abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 17:59:46 #26
36038 Shaman
retro-progressief
pi_6525518
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:39 schreef ghettoman het volgende:
[.]
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
[..]
Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Bejaarden hebben al wat bijgedragen, studenten gaan nog wat bijdragen, en ja minder welvarende burgers brengen minder in...maar die werken er net zo hard voor. Bovendien is het toch mooi dat al die mensen straks in het OV zitten ? Kom jij ze met je auto'tje niet meer op de weg tegen !
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 18:00:42 #27
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6525534
OV is geweldig voor studenten. Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag met de auto naar college zou moeten. Verstopt de wegen + onmogelijk te parkeren + kost geld.

En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6525570
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...


In België hebben ze die proef alleen gedaan in Hasselt, dat wil weinig zeggen. Mensen uit de stad, die in de stad van het ene punt naar het andere willen zullen wel met het OV willen, maar boertjes die in een dorpje wonen waar één keer per twee uur een bus komt gaan echt niet met het OV, net zoals mensen die ergens heen moeten waar geen directe verbinding naar is.
Overigens hebben ze nu in Belgie een interessante regel. Wie zijn nummerbord inlevert (en dus geen auto meer rijd) krijgt een gratis busabonnement, als die ingeleverde nummerplaat de enige was in het gezin, dan krijgt heel het gezin een gratis abonnement. Benieuwd hoe dat gaat lopen.
Wel moet eerst het OV een stuk veiliger voordat je mensen in het OV wilt gaan pushen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6526229
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:50 schreef ghettoman het volgende:
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
Je vorige post was nog wel enigszins nuttig, maar gutgut jij behoort tot de mensen die nergens tegen kunnen. Heb je trouwens wel werk? Want straks zijn er nog stinkende mensen op je werk. Oja, in de trein kun je natuurlijk nooit zitten En in de bus (waar je 10 minuten inzit) is staan ook echt een ramp.
  dinsdag 29 oktober 2002 @ 18:39:41 #30
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6526232
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:

[..]

Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...


Ja doh, voor alles wat gratis wordt zal er wel veel animo zijn. Zo ken ik er nog wel een paar.
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:59 schreef Shaman het volgende:

[..]

Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Bejaarden hebben al wat bijgedragen, studenten gaan nog wat bijdragen, en ja minder welvarende burgers brengen minder in...maar die werken er net zo hard voor.


Kinderen, scholieren, studenten (kunnen het dan de hele week), werklozen, bejaarden (ok die gun ik het nog wel).

En minder welvarende burgers die moeten werken zitten ook nauwelijks te wachten op gratis OV, want die zijn vaak ook gewoon afhankelijk van hun auto.

quote:
Bovendien is het toch mooi dat al die mensen straks in het OV zitten ? Kom jij ze met je auto'tje niet meer op de weg tegen !
Alsof die lui ooit een auto kunnen betalen. Ze laten de auto nauwelijks staan, ze gaan gewoon meer reizen.
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
OV is geweldig voor studenten. Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag met de auto naar college zou moeten. Verstopt de wegen + onmogelijk te parkeren + kost geld.

En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.


Studenten hebben al een OV.

En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.

Tsja .....
pi_6535927
Op zich een goed plan, maar gratis bestaat niet.
pi_6535975
Nu ja in Hasselt werkt het dus wel
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 30 oktober 2002 @ 01:32:54 #33
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6535982
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:39 schreef ghettoman het volgende:

En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.


Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6536050
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef milagro het volgende:
Nu ja in Hasselt werkt het dus wel
Fuck dat !!

Het werkt wel, in die zin dat het stadsbestuur de openbare busmaatschappij met een steeds groter wordende schuld opzadelt.

Het belgische 'alles gratis socialisme' is echt geen voorbeeld.

  woensdag 30 oktober 2002 @ 01:59:35 #35
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_6536194
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.


Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Ze hebben al een OV-jaarkaart dat is imo al ruim voldoende.
Tsja .....
  woensdag 30 oktober 2002 @ 02:02:05 #36
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6536210
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 01:59 schreef ghettoman het volgende:

[..]

Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Ze hebben al een OV-jaarkaart dat is imo al ruim voldoende.


Nee, okee. Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je de OVkaart wilde afschaffen en zo.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6536320
quote:
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Wel moet eerst het OV een stuk veiliger voordat je mensen in het OV wilt gaan pushen.


Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..
pi_6539219
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 02:16 schreef Light het volgende:

[..]

Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..


De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  woensdag 30 oktober 2002 @ 18:07:07 #39
1169 BigDick
size DOES matter
pi_6543225
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
- Alleen al de controleur van kaartjes kost meer dan de strippenkaarten opleveren.
- Gratis stadsvervoer bevordert het parkeren aan de rand van de stad (gratis) en houdt de binnensteden autoluw en beter bereikbaar voor toeleveranciers winkels.
- Gratis stadsvervoer haalt mijn arme eenzame Oma uit een sociaal isolement.
- gratis stadsvervoer (met gasbussen) is veel milieu vriendelijker
- gratis stadsvervoer stimuleert het dichter bij je werk wonen. (zelfde stad, wat de files sterk verminderd)
- het decriminaliseert de buspassagiers (ipv. werklozen, bejaarden en kutmarokkantjes gaan er opeens ook normale forenzen in de bus zitten)
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
- Gratis stadsvervoer is goed voor de binding tussen de vinexwijkbewoner en het stadscentrum, voorkomt pendelen naar de oude woonplaats en identiteitsloosheid.
- Een goed functionerend busnet is positieve reclame voor het OV, mensen zullen hierdoor eerderg geneigd zijn ook eens een trein te proberen.


al met al een geweldig idee dat zichzelf ruim terugbetaald, je moet wel erg kortzichtig zijn als politicus om het er niet mee eens te zijn.

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_6543250
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 11:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.


Ik geloof niet dat er een directe busverbinding Beilen - Roden is, maar dat terzijde

Op die manier onveilig, daar had ik niet aan gedacht. Ik dacht meer aan verkeersongelukken. Mishandeling en meer van dat soort dingen is natuurlijk ook niet veilig, en daar moet idd wel wat aan gedaan worden. Gelukkig heb ik er over het algemeen weinig last van, maar toch...

pi_6543722
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
pi_6544302
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:42 schreef k_man het volgende:
Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
Idd, vooral deze spreken mij aan:
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
- Alleen al de controleur van kaartjes kost meer dan de strippenkaarten opleveren.
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?

Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.

Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.

pi_6544557
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:
De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol.
Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.
pi_6544736
Onzin. Buiten de spits zijn de snelwegen vaak vrijwel leeg.

Ja eigenlijk moeten we oplossing gewoon bij ons zelf zoeken hè

pi_6544843
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:

[..]

Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]

Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?


De conducteurs/controleurs zijn nog steeds nodig, ook bij gratis OV. Oke, ze hoeven geen kaartjes meer te controleren, maar ze kunnen wel de veiligheid in de gaten houden.
quote:
Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
Dan heb je geluk. Oke, hier rijden de bussen ook ieder kwartier, maar da's niet overal zo. En als je mensen het openbaar vervoer in wilt hebben en er komt 1 bus per uur, dan schiet het niet echt op. Ook moeten de bussen 's avonds lang genoeg doorgaan, dus niet al voor 12 uur stoppen. Ook daarna zijn er nog mensen onderweg.
quote:
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.
Hoeveel ongelukken waarbij bussen betrokken zijn gebeuren er jaarlijks? En bij hoeveel van die ongelukken zat de buschauffeur fout? Volgens mij valt het reuze mee. Er vallen dagelijks gemiddeld zo'n 4 doden in het verkeer, de meesten krijgen nauwelijks meer als een paar regeltjes in de kranten. En als er een keer iemand door een bus of een tram overreden wordt dan staan de persfotografen en nieuwsploegen vooraan. Ik denk dat dat genoeg zegt.
quote:
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
Ik zie het ook niet echt haalbaar worden, en sowieso zal zoiets in een lange-termijn-planning moeten om het capaciteitsprobleem al ten dele te kunnen oplossen. En dan hebben we het nog niet eens over het extra materieel dat nodig is om de vervoersfrequentie te kunnen verhogen.
pi_6545706
hier ben ik het niet mee eens.
het is wel degelijk betaalbaar, als je bedenkt dat nu al 2/3e van alle kosten door de overheid wordt betaald.
Die extra 1/3e gaan we niet aan kapot als je bedenkt wat voor andere besparingen dit oplevert.
1 geen conducteurs meer nodig tegen zwartrijden.
2 minder files
3 door minder verkeer hoeft men minder wegen te verbreden
4 meer plek in de stad om te parkeren voor die mensen die toch nog met de auto gaan(dat zullen er veel minder zijn dan nu)
pi_6546010
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Dit wordt meer en meer de trend. Alleen dan komen er dus zogenaamde stamlijnen. Dus a la zuidtangent. Oftewel: flink minder buslijnen, maar de buslijnen die overblijven worden een soort van metro zoals je al zegt.

Hier op de zuidtangent rijdt 's-ochtends elke 3 minuten een bus naar schiphol. Daarvoor zijn wel veel andere lijnen opgeheven, maarja.

In Haarlem willen ze iets soortgelijks doen, de nu al rijdende Zuidtangent zou een aftakking naar Heemstede moeten krijgen, en in het noorden worden verlengd naar Haarlem-Noord. Als je dit interessant vind moet je eens kijken op www.rovernet.nl/haarlem

  woensdag 30 oktober 2002 @ 22:36:24 #48
1169 BigDick
size DOES matter
pi_6547272
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:

[..]

Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]

Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?

Punt 2. Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.


zoals ook elders vemeld is busvervoer al enorm gesubsidieerd; een melkertbaan wegstrepen tegen 2 strippen afstempelen zal weinig meer kosten, of het ook geld oplevert weet ik niet, met name omdat niet op alle lijnen een tweede persooon aanwezig is op dit moment.

capaciteits probleem bij de stationhaltes? nee, integendeel! door de invoering van een "metro"systeem zijn alle bussen namelijk altijd onderweg, ipv dat ze bij de halte op aansluitende -vertraagde- bussen staan te wachten. Bussen halteren 30 seconden en rijden dan weer door. Enkele perrons zijn voldoende, véél minder dan nu, kunnen we daar mooi fietsenstallingen van maken bij de stations.

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
pi_6552052
quote:
Op woensdag 30 oktober 2002 19:38 schreef k_man het volgende:

[..]

Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.


Klopt. De gemiddelde trein is slechts voor 14% gevuld geloof ik. Veel mensen nemen ook niet de moeite om 'door te lopen' in de trein, naar de voorste of achterste wagon. Zelfs in een drukke trein kun je daar meestal wel zitten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6557845
Gratis openbaar vervoer jaagt niemand uit de auto, maar wel veel mensen van de fiets.

Daarnaast; gratis bestaat niet. Waarom zou de gebruiker dan niet betalen ipv alle belastingbetalers? Onrechtvaardig, want ik word er niks wijzer van.

Het vervelende aan dit soort dingen is dat een al te hitsig college van B&W hier nog wel eens mee aan de haal zou kunnen gaan op jacht naar stemmen.

De groeten van Ben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')