Voordelen:
- Minder files en milieuvervuiling
Nadelen:
- Kost de staat geld
- Mensen gaan onnodig reizen
quote:Geen zwartrijders meer maar wel banenverlies.
Op zaterdag 21 december 2002 21:19 schreef japioo het volgende:
Wat zijn de voordelen cq nadelen?
quote:Klopt niet. Uit proeven is gebleken dat de automobilist blijft rijden, alleen de fietsers en voetgangers gaan ineens vaker met de bus.
Op zaterdag 21 december 2002 21:20 schreef Farzin het volgende:
- Minder files en milieuvervuiling
quote:Er zijn 2 steden in Belgie die gratis openbaar vervoer hebben. In beide steden scheelt het geld. O.a. doordat weguitbreidingen niet door hoeven te gaan enzo.
Op zaterdag 21 december 2002 21:20 schreef Farzin het volgende:
Ik ben voor.Voordelen:
- Minder files en milieuvervuiling
Nadelen:
- Kost de staat geld
- Mensen gaan onnodig reizen
nadelen:
- economie op z'n gat (want goed OV lukt nu al niet met op tijd rijden en goede verbindingen en is ook niet te verbeteren met huidige beleid)
- allemaal van die vieze stinkbussen in je buurt
wegen verbreden!
maar ondertussen zullen er meer zwervers komen en zullen mensen zonder rede de trein gebruiken
quote:Slotje dus!
Op zaterdag 21 december 2002 21:23 schreef CosmoKramer het volgende:
Met de trein rijden zou gratis moeten worden
OV zou gratis moeten worden....
Idee om fileprobleem te verkleinen!
quote:Wil je promotie
Op zaterdag 21 december 2002 21:25 schreef ComputerFreakz.Net het volgende:[..]
Slotje dus!
Het lost overigens wel het probleem van de zwartrijders op
Het enige wat files oplost:
1) Minder kilometers per auto maken. Dichter bij je werk wonen, meer wegen aanleggen waar nodig.
2) Geen moeilijke dingen in de weg. De gemiddelde automobilist paniekt bij elke verandering in de weg (aantal banen en afslagen, verkeerscontrole)
3) Hogere maximum snelheid. Minder lang onderweg = legere weg.
4) Betere controle rijvaardigheid. Lijkt me wel leuk als ik over een paar jaar een van de vier gerechtvaardigde bestuurders ben. lekker rustig.
[Dit bericht is gewijzigd door e.wuister op 21-12-2002 21:58]
[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 21-12-2002 22:21]
Files en autogebruik wordt ook niet minder
Voordelen:
Iedereen kan gratis reizen
Minder verkeersdoden
Minder agressie tegen controleurs/chauffeurs
Nadelen:
Meer kosten
Het verkeersprobleem wordt er niet minder om
De hele dag hanggroepjongeren, zwervers en junks in het OV
Meer onnodig reizen
Niet genoeg capaciteit
quote:Alsof het OV daar al niet ram en ramvol zit.
Op zaterdag 21 december 2002 22:16 schreef Chadi het volgende:
Je kan toch ook gewoon eerst op bepaalde lijnen experimenteren. Lijnen waar je files hebt. Utrecht-Rotterdam of Utrecht-Amsterdam dan kan je toch een jaar aankijken of iets korter en dan kijken wat er met de files gebeurd en wat de nadelen zijn..etc etc.
Ook handig voor de junks die eens er lekker warm bij mogen zitten of die eens naar een andere stad willen.
Voordelen
1.Het Milieu.
1a. Gratis openbaar vervoer neemt de druk van het "normale" wegverkeer af, en zorgt zo voor minder uitlaasgassen uitstoos, benzine verbruik en andere vervuiling die het "normale" wegverkeer produceert.
2.Economische Voordelen
2a. Gratis openbaar vervoer bestrijd werkloosheid omdat mensen minder gelimiteerd worden tot het zoeken van werk binnen de eigen regio. Het OV vervoert, sneller, en nu ook gratis, zodat het voor werkzoekende in bijvoorbeeld Den Haag makkelijker wordt om te gaan werken in de wat verdere steden zoals bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Amsterdam, noemt u maar.
2b.Gratis openbaar vervoer vervoert mensen sneller en effectiever dan het "normale" wegverkeer, ivbm met treinroutes die rechtstreker lopen dan snelwegen, connectie binnen de stad door bus, tram en metro, en het wegvallen van zoeken naar een parkeerplaats. Dit brengt veel mogelijke tijdswinst voor consumenten en werknemers/gevers en stimuleert zo de productie en de consumptie.
3. Maatschappelijke voordelen
3a. Totale "vrijheid" van beweging zorgt voor een verdeeldere samenleving, regionale verschillen zullen meer te komen vervallen, en zo bijdragen tot een grotere gezamenlijkere samenleving.
3b.De economische voordelen zoals boven genoemd, hebben natuurlijk ook een groot effect op de maatschappij.
Nadelen.
1.Milieu
1a.Ik kan er geen een bedenken, sorry.
2.Economische Nadelen.
2a.De economische nadelen zijn natuurlijk het verlies van werk in alle sectoren van het klassieke wegverkeer, de logistiek, en dergelijke. Nou heb ik gelukkig gehoord van een economische wet die ervoor zorgt dat als er een baan verloren gaat in de ene kant, er een andere bijkomt in de andere kant. Dit gebeurd ook , er zal een grotere behoefte komen aan bouw van spoor, treinen, bussen, en ook aan machinisten, buschauffeurs, beveiligingspersoneel, etc. etc. enz. enz.
Nou is er nog een nadeel dat velen ook zeggen , en dat is dat het Openbaar Vervoer overbelast zal raken, en zo niet zou kunnen functioneren. Dit (wou ik) op de volgende manier oplossen.
Stel, we laten alle Nederlanders 20 euro per maand betalen en dan heeft iedereen gratis openbaar vervoer. Dan is daar 320 miljoen aan te besteden per maand. Nou denk iedereen, weer een belasting "BAH !", maar denks eens aan alle belastingen die vervallen ? Wegenbelasting, benzineaccijns, milieuheffingen, etc. etc. enz. enz.
Dan is er nog het probleem, we betalen niet voor een collectief goed, we betalen toch ook niet voor de lucht en de regen ?
Maar dan vraag ik jullie weer, betalen wij ook voor het gebruik van dijken, en straatverlichting, parken, de brandweer, de politie, het leger, de stoplichten ?
Dat zijn ook collectieve goederen, en daar betalen we inderdaad ook voor.
quote:Omdat die testen in Gouda en Leiden waren, en allen op het lokale stadsvervoer. Niet op het regionale Werk-Woon vervoer.
Op zaterdag 21 december 2002 21:22 schreef Furby het volgende:[..]
Klopt niet. Uit proeven is gebleken dat de automobilist blijft rijden, alleen de fietsers en voetgangers gaan ineens vaker met de bus.
quote:Dat zou alleen zo zijn als mensen die normaal met de auto gaan, nu de trein nemen, ik denk dat dat niet veel zal voorkomen, maar eerder mensen die normaal lopen/fietsen zullen nu de trein nemen.
Op zondag 22 december 2002 02:17 schreef MaoTseTung het volgende:
Wat fijn dat we het hier over hebben, ik had al de hele avond (in het cafeetje om de hoek met een keu en een peukie in me hand, maar dat terzijde) er over nagedacht.Voordelen
1.Het Milieu.
1a. Gratis openbaar vervoer neemt de druk van het "normale" wegverkeer af, en zorgt zo voor minder uitlaasgassen uitstoos, benzine verbruik en andere vervuiling die het "normale" wegverkeer produceert.
quote:Dat effect zal ook wel meevallen, bij werk zoeken heb je maar een enkele keer een kaartje nodig, en als je eenmaal werkt hebt krijg je vaak de reiskosten vergoed
2.Economische Voordelen2a. Gratis openbaar vervoer bestrijd werkloosheid omdat mensen minder gelimiteerd worden tot het zoeken van werk binnen de eigen regio. Het OV vervoert, sneller, en nu ook gratis, zodat het voor werkzoekende in bijvoorbeeld Den Haag makkelijker wordt om te gaan werken in de wat verdere steden zoals bijvoorbeeld Eindhoven, Utrecht, Amsterdam, noemt u maar.
quote:Das maar heel zelden, als ik naar m'n pa toe moet duurt dat met het OV ongeveer 2,5 uur en met de auto een half uur, en dan heb ik het nog niet eens over vertragingen en uitval van het OV
2b.Gratis openbaar vervoer vervoert mensen sneller en effectiever dan het "normale" wegverkeer,
quote:Dat is alleen voor in de binnenstad van grote steden
ivbm met treinroutes die rechtstreker lopen dan snelwegen, connectie binnen de stad door bus, tram en metro, en het wegvallen van zoeken naar een parkeerplaats. Dit brengt veel mogelijke tijdswinst voor consumenten en werknemers/gevers en stimuleert zo de productie en de consumptie.
quote:Wat stel je hierbij voor? mensen die de hele dag heen en weer reizen en zo overal een kijkje nemen?
3. Maatschappelijke voordelen3a. Totale "vrijheid" van beweging zorgt voor een verdeeldere samenleving, regionale verschillen zullen meer te komen vervallen, en zo bijdragen tot een grotere gezamenlijkere samenleving.
quote:wat dacht je van alle natuurgebieden die moeten wijken voor spoorbanen als er zoveel meer mensen de trein nemen
3b.De economische voordelen zoals boven genoemd, hebben natuurlijk ook een groot effect op de maatschappij.Nadelen.
1.Milieu
1a.Ik kan er geen een bedenken, sorry.
quote:Verlies van banen lijkt me sterk, de normale conducteurs moeten hun werk blijven doen om toezicht te houden en de veiligheid te waarborgen.
2.Economische Nadelen.
2a.De economische nadelen zijn natuurlijk het verlies van werk in alle sectoren van het klassieke wegverkeer, de logistiek, en dergelijke. Nou heb ik gelukkig gehoord van een economische wet die ervoor zorgt dat als er een baan verloren gaat in de ene kant, er een andere bijkomt in de andere kant. Dit gebeurd ook , er zal een grotere behoefte komen aan bouw van spoor, treinen, bussen, en ook aan machinisten, buschauffeurs, beveiligingspersoneel, etc. etc. enz. enz.
quote:Dus ook iedereen die nooit de trein gebruikt weet je wel hoeveel 20 euro is voor een uitkeringstrekker
Nou is er nog een nadeel dat velen ook zeggen , en dat is dat het Openbaar Vervoer overbelast zal raken, en zo niet zou kunnen functioneren. Dit (wou ik) op de volgende manier oplossen.Stel, we laten alle Nederlanders 20 euro per maand betalen en dan heeft iedereen gratis openbaar vervoer. Dan is daar 320 miljoen aan te besteden per maand.
quote:Alsof mensen gelijk hun auto wegdoen als het OV gratis is.
Nou denk iedereen, weer een belasting "BAH !", maar denks eens aan alle belastingen die vervallen ? Wegenbelasting, benzineaccijns, milieuheffingen, etc. etc. enz. enz.
quote:je volgt wel het gedachtengoed van je naamgenoot zo te zien
Dan is er nog het probleem, we betalen niet voor een collectief goed, we betalen toch ook niet voor de lucht en de regen ?Maar dan vraag ik jullie weer, betalen wij ook voor het gebruik van dijken, en straatverlichting, parken, de brandweer, de politie, het leger, de stoplichten ?
Dat zijn ook collectieve goederen, en daar betalen we inderdaad ook voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |