Ik ben psychisch in orde, maar heb wel een trauma overgehouden aan de moord op mijn ouders. Deel van dit trauma zorgt ervoor dat ik moeilijk contact maak met 'vreemden', uit angst. Ook zorgt het ervoor dat ik veel rust probeer te zoeken in het moslim-geloof. Toch ben ik bereid over mijn angst heen te stappen. Ik wil graag integreren, maar ik weet niet hoe.. Ik heb geen geld, spreek nog geen Nederlands (alleen mijn native taal en gebroken engels) en heb nog geen werk. Verder ben ik volledig blanco wat betreft Nederlanders en de Nederlandse cultuur.
Ik vraag om hulp, ik wil graag verder met mijn leven in Nederland.. Wat moet ik doen?
(en nu graag een serieus inhoudelijk antwoord, zonder ondertonen, suggestieve zaken, of andere nonsens.. bedankt)
quote:Ok, bij het azc heb ik wat lotgenoten gevonden.. samen volgen we taallessen in de basisschool van het dorpje waar ons azc staat. Als we richting de taalles loopen, merken we wel dat we 'aangekeken' worden door de buurt. De sfeer is soms zelfs vijandig, vaak als we een groepje jongeren tegenkomen wat vaak op het schoolplein aanwezig is.. Ze roepen dingen, dingen die ik niet versta, maar aan de klank te horen en aan hun uitdrukking te zien zijn we niet welkom.. Wat doen we toch verkeerd?
Op woensdag 27 november 2002 11:28 schreef nonzz het volgende:
Lotgenoten opzoeken. Samen bedenken hoe jullie het 'gaan maken' in Nederland. Op zoek gaan naar een instantie die taallessen gaat geven. Heel erg goed je best doen om nederlands te leren spreken. Zodra je nederlands kan, werk zoeken of een eigen bedrijf beginnen (iets wat je in je eigen land ook al deed of in dezelfde branche).
quote:Niet op reageren. Gewoon aan de leiding van het AZC doorgeven dat het gebeurt en verder geen aandacht aan schenken en vooral de rust bewaren. Als je eenmaal nederlands spreekt en uit het AZC komt kun je toch gewoon ergens anders gaan wonen?
Op woensdag 27 november 2002 11:32 schreef Dentist het volgende:[..]
Ok, bij het azc heb ik wat lotgenoten gevonden.. samen volgen we taallessen in de basisschool van het dorpje waar ons azc staat. Als we richting de taalles loopen, merken we wel dat we 'aangekeken' worden door de buurt. De sfeer is soms zelfs vijandig, vaak als we een groepje jongeren tegenkomen wat vaak op het schoolplein aanwezig is.. Ze roepen dingen, dingen die ik niet versta, maar aan de klank te horen en aan hun uitdrukking te zien zijn we niet welkom.. Wat doen we toch verkeerd?
quote:Maar de situatie lijkt zo uitzichtsloos.. Ik vlucht uit een land waar ik mijn leven niet zeker was, om in een ander land te komen waar men ook een hekel aan mij heeft. Ik snap niet waar die haat vandaan komt.. Af en toe met taalles lezen we wel stukjes uit de krant. Over onvrede en geweld.. Maar als ik dat lees snap ik er niets meer van? Iedereen is hier rijk.. waarom dan toch zoveel onvrede? het is hier toch geen oorlog?
Op woensdag 27 november 2002 11:35 schreef nonzz het volgende:[..]
Niet op reageren. Gewoon aan de leiding van het AZC doorgeven dat het gebeurt en verder geen aandacht aan schenken en vooral de rust bewaren. Als je eenmaal nederlands spreekt en uit het AZC komt kun je toch gewoon ergens anders gaan wonen?
quote:Heel simpel, de kwaadwillende vergallen het voor de goedwillende.
Over onvrede en geweld.. Maar als ik dat lees snap ik er niets meer van? Iedereen is hier rijk.. waarom dan toch zoveel onvrede? het is hier toch geen oorlog?
quote:Kwaadwillenden? Goedwillenden?? Wie zijn dat? En waarom?
Op woensdag 27 november 2002 11:44 schreef ExTec het volgende:[..]
Heel simpel, de kwaadwillende vergallen het voor de goedwillende.
Ik probeer alleen mijn best te doen om te integreren. Dat werd me ook aangeraden op het azc.. Maar om de een of andere reden lijkt dat niet genoeg te zijn.. Wat kan ik nog meer doen?
quote:Als je heel snel de taal leert, gaat werken, in een dorp gaat wonen en veel met de mensen probeert om te gaan komt het helemaal goed
Op woensdag 27 november 2002 11:45 schreef Dentist het volgende:[..]
Kwaadwillenden? Goedwillenden?? Wie zijn dat? En waarom?
Ik probeer alleen mijn best te doen om te integreren. Dat werd me ook aangeraden op het azc.. Maar om de een of andere reden lijkt dat niet genoeg te zijn.. Wat kan ik nog meer doen?
quote:Lijkt dat niet genoeg? Als je eenmaal goed nederlands spreekt, een baan hebt, op jezelf woont. De mensen om je heen (buren, collega's) hebben dan niets tegen jou hoor.
Op woensdag 27 november 2002 11:45 schreef Dentist het volgende:[..]
Kwaadwillenden? Goedwillenden?? Wie zijn dat? En waarom?
quote:Ja jongen, mensen zijn overal ter wereld ontevreden. Aangezien wij geen oorlog als referentie hebben, winden wij ons op over de files en over jullie omdat jij (of slechts één van je lotgenoten) denkt dat de spullen in de winkels gratis zijn.
Op woensdag 27 november 2002 11:40 schreef Dentist het volgende:[..]
Maar de situatie lijkt zo uitzichtsloos.. Ik vlucht uit een land waar ik mijn leven niet zeker was, om in een ander land te komen waar men ook een hekel aan mij heeft. Ik snap niet waar die haat vandaan komt.. Af en toe met taalles lezen we wel stukjes uit de krant. Over onvrede en geweld.. Maar als ik dat lees snap ik er niets meer van? Iedereen is hier rijk.. waarom dan toch zoveel onvrede? het is hier toch geen oorlog?
quote:De taal begint redelijk te komen, maar werken mag ik nog niet ivm de a-status. Ik ben laatst voor het eerst naar de supermarkt geweest.. Dat was heel leuk! Roggebrood met pindakaas moest ik halen.. Je had de gezichten moeten zien!
Op woensdag 27 november 2002 11:48 schreef Heerlijkheid het volgende:[..]
Als je heel snel de taal leert, gaat werken, in een dorp gaat wonen en veel met de mensen probeert om te gaan komt het helemaal goed
Het is wel moeilijk, die Nederlandse taal.. Ik zou graag met meer mensen willen praten, maar dat lukt gewoon niet.. Ik spreek de taal nog niet goed genoeg, maar veel mensen lijken ook heel ongeduldig... Iedereen heeft hier haast, niemand heeft tijd om eens een praatje maken..
Ik zit teveel op het azc, verder kan ik eigenlijk nergens heen. Gelukkig kunnen we daar tafeltennissen, dat gaat de verveling nog enigszins tegen..
quote:We leren ook over de cultuur.. en over vooroordelen over ons.. Ik zit wel eens te denken wat ik in mijn situatie zou kunnen doen om door die vooroordelen heen te breken.. Ik krijg er haast geen kans voor..
Op woensdag 27 november 2002 11:50 schreef F1908 het volgende:
Ga om te beginnen de Nederlandse taal leren en leer wat normen en waarden zijn
quote:Rustig. Dat taalprobleem word vanzelf opgelost als je wat langer op de curus zit. Probeer voor de rest ook andere cursusen te volgen zodat je je straks nog beter kan redden. Zodra ze er op het AZC achterkomen dat je best op jezelf kunt wonen vervalt de A-status en kun je gaan werken.
Op woensdag 27 november 2002 11:54 schreef Dentist het volgende:[..]
De taal begint redelijk te komen, maar werken mag ik nog niet ivm de a-status. Ik ben laatst voor het eerst naar de supermarkt geweest.. Dat was heel leuk! Roggebrood met pindakaas moest ik halen.. Je had de gezichten moeten zien!
Het is wel moeilijk, die Nederlandse taal.. Ik zou graag met meer mensen willen praten, maar dat lukt gewoon niet.. Ik spreek de taal nog niet goed genoeg, maar veel mensen lijken ook heel ongeduldig... Iedereen heeft hier haast, niemand heeft tijd om eens een praatje maken..
Ik zit teveel op het azc, verder kan ik eigenlijk nergens heen. Gelukkig kunnen we daar tafeltennissen, dat gaat de verveling nog enigszins tegen..
quote:Omdat de boot naar Rotterdam ging en in het buurland ook etnische zuiveringen plaats schijnen te vinden.. Ik heb dat niet verder uitgezocht.. Maar dat maakt ook niet zoveel uit, ik ben hier nu, en ik wil er het beste van maken..
Op woensdag 27 november 2002 12:54 schreef Spina1 het volgende:
Waarom ben je eigenlijk naar Nederland gevlucht, en niet een veilig land wat dichter in de buurt?
quote:En als 1 en 2 niet zijn toegestaan door de Nederlandse Overheid?
Op woensdag 27 november 2002 18:59 schreef Sniper het volgende:
1. Nederlands leren
2. Een baan zoekenNiet bereid tot 1 en 2: de boot terug nemen.
quote:Ik geloof je niet.
Op woensdag 27 november 2002 13:07 schreef Dentist het volgende:[..]
Omdat de boot naar Rotterdam ging en in het buurland ook etnische zuiveringen plaats schijnen te vinden.. Ik heb dat niet verder uitgezocht.. Maar dat maakt ook niet zoveel uit, ik ben hier nu, en ik wil er het beste van maken..
En waarom ben jij wel gevlucht en de rest van je bevolking niet? Waarom laat je je land in de steek en zij niet? Ben je van plan om terug te keren na de etnische zuiveringen? Zou je het vreemd vinden als wij het eisen van mensen die te gast zijn in ons land dat ze zich aan onze wetten houden en werken voor hun geld, en zoja, vind je dat die dingen ook mee mogen tellen of wij mensen wel een vast verblijf geven hier?
Via het azc heb ik ook een baan geregeld. Ok, het is productiewerk wat ver onder mijn capaciteiten is, maar het is een begin.. Er werken meer mensen die ik al ken van mijn tijd in het azc, daar ga ik dan ook veel mee om.. Ik woon ook samen met ze, omdat alleen wonen in een huis nog te duur is. Ondanks alle mensen om me heen voel ik me soms nog best eenzaam.. Ik heb het idee dat het hele 'integreren' me nog niet goed afgaat, ondanks dat ik de taal spreek en werk heb..
Ik zou wel met meer autochtonen willen omgaan, maar om de een of andere reden gaat het niet. In de kranten lees ik over buitenlanders, azielzoekers en illegalen.. Ik begrijp dat zij voor een hoop vooroordelen zorgen, maar ik vraag me af waarom ik niet in staat ben die vooroordelen weg te nemen.
Als ik maar een kans kreeg, dan zou het wel lukken.. Maar hoe zou ik dat moeten aanpakken??
quote:Waarom niet?
Op woensdag 27 november 2002 21:54 schreef Spina1 het volgende:[..]
Ik geloof je niet.
quote:
En waarom ben jij wel gevlucht en de rest van je bevolking niet? Waarom laat je je land in de steek en zij niet?
De rest van de bevolking (een minderheid in mijn land) is ook gevlucht, naar Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Niemand laat zijn land in de steek. Het was vluchten of sterven.
quote:Afhankelijk van de politieke situatie en nog een heleboel andere factoren (is het na 1 jaar weer veilig of 10, heb ik hier een toekomst opgebouwd, etc)
Ben je van plan om terug te keren na de etnische zuiveringen?
quote:Nee, dat vind ik niet vreemd. Wat ik wél vreemd vind is dat, hoe ik ook mijn best doe (ik spreek inmiddels nederlands en heb werk), ik nog steeds niet echt geaccepteerd wordt door de bevolking...
Zou je het vreemd vinden als wij het eisen van mensen die te gast zijn in ons land dat ze zich aan onze wetten houden en werken voor hun geld, en zoja, vind je dat die dingen ook mee mogen tellen of wij mensen wel een vast verblijf geven hier?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |