quote:Behalve op de partijen en de kandidaat-premier is het de komende weken ook mogelijk om geld in te zetten op de kandidaat-lijsttrekkers van de PvdA. Wie doet ermee aan deze onorthodoxe opiniepeiling? En waar zet je waarom op in? Is dit een betrouwbare peiling? Of zullen 'echte' peilingen over het algemeen de koers bepalen?
Introductie PAM 2003
De politieke aandelenmarkt is een markt waarop u met echt geld kunt speculeren op de uitkomst van de Tweede Kamer-verkiezingen in januari. Door aandelen te kopen en te verkopen laat u zien wat u verwacht van die verkiezingen en de daarop volgende formatie. Het gaat dus niet om uw politieke voorkeur, maar om uw inschatting: wat wordt de grootste partij, wie wordt er premier, welke partijen gaan er samen regeren?
De politieke aandelenmarkt van de Volkskrant PAM2003 is een markt waarop u met echt geld kunt speculeren op de uitkomst van de Tweede Kamer- verkiezingen in januari. Door aandelen te kopen en te verkopen laat u zien wat u verwacht van die verkiezingen en de formatie. U hoeft geen verstand te hebben van beleggen om te laten zien dat u wél verstand heeft van politiek.Het gaat niet om uw politieke voorkeur, maar om uw inschatting: wat wordt de grootste partij, wie volgt Balkenende op als premier, welke partijen zullen samen het nieuwe kabinet vormen? Denkt u dat Balkenende opnieuw premier wordt? Dan koopt u aandelen Balkenende en verkoopt u de rest. Wat zo aardig is: de koersen op de politieke aandelenmarkt zijn een hele goede opiniepeiling.
Als het nieuwe kabinet op de trappen van het bordes staat, sluit de politieke aandelenmarkt. Uw aandelen worden dan weer omgezet in harde munt. U maakt winst als u geld had gezet op de partij die de verkiezingen wint, of op de kandidaat-premier die inderdaad premier is geworden. U verliest als u investeerde in een nieuw paars kabinet & en het toch een andere coalitie blijkt te zijn.
code:Overig betekent niet dat alle andere partijen tezamen op 3 zetels staan. De PAM rekent eigenlijk niet in zetels, maar in percentages. Onder 'overig' vallen dus ook restzetels.CDA 44
LPF 3
VVD 29
PvdA 29
D66 6
GL 10
SP 15
SGP 2
CU 4
LN 1
LNP 4Overig 3
Ik kan op de site van de Volkskrant geen tussenstand van de aandelenhandel in de kandidaat-lijsttrekkers van de PvdA vinden, maar bij een collega van mij die deelneemt en kan inloggen zag ik vanmiddag dat Wouter Bos op ongeveer 60% staat en Van Nieuwenhoven op ongeveer 35%.
quote:Ja, redelijk. Maar mijn filosofie daaromtrent is dat de PAM andere opiniepeilingen volgt. Als in de PAM de SP op 15 zetels staat en het NIPO peilt ze op 20 zetels dan zal vrij kort na het bekend worden van die peiling de SP in de PAM richting de 20 zetels stijgen.
Op donderdag 31 oktober 2002 19:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bij de vorige verkiezingen was PAM toch aardig accuraat dacht ik.
quote:Dat is nu net het probleem van onze maatschappij. Zelfzucht, hebberigheid, gebrek aan sociaal gevoel. Als er persoonlijke winst te halen valt, zelfs al is het via een rottige 'verkiezingstemmenmarkt' dan zullen veel mensen dat doen. Als morgen een onroerendgoedmiljonair mensen die mee willen doen met PAM een beloning belooft als ze op zijn partij 'stemmen' verandert de koers van PAM in zijn voordeel.
Op donderdag 31 oktober 2002 19:52 schreef Kozzmic het volgende:
Ja, redelijk. Maar mijn filosofie daaromtrent is dat de PAM andere opiniepeilingen volgt. Als in de PAM de SP op 15 zetels staat en het NIPO peilt ze op 20 zetels dan zal vrij kort na het bekend worden van die peiling de SP in de PAM richting de 20 zetels stijgen.
Ik weet het, dat is net een stap verder dan zeggen dat PAM achter andere peilingen aanloopt...
quote:Ik beschouw dat juist als mijn beste eigenschappen!
Op donderdag 31 oktober 2002 20:31 schreef Madame het volgende:
Dat is nu net het probleem van onze maatschappij. Zelfzucht, hebberigheid, gebrek aan sociaal gevoel.
quote:En gebruik je die eigenschappen ook om geld te proberen te winnen in een opinie-loterij?
Op donderdag 31 oktober 2002 21:02 schreef Strolie75 het volgende:>[Zelfzucht, hebberigheid, gebrek aan sociaal gevoel.]
Ik beschouw dat juist als mijn beste eigenschappen!
Was wel heel leuk om te doen, maar twijfel nog even.
quote:Er kan nog veel gebeuren, je kan de gok op rood wagen en kiezen voor de revolutie en allemaal Marijnisjes kiezen als premier!
Op maandag 4 november 2002 21:19 schreef Kennyman het volgende:
Is het niet nu te simpel? Ik bedoel, CDA-VVD is praktisch zeker, eventueel wat van dat zooitje van Heinsbroek of LPF ofzo er bij als het niet uitkomt met CDA-VVD alleen. Maar de premier is praktisch 100% zeker Balkende. Dan maak je toch nauwelijks winst meer?
quote:BHFH, je hebt me zojuist laten zien dat er wel degelijk nog winst valt te halen.
Op maandag 4 november 2002 22:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Er kan nog veel gebeuren, je kan de gok op rood wagen en kiezen voor de revolutie en allemaal Marijnisjes kiezen als premier!
Althans, ik ga ervan uit dat jij bovenstaande wel gelooft?
quote:BHFH moest gewoon iets posten. Pluk BHFH
Op maandag 4 november 2002 22:41 schreef Kennyman het volgende:[..]
BHFH, je hebt me zojuist laten zien dat er wel degelijk nog winst valt te halen.
Althans, ik ga ervan uit dat jij bovenstaande wel gelooft?
Al wel 100 aandelen Jeltje van Nieuwenhoven verkocht met 25% winst! Ik zit te twijfelen om een gokje Wouter Bos 'alles of niets' te doen?
quote:Inmiddels is de PvdA wel 1,5% gestegen in de PAM, ten koste van CDA, VVD en LPF.
Bos was de PAM-favoriet
AMSTERDAM - De overwinning van Wouter Bos was voor deelnemers aan de Politieke Aandelenmarkt (PAM) geen verrassing. De meer dan 500 politieke beleggers in deze markt schatten de winstkansen van Bos van meet af aan op meer dan 60 procent. Dinsdag stond het aandeel Bos bijna de gehele dag op 80 eurocent. Dat betekent dat de beleggers hem een kans van 80 procent toedichtten.Toch bleef de twijfel over de kansen van de enige serieuze concurrent van Bos, Jeltje van Nieuwenhoven. Op de PAM speculeren deelnemers op de uitkomst van verkiezingen. Deze deelnemers waren bereid om tot vlak voor de verkiezingsuitslag 20 eurocent te betalen voor een aandeel Van Nieuwenhoven. Een teken dat haar kansen op de overwinning, hoewel klein, toch serieus waren.
De computers in Iowa waarop PAM wordt gespeeld, hadden na kwart over zes moeite om de verkoopstromen te verwerken. Binnen enkele minuten was het aandeel Van Nieuwenhoven waardeloos geworden en dat van Bos gestegen tot bijna een euro, de uitkering voor een winnend aandeel.
De verkiezing van Bos verandert voor de PvdA niets. Om zeven uur dinsdagavond bleef de partij op PAM staan op 18,5 procent van de stemmen of 28 kamerzetels na de verkiezingen op 22 januari volgend jaar.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1037114701547.html
quote:Ik had in eerste instantie een leuk winstje gehaald door o.m. te speculeren op winst voor Leefbaar Nederland en 'overige partijen' (en dit weer op tijd te verkopen), maar ben op het moment mijn winst weer aardig aan het verspelen doordat ik mijn geld voornamelijk op de premierkansen van Zalm in heb gezet (niet dat ik denk dat hij daadwerkelijk premier wordt, maar ik schatte in dat de kans erop in de komende weken nog wel ietsje zou stijgen...).
PAM: Zalm kansloos als premier
AMSTERDAM - CDA-leider Jan-Peter Balkenende wordt opnieuw premier, maar van welk kabinet? Op de Politieke Aandelenmarkt (PAM) van de Volkskrant geeft bijna niemand nog iets voor de kansen van VVD-lijsttrekker Gerrit Zalm, de enige die zichzelf ook nadrukkelijk als toekomstig premier heeft neergezet. Zijn kansen zijn niet groter, denkt de PAM, dan 3,2 procent. Balkenende haalt drie weken voor de verkiezingen 82,4 procent.De koersen van de politieke partijen op de PAM zijn al weken opvallend stabiel. Het CDA blijft met 45 zetels de grootste partij, gevolgd door de PvdA (30). Coalitiegenoot VVD wint ook ten opzichte van de verkiezingen in mei en komt op 28 zetels. Grote verliezers blijven de LPF (6) en Leefbaar Nederland, dat nog nipt met 1 zetel terugkomt. Grootste winnaar wordt de SP, die zijn zetelaantal verdubbeld van 9 naar 18.
Hoewel grote verschuivingen zich in de weken voordat de verkiezingscampagnes moesten beginnen niet hebben voorgedaan, zijn er wel trends zichtbaar. Zo is de koers van het CDA in de maand december heel licht, maar gestaag gestegen, van 28,4 eurocent naar 29 eurocent. Dat is het verschil tussen 44 en 45 zetels. De PvdA klom afgelopen maand van 18,5 naar 19,2 cent, het verschil tussen 29 en 30 zetels.
Even opvallend is dat GroenLinks van 6,9 naar 6,5 cent daalt, en Leefbaar Nederland van 1,6 cent naar 0,9 cent. Procentueel gezien de grootste verliezer is de afgelopen maand de SP. De partij van Jan Marijnissen, die in andere peilingen dan de PAM bijna de tweede partij van Nederland is geworden, heeft de afgelopen maand het hoge niveau niet kunnen vasthouden. De SP daalde van 12,5 naar 11,1 cent, het verschil tussen ruim 19 en krap 18 zetels.
Op de coalitiemarkt deden zich slechts kleine verschuivingen voor. Beleggers vinden een kabinet van CDA en VVD het meest waarschijnlijk (een kans van 41 procent). Het meest waarschijnlijke alternatief is een roodgroene coalitie van CDA en PvdA (15,5 procent). De afgelopen week begonnen beleggers ook enige liefde op te vatten voor een coalitie waarin D66 de regeringspartijen VVD en CDA aan de meerderheid helpt. Ook die coalitie haalt nu 15,5 procent.
bron: http://www.volkskrant.nl/denhaag/1041575173714.html
quote:hmmm, je dacht dat hij niet daadwerkelijk premier wordt, dat denken de meeste, en daarom zal dat aandeel dus ook niet stijgen, er is namelijk geen reeele verwachting die dat aandeel doet stijgen
Op vrijdag 3 januari 2003 11:03 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik had in eerste instantie een leuk winstje gehaald door o.m. te speculeren op winst voor Leefbaar Nederland en 'overige partijen' (en dit weer op tijd te verkopen), maar ben op het moment mijn winst weer aardig aan het verspelen doordat ik mijn geld voornamelijk op de premierkansen van Zalm in heb gezet (niet dat ik denk dat hij daadwerkelijk premier wordt, maar ik schatte in dat de kans erop in de komende weken nog wel ietsje zou stijgen...).
quote:
Bos geeft Balkenende winstwaarschuwing
AMSTERDAM - De kans op een coalitie van CDA en PvdA is sinds 7 januari groter dan die op een kabinet van CDA en VVD. De omslag op de Politieke Aandelenmarkt van de Volkskrant is een gevolg van de winst die PvdA-lijsttrekker Wouter Bos boekte sinds het eerste verkiezingsdebat, vorige week bij RTL. Volgens velen won Bos dat debat. Volgens de PAM haalt de PvdA 38 zetels, acht meer dan een week geleden.Het begin van de campagne heeft de prognoses voor de Tweede Kamerverkiezingen van 22 januari volledig overhoop gehaald. Het effect van het RTL-debat is vergelijkbaar met een winstwaarschuwing op een gewone effectenbeurs, waarbij het uiteraard Bos was die een winstwaarschuwing gaf aan CDA-leider Balkenende - politieke partijen hebben niet de gewoonte zelf te bekennen dat het minder goed gaat. Ze weten dat zulke signalen een negatieve trend nog eens kunnen versterken.
Waar het CDA, nu met 43 zetels veruit de grootste partij, tot de jaarwisseling nog op winst stond (45 zetels bij de PAM, bij andere opiniepeilers vaak meer dan 50), lijkt de partij van premier Jan Peter Balkenende nu af te stevenen op een verlies van enkele zetels. Behalve het CDA verliezen ook de SP (in een week van 18 naar 13 zetels) en GroenLinks (van 10 naar 9). Opvallend is dat D66 een zetel won (van 6 naar 7).
Doordat de PvdA in de peilingen dicht tegen het CDA aankruipt, zijn ook de kansen op de coalitiemarkt gekeerd. VVD en CDA halen nog altijd geen meerderheid (de VVD staat stabiel op 28 zetels). Maar CDA en PvdA kunnen wél gaan regeren; samen halen ze volgens de PAM nu 70 zetels. Bovendien laten CDA-prominenten de afgelopen dagen blijken dat hun voorkeur voor regeren met de VVD niet per se betekent dat een coalitie met de PvdA uitgesloten is.
De winst van Wouter Bos heeft ook gevolgen voor de PremierMarkt op de PAM. Op die markt speculeren beleggers op de vraag wie de volgende premier wordt. Tot voor enkele dagen leek een tweede kabinet Balkenende onontkoombaar. De kansen voor de CDA-leider werden groter geacht dan 80 procent. Inmiddels is dat gedaald naar iets meer dan 60 procent.
Op de PAM bestaat nog geen aandeel voor het premierschap van Wouter Bos. Maar aan de winst van het aandeel Overige op de PremierMarkt valt af te lezen dat de markt begint te geloven in een andere premier dan Balkenende. Of dat Bos wordt, is de vraag, omdat de PvdA-lijsttrekker heeft aangegeven dat hij van plan is na de verkiezingen in de Tweede Kamer te blijven.
Omdat de markt aangeeft dat er een andere premier dan Balkenende zou kunnen komen, introduceert de PAM komend weekend of uiterlijk maandag een nieuw aandeel op de PremierMarkt, PREMBOS. Dat aandeel zal bij het sluiten van de markt 1 euro waard zijn als Wouter Bos namens de PvdA premier wordt (en dus 0 euro in alle andere gevallen, ook als de PvdA een andere premier levert). Het aandeel Bos wordt afgesplitst van het aandeel PREMOVERIG.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042178119240.html
quote:zal wel 80 zijn.
Op vrijdag 10 januari 2003 10:42 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Maar CDA en PvdA kunnen wél gaan regeren; samen halen ze volgens de PAM nu 70 zetels.
Ik ben wel content met de ontwikkelingen van de laatste dagen, als Balkenende nog een keer door het ijs gaat bij de debatten is het
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |