ze zijn met meer man.
Bovendien kan ISAF net als de amerikaanse coalitietroepen de afgelopen weken regelmatig hebben gedaan direct luchtsteun aanvragen van de Europese F16's (European Participating Air Forces) die in nabijgelegen Kirchizie staan en dagelijks boven Afghanistan patrouilleren
quote:
Nederland doet al vanaf dag 1 mee aan die missie van ISAF.
Bovendien opereren er ook heel erg veel luchtmacht toestellen (de f16's, herules, orion, fokker tank shit) en marineschepen (van Galen, vsn Nes & van Speijk) in de regio.

dus je bent rijkelijk laat met hopen dat nederland niet mee doet in afghanistan

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_7684000
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:30 schreef DennisMoore het volgende:
Wanneer soldaten worden teruggetrokken, omdat er eventueel geschoten zou kunnen gaan worden, dan is dat laf.
Ja hallo ! Die soldaten zitten daar om de vrede te bewaken, en de plaatselijke bevolking te helpen een stabiele situatie in dat land te creeeren. Niet om daar met hun geweer te spelen !
pi_7684024
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:34 schreef Tburg het volgende:

Ja hallo ! Die soldaten zitten daar om de vrede te bewaken, en de plaatselijke bevolking te helpen een stabiele situatie in dat land te creeeren. Niet om daar met hun geweer te spelen !

Bewaken doe je met... wapens. Juist.
  Moderator vrijdag 3 januari 2003 @ 13:36:20 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_7684031
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:34 schreef hyperfuzz het volgende:

[..]

yep, en nu nog de oplossing... Gaan we daar tientallen jaren een westerse "vredes"macht stationeren? Lost dat iets op? Dacht ut niet...

de oplossing is hamid Karzai en zijn regering, en dan vooral hun leger.
zodra dat een beetje begint te vorderen kunnen gelijdelijk aan de zaak overnemen (net zoals op de balkan ook gebeurd is) hier zal wel een jaar of 10 overheen gaan idd
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:37:18 #20
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7684048
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:36 schreef sp3c het volgende:
de oplossing is hamid Karzai en zijn regering, en dan vooral hun leger.
zodra dat een beetje begint te vorderen kunnen gelijdelijk aan de zaak overnemen (net zoals op de balkan ook gebeurd is) hier zal wel een jaar of 10 overheen gaan idd
En als zij aan de macht zijn, en de VS / ISAF weer weg is, weer fijn oorlogen tussen de verschillende stammen...
yankee charlie dinges
  Moderator vrijdag 3 januari 2003 @ 13:38:26 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_7684070
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:30 schreef DennisMoore het volgende:
Soldaten zijn toch mensen die beroepshalve gevaarlijke situaties opzoeken? Mits ze adequaat bewapend zijn, zie ik het probleem niet zo.

(Even los van militaire acties tegen Irak.)

is er uberhaupt sprake van dat de troepen terug moeten gaan trekken zodra er geschoten word strax??

d8 het niet, als er geschoten word dan schieten ze gewoon terug totdat de vijand dood is.

pi_7684088
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:36 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Bewaken doe je met... wapens. Juist.

Het gaat erom dat ze daar niet zijn om te "vechten" maar om de inwoners van het land te helpen. Wordt er daarbij op jou geschoten moet je je uiteraard verdedigen, maar de stap om dan maar terug te trekken uit dat land komt dan wel erg dichtbij. Ze zijn er om te helpen, niet om beschoten te worden.
  Moderator vrijdag 3 januari 2003 @ 13:39:35 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_7684090
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:37 schreef hyperfuzz het volgende:

[..]

En als zij aan de macht zijn, en de VS / ISAF weer weg is, weer fijn oorlogen tussen de verschillende stammen...

daar komt dat leger van Karzai om de hoek kijken, die kunnen die stammenoorlogen mooi de kop in drukken.

bovendien acht ik het erg onwaarschijnlijk dat die stammenoorlogen na 10 jaar relatieve vrede ineens weer de kop op zullen gaan steken.

vrijdag 3 januari 2003 @ 13:53:59 #24
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_7684367
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:39 schreef sp3c het volgende:
daar komt dat leger van Karzai om de hoek kijken, die kunnen die stammenoorlogen mooi de kop in drukken.
Dan hebben we weer een Iraq erbij
quote:
bovendien acht ik het erg onwaarschijnlijk dat die stammenoorlogen na 10 jaar relatieve vrede ineens weer de kop op zullen gaan steken.
Die oorlogen zijn er nu net zo goed, maar volgens mij houden de VS de boel een beetje in het gareel. Ik zie niet in waarom dat soort twisten zouden verdwijnen, vergelijk het maar met Afrikaanse landen. In veel landen ontstaat ook nadat er een nieuwe regering is, weer gedonder... Of die regeringen nu dictatoriaal zijn of niet.
yankee charlie dinges
  Moderator vrijdag 3 januari 2003 @ 14:10:10 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_7684639
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:53 schreef hyperfuzz het volgende:

[..]

Dan hebben we weer een Iraq erbij

tja als je zo gaat redeneren kun je net zo goed overal troepen wegtrekken en de VN opdoeken.
quote:
[..]

Die oorlogen zijn er nu net zo goed, maar volgens mij houden de VS de boel een beetje in het gareel. Ik zie niet in waarom dat soort twisten zouden verdwijnen, vergelijk het maar met Afrikaanse landen. In veel landen ontstaat ook nadat er een nieuwe regering is, weer gedonder... Of die regeringen nu dictatoriaal zijn of niet.

het valt er nu best wel mee, in het begin werd er veel geschoten door krijgsheren enzo op elkaar maar dat is aan het minderen.

de F16's hebben bv al aardig wat vlieguren (gevechtsmissie's) achter de rug en ze hebben (officieel) nog geen schot hoeven lossen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')