quote:Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:39 schreef ghettoman het volgende:
[.]
Alleen mensen die toch al geen flikker bijdragen aan de maatschappij gaan er weer gebruik van maken.
[..]
En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.
quote:In België hebben ze die proef alleen gedaan in Hasselt, dat wil weinig zeggen. Mensen uit de stad, die in de stad van het ene punt naar het andere willen zullen wel met het OV willen, maar boertjes die in een dorpje wonen waar één keer per twee uur een bus komt gaan echt niet met het OV, net zoals mensen die ergens heen moeten waar geen directe verbinding naar is.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:[..]
Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
quote:Je vorige post was nog wel enigszins nuttig, maar gutgut jij behoort tot de mensen die nergens tegen kunnen. Heb je trouwens wel werk? Want straks zijn er nog stinkende mensen op je werk. Oja, in de trein kun je natuurlijk nooit zitten
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:50 schreef ghettoman het volgende:
In de auto heb je tenminste geen last van anderen. Kun je tenminste altijd zitten. Sta je niet als vee op elkaar tussen de stinkende mensen. In je auto mis je geen aansluiting, heb je geen last van wisselstoringen en kapotte bovenleidingen. Of van chagrijnige conducteurs die denken dat ze leuk zijn. In mijn auto hoef ik niet in de kou op het perron te wachten. Enz, enz.
quote:Ja doh, voor alles wat gratis wordt zal er wel veel animo zijn. Zo ken ik er nog wel een paar.
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:56 schreef Shaman het volgende:[..]
Ik denk niet dat je gelijk hebt, als je optelt wat een auto op jaarbasis kost zullen heel veel mensen voor het OV kiezen als dat gratis is. In België heeft het wel geleid tot vermindering van het autoverkeer, al was het niet op alle afstanden zo...Verder is het zo dat een verachtvoudiging van het aantal buspassagiers aangeeft dat er voldoende animo is voor het OV, als de prijs maar lager is...
quote:Kinderen, scholieren, studenten (kunnen het dan de hele week), werklozen, bejaarden (ok die gun ik het nog wel).
Op dinsdag 29 oktober 2002 17:59 schreef Shaman het volgende:[..]
Bejaarden, studenten, minder welvarende burgers ? Wie bedoel je ?
Bejaarden hebben al wat bijgedragen, studenten gaan nog wat bijdragen, en ja minder welvarende burgers brengen minder in...maar die werken er net zo hard voor.
En minder welvarende burgers die moeten werken zitten ook nauwelijks te wachten op gratis OV, want die zijn vaak ook gewoon afhankelijk van hun auto.
quote:Alsof die lui ooit een auto kunnen betalen. Ze laten de auto nauwelijks staan, ze gaan gewoon meer reizen.
Bovendien is het toch mooi dat al die mensen straks in het OV zitten ? Kom jij ze met je auto'tje niet meer op de weg tegen !
quote:Studenten hebben al een OV.
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
OV is geweldig voor studenten. Ik moet er niet aan denken dat ik elke dag met de auto naar college zou moeten. Verstopt de wegen + onmogelijk te parkeren + kost geld.En studenten gaan dus echt wel bijdragen aan de maatschappij.
En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.
quote:Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:39 schreef ghettoman het volgende:En dat bijdragen is nogal een zwakke zmoes. Dan lenen ze maar geld en betalen ze het later als ze werken maar weer fijn terug.
quote:Fuck dat !!
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef milagro het volgende:
Nu ja in Hasselt werkt het dus wel
Het werkt wel, in die zin dat het stadsbestuur de openbare busmaatschappij met een steeds groter wordende schuld opzadelt.
Het belgische 'alles gratis socialisme' is echt geen voorbeeld.
quote:Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Op woensdag 30 oktober 2002 01:32 schreef I.R.Baboon het volgende:[..]
Gevolg is dat veel mensen toch maar besluiten om niet te gaan studeren en meteen te gaan werken. En ik denk zo dat de overheid daar ook niet echt op zit te wachten.
quote:Nee, okee. Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je de OVkaart wilde afschaffen en zo.
Op woensdag 30 oktober 2002 01:59 schreef ghettoman het volgende:[..]
Ik denk niet echt dat studeren wel of niet afhangt van gratis regionaal openbaar vervoer.
Ze hebben al een OV-jaarkaart dat is imo al ruim voldoende.
quote:Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..
Op dinsdag 29 oktober 2002 18:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:Wel moet eerst het OV een stuk veiliger voordat je mensen in het OV wilt gaan pushen.
quote:De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.
Op woensdag 30 oktober 2002 02:16 schreef Light het volgende:[..]
Is het OV zo onveilig dan? Ik geloof dat dat best meevalt eigenlijk..
al met al een geweldig idee dat zichzelf ruim terugbetaald, je moet wel erg kortzichtig zijn als politicus om het er niet mee eens te zijn.
quote:Ik geloof niet dat er een directe busverbinding Beilen - Roden is, maar dat terzijde
Op woensdag 30 oktober 2002 11:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
De busverbindingen tussen Beilen en Roden zijn misschien wel veilig, maar er gebeurt nogal wat in het OV hoor. Mishandelingen in de treinen, bussen die 's avonds niet meer door bepaalde wijken rijden... OV is allesbehalve veilig in veel stedelijke gebieden.
Op die manier onveilig, daar had ik niet aan gedacht. Ik dacht meer aan verkeersongelukken. Mishandeling en meer van dat soort dingen is natuurlijk ook niet veilig, en daar moet idd wel wat aan gedaan worden. Gelukkig heb ik er over het algemeen weinig last van, maar toch...
quote:Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
quote:Idd, vooral deze spreken mij aan:
Op woensdag 30 oktober 2002 18:42 schreef k_man het volgende:
Goede argumenten, goede post dus! Complimentje.
quote:Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
Gratis STADSvervoer is een ontzettend goed idee:
- Alleen al de controleur van kaartjes kost meer dan de strippenkaarten opleveren.
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
quote:Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:
De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol.
Ja eigenlijk moeten we oplossing gewoon bij ons zelf zoeken hè
quote:De conducteurs/controleurs zijn nog steeds nodig, ook bij gratis OV. Oke, ze hoeven geen kaartjes meer te controleren, maar ze kunnen wel de veiligheid in de gaten houden.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:[..]
Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?
quote:Dan heb je geluk. Oke, hier rijden de bussen ook ieder kwartier, maar da's niet overal zo. En als je mensen het openbaar vervoer in wilt hebben en er komt 1 bus per uur, dan schiet het niet echt op. Ook moeten de bussen 's avonds lang genoeg doorgaan, dus niet al voor 12 uur stoppen. Ook daarna zijn er nog mensen onderweg.
Punt 2. Ik woon in een forenzendorp waar elk kwartier een bus richting stad gaat. Dat vind ik eigenlijk al genoeg. Deze bussen zitten vaak al aardig vol.
quote:Hoeveel ongelukken waarbij bussen betrokken zijn gebeuren er jaarlijks? En bij hoeveel van die ongelukken zat de buschauffeur fout? Volgens mij valt het reuze mee. Er vallen dagelijks gemiddeld zo'n 4 doden in het verkeer, de meesten krijgen nauwelijks meer als een paar regeltjes in de kranten. En als er een keer iemand door een bus of een tram overreden wordt dan staan de persfotografen en nieuwsploegen vooraan. Ik denk dat dat genoeg zegt.
Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. De spoorwegen zijn bijvoorbeeld al bomvol. Het duurt jaren voordat er nieuwe treinen komen en nieuwe spoorwegen duren nog langer. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations. Als er straks nog meer bussen komen dan krijgen we nog vaker 'Bus rijd jongen dood' berichten in het nieuws zoals dat laatst in Groningen is gebeurt.
quote:Ik zie het ook niet echt haalbaar worden, en sowieso zal zoiets in een lange-termijn-planning moeten om het capaciteitsprobleem al ten dele te kunnen oplossen. En dan hebben we het nog niet eens over het extra materieel dat nodig is om de vervoersfrequentie te kunnen verhogen.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
quote:Dit wordt meer en meer de trend. Alleen dan komen er dus zogenaamde stamlijnen. Dus a la zuidtangent. Oftewel: flink minder buslijnen, maar de buslijnen die overblijven worden een soort van metro zoals je al zegt.
Op woensdag 30 oktober 2002 18:07 schreef BigDick het volgende:
- bij meer buspassagiers kan je naar een hoogfrequenter dienstregeling (metrosysteem) waardoor je nooit meer op de bus hoeft te wachten.
Hier op de zuidtangent rijdt 's-ochtends elke 3 minuten een bus naar schiphol. Daarvoor zijn wel veel andere lijnen opgeheven, maarja.
In Haarlem willen ze iets soortgelijks doen, de nu al rijdende Zuidtangent zou een aftakking naar Heemstede moeten krijgen, en in het noorden worden verlengd naar Haarlem-Noord. Als je dit interessant vind moet je eens kijken op www.rovernet.nl/haarlem
quote:zoals ook elders vemeld is busvervoer al enorm gesubsidieerd; een melkertbaan wegstrepen tegen 2 strippen afstempelen zal weinig meer kosten, of het ook geld oplevert weet ik niet, met name omdat niet op alle lijnen een tweede persooon aanwezig is op dit moment.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:20 schreef Num het volgende:[..]
Idd, vooral deze spreken mij aan:
[..]Punt 1 zou betekenen dat gratis OV een bezuiniging zou opleveren!!!
Hoe weet jij trouwens dat dit zo is? En gaat dit alleen om de strippenkaarten of ook om de abbonementen en zo?Punt 2. Ik zie eigenlijk een enorm capaciteitsprobleem onstaan bij deze maatregel. Bussen hebben vaak maar beperkte ruimte op vaak overvolle stations.
Kortom vooral als punt één waar is vind ik gratis OV geweldig! Maar helaas is het praktisch niet haalbaar wegens capaciteitsproblemen.
capaciteits probleem bij de stationhaltes? nee, integendeel! door de invoering van een "metro"systeem zijn alle bussen namelijk altijd onderweg, ipv dat ze bij de halte op aansluitende -vertraagde- bussen staan te wachten. Bussen halteren 30 seconden en rijden dan weer door. Enkele perrons zijn voldoende, véél minder dan nu, kunnen we daar mooi fietsenstallingen van maken bij de stations.
quote:Klopt. De gemiddelde trein is slechts voor 14% gevuld geloof ik. Veel mensen nemen ook niet de moeite om 'door te lopen' in de trein, naar de voorste of achterste wagon. Zelfs in een drukke trein kun je daar meestal wel zitten.
Op woensdag 30 oktober 2002 19:38 schreef k_man het volgende:[..]
Onzin. Buiten de spits zijn de treinen vaak vrijwel leeg.
Daarnaast; gratis bestaat niet. Waarom zou de gebruiker dan niet betalen ipv alle belastingbetalers? Onrechtvaardig, want ik word er niks wijzer van.
Het vervelende aan dit soort dingen is dat een al te hitsig college van B&W hier nog wel eens mee aan de haal zou kunnen gaan op jacht naar stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |