abonnement Unibet Coolblue
pi_7470830
Om het fileprobleem landelijk en stedelijk op de te lossen, is het dan verstandig om openbaar vervoer gratis te maken? Wat zijn de voordelen cq nadelen?
Homo Sapiens non urinat in ventum...
pi_7470838
Gratis openbaar vervoer moet gratis ja, anders is het toch niet gratis ?
pi_7470841
Ja, GRATIS OV moet Gratis ja
Spletsj!
pi_7470852
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  zaterdag 21 december 2002 @ 21:20:50 #5
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7470855
Ik ben voor.

Voordelen:

- Minder files en milieuvervuiling

Nadelen:

- Kost de staat geld
- Mensen gaan onnodig reizen

  zaterdag 21 december 2002 @ 21:21:05 #6
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_7470857
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:19 schreef japioo het volgende:
Wat zijn de voordelen cq nadelen?
Geen zwartrijders meer maar wel banenverlies.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_7470873
Is er wel genoeg OV-capaciteit om iedereen te vervoeren? En hoeveel extra belasting gaat dit kosten? En gaat dan ineens iedereen z'n auto verkopen enzo?
  zaterdag 21 december 2002 @ 21:22:17 #8
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_7470877
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:20 schreef Farzin het volgende:


- Minder files en milieuvervuiling


Klopt niet. Uit proeven is gebleken dat de automobilist blijft rijden, alleen de fietsers en voetgangers gaan ineens vaker met de bus.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 21 december 2002 @ 21:23:01 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_7470890
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:20 schreef Farzin het volgende:
Ik ben voor.

Voordelen:

- Minder files en milieuvervuiling

Nadelen:

- Kost de staat geld
- Mensen gaan onnodig reizen


Er zijn 2 steden in Belgie die gratis openbaar vervoer hebben. In beide steden scheelt het geld. O.a. doordat weguitbreidingen niet door hoeven te gaan enzo.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 21 december 2002 @ 21:23:13 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_7470892
voordelen:
- minder auto's
- beter OV en vaker kunnen opstappen

nadelen:
- economie op z'n gat (want goed OV lukt nu al niet met op tijd rijden en goede verbindingen en is ook niet te verbeteren met huidige beleid)
- allemaal van die vieze stinkbussen in je buurt

wegen verbreden!

Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_7470912
hmm ik kan eigenlijk geen voordelen bedenken, als het gratis is betaald iedereen alsnog voor de treinen via belasting

maar ondertussen zullen er meer zwervers komen en zullen mensen zonder rede de trein gebruiken

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
pi_7470927
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:23 schreef CosmoKramer het volgende:
Met de trein rijden zou gratis moeten worden
OV zou gratis moeten worden....
Idee om fileprobleem te verkleinen!


Slotje dus!
[url=http://www.fok.nl]Fok![/url]
pi_7471097
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:25 schreef ComputerFreakz.Net het volgende:

[..]

Slotje dus!


Wil je promotie
Eigen brokjes eerst.
pi_7471312
Gratis OV vermindert files niet.
Mensen gaan niet met OV want het is vies, smerig, langzaam, gevaarlijk, rijd niet, onbetrouwbaar, je weet nooit van tevoren hoeveel je te laat komt.
Hooguit op zaterdag om te shoppen in de stad ofzo, en bij evenementen.

Het lost overigens wel het probleem van de zwartrijders op

Het enige wat files oplost:
1) Minder kilometers per auto maken. Dichter bij je werk wonen, meer wegen aanleggen waar nodig.
2) Geen moeilijke dingen in de weg. De gemiddelde automobilist paniekt bij elke verandering in de weg (aantal banen en afslagen, verkeerscontrole)
3) Hogere maximum snelheid. Minder lang onderweg = legere weg.
4) Betere controle rijvaardigheid. Lijkt me wel leuk als ik over een paar jaar een van de vier gerechtvaardigde bestuurders ben. lekker rustig.

[Dit bericht is gewijzigd door e.wuister op 21-12-2002 21:58]

TRUE
pi_7471343
Ik laat 'm open. Topictitel aangepast.
pi_7471656
Je kan toch ook gewoon eerst op bepaalde lijnen experimenteren. Lijnen waar je files hebt. Utrecht-Rotterdam of Utrecht-Amsterdam dan kan je toch een jaar aankijken of iets korter en dan kijken wat er met de files gebeurd en wat de nadelen zijn..etc etc.

[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 21-12-2002 22:21]

  zaterdag 21 december 2002 @ 22:20:30 #18
22700 F1908
MASTERDETECTIVE
pi_7471718
ik denk dat het niet helemaal gratis moet worden. krijg je al die junks die de hele dag door lekker naast de verwarming kunnen zitten
een stuk goedkoper lijkt me wel een optie
852002IWASTHERE
  zondag 22 december 2002 @ 00:59:33 #19
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_7474273
Gratis bestaat niet, voor niks komt de zon op. Nu hoeft alleen de reiziger het niet te betalen maar de belastingbetaler.

Files en autogebruik wordt ook niet minder

Voordelen:
Iedereen kan gratis reizen
Minder verkeersdoden
Minder agressie tegen controleurs/chauffeurs

Nadelen:
Meer kosten
Het verkeersprobleem wordt er niet minder om
De hele dag hanggroepjongeren, zwervers en junks in het OV
Meer onnodig reizen
Niet genoeg capaciteit

quote:
Op zaterdag 21 december 2002 22:16 schreef Chadi het volgende:
Je kan toch ook gewoon eerst op bepaalde lijnen experimenteren. Lijnen waar je files hebt. Utrecht-Rotterdam of Utrecht-Amsterdam dan kan je toch een jaar aankijken of iets korter en dan kijken wat er met de files gebeurd en wat de nadelen zijn..etc etc.
Alsof het OV daar al niet ram en ramvol zit.

Ook handig voor de junks die eens er lekker warm bij mogen zitten of die eens naar een andere stad willen.

Tsja .....
pi_7474393
Volgens mij is het probleem niet dat de treinen te leeg zijn...zeker niet. Persoonlijk zat ik juist eerder te denken aan het afschaffen van het studenten-OV. De overheid zadelt je op met dingen waar je niet om gevraagd hebt, lekker is dat. Waarschijnlijk zullen de treinen dan wel iets rustiger worden en de NS zal ook het geld krijgen van de studenten dat ze werkelijk behoren te krijgen.
  zondag 22 december 2002 @ 02:17:41 #21
15602 MaoTseTung
"The Chairman"
pi_7475373
Wat fijn dat we het hier over hebben, ik had al de hele avond (in het cafeetje om de hoek met een keu en een peukie in me hand, maar dat terzijde) er over nagedacht.

Voordelen

1.Het Milieu.

1a. Gratis openbaar vervoer neemt de druk van het "normale" wegverkeer af, en zorgt zo voor minder uitlaasgassen uitstoos, benzine verbruik en andere vervuiling die het "normale" wegverkeer produceert.

2.Economische Voordelen

2a. Gratis openbaar vervoer bestrijd werkloosheid omdat mensen minder gelimiteerd worden tot het zoeken van werk binnen de eigen regio. Het OV vervoert, sneller, en nu ook gratis, zodat het voor werkzoekende in bijvoorbeeld Den Haag makkelijker wordt om te gaan werken in de wat verdere steden zoals bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Amsterdam, noemt u maar.
2b.Gratis openbaar vervoer vervoert mensen sneller en effectiever dan het "normale" wegverkeer, ivbm met treinroutes die rechtstreker lopen dan snelwegen, connectie binnen de stad door bus, tram en metro, en het wegvallen van zoeken naar een parkeerplaats. Dit brengt veel mogelijke tijdswinst voor consumenten en werknemers/gevers en stimuleert zo de productie en de consumptie.

3. Maatschappelijke voordelen

3a. Totale "vrijheid" van beweging zorgt voor een verdeeldere samenleving, regionale verschillen zullen meer te komen vervallen, en zo bijdragen tot een grotere gezamenlijkere samenleving.
3b.De economische voordelen zoals boven genoemd, hebben natuurlijk ook een groot effect op de maatschappij.

Nadelen.

1.Milieu

1a.Ik kan er geen een bedenken, sorry.

2.Economische Nadelen.
2a.De economische nadelen zijn natuurlijk het verlies van werk in alle sectoren van het klassieke wegverkeer, de logistiek, en dergelijke. Nou heb ik gelukkig gehoord van een economische wet die ervoor zorgt dat als er een baan verloren gaat in de ene kant, er een andere bijkomt in de andere kant. Dit gebeurd ook , er zal een grotere behoefte komen aan bouw van spoor, treinen, bussen, en ook aan machinisten, buschauffeurs, beveiligingspersoneel, etc. etc. enz. enz.

Nou is er nog een nadeel dat velen ook zeggen , en dat is dat het Openbaar Vervoer overbelast zal raken, en zo niet zou kunnen functioneren. Dit (wou ik) op de volgende manier oplossen.

Stel, we laten alle Nederlanders 20 euro per maand betalen en dan heeft iedereen gratis openbaar vervoer. Dan is daar 320 miljoen aan te besteden per maand. Nou denk iedereen, weer een belasting "BAH !", maar denks eens aan alle belastingen die vervallen ? Wegenbelasting, benzineaccijns, milieuheffingen, etc. etc. enz. enz.

Dan is er nog het probleem, we betalen niet voor een collectief goed, we betalen toch ook niet voor de lucht en de regen ?

Maar dan vraag ik jullie weer, betalen wij ook voor het gebruik van dijken, en straatverlichting, parken, de brandweer, de politie, het leger, de stoplichten ?

Dat zijn ook collectieve goederen, en daar betalen we inderdaad ook voor.

[b]Rood, roder, roodst.[/b]
  zondag 22 december 2002 @ 02:18:59 #22
15602 MaoTseTung
"The Chairman"
pi_7475393
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 21:22 schreef Furby het volgende:

[..]

Klopt niet. Uit proeven is gebleken dat de automobilist blijft rijden, alleen de fietsers en voetgangers gaan ineens vaker met de bus.


Omdat die testen in Gouda en Leiden waren, en allen op het lokale stadsvervoer. Niet op het regionale Werk-Woon vervoer.
[b]Rood, roder, roodst.[/b]
  zondag 22 december 2002 @ 05:41:11 #23
29890 Graveworm
All is Silent
pi_7476757
quote:
Op zondag 22 december 2002 02:17 schreef MaoTseTung het volgende:
Wat fijn dat we het hier over hebben, ik had al de hele avond (in het cafeetje om de hoek met een keu en een peukie in me hand, maar dat terzijde) er over nagedacht.

Voordelen

1.Het Milieu.

1a. Gratis openbaar vervoer neemt de druk van het "normale" wegverkeer af, en zorgt zo voor minder uitlaasgassen uitstoos, benzine verbruik en andere vervuiling die het "normale" wegverkeer produceert.


Dat zou alleen zo zijn als mensen die normaal met de auto gaan, nu de trein nemen, ik denk dat dat niet veel zal voorkomen, maar eerder mensen die normaal lopen/fietsen zullen nu de trein nemen.
Bovendien is een trein zelf ook niet milieuvriendelijk, er zijn veel dieseltreinen en voor de treinen die op stroom rijden moet die stroom ook weer opgewekt worden (=fossiele brandstoffen)
quote:
2.Economische Voordelen

2a. Gratis openbaar vervoer bestrijd werkloosheid omdat mensen minder gelimiteerd worden tot het zoeken van werk binnen de eigen regio. Het OV vervoert, sneller, en nu ook gratis, zodat het voor werkzoekende in bijvoorbeeld Den Haag makkelijker wordt om te gaan werken in de wat verdere steden zoals bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Amsterdam, noemt u maar.


Dat effect zal ook wel meevallen, bij werk zoeken heb je maar een enkele keer een kaartje nodig, en als je eenmaal werkt hebt krijg je vaak de reiskosten vergoed
quote:
2b.Gratis openbaar vervoer vervoert mensen sneller en effectiever dan het "normale" wegverkeer,
Das maar heel zelden, als ik naar m'n pa toe moet duurt dat met het OV ongeveer 2,5 uur en met de auto een half uur, en dan heb ik het nog niet eens over vertragingen en uitval van het OV
quote:
ivbm met treinroutes die rechtstreker lopen dan snelwegen, connectie binnen de stad door bus, tram en metro, en het wegvallen van zoeken naar een parkeerplaats. Dit brengt veel mogelijke tijdswinst voor consumenten en werknemers/gevers en stimuleert zo de productie en de consumptie.
Dat is alleen voor in de binnenstad van grote steden
quote:
3. Maatschappelijke voordelen

3a. Totale "vrijheid" van beweging zorgt voor een verdeeldere samenleving, regionale verschillen zullen meer te komen vervallen, en zo bijdragen tot een grotere gezamenlijkere samenleving.


Wat stel je hierbij voor? mensen die de hele dag heen en weer reizen en zo overal een kijkje nemen?
quote:
3b.De economische voordelen zoals boven genoemd, hebben natuurlijk ook een groot effect op de maatschappij.

Nadelen.

1.Milieu

1a.Ik kan er geen een bedenken, sorry.


wat dacht je van alle natuurgebieden die moeten wijken voor spoorbanen als er zoveel meer mensen de trein nemen
En er zullen vaak genoeg treinen gaan rijden die niet hadden hoeven rijden als de inzittenden de fiets hadden gepakt zoals normaal.
quote:
2.Economische Nadelen.
2a.De economische nadelen zijn natuurlijk het verlies van werk in alle sectoren van het klassieke wegverkeer, de logistiek, en dergelijke. Nou heb ik gelukkig gehoord van een economische wet die ervoor zorgt dat als er een baan verloren gaat in de ene kant, er een andere bijkomt in de andere kant. Dit gebeurd ook , er zal een grotere behoefte komen aan bouw van spoor, treinen, bussen, en ook aan machinisten, buschauffeurs, beveiligingspersoneel, etc. etc. enz. enz.
Verlies van banen lijkt me sterk, de normale conducteurs moeten hun werk blijven doen om toezicht te houden en de veiligheid te waarborgen.
quote:
Nou is er nog een nadeel dat velen ook zeggen , en dat is dat het Openbaar Vervoer overbelast zal raken, en zo niet zou kunnen functioneren. Dit (wou ik) op de volgende manier oplossen.

Stel, we laten alle Nederlanders 20 euro per maand betalen en dan heeft iedereen gratis openbaar vervoer. Dan is daar 320 miljoen aan te besteden per maand.


Dus ook iedereen die nooit de trein gebruikt weet je wel hoeveel 20 euro is voor een uitkeringstrekker
quote:
Nou denk iedereen, weer een belasting "BAH !", maar denks eens aan alle belastingen die vervallen ? Wegenbelasting, benzineaccijns, milieuheffingen, etc. etc. enz. enz.
Alsof mensen gelijk hun auto wegdoen als het OV gratis is.
quote:
Dan is er nog het probleem, we betalen niet voor een collectief goed, we betalen toch ook niet voor de lucht en de regen ?

Maar dan vraag ik jullie weer, betalen wij ook voor het gebruik van dijken, en straatverlichting, parken, de brandweer, de politie, het leger, de stoplichten ?

Dat zijn ook collectieve goederen, en daar betalen we inderdaad ook voor.


je volgt wel het gedachtengoed van je naamgenoot zo te zien
[b]De oorlog is voorbij, tijd voor het proces. Chirac, Schroder en Putin in de beklaagdenbank in Den Haag[/b]
pi_7478134
Het nadeel is volgens mij dat er nog niet echt concrete cijfers zijn. Wat levert het op cq kost het? Want wegen hoever er minder aangelegd te worden...
Wie maakt er gebruik van: De fietsers of de automobilist?
Homo Sapiens non urinat in ventum...
  zondag 22 december 2002 @ 14:38:11 #25
909 Num
Núm dus!
pi_7479304
Nee niet gratis.

Voor argumentatie zie Met de trein rijden zou gratis moeten worden

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')