quote:Het is een column en dus vrij zwart/wit, maar in grote lijn vind ik hem wel geslaagd. Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.
Blijf lekker thuis
De kankeraars kunnen beter niet gaan stemmenDe kiezer krijgt altijd gelijk, maar dat wil niet zeggen dat hij het heeft. Beter een lage opkomst dan proteststemmen van mensen die alleen maar zeuren.
door Thomas von der Dunk
Het vormt het laatste politieke taboe van Nederland. En met de zogenaamde 'nieuwe politiek' heeft het nog aan kracht gewonnen: het gelijk van de kiezer. die kiezer is steeds boven elke twijfel verheven. Wie zijn wijsheid in twijfel trekt, getuigt volgens de heersende mores meteen van groot dédain voor 'de wil van het volk'. Deemoedig geven dus ook de post-Pimse politici van de gevestigde partijen aan 'het signaal te hebben begrepen'.
Of dat signaal duidelijk is, of zelfs maar verstandig, durft niemand tot punt van discussie te maken. Dat zou getuigen van te weinig respect. Maar soms is zulk respect voor de wil van de kiezer vooral respect voor de domheid van hem.
Helemaal nieuw is dit niet. Of ze nu winnen of verliezen, altijd zien we op de verkiezingsavond lijsttrekkers plechtig verklaren dat de kiezer nu eenmaal gelijk heeft. Dat is evenwel onzin. De afspraak in een democratie is dat de kiezer gelijk krijgt, niet dat hij het heeft. Men is gehouden de uitkomst te aanvaarden, niet om die te roemen.
Ook de afgelopen tijd was er steeds sprake van 'het gelijk van de kiezer'. Pim, nee, 'het volk' heeft het - lees de regeringsdeelname van de LPF - zo gewild. Afgelopen zondag verklaarde LPF-minister Nawijn in Buitenhof dat hij namens anderhalf miljoen kiezers een lijnpoging verlangde (dat hij die kiezers inmiddels vrijwel allemaal kwijt is, en dat de overige acht miljoen zo'n lijmpoging vermoedelijk juist niet verlangen, is eventjes irrelevant).
Laten we er niet omheen draaien: als 'het volk' op 15 mei het kabinet-Bentley 1 heeft gewild, dan heeft het op 15 mei in een vlaag van verstandsverbijstering gehandeld. Daar begint het, getuige de opiniepeilingen, ook zelf langzamerhand achter te komen.De LPF, product en veroorzaker van een half jaar politieke rommel, ziet haar kiezers alle kanten opvliegen, maar voornamelijk naar twee. Enerzijds naar serieuze partijen, waar zij ook voor een deel vandaan kwamen; en anderzijds naar huis, waar zij voor een deel ook vandaan kwamen: het kamp der duurzame niet-stemmers.Als de meesten van die laatste groep in het vervolg weer thuisblijven, is dat helemaal niet zo erg. Zij hebben alle andere Nederlandse burgers een hoop gedoe bezorgd. Die meerderheid heeft recht op goed bestuur, ook als dat ten koste gaat van een megafoon voor een bepaalde minderheid. Het zijn voor een groot deel de slecht opgevoede kankeraars van kroeg en borreltafel, voor wie Den Haag alleen maar een zootje is en Pim 'het eindelijk eens gezegd heeft': kortom de klonen van ex-Lagerhuis-ster Henk Bres.
Waar de eerste groep LPF-kiezers - degenen die in de regel wel stemmen en nu uit teleurstelling naar de LPF zijn uitgeweken - wel aandacht waard is, bleek de tweede groep de afgelopen maanden geen aanwinst voor de politiek. Neem hun reële problemen serieus, maar niet hun irreële gezeur. Daarom liever in januari een lagere opkomst en een goede regering, dan een hogere en een slechte. Dat vinden sommigen ongetwijfeld arrogant. Maar misschien is arrogantie gewoon een vorm van intelligentie.
quote:Nou, wie na dit debacle nog op de LPF stemt heeft volgens mij niet goed opgelet maar om ze nou dom te noemen vind ik erg ver gaan
Op donderdag 31 oktober 2002 13:44 schreef k_man het volgende:
bron: Vrij Nederland
[..]Het is een column en dus vrij zwart/wit, maar in grote lijn vind ik hem wel geslaagd. Het gros van de LPF-stemmers is klaarblijkelijk gewoon te dom om een afgewogen stem uit te brengen. Laat ze lekker thuisblijven of verder zeuren aan de toog en op verjaardagspartijtjes.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 31-10-2002 14:10]
Dat houdt de politiek ook wel vermakelijk.
quote:En dat is het belangrijkste? Ze hebben inderdaad dat recht, maar het is voor sommigen toch beter er geen gebruik van te maken.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:50 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dat houdt de politiek ook wel vermakelijk.
Deze chaos had voorkomen kunnen worden als het volk dat normaal gesproken thuis bleef dat ook deze keer had gedaan.
quote:Dit zegt netzoveel over de domheid van "het volk" alswel over de starheid van de politiek.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:51 schreef k_man het volgende:Deze chaos had voorkomen kunnen worden als het volk dat normaal gesproken thuis bleef dat ook deze keer had gedaan.
Met een beetje massel heeft diezelfde intelligentia 1 of andere god aan hun kant. Winnen ze nog terecht ook.
quote:Hier sluit ik mij bij aan!
Op donderdag 31 oktober 2002 13:49 schreef Strolie75 het volgende:
Aangezien "het volk" nog steeds de hele BV Nederland door middel van belastingen bekostigt vind ik dat "het volk" zeker zijn stem mag uitdraaien, ook al zijn de politieke elite en de beroepmoralisten in dit land het er niet mee eens.
Tjongejonge, hoe diep kan je je kop in het zand steken?
quote:Dat is zo, maar dat ontkent de schrijver van de column ook niet. Iedereen heeft recht op een stem, dat is zo en blijft zo.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:50 schreef I.R.Baboon het volgende:
Neu. Ook domme mensen hebben recht om hun domheid te uiten.
quote:Als je dacht dat je met een stem op de LPF iets zou bereiken had je je kop inderdaad behoorlijk diep in het zand gestoken.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:57 schreef habermas het volgende:
Tjongejonge, hoe diep kan je je kop in het zand steken?
Iemand die iets krijgt, heeft het ook. Dus aangezien je al van een tegenstrijdig uitgangspunt vertrekt, is het niet de moeite je hele lap tekst te lezen.
Ik stem weer zo rechts mogelijk in januari, en wat jij daar van vindt kan me gestolen worden.
Als jij de ene stem meer waard vindt als de andere, dan ben jij hier de dommerik.
quote:Als je nou eens wel de hele column zou lezen, zou je doorkrijgen dat dit niet het discussiepunt is.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:59 schreef battlesickloner het volgende:
De kiezer krijgt altijd gelijk, maar dat wil niet zeggen dat hij het heeft.Iemand die iets krijgt, heeft het ook. Dus aangezien je al van een tegenstrijdig uitgangspunt vertrekt, is het niet de moeite je hele lap tekst te lezen.
Ik stem weer zo rechts mogelijk in januari, en wat jij daar van vindt kan me gestolen worden.
Als jij de ene stem meer waard vindt als de andere, dan ben jij hier de dommerik.
quote:Makkelijk he, praten achteraf?
Op donderdag 31 oktober 2002 13:59 schreef k_man het volgende:[..]
Als je dacht dat je met een stem op de LPF iets zou bereiken had je je kop inderdaad behoorlijk diep in het zand gestoken.
Fortuyn had wel degelijk iets kunnen betekenen in Den Haag, ware het niet dat...
En nogmaals, een groot deel van die stemmen was een kritiek op het gevoerde beleid, een duidelijke 'stem van het volk', die de schrijver maar even negeert...
Maar de REDEN van de opkomst van LPF gaat'ie helemaal aan voorbij: namelijk dat de gevestigde orde problemen negeerde.
Dat de 'fatsoenlijke' partijen de boel hadden laten versloffen, hoor je hem niet over.
quote:Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.
Op donderdag 31 oktober 2002 14:05 schreef habermas het volgende:
Makkelijk he, praten achteraf?
Iedereen had het van tevoren aan kunnen zien komen. Degenen die toch op de LPF gestemd hebben kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.
quote:Nee, objectief gezien niet het belangrijkste. Maar IK vind het wel boeiend. En natuurlijk is het soms beter voor een land wanneer niet iedereen gaat stemmen, maar zo werkt een democratie nou eenmaal niet. Dan moet je een ander systeem verzinnen waarbij de zwaarte van je stem afhangt van je IQ.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:51 schreef k_man het volgende:[..]
En dat is het belangrijkste? Ze hebben inderdaad dat recht, maar het is voor sommigen toch beter er geen gebruik van te maken.
Deze chaos had voorkomen kunnen worden als het volk dat normaal gesproken thuis bleef dat ook deze keer had gedaan.
quote:Nee, dat is zo. Maar toch is het de taak van de overheid om zo veel mogelijk mensen te laten stemmen. Ook al graven ze daar hun eigen graf mee.
Op donderdag 31 oktober 2002 13:58 schreef Chao.Khao het volgende:Alleen soms hoef je er niet rouwig om te zijn, dat een bepaalde groep mensen dat recht niet uitoefent
quote:Over generaliseren gesproken zeg.
Het zijn voor een groot deel de slecht opgevoede kankeraars van kroeg en borreltafel, voor wie Den Haag alleen maar een zootje is en Pim 'het eindelijk eens gezegd heeft': kortom de klonen van ex-Lagerhuis-ster Henk Bres.
quote:Jij bent echt intelligent zeg. Nee, nederland moet blij zijn dat het zulke knappe inwoners heeft. Waarom begin je geen eigen partij met je enorm goede visies op dit soort intelligente aangelegenheden. Kun je bij een volgende keer verkiezingen bepaalde partijen of standpunten met je vooruitziende blik gelijk verbieden. Want het wordt toch nix. Nee, het is beter om klachten van het volk maar te negeren en af te gaan op de blindhied van mensen zoals jij.
[Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.Iedereen had het van tevoren aan kunnen zien komen. Degenen die toch op de LPF gestemd hebben kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.
quote:Juist ja, kop in het zand steken dus. Reeele problemen negeren. De linkse 'politiek' van de afgelopen 8 jaar in een notedop. Je denkt toch niet dat omdat de LPF aan ruziende ego's ten onder is gegaan, de problemen opgelost zijn?
Op donderdag 31 oktober 2002 14:07 schreef k_man het volgende:[..]
Nee hoor, ik had vooraf al voorspeld dat de LPF in ruziende clubjes uiteen zou vallen, analoog aan wat eerder met de ouderenpartij is gebeurd.
Iedereen had het van tevoren aan kunnen zien komen. Degenen die toch op de LPF gestemd hebben kun je dus gerust een gebrek aan intelligentie verwijten.
Ik was voor 6 mei van plan om Fortuyn te stemmen, omdat hij problemen aan de kaak stelde die de politiek niet wilde erkennen. En dan moet ik een paar dagen voor de verkiezingen toch maar weer op één van die partijen stemmen, en doen alsof er niets aan de hand is? Omdat één of andere linkse mongool hem overhoop knalt?
quote:Je kunt het ook zo zien. De gevestigde orde heeft het zo verkloot dat zelfs de mensen die hun eigen reet niet kunnen afvegen gaan stemmen omdat het een teringzooi is. Wie is er dan stom bezig?
Alleen soms hoef je er niet rouwig om te zijn, dat een bepaalde groep mensen dat recht niet uitoefent
quote:Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
Op donderdag 31 oktober 2002 14:07 schreef k_man het volgende:[..]
quote:Want?
Op donderdag 31 oktober 2002 14:17 schreef deurmat het volgende:[..]
Dat vind ik wel heel kort door de bocht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |