abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7417732
Nu in NOVA...
quote:
Bomhoff schendt in boek ambtsgeheim

Ex-LPF-minister Bomhoff heeft in zijn boek 'Blinde ambitie' geciteerd uit enkele vertrouwelijke vergaderingen van het kabinet.Het boek over zijn 87 dagen in Den Haag komt morgen uit.

Met het citeren uit het kabinetsberaad schendt hij het ambtsgeheim en dat is strafbaar. Het ministerie van Algemene Zaken heeft Bomhoff daarop gewezen, maar die waarschuwing bleek vergeefs.

Bomhoff beschrijft de discussies over de verdeling van de radiofrequenties en de uitbreiding van de EU. Zo zou premier Balkenende gezegd hebben dat Duitsland ons 100 jaar niet meer aankijkt als ons land de toetreding van Polen blokkeert.

bron: Teletekst

Bomhoff voorspelt dat Balkenende en Zalm geen vrolijke kerst zullen hebben door dit boek. Heinsbroek wordt ook aangepakt, maar 'die trekt zich nergens wat van aan'.

Rancune van Bomhoff?

pi_7417764
quote:
Op woensdag 18 december 2002 22:36 schreef Kozzmic het volgende:
Nu in NOVA...
[..]

Rancune van Bomhoff?

Duidelijk toch ?
pi_7417771
Op zich...I fear nothing
pi_7417787
Een recensie van het boek...
quote:
"Blinde ambitie" heet het boek dat oud-minister van Volksgezondheid Bomhoff heeft geschreven over zijn korte maar heftige politieke carrière. De titel slaat overigens niet op hemzelf. Op wie wel, dat blijkt uit de ondertitel: "mijn 87 dagen met Zalm, Heinsbroek & Balkenende".

Een aantal Haagse politici leek zich de afgelopen dagen al aardig nerveus te maken over de verschijning van het boek, want het zou zeker bol staan van rancune. Dat valt eigenlijk nog wel mee. De enige twee mannen die echt onderuit de zak krijgen van Bomhoff zijn zijn ex-LPF-collega Herman Heinsbroek en VVD-leider Gerrit Zalm.

'De wildeman uit Naarden'
Voormalig minister van Economische Zaken Heinsbroek wordt in het boek beschreven als een ijdeltuit die niet tegen kritiek kan en die niets heeft nagelaten om Bomhoff in de media zwart te maken. "De wildeman uit Naarden had de aanval ingezet om het vice-premierschap te veroveren. Vrijdagmiddag 4 oktober lekte Heinsbroek op zijn kamer bij Economische Zaken aan Jan Hoedeman van De Volkskrant over onze ministersvergadering van de avond tevoren, mij daarbij in een kwaad daglicht stellend."

Maar de echte boosdoener in het boek is Gerrit Zalm, de sluwe machtspoliticus die het kabinet willens en wetens om zeep heeft geholpen. Stapsgewijs beschrijft Bomhoff hoe Zalm eerst het beeld naar buiten brengt dat Bomhoff en Heinsbroek "elkaars bloed wel kunnen drinken", terwijl Bomhoff zich, volgens het boek, nooit negatief over Heinsbroek heeft uitgelaten.

'Aap uit de mouw'
Vervolgens leidt Zalm de naïeve LPF-Kamerleden om de tuin, met de suggestie dat het kabinet fris en vrolijk verder kan als Heinsbroek en Bomhoff maar allebei vertrekken. Maar als dat dan gebeurt, komt de aap uit de mouw: Zalm zegt dat het vertrek van de vice-premier vanzelfsprekend het einde van het kabinet betekent en hij trekt de stekker eruit.

Overigens ziet Bomhoff ook wel in, dat de perikelen binnen zijn eigen LPF het Zalm wel makkelijk maakten. "De LPF maakte het hem gemakkelijk om een excuus te vinden en ik neem graag aan dat zonder de schuttingtaal en de onbehoorlijke acties van Wijnschenk en Heinsbroek de VVD-voorman langer was blijven toekijken. In zoverre is de val van het kabinet natuurlijk verwijtbaar aan normloos gedrag bij mijn eigen partij."

'Roerigste kabinet sinds mensenheugenis'
Tenslotte gaat Bomhoff in twee lange hoofdstukken diep in op de perikelen binnen de LPF. Helaas raakt zelfs de politiek bewuste lezer daarin al snel de draad kwijt. Er is veel ruzie tussen Jan en alleman, maar waarom en vooral: waarover, dat wordt nergens duidelijk. En over een jaar of drie, als de achtergronden van de val van dit "roerigste kabinet sinds mensenheugenis" een beetje zijn weggezakt, zal dat deel van het boek door niemand meer begrepen worden dan door de hoofdrolspelers zelf. En dat is jammer, want verder geeft het boek een aardig en ongegeneerd inkijkje in de gang van zaken in de Trêveszaal, waar het kabinet elke vrijdag zo in alle beslotenheid pleegt te vergaderen.

Bovendien laat het boek eens een andere kant zien van de "jeune premier" Balkenende. Zoals in deze dramatische passage: "Ik vroeg Balkenende aan de telefoon en zei, het was een paar minuten over tien: 'Jan Peter, ik bel om te zeggen dat mijn ontslagbrief eraan komt.' Balkenende antwoordde: 'Ik ben nu in bespreking; ik bel je later nog wel terug.' Het bleven tot vandaag de laatste woorden die zijn eerste plaatsvervanger mocht horen van de premier van normen en waarden."

bron

pi_7417845
sjongejonge wat een gezeur in politiek Den Haag zeg

houdt het dan nooit op met dit gedoe?

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_7417852
Femke Halsema: 'Hier staat een gevangenisstraf op van zes jaar.'
It's easier to get forgiveness than permission.
  woensdag 18 december 2002 @ 22:50:42 #7
21673 Hitman
Probleemoplosser
pi_7418026
Als blijkt dat Bomhoff inderdaad strafbaar is, dan moeten ze hem echt keihard aanpakken. Het mag toch niet zo zijn dat ministers niet meer alles kunnen/durven zeggen in het kabinetsberaad? Het lijkt mij van het grootste belang dat men daar ideeen kan spuien en niet bang hoeft te zijn dat die woorden een paar jaar later (of zoals nu na een paar maanden) openbaar worden.
Success is nothing more than taking advantage of an opportunity...
  woensdag 18 december 2002 @ 22:52:39 #8
34355 Farzin
Weg en opgetieft.
pi_7418066
Hoogervorst is als minister minder slecht dan ik dacht, het is inderdaad onacceptabel wat Schröder had gezegd.
pi_7418121
quote:
Op woensdag 18 december 2002 22:36 schreef Kozzmic het volgende:
Nu in NOVA...
[..]

Bomhoff voorspelt dat Balkenende en Zalm geen vrolijke kerst zullen hebben door dit boek. Heinsbroek wordt ook aangepakt, maar 'die trekt zich nergens wat van aan'.

Rancune van Bomhoff?

Wat een kansloos figuur zeg ! Het blijft maar bezig, klote partij.
pi_7418421
quote:
Op woensdag 18 december 2002 22:50 schreef Hitman het volgende:
Als blijkt dat Bomhoff inderdaad strafbaar is, dan moeten ze hem echt keihard aanpakken. Het mag toch niet zo zijn dat ministers niet meer alles kunnen/durven zeggen in het kabinetsberaad? Het lijkt mij van het grootste belang dat men daar ideeen kan spuien en niet bang hoeft te zijn dat die woorden een paar jaar later (of zoals nu na een paar maanden) openbaar worden.
Mmm... zal wel aan mij liggen, maar waarom zou men die notulen niet op het net zetten? Okay, men kan best bepaalde beraadslagingen, bijvoorbeeld als de staatsveiligheid in gevaar is geheim houden, maar het is toch raar dat dat overleg zo geheim zou moeten worden gehouden?
  woensdag 18 december 2002 @ 23:10:51 #11
21673 Hitman
Probleemoplosser
pi_7418453
quote:
Op woensdag 18 december 2002 22:55 schreef DimeBag het volgende:

[..]

Wat een kansloos figuur zeg ! Het blijft maar bezig, klote partij.

Hahahahaha , wat heeft dit in vredesnaam met zijn partij te maken?!?! Het boek is geschreven door de persoon Bomhoff, niet door de LPF, dit is puur iets persoonlijks!
Success is nothing more than taking advantage of an opportunity...
  woensdag 18 december 2002 @ 23:15:30 #12
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_7418564
Dit vind ik wel weer leuk van Bomhoff. Hoewel het natuurlijk niet kan. Maar toch.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_7418748
quote:
Op woensdag 18 december 2002 23:09 schreef Fortuynaanhanger het volgende:

[..]

Mmm... zal wel aan mij liggen, maar waarom zou men die notulen niet op het net zetten? Okay, men kan best bepaalde beraadslagingen, bijvoorbeeld als de staatsveiligheid in gevaar is geheim houden, maar het is toch raar dat dat overleg zo geheim zou moeten worden gehouden?

Misschien omdat hij een eed heeft afgelegd?
..desu!
pi_7419117
quote:
Op woensdag 18 december 2002 22:38 schreef Rulin het volgende:
Op zich...I fear nothing
whats the symbology there?
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  donderdag 19 december 2002 @ 00:44:11 #15
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_7420137
Bravo, de klucht wordt leuker en leuker!
Down[br]Under
  donderdag 19 december 2002 @ 00:46:56 #16
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_7420167
quote:
Op donderdag 19 december 2002 00:44 schreef MacBeth het volgende:
Bravo, de klucht wordt leuker en leuker! [afbeelding]
Inderdaad. Vorige maand las ik al een heel stuk over Heinsbroek die op een feestje een zelfgeschreven kerstverhaal had geschreven waarin allerlei kabinetsleden speelden met nogal dubieuze rollen (ben een beetje vergeten hoe het precies ging, maar was iig behoorlijk absurdistisch en niet echt minister-waardig) en nu dit weer. Ben benieuwd waar Herman nu weer mee gaat komen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_7421189
Slim van de man om dingen uit de ministerraad te quoten. Hij wist bij voorbaat dat dit ophef zou geven en hij in elk journaal zou komen. Hij mag zelfs naar NOVA. Wat een promotie voor zijn boek!!

Hij wist ook bij voorbaat dat hij er wel zonder kleerscheuren vanaf zou komen, want strafrechtelijk vervolgd wordt hij toch niet voor een paar quotes. Slimme man, niks voor een lpffer.

Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
  donderdag 19 december 2002 @ 04:49:10 #18
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_7421384
als zallam en ballebende in verlegenheid worden gebracht en geschaad in hun reputatie ( >: ) door die qoutes zullen ze zeker hun gram willen halen en hem aanpakken.

maar het blijft natuurlijk absurd dat mensen die in dienst staan van het volk zich het recht voorhouden om dingen geheim te houden voor dat zelfde volk danwel voor te liegen

de regering is in dienst van het volk en niet het volk in dienst van de regering

Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
  donderdag 19 december 2002 @ 08:00:44 #19
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_7421652
Het lijkt me wel een leuk boek. Hij komt altijd erg grappig uit de hoek in interviews en als hij ook zo schrijft wil ik het zeker lezen.. Ook interessant dat hij letterlijk citeert uit ministerraad vergaderingen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_7421677
Ik denk dat ik het boek ga kopen. Puur om eens een keer iets over politiek te gaan lezen. Ben alleen bang dat het hoofdzakelijk moddersmijten zal zijn naar andere mensen. Hopelijk is het niet zo. Gisteravond het stuk bij Nova gezien en ook reactie van die andere ex lpf gast.. toen had ik zoiets van pffff moddersmijten is weer begonnen.

maar ben benieuwd hopelijk is het boekie niet te duur

Proud Skinhead
pi_7421683
Goeie zet van Bomhoff!! Weg met die achterkamertjes politiek. (Ik snap niet wat Femke daar nou weer over te zeuren heeft)
To hell with Kyoto!
pi_7422089
quote:
Op donderdag 19 december 2002 08:14 schreef George_Bush het volgende:
Goeie zet van Bomhoff!! Weg met die achterkamertjes politiek. (Ik snap niet wat Femke daar nou weer over te zeuren heeft)
Ik wist niet dat de nieuwe politiek betekende dat wetten overtreden mogen worden. Ik lig niet wakker van die sneue Eduard, maar wat hij hier doet is strafbaar, daar heeft Halsema gelijk in. Of geldt voor LPF-ers een andere wetgeving?
pi_7422097
quote:
Op woensdag 18 december 2002 23:10 schreef Hitman het volgende:

[..]

Hahahahaha , wat heeft dit in vredesnaam met zijn partij te maken?!?! Het boek is geschreven door de persoon Bomhoff, niet door de LPF, dit is puur iets persoonlijks!

DUHHHH maar het is wel een feit dat die (ex)LPF`ers een stelletje aandachttrekende labielen zijn.
  donderdag 19 december 2002 @ 09:30:01 #24
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_7422110
quote:
Op donderdag 19 december 2002 00:46 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Inderdaad. Vorige maand las ik al een heel stuk over Heinsbroek die op een feestje een zelfgeschreven kerstverhaal had geschreven waarin allerlei kabinetsleden speelden met nogal dubieuze rollen (ben een beetje vergeten hoe het precies ging, maar was iig behoorlijk absurdistisch en niet echt minister-waardig) en nu dit weer. Ben benieuwd waar Herman nu weer mee gaat komen.

Schrijven mensen ook weleens niet zelfgeschreven verhalen? (Uitgezonderd plagiaat)
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
  donderdag 19 december 2002 @ 09:42:23 #25
42106 Grrrlllpower
www.blikopener.tk
pi_7422228
Bomhoff zit nu op radio 1, het is 1 groot zelfbevlekking! Wat kan die man de zaken naar zichzelf toelullen.....
Zonder creativiteit is nog nooit iemand groot geweest in zijn vak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')