In 2003 gaat de ziekenfondspremie omhoog naar 360 per jaar per verzekerde. Dat is een verdubbeling van de huidige premie. Vooral mensen met de lagere en middeninkomens zouden daardoor getroffen worden. Ongeveer tweederde van alle Nederlanders is ziekenfonds verzekerd.
Bos vindt de stijging van de premie, voor zover deze verband houdt met de introductie van het nieuwe zorgstelsel, onnodig en voorbarig. Volgens Bos stuit de voorgenomen privatisering van de zorgverzekreingen op grote Europese Rechtelijke bezwaren en levert die grote onzekerheden op voor mensen met lagere inkomens.
(nieuws.nl)
oh en nog een voorstel van Bos:
PvdA wil godsdienstscholen aanpakken
PvdA-lijsttrekker Wouter Bos morrelt aan de onderwijsvrijheid. Het bijzonder onderwijs moet volgens hem niet langer de mogelijkheid hebben om kinderen van een andere (of geen) godsdienst te weigeren. Nu mogen bijvoorbeeld christelijke scholen iemand van een andere gezindheid weigeren. Hierdoor worden openbare scholen in gebieden met veel allochtonen ''zwarte scholen''. Een openbare school moet immers iedereen toelaten, in tegensteling tot het bijzonder onderwijs.
Bos wil naar een algemene acceptatieplicht: ,,Alleen dan weet je zeker dat een school een afspiegeling is van de mensen in de wijk. Bijzondere scholen in witte en zwarte wijken moeten alle leerlingen toelaten. Liever drang dan dwang, maar het moet wel gebeuren. Alleen een betere spreiding van bevolkingsgroepen kan opeenstapeling van problemen in wijken voorkomen.''
De plannen van de PvdA lijsttrekker zijn controversieel, want om dit te berwerkstelligen moet de Grondwet (artikel 23) gewijzigd worden.
-
Eerder pleitten D66 en de SP al voor dergelijke maatregelen. Het was toenmalig D66-minister Van Boxtel die met het plan kwam om religieus onderwijs af te schaffen, wat tot een storm van protest leidde.
(fp)
quote:bijna 100%
Op zaterdag 14 december 2002 17:58 schreef hunky het volgende:
Inderdaad ja, ik viel bijna van mijn stoel toen ik vandeweek die brief van het ziekenfonds in mijn bus vond waarin stond dat de premie méér dan verdubbeld gaat worden!
quote:Méér dan 100% zei ik toch
Op zaterdag 14 december 2002 18:01 schreef Nyrem het volgende:[..]
bijna 100%
Ik citeer uit de brief van VGZ:
quote:Volgens mij is dat 109%...
De premie van het ziekenfonds (de 'nominale premie') gaat van ¤ 14,30 naar ¤ 29,90 per maand.
quote:Ik hoorde dat ze het nog niet precies wisten, maar in ieder geval 90 - 100 %
Op zaterdag 14 december 2002 19:04 schreef hunky het volgende:[..]
Méér dan 100% zei ik toch
Ik citeer uit de brief van VGZ:
[..]Volgens mij is dat 109%...
quote:Je weet verder wel beter, maar je kunt gewoon niet objectief zijn.
Op zaterdag 14 december 2002 19:09 schreef Napalm het volgende:
Dat er compensatie van de gestegen rpemie zou plaatsvinden staat zelfs in het Strategisch akkoord van het kabinet. Uit mijn hoofd gedacht is er iets van 1,3 miljard euro voor gereserveerd. (voor een belastingverlaching met een koopkracht neutrale/lichtpositieve werking voor alle inkomensgroepen). Dus het voorstel van Bos is een beetje een lege dop. Het probleem is overigens de onverwachte extra stijging die plaats gaat vinden. Maar de totale verwachte stijging wordt in ieder geval gedeeltelijk gecompenseerd.
En dat de voorgenomen stelselwijziging per se naar privaat zou gaan is helemaal nog niet zeker. Volgens mij staat er in het strategisch akkoord enkel een lichte voorkeur voor privaat maar studeren ze nog op de (on)mogelijkheden.
Niet verzekerd.. dan laten we je liggen
quote:
Op zaterdag 14 december 2002 22:07 schreef Strix-Nebulosa het volgende:
Een verdubbeling van bijna niks = twee keer bijna niks. Wat kunnen die linkse sloebers toch zeiken over een paar euro.
quote:Wat praat jij nou raar?!?
Op zaterdag 14 december 2002 19:55 schreef Nyrem het volgende:
Je weet verder wel beter, maar je kunt gewoon niet objectief zijn.
Het is wel leuk als ze zeggen dat het kwartje van Kok terug gegeven moet worden maar de belastingbetalen zal dat toch ook moeten betalen dus moet je ergens anders weer meer voor gaan betalen.
quote:Nah, het is iig een begin...
Op zaterdag 14 december 2002 17:43 schreef Nyrem het volgende:
PvdA wil godsdienstscholen aanpakkenPvdA-lijsttrekker Wouter Bos morrelt aan de onderwijsvrijheid. Het bijzonder onderwijs moet volgens hem niet langer de mogelijkheid hebben om kinderen van een andere (of geen) godsdienst te weigeren. Nu mogen bijvoorbeeld christelijke scholen iemand van een andere gezindheid weigeren. Hierdoor worden openbare scholen in gebieden met veel allochtonen ''zwarte scholen''. Een openbare school moet immers iedereen toelaten, in tegensteling tot het bijzonder onderwijs.
Bos wil naar een algemene acceptatieplicht: ,,Alleen dan weet je zeker dat een school een afspiegeling is van de mensen in de wijk. Bijzondere scholen in witte en zwarte wijken moeten alle leerlingen toelaten. Liever drang dan dwang, maar het moet wel gebeuren. Alleen een betere spreiding van bevolkingsgroepen kan opeenstapeling van problemen in wijken voorkomen.''
De plannen van de PvdA lijsttrekker zijn controversieel, want om dit te berwerkstelligen moet de Grondwet (artikel 23) gewijzigd worden.
Maarre, wat vindt het CDA eigenlijk van een dergelijk plan?
quote:Dat is ook ongehoord a-sociaal, en zoiets zou strafbaar moeten zijn..
Op zaterdag 14 december 2002 23:08 schreef leonard_jaag het volgende:
Wees blij dat we nog geen Amerikaanse zorg toestanden hebben..Niet verzekerd.. dan laten we je liggen
30 euro per maand is veel als je maar een uitkerinkje hebt hoor, of in de WAO zit
quote:Precies. Dat die Bos zijn tijd besteed aan dit soort futiliteiten zegt eigenlijk al weer genoeg over hem.
Een verdubbeling van bijna niks = twee keer bijna niks. Wat kunnen die linkse sloebers toch zeiken over een paar euro.
quote:tja ik zit hier als arm studentje en mijn premie gaat van 20 naar 44 € per maand. Dat vind ik toch wel wat overdreven. En voor mij is 25 € per maand nog best wel wat geld (ik weet het ga een avondje minder naar de kroeg of koop gewoon wat minder bier maar toch) Ook is het zo dat ik straks bijna honderd piek in de maand moet betalen om 3 keer naar de tandarts te gaan (meer ziekenkosten maak ik gelukkig niet)
quote:Twee uurtjes extra vakkenvullen en je bent er al.
Op donderdag 19 december 2002 14:22 schreef du_ke het volgende:[..]
tja ik zit hier als arm studentje en mijn premie gaat van 20 naar 44 € per maand. Dat vind ik toch wel wat overdreven. En voor mij is 25 € per maand nog best wel wat geld (ik weet het ga een avondje minder naar de kroeg of koop gewoon wat minder bier maar toch) Ook is het zo dat ik straks bijna honderd piek in de maand moet betalen om 3 keer naar de tandarts te gaan (meer ziekenkosten maak ik gelukkig niet)
quote:Als je alles in het leven zo gaat relativeren dan schiet je niets op. Het is a-sociaal om de premies zo te verhogen in zo'n kort tijdsbestek. Als de kosten voor gezondheidszorg omhoog gaan, ben ik best bereid om meer te betalen. Maar ik heb nu een nare smaak in mijn mond over het tijdstip van prijsverhoging. Verzekeraars grijpen de hype rondom zorg aan om de prijzen te verhogen. En wij trappen erin, want ja, de zorg kost veel en iedereen wil verzekerd zijn van goede zorg.
Op donderdag 19 december 2002 14:24 schreef BugsySiegel het volgende:Twee uurtjes extra vakkenvullen en je bent er al.
Beste nieuwe regering: zorg er voor dat wachtlijsten en andere kostenvretende zaken slinken, dan hoeven wij niet zoveel voor de zorg te betalen!!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Kaalhei op 19-12-2002 18:47]
quote:Aparte redenering, doordat er wachtlijsten zijn worden er minder mensen geholpen dan er nodig is en daardoor is het duurder?
Op donderdag 19 december 2002 18:05 schreef Grrrlllpower het volgende:
Beste nieuwe regering: zorg er voor dat wachtlijsten en andere kostenvretende zaken slinken, dan hoeven wij niet zoveel voor de zorg te betalen!!!!
De enige manier om de zorg goedkoper te maken is door deze te liberaliseren dmv privé-klinieken.
quote:wtf ik betaal nu 25 euro en straks 50 dan ofzo??
dat is vet veel.
en wat krijg ik er voor terug??
wachtlijsten en moeite om een nieuwe tandarts te vinden, omdat ik verhuist ben.
Me vader moest gved 4 maanden wachten op een oog operatie (hij is nu dus zo goed als blind) en dan hebben ze ook nog eens het lef om de premie te verdubbelen??
ik gun die mensen bijna een ziekte toe, zodat ze zelfs eens weten hoe KUT het in de nederlandse gezondheidszorg is.
Woutertje Bos !
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |