quote:Maar wel politiek geinteresseerd. En dat is dus het verschil tussen de niet-stemmer en de blanco-stemmer.
Op zondag 3 november 2002 21:41 schreef DJKoster het volgende:
Je laat zo zien dat je je met geen één partij eens bent
Hoe zit het nou met blanco stemmen?
Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?
of Verschil niet/blanco stemmer
quote:Nu nog het slotje.
Op zondag 3 november 2002 21:44 schreef Kozzmic het volgende:
Daar hebben we al wat topics over gehad. Kijk eens in:Hoe zit het nou met blanco stemmen?
Kan je blanco stemmen met een stemcomputer?
of Verschil niet/blanco stemmer
Maar ik zou ook wel eens blanco kunnen gaan stemmen, om aan te tonen dat ik het met geen enkele partij ( volledig ) eens ben.
quote:Het zijn natuurlijk al wat oudere topics. Daarom gooi ik deze maar niet meteen op slot, eerst even kijken of er misschien nog een discussie of andere vragen uit voortkomen.
Op zondag 3 november 2002 21:49 schreef sweek het volgende:[..]
Nu nog het slotje.
Maar ik zou ook wel eens blanco kunnen gaan stemmen, om aan te tonen dat ik het met geen enkele partij ( volledig ) eens ben.
quote:Nergens heen. Het is volgens mij hetzelfde als helemaal niet stemmen. Alleen laat je door een 'blanco stem' zien dat het je wel interesseert en dat je wel de moeite wilt nemen naar een stembureau te gaan. Een soort proteststem dus.
Op zondag 3 november 2002 21:51 schreef Slarioux het volgende:
Waar gaan die stemmen heen?
quote:Dus als bijna iedereen theoretisch blanco zal stemmen, behalve een paar 1000 dan zal er dus geen 1 partij in de kamer komen
Op zondag 3 november 2002 21:51 schreef ABC-tje het volgende:
Blanco stemmen is niet anders als wel gaan stemmen maar niets invullen of je stemformulier ongeldig maken door meerderete kiezen (kan niet met computer). Hierdoor telt je stem wel mee in de bepaling van de kiesdeler. Dit is het aantal stemmen wat nodig is om een zetel voor de 2e kamer te halen.
quote:Een blanco stemmer wil eigenlijk aangeven dat het systeem niet deugt.
Op zondag 3 november 2002 21:40 schreef blikgroente het volgende:Wat is blanco stemmen nu precies?
En wat heeft het voor nut? Kan iemand mij dat vertellen? Bedankt!
Het effect van blanco stemmen of niet-stemmen is uiteindelijk dat de grootste partijen relatief gezien het meeste profiteren.
De zetels worden verdeeld onder de stemmen die zijn uitgebracht. Er zijn 150 zetels. Als er 5.000.000 mensen gaan stemmen heb je 33.333 stemmen nodig voor één zetel. De kiesdrempel is dan 33.333
Maar als er nu 40.000 mensen op een partij hebben gestemd, dan houd je zo'n 7.000 stemmen over.
Voor elke keer dat een partij de kiesdeler haalt, krijgt ze één zetel. Maar er zijn altijd wat stemmen over, en dus ook een paar te verdelen zetels. Die restzetels worden via een verdeelsleutel aan de partijen toegekend, waarbij in het algemeen de grote partijen in het voordeel zijn.
Enigszins gelijkgestemde partijen kunnen een lijstverbinding aangaan. Daardoor worden de reststemmen bij elkaar opgeteld en komen ze eerder in aanmerking voor een restzetel. Een lijstverbinding is er alleen om te voorkomen dat politieke tegenstanders van de reststemmen zullen profiteren.
quote:Dat het percentage mensen dat naar de stembus is gegaan omhoog gaat. Verder geen nut.
En wat heeft het voor nut?
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 03-11-2002 21:58]
quote:Nee.
Op zondag 3 november 2002 21:57 schreef firstwollie het volgende:een blanco stem gaat naar de grootste partij toch
quote:Nee.
Op zondag 3 november 2002 21:53 schreef DJKoster het volgende:[..]
Dus als bijna iedereen theoretisch blanco zal stemmen, behalve een paar 1000 dan zal er dus geen 1 partij in de kamer komen
Dan bepalen die paar 1000 mensen hoe de 15,9 miljoen anderen, die kennelijk geen keuze konden maken, geregeerd worden.
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 03-11-2002 22:01]
quote:Heel kort door de bocht wel ja.. zie ook rest van het topic, als je het leest, voor uitleg...
een blanco stem gaat naar de grootste partij toch ?
1 blanco stemmen is niet hetzelfde als ongeldig stemmen
2 ongeldige stem is dus eigenlijk een proteststem (ik weet niet over dat elektronisch mogelijk is, een keer op ctrl+alt+del of alt+F4 drukken ofzo; vroeger kom je een kruis door het formulier zetten ofzo)
en nou het belangrijkste:
3 een blanco stem is een stem voor meerderheid, de partij met de meeste stemmen. Dit klinkt vaag, maar er zijn wel meer vage regels.
Dus klopt dit ?
Vroeger telden blanco stemmen mee bij het totaal van geldige stemmen. Zodoende verhoogden ze de kiesdrempel (partijen moesten meer stemmen krijgen om een zetel te krijgen) en de kiesdeler (die de zetelverdeling bepaalt) maar dat geldt al jaren niet meer. Blanco stemmen zijn ongeldig, ze worden zelfs niet in de kranten bij de uitslagen vermeld. Erg jammer, want de mogelijkheid om te gaan stemmen (aan je democratische plicht te voldoen) maar dan alleen aan te geven dat geen der kandidaten jouw steun heeft, was een mooie vorm van protest.
Ik wou na de laatste kamerverkiezingen (d.w.z. na de moord op Fortuyn) graag weten hoeveel mensen blanco hadden gestemd, maar dat werd niet bij de uitslagen in de kranten gepubliceerd. Ik had zelf blanco gestemd, en kwam er toen na afloop pas achter dat dat geen enkel nut meer heeft. Toen ik in Het Parool de uitslag voor mijn gemeente nakeek, zag ik tot mijn verbazing zelfs dat onder "opkomst" alleen het totale aantal geldige stemmen was meegeteld. Ik was wel degelijk opgekomen, maar mijn blanco stem was toch niet meegeteld.
Kortom, een blanco stem is tegenwoordig een weggegooide stem.
quote:Was altijd al een weggegooide stem in mijn ogen, maar inderdaad nu helemaal
Op maandag 4 november 2002 01:56 schreef dvr het volgende:Kortom, een blanco stem is tegenwoordig een weggegooide stem.
Als je niet gaat stemmen wordt je niet-uitgebrachte-stem mee gerekend bij de verdeling van de restzetels: na het verdelen van de stemmen en zetels krijgt de grootste partij de meeste restzetels, de kleinste partij de minste.
Als je blanco gaat stemmen wordt er niets met je stem gedaan, maar dat wil niet zeggen dat het een weggegooide stem is: door blanco te stemmen geeft je aan dat je niet wil dat je stem toekomt aan welke partij dan ook. (dat argument geven veel niet-stemmers ook, maar hun stem wordt dan dus meegerekend bij de restzetels en komt zo toch terecht bij een partij, procentueel gezien is de kans het grootst dat die bij de grootste partij terecht komt).
een blanco stem is dus alles behalve een weggegooide stem en hét middel voor die mensen die niet tegen willen stemmen (op een protestpartij) en niet op elke andere parij dan ook willen stemmen.
quote:geen
Op zondag 3 november 2002 21:40 schreef blikgroente het volgende:
En wat heeft het voor nut
quote:Mee eens. Een proteststem zou je dus op 2 manier vorm kunnen geven: stemmen op een belachelijke partij of niet stemmen.
Op maandag 4 november 2002 01:56 schreef dvr het volgende:
Kortom, een blanco stem is tegenwoordig een weggegooide stem.
Och, natuurlijk word je in het laatste geval als politiek onverschillig bestempeld, maar ook als ontevreden. En het percentage dat niet op komt dagen staat immer in de schijnwerpers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |