Erg leuk .... maar nu de volgende vraag ....
Wat voor soort versterker moet er tussen de woof en de radio komen om het setje werkend te krijgen ??
De specs van de woofer zijn:
model: MTX T61244A
Description: 12" Subwoofer
Imped.: 4 Ohms
Frequency Response: 33 Hz-150 Hz
Peak Music Power (Watts): 500
Power Handling (RMS/Total) (Watts): 250/500
Sensitivity: 87.4 dB
Voice Coil: 2"
Magnet Weight: 37oz.
Mounting Depth: 5.625"
Er werd mij aangeraden om een versterker van minimaal 500 watt aan te schaffen ....
Is dit zo ?
En weet iemand nog een leuk (web)adres voor eventuele tweedehands versterker-zut ?
Thnx
Maareh 500 watt op 250watt rms speaker? njah, denk wel dat dat ding heeeel snel boem doet.
Pleur er gewoon 350watt versterktje op Traxx300 ofzo... (Magnat)
Kijk effe op forum.showyoursound.com
quote:Thnx
Op maandag 16 december 2002 16:57 schreef t0n het volgende:
www.car-hifi.nl als die et niet doet zonder de - erin.Maareh 500 watt op 250watt rms speaker? njah, denk wel dat dat ding heeeel snel boem doet.
Pleur er gewoon 350watt versterktje op Traxx300 ofzo... (Magnat)
is dat degene die je bedoelt ?
en zo ja, leg es uit PLZ .....
pfff, ben echt een leek
quote:dit is hem idd, je zou dan 1x 200 watt rms op je versterker kunnen aansluiten. Rms = Root Mean Squared waaorm het zo vertaald is weet ik niet maar het houd in dat het conitnu 200watt kan leveren. Dus je piek zal rond de 350watt zitten.
Op maandag 16 december 2002 17:14 schreef 3MinuteHero het volgende:[..]
Thnx
jij zegt 350 watt versterkertje, Traxx300 ofzo .....
bij traxx300 vind ik - 2 X 75WATT RMS - 1 X 200 WATT RMS - 2 X 150 WATT PIEK - MAAT 209X60X280 MM (BXHXT)is dat degene die je bedoelt ?
en zo ja, leg es uit PLZ .....pfff, ben echt een leek
Dit gaat echt loeihard mits je de goede radio/kabels/subwooferkist gebruikt.
quote:Delft, why ? kom je dan mn autootje leegroven
Op maandag 16 december 2002 17:18 schreef t0n het volgende:
Waar woon je btw?
quote:Okeej, die kist was ik al over op de hoogte, daar wordt nog aan gewerkt ....
Op maandag 16 december 2002 17:17 schreef t0n het volgende:[..]
dit is hem idd, je zou dan 1x 200 watt rms op je versterker kunnen aansluiten. Rms = Root Mean Squared waaorm het zo vertaald is weet ik niet maar het houd in dat het conitnu 200watt kan leveren. Dus je piek zal rond de 350watt zitten.
Dit gaat echt loeihard mits je de goede radio/kabels/subwooferkist gebruikt.
Van kabels weet ik alleen de goede voor thuis, daar hebben we ook wel een behoorlijk geluid .... maar voor in de auto zou ik ook dat weer niet weten ....
nog tips ?
quote:either way ... ik vind het best, ben al erg geholpen hier .....
Op maandag 16 december 2002 17:22 schreef Kreator het volgende:
Ik vind dit eik beter in PTA passen. Topicstarter?
zat nog te twijfelen tussen hier en PTA .... maar geef maar een schop als je wilt, gaan we daar gewoon verder .....
quote:Wat leuk zo zijn is het volgende
Op maandag 16 december 2002 17:22 schreef 3MinuteHero het volgende:[..]
Okeej, die kist was ik al over op de hoogte, daar wordt nog aan gewerkt ....
Van kabels weet ik alleen de goede voor thuis, daar hebben we ook wel een behoorlijk geluid .... maar voor in de auto zou ik ook dat weer niet weten ....
nog tips ?
Dit is mijn audio:
quote:Op die radio zitten 3 (
Radio: JVC KD LX 30 r (chameleon)
Versterker1: Sony Xplod 2x150Watt (bass)
Versterker2: Kenwood 4x125Watt (rondom speakers)
Speakers: voor 2x Kenwood compo 110Watt, achter 2x Kenwood compo 120Watt,
Bass Speaker JLaudio 350Watt RMS
Kabels: Van voor naar achter van links naar rechts, overal Caliber
BTW: caliberkabels zijn zeer goed te gebruiken voor alle audiotoepassingen!
Heeft dan iemand enig idee hoeveel liter dat ding dan moet zijn ??
Of nog beter .... heeft iemand daar misschien een (bouw)tekening van ?
quote:Geef dan wel ff wat specs waar ie aan moet voldoen!
Op dinsdag 17 december 2002 16:05 schreef 3MinuteHero het volgende:
En als ik nou zelf een wooferkist wil bouwen ....
Heeft dan iemand enig idee hoeveel liter dat ding dan moet zijn ??
Of nog beter .... heeft iemand daar misschien een (bouw)tekening van ?
quote:De specs van de woofer staan bovenaan ......
Op dinsdag 17 december 2002 17:57 schreef hollander172 het volgende:[..]
Geef dan wel ff wat specs waar ie aan moet voldoen!
Volgens wat voor principe wil je hem bouwen? Gewoon kist, glijbaan, bass reflex?
Tot welke minimale frequentie wil je? Dit heeft namelijk grote invloed op de grootte van de kast. Enne, misschien heb je het al genoemd maarre wat voor speaker moet er in? En de grote en specs daar natuurlijk van.
frequentie ??? geen idee .....
ik wil graag een gesloten kist maken .... omdat dit het makkelijkst is.... een bass-reflex zou ook nog wel kunnen als ik een mooie tekening heb met juiste gegevens.....
THNX
Regel die je in acht moet houden is vrij simpel (als je het ook simpel wil houden.):
Voor een grondfrequentie van pak 'm beet 40 a 45 Hz moet je "klankbord" ongeveer 4 x 4 meter zijn. Dit betekent dus simpel uitgelegd dat je die 4 x 4 meter hout in een boxvorm moet vouwen op een grootte dat je ook echt aan deze maten komt. Een bassreflexpoort is zeker aan te raden boven een gewoon gat of dichte box.
Ondanks dat je hier hele berekeningen op los kan laten kun je het best erop letten dat ie niet te klein wordt maar ook zeker niet te groot. Een tussenmaatje van ongeveer 5 a 6 cm binnendiameter zal zeker voldoen en deze niet langer maken dan dat ie ongeveer voor een derde in de box steekt. Naden e.d. goed luchtdicht maken en bij voorkeur de gebouwde box goed vastmaken aan de kofferbak.
(kleine tip nog: mits je ook hoedenplankspeakers hebt gemonteerd op minimaal 10 a 15 cm van de randen van deze ook twee "poorten" maken in je hoedenplank, dit voorkomt klepperen van de hoedenplankspeakers bij grote luchtdrukverschillen in de kofferbak. Deze moeten ook ongeveer 5 a 6 cm groot zijn en moeten iets verder naar beneden steken dan je hoedenplankspeaker diep is.)
quote:Okeej dan, nu hebben we het plaatje al behoorlijk zichtbaar !!!
Op woensdag 18 december 2002 20:56 schreef hollander172 het volgende:
Sorry voor het niet terugscrollen naar het begin van het topic voor de spec's van de speaker.Regel die je in acht moet houden is vrij simpel (als je het ook simpel wil houden.):
Voor een grondfrequentie van pak 'm beet 40 a 45 Hz moet je "klankbord" ongeveer 4 x 4 meter zijn. Dit betekent dus simpel uitgelegd dat je die 4 x 4 meter hout in een boxvorm moet vouwen op een grootte dat je ook echt aan deze maten komt. Een bassreflexpoort is zeker aan te raden boven een gewoon gat of dichte box.
Ondanks dat je hier hele berekeningen op los kan laten kun je het best erop letten dat ie niet te klein wordt maar ook zeker niet te groot. Een tussenmaatje van ongeveer 5 a 6 cm binnendiameter zal zeker voldoen en deze niet langer maken dan dat ie ongeveer voor een derde in de box steekt. Naden e.d. goed luchtdicht maken en bij voorkeur de gebouwde box goed vastmaken aan de kofferbak.(kleine tip nog: mits je ook hoedenplankspeakers hebt gemonteerd op minimaal 10 a 15 cm van de randen van deze ook twee "poorten" maken in je hoedenplank, dit voorkomt klepperen van de hoedenplankspeakers bij grote luchtdrukverschillen in de kofferbak. Deze moeten ook ongeveer 5 a 6 cm groot zijn en moeten iets verder naar beneden steken dan je hoedenplankspeaker diep is.)
En die bassreflexpoort is dus eigenlijk niet meer als een kokertje ..... Net als ik thuis aan de achterkant van mn JBL's heb ?!?!?
Vanaf de kist ongeveer 1/3 van de hoogte van de kist naar binnen ?
Heb ik um zo goed ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |