abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7382095
quote:
D66 lonkt naar coalitie met CDA, VVD

DEN HAAG D66 wil meewerken aan de vorming van een kabinet van CDA en VVD. Partijleider De Graaf zegt dat in een brief die hij gisteren aan PvdA-leider Bos heeft gestuurd, meldt de Volkskrant. De D66-voorman is kwaad dat Bos het sociaal-economisch beleid van zijn partij in een interview in deze krant zaterdag "warrig en zwalkend" noemde en de Democraten afschreef als mogelijke regeringspartner. Bos zei in het interview dat hij "meer verwantschap met GroenLinks heeft dan met D66". Ook in de ChristenUnie en de SP ziet hij mogelijke partners in een coalitie met het CDA.

Bron: TT

Zou D66 zelfs met het gering aantal zetels wat ze volgens de peilingen zullen krijgen toch weer de doorslag betekenen? Op zich speelt De Graaf het slim, zijn zetels kunnen het CDA en de VVD net een kamermeerderheid opleveren.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  dinsdag 17 december 2002 @ 09:13:49 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_7382209
Ze snijden zichzelf hiermee in de vingers bij d66... een zetel er af. D66 en PvdA zijn de laatste tijd steeds meer op elkaar gaan lijken vinden en kiezers zien nu al helemaal geen reden meer om d66 te stemmen.
pi_7382253
't is eigenlijk wel een must dat d66 erin komt, het is de enige partij die sociale vraagstukken uit de tijd van de huidige normen en waarden durft aan te pakken en te behandelen, buitengelaten of ze het goed of slecht doen, ze doen het.
Jammer dat er maar zo weinig mensen deze partij kennen en/of waarderen...
pi_7382350
Gaat wel goed met die zogenaamde linkse coalitie mogelijkheid. Het pvda valt de sp aan omdat die hun zetels jatten. Het pvda wil liever met cda samen gaan. D66 wil graag met cda en vvd samen gaan. SP wil eigenlijk helemaal niet regeren en in de oppositie blijven. En groenlinks weet zoals gewoonlijk weer niets.

Hahahaha, links is echt een lachtertje. Die mensen zullen ook nooit samen houden. En dan hadden ze het nog over "een sterk verzet" van links. Boe hoe hoe, hoe sterk. NOT

[url=http://members.home.nl/luijtelaar/cinema.htm]cinema[/url] mijn homecinema | ik ben liever dood dan links | bush, de nieuwe messias
  dinsdag 17 december 2002 @ 14:10:05 #5
1169 BigDick
size DOES matter
pi_7386983
Dit kost D66 waarschijnlijk een zetel in in ieder geval mijn stem.

Jammer

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_7387067
Heeft Bos werkelijk D66 afgeschreven als mogelijke coalitiepartner? Dat zou wel een erg domme actie geweest zijn. Hoewel het vrij ondemocratisch op mij overkomt, begrijp ik nog wel dat je de VVD en LPF vantevoren af zou willen schrijven. Maar D66?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_7387258
Dan kunnen ze beter CU in de regering hebben
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_7387493
Ik hoor juist geluiden dat D'66 steeds meer op GroenLinks gaat lijken.

Is het niet wat raar van een lijsttrekker van een partij die op rond de 5 zetels staat om te praten over regeringsdeelname. Als je zo op verlies staat en zo gemarginaliseerd wordt, past iets meer bescheidenheid wellicht.

pi_7387608
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:34 schreef SCH het volgende:
Ik hoor juist geluiden dat D'66 steeds meer op GroenLinks gaat lijken.

Is het niet wat raar van een lijsttrekker van een partij die op rond de 5 zetels staat om te praten over regeringsdeelname. Als je zo op verlies staat en zo gemarginaliseerd wordt, past iets meer bescheidenheid wellicht.

Tuurlijk dat slaat nergens op. Je stelt als partij qua zetels niets voor.. en dan over regeringsdeelname gaan praten...
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_7387685
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:34 schreef SCH het volgende:

Natuurlijk, maar is het ook niet juist raar dat Bos D66 bij voorbaat als coalitiepartner uit zou willen sluiten? Wat meer bescheidenheid zou ook hem passen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_7387774
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:39 schreef drollenvanger het volgende:

[..]

Tuurlijk dat slaat nergens op. Je stelt als partij qua zetels niets voor.. en dan over regeringsdeelname gaan praten...

dat is ook wat de LPF doet, die waarschijnlijk evenklein of kleiner wordt dan D66.

Dat de Graaf met deze opmerking komt is natuurlijk ook om Bos een hak te zetten na zijn opmerkingen over D66. bovendien is de kans groot dat het CDA en de VVD net geen meerderheid halen. Net als ik zullen zij dan liever kiezen voor D66 dan voor de LPF om aan een meerderheid te komen. wat dat betreft een goede strategische zet van de Graaf. het levert hem alleen geen extra stemmen op.

"If I had to choose between betraying my country and betraying my friend, I hope I should have the guts to betray my country."
  dinsdag 17 december 2002 @ 14:47:01 #12
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_7387799
Politiek gezien slim, want D'66 is zo'n beetje de enige partij die een samenwerking tussen CDA en VVD mogelijk kan maken, waardoor D'66 relatief veel macht zal hebben in een nieuw centrum-rechts kabinet.

Electoraal vreselijk dom, er zijn denk ik weinig D'66-stemmers die zo'n conservatief kabinet zien zitten.

pi_7387813
Het lijkt me wel lachen als een irrelevante partij als D66 met 2 of minder zetels de Bak-ellende II aan een meerderheid helpt. Misschien zit er dan voor de Democraten net een staatsecretariaatje voor bedreigde dwarsgestreepte roodstaathamsters in.
pi_7387863
Vogens mij is het beter als D66 lonkt naar 1 zeteltje,
D66 zuigt, aleen Tom is wel een toffe gast....
[b][u]If fifty million people say a foolish thing, it is still a foolish thing[/u][/b]
pi_7389352
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 14:50 schreef Rivoche het volgende:
Vogens mij is het beter als D66 lonkt naar 1 zeteltje,
D66 zuigt, aleen Tom is wel een toffe gast....
kun je dat beargumenteren
  dinsdag 17 december 2002 @ 16:16:30 #16
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_7389872
D66, dat is toch een soort reserve-CDA ? zonder C ?

Als VVD-CDA samen geen meerderheid halen, dan is D66 altijd bereid
de kastanjes uit het vuur te halen.

Die LPF is blijkbaar een te riskant clubje voor het establishment.

D66 is net als in het kaartspel een soort joker.
Je kunt die in iedere combinatie gebruiken.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_7395906
Dat zou wel electorale zelfmoord zijn.

Op zich denk ik dat een CDA-VVD-D66 kabinet wel aardig goed zou zijn om sommige van de huidige maatschappelijke problemen op te lossen.

It is much easier to be critical than to be correct.
  dinsdag 17 december 2002 @ 20:54:38 #18
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_7396325
in principe zou er dan zeker een zeer stabiele kabinet ermee kunnen worden opgezet
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
pi_7396643
Naast "vaag", laat ik het zo maar even noemen, is D66 ook nog eens grillig...
I´m back.
pi_7404576
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 21:08 schreef Ryan3 het volgende:
Naast "vaag", laat ik het zo maar even noemen, is D66 ook nog eens grillig...
Wouter Bos is eerder grillig wat dit betreft.
It is much easier to be critical than to be correct.
  woensdag 18 december 2002 @ 11:42:46 #21
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_7404713
Uit de Volkskrant:
quote:
D66-leider De Graaf gaat meewerken aan de vorming van een kabinet van CDA en VVD, als hem dat wordt gevraagd. Hij ziet daarin meer heil dan in samenwerking met de PvdA.

Dit stelt hij in een vertrouwelijke brief die hij maandagavond aan PvdA-leider Bos heeft gestuurd. De Graaf is kwaad dat Bos het sociaal-economisch beleid van D66 zaterdag in een interview in de Volkskrant 'warrig en zwalkend' noemde. Hij vindt dat Bos daarmee in feite 'afscheid heeft genomen van D66 als partner in toekomstige samenwerking'.

De Graaf in zijn brief, die hij begint met 'Beste Wouter': 'Als de vernieuwing van de PvdA vooral oud-links oplevert, valt het te begrijpen dat een meerderheid van de kiezers op 22 januari wellicht de voorkeur geeft aan een coalitie van CDA en VVD. D66 zal proberen sociaal-liberale invloed uit te oefenen. Nu jij namens de PvdA te kennen hebt gegeven niet met D66 te willen samenwerken, zullen we voor die invloed vanzelfsprekend andere wegen zoeken.'

De Graaf liet afgelopen weekeinde al weten dat hij gegriefd was door Bos' opmerkingen. In zijn brief stelt hij dat er zeker verschillen zijn tussen PvdA en D66. 'Maar ondanks deze verschillen was de samenwerking naar mijn oordeel vaak vruchtbaar, zowel in de coalitie als in oppositietijden.'

PvdA-leider Bos zegt in het interview van zaterdag dat hij 'meer verwantschap met GroenLinks dan met D66' heeft. Hij lonkt ook naar de SP en de ChristenUnie als mogelijke coalitiepartners. De Graaf vindt dat Bos daarmee 'afscheid heeft genomen van moderne en vernieuwende politiek'.

Het lijkt er meer op dat De Graaf een beetje pissig is op Beste Wouter, dan dat hij daadwerkelijk meer zin heeft om samen te werken met het CDA en de VVD dan met de PvdA.
pi_7414359
De Graaf is vanavond trouwens bij BvD.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_7415400
om een keer niet in links en rechts te spreken:
progressief en conservatief gaan niet samen...

D66 zeer progressief
VVD en CDA behoorlijk conservatief...

nuff said.
  donderdag 19 december 2002 @ 01:01:40 #24
12674 Rebelle
een, twee, drie
pi_7420318
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 16:16 schreef M.ALTA het volgende:
D66, dat is toch een soort reserve-CDA ? zonder C ?

Als VVD-CDA samen geen meerderheid halen, dan is D66 altijd bereid
de kastanjes uit het vuur te halen.

Die LPF is blijkbaar een te riskant clubje voor het establishment.

D66 is net als in het kaartspel een soort joker.
Je kunt die in iedere combinatie gebruiken.

Hmm, D66 is een reserve-CDA maar dan zonder C? Enkele speerpunten van alletwee de partijen zijn euthenasie (D66 voor, CDA tegen), winkels op zondag open (D66 voor, CDA tegen), abortus (D66 voor, CDA tegen), homohuwelijk (D66 voorstander, CDA tegen) onderwijs (D66 wil bv. de mogelijkheid om twee studies te doen handhaven, CDA niet). Verder is D66 een progressieve partij en CDA een conservatieve.

Volgens mij kun je niet van een reserve CDA spreken

woensdag 8 januari 2003 @ 23:31:42 #25
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_7789335
Vanavond in Nova noemde Thom deelname van D'66 aan een eventuele CDA-VVD coalitie onbespreekbaar.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')