abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 oktober 2002 @ 00:55:29 #1
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6440834
Rebellen of guerrillo's?
Wat is daar toch aan de hand?
Hoeveel doden/gewonden heeft dat al gekost?
En weet je wel hoe Russische soldaten in het leger behandelt worden? Hoeveel slachtoffers?

http://reuters.com/news_article.jhtml?type=worldnews&StoryID=1623299

By Maria Golovnina and Oliver Bullough

MOSCOW (Reuters) - About 40 Chechen guerrillas armed with guns and grenades held hundreds of Moscow theater-goers hostage on Wednesday night, threatening to blow up the building if police tried to storm it.

Some hostages who were freed said the group, including several women with some wearing masks and strapped with explosives, burst into the theater in southeast Moscow firing shots into the ceiling and shouting "Stop the war in Chechnya."

Moscow city police chief spokesman Valery Gribakin told the state-run Rossiya television channel that according to released hostages the gang was demanding that authorities "resolve the situation in the Chechen republic."

"They have grenades and they have guns," Gribakin said. "We are trying to establish contact with them."

Two leading members of the Chechen community entered the theater to start negotiations with the hostage-takers.

Interfax news agency quoted Kremlin aide Sergei Yastrzhembsky as saying that Aslanbek Aslakhanov, the deputy who represents Chechnya in the State Duma lower house of parliament, was in the theater.

He was accompanied by Ruslan Khasbulatov, a former speaker of parliament, Yastrzhembsky said, adding both men had experience of negotiating in hostage dramas.

Russia has been fighting on and off for more than eight years to quell a separatist rebellion in the North Caucasus territory that is still costing lives daily among Russian troops and civilians.

Several shooting incidents were reported in different parts of the five-story theater after the gang burst in during the second act of the musical "North-East."

But there was no immediate word on casualties in the theater, a bland modern building known as the former House of Culture in Melnikov Street, in southeast Moscow.

The group released up to 20 children immediately from among the audience as well as some Muslims. Police said 400-700 people remained hostage while some 150 had been released.

STRAPPED EXPLOSIVES

One witness said the guerrillas had strapped explosives to the internal supporting columns of the theater to prepare to carry out their threat to blow up the building if stormed by police.

An anguished hostage, speaking by mobile telephone from inside the theater, pleaded live on NTV television for the security forces not to storm the building.

"Please to not start storming. There are a lot of explosives. Don't open fire on them. I am very scared, I ask you please do not start attacking," said Tatyana Solnyshkina.

As hundreds of heavily-armed special forces and police took up position around the theater, President Vladimir Putin rushed to the Kremlin for a crisis meeting with senior security chiefs and his Prime Minister Mikhail Kasyanov.

The Moscow hostage-taking incident would be the most audacious such attack carried out by Chechens since the first Chechen war of 1994 to 1996.

In 1995 some 120 people were killed after rebels seized a hospital in the southern Russian town of Budennovsk. In 1996 a Chechen group took more than 2,000 people hostage in a raid on the Dagestani town of Kizlyar.

The attack is an acute embarrassment for Putin who has struggled to convince the world that the security situation in Chechnya was stabilizing.

He was due to leave on Thursday for trips to Germany and Portugal and then go on to high-level talks in Mexico with President Bush on Iraq and North Korea.

"STOP THE WAR"

A student called Alexei, who was among those immediately released, told reporters the group who burst in shouted out: "Release Chechnya and Russia from Russians. Stop the war in Chechnya."

Another teenager released, Denis Afanasyev, told Russian television that the armed gang wanted "the war to be stopped," a clear reference to the protracted secessionist war in Russia's seething Chechnya province.

The man who led the group into the theater first fired a burst of bullets into the ceiling.

"He told all the actors to sit down on the front rows. Then women and men came in with masks.

"Some women were strapped with explosives and they said they would blow up the whole building in 10 minutes if they (police) started to storm the building," Afanasyev said.

GUNSHOTS HEARD

A Reuters reporter close to the theater said he had heard four to five gunshots near the building. Other reports said the shots came from inside the theater.

Police marksmen took up position on rooftops and other vantage points overlooking the theater.

Afanasyev said that the initial assault by the hostage-takers was followed by sporadic shooting in a corner of the main hall, on one of the balconies and behind the stage.

Police cleared neighboring buildings, as a security cordon was thrown up around the area. A city bus blocked off traffic while police cars closed off sidestreets to all traffic except ambulances.

Around 50 police were on the scene, some marshalling a large crowd that gathered behind the police cordon.

A man close to tears told a Reuters correspondent on the spot: "My friend's wife is trapped inside. She said there are about 700 people trapped inside." That corresponded with the police estimate although the exact number remained unclear.

A distraught woman in her 60s said her daughter and two grand-daughters were inside the theater on a school trip.

"My daughter managed to speak to me on the phone, literally three words. Then they took their phones away. I just don't know what happened."

Another grandmother struggled to get through a police cordon: "Let me through. Let me through. My children are inside. Let me know if my children are on the bus," she said referring to a bus carrying children who had been released. (Additional reporting by Clara Ferreira-Marques)

Koranfascisme bedankt Islam
  donderdag 24 oktober 2002 @ 00:58:19 #2
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6440886
OK, ik kijk het even aan. Dan gaan we es kijken of het een discussie wordt.

Goed compromis ?

Weer helemaal terug in de Übercrew
pi_6440922
Dan maar een nuttige bijdrage:

Ik denk niet dat het de oorlog zal beiendigen. Zal alleen maar meer wrijving veroorzaken. Hoop dat het geen drama word alla Wacko....

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:08:01 #5
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_6441033
Het zou de eerste terroristische aktie zijn die bijdraagt in het stoppen van een oorlog. Ik acht de kans vrij klein.
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:08:11 #6
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6441037
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:05 schreef Chooselife het volgende:
Vanwaar dit topic?

20 Gewapende mannen bestormen theater Moskou

Men WIL het topic in OOG.

Prima, dit topic blijft vooralsnog in OOG. Als compromis.. Verdere discussie hierover is hier offtopic, zoek maar naar topic 'nieuwswaarde' in FB (inmiddels op slot).

pi_6441038
Het zijn gewoon moslim rebellen (dat zijn alle Tsjetsjenen volgens het Kremlin...). Ze zeggen voor vrede te strijden en hey, da's een oxymoron Ik volg 't op de voet en berichten over evt. slachtoffers zijn nog niet voorbij gekomen. En jawel, Russische soldaten hebben het slecht maar die link snap ik ff niet.
Elke kont heeft twee gezichten
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:09:28 #8
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441055
Tja, ik heb al enige tijd alles wat dit betreft in de NRC genegeerd.
Ik had er gewoon ff geen zin an

Wie is er in staat dmv een paar links een volledig beeld te geven waar dit ook alweer over gaat?
Ik kan mij nog herinneren dat Lebed succes had .... Klopt dat?

pi_6441072
-niet-

copieer desnoods de ZINNIGE bijdrages hier naar toe.

Dan gooi ik die ander wel op slot.
Ik heb het nl. echt gehad met dit topic.

[Dit bericht is gewijzigd door Joker1977 op 24-10-2002 01:12]

pi_6441091
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:09 schreef machteld het volgende:
Tja, ik heb al enige tijd alles wat dit betreft in de NRC genegeerd.
Ik had er gewoon ff geen zin an

Wie is er in staat dmv een paar links een volledig beeld te geven waar dit ook alweer over gaat?
Ik kan mij nog herinneren dat Lebed succes had .... Klopt dat?

Lebed (zware stem, altijd een sigaret aan de lip) had zeker geen pacifistisch succes geboekt. Dat bedoelde je ook vast niet?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:12:21 #11
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_6441100
-inmiddels overbodig-

[Dit bericht is gewijzigd door Joker1977 op 24-10-2002 01:19]

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:18:47 #12
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441190
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:11 schreef proximity het volgende:

[..]

Lebed (zware stem, altijd een sigaret aan de lip) had zeker geen pacifistisch succes geboekt. Dat bedoelde je ook vast niet?

Ach nee , veel successen zijn helaas niet pacifistisch, maar kunnen toch wel succesvol zijn......
En Lebed? Ik kan mij hem goed herinneren edoch nimmer met enen kankerstok aan den lip.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:19:04 #13
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6441198
Uit het gesloten topic overgeheveld in GC
=========================================

Rond 600 mensen gegijzeld in Moskou

MOSKOU Een groep van twintig gewapende
mannen houdt in een theater in Moskou
ongeveer 600 mensen in gijzeling.De
groep zou uit de Kaukasus afkomstig
zijn.De gijzelnemers hebben enkele
keren in het plafond geschoten.

De gijzelingsactie begon tijdens een
musicalvoorstelling.Kinderen en moslims
mochten van de gijzelnemers het theater
verlaten.De andere bezoekers mochten
via hun mobiele telefoon familie of
anderen bellen.

De politie heeft het pand omsingeld en
de omgeving ontruimd.De autoriteiten
gaan er vanuit dat de actie het werk is
van Tsjetsjeense rebellen.

----------------------------------------------------

Vanaf CNN:
Is het puur toeval dat er op het vliegveld JFK in New York een vliegtuig dat afkomstig was uit Moskou en via NY naar Washington zou vliegen aan de grond is gehouden op verzoek van de Russische autoriteiten of kan dit iets met de gijzeling in Moskou te maken hebben?

-----------------------------------------------------

klinkt als een groot opgezette actie, wellicht zou daar een kaping bijhoren. Het lijkt me dan ook dat ze geen lullige eisen zullen stellen aangezien ze 600 man in gijzeling houden. Waar weer geen gehoor aan zal worden gegeven met een bloedbad tot het gevolg

-----------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
(CBS) (New York) Federal agents met an airliner from Moscow at John F. Kennedy International Airport on Wednesday after receiving a tip that it may have radioactive material on board, law enforcement officials said.
A law enforcement official, speaking on condition of anonymity, told The Associated Press that the Aeroflot plane, a Boeing 767 arriving from Moscow, was ordered to keep its distance from the passenger terminals.

'They had advance information of possible radioactive materials for us to be looking at this flight,' the official said. The official would not elaborate on the information.

Investigators were allowing the plane's 176 passengers off the flight in small groups.

'The only thing I can tell you is that it's because we're intending to interview one of the passengers on the plane,' FBI spokesman Joe Valiquette said.

Bron:CBS NY
Lijkt mij niks met de gijzeling in Moskou te maken hebben. Ik snap de link tussen radio-actief materiaal en een gijzeling namelijk niet. Het lijken mij 2 afzonderlijke incidenten.

-------------------------------------------------------

De eis is "stopzetting van de oorlog in Tsjetsjenie"
Hm tsja. Leuk ideaal, ws zijn ze ook voorbereid op een inval van de russen, en zullen ze zichzelf opblazen als het zover komt. Denk ik althans, met zulke grootse idealen.

edit: Volgens teletext zijn ze al explosieven aan het plaatsen in de kelders

--------------------------------------------------------

Kan ook een manier zijn om aandacht te krijgen voor de situatie in Tsjetsjenië. Ze hebben het daar geloof ik erg slecht en de bevolking lijdt onder de aanwezigheid van Russische soldaten. Alleen is het de laatste tijd uit de publiciteit verdwenen. Zo kunnen ze weer de aandacht naar zich toe krijgen lijkt mij.

---------------------------------------------------------

Jee, wat een toestand...er zouden idd rebellen in het gebouw zijn met explosieven aan hun lichaam gebonden. Ik mag dus hopen dat die alpha-lui niet in het wilde weg gaan schieten.
Zo te horen zijn dit lui die met alle plezier willen sterven voor de goede zaak dus ze zullen alle remmen wel kwijt zijn, ze schijnen ook gezegd te hebben dat ze voor elke gewonde rebel tien gijzelaars zullen doden.
Het CNN-euronews zei trouwens niet dat het moslims waren die waren vrijgelaten, zij hielden het op 'voornamelijk vrouwen en kinderen'
[edit] Net was de herhaling, ik had het verkeerd gehoord, ze zeiden: voornamelijk kinderen en niet-Russen. Dat zijn dan misschien die moslims waar iemand het over had

----------------------------------------------------------

Laatste "nieuws", de gijzelnemers dreigen het gebouw op te zullen blazen indien de Russen pogen het gebouw te bestormen.

Stel dat Poetin zegt; "We stoppen onmiddelijk met de oorlog tegen Tsjetsjenie."
Terroristen hebben hun zin, want dat is de eis. Ze laten vervolgens, mits ze zich aan de afspraak houden, iedereen vrij.
Vervolgens worden alle terroristen opgepakt.
Is het niet zo dat Poetin nu de oorlog tegen Tsjetsjenie kan hervatten? Zonder dat natuurlijk publiekelijk aan te kondigen. Russen zijn, of waren in ieder geval, toch goed om zaken stil te kunnen houden die het daglicht niet kunnen verdragen.
Ik stel dit nu vrij zwart/wit, maar is een hierop gebaseerde constructie niet een mogelijkheid de gijzeling tot een voorspoedig einde te brengen? Ik weet namelijk zeker dat bij een eventuele bevrijding door die Russische special forces, dat er zeker een groot aantal doden gaat vallen.
Vertelt U eens Fokker, hoe zou U dit immense probleem oplossen?

BBC: Gijzelnemers bereid te sterven

MOSKOU - De gijzelnemers in het theater in Moskou hebben volgens de Britse BBC laten weten bereid te zijn te sterven.
Ze eisen dat de Russische troepen zich terugtrekken uit de deelrepubliek Tsjetsjenië. De actie in het theater staat volgens de BBC onder leiding van een neef van de gesneuvelde Tsjetsjeense krijgsheer Arbi Barajev. De laatste zou contact hebben gehad met Osama bin Laden

pi_6441277
Dat theater gaat de lucht in... ook al krijgen ze hun zin. Ze willen namelijk allemaal voor het martelaarschap sterven en aan de zeide van hun god leven (wordt wel druk daar)
Free people own guns! Slaves do not!
pi_6441308
Dat van dat vliegtuig uit Moskou bleek loos alarm.

False Alarm At JFK:
http://cbsnewyork.com/topstories/topstories_story_296150121.html

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_6441313
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:19 schreef Joker1977 het volgende:
Uit het gesloten topic overgeheveld in GC
[...]
...doet me toch weer sterk denken aan bloedwraak en martelaarschap. Maar er zit nog weinig vordering in, al heeft de Russische regering een halve legerdivisie ingezet, en twee Spetznaz -eenheden (WDR tv).
  donderdag 24 oktober 2002 @ 01:29:50 #17
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441326
Wat ik graag zou willen weten:

1 In hoeverre wordt onredelijk/onevenredig (zinloos?) geweld uitgeoefend vergeleken met het aanwezige geweld binnen de Russische samenleving, het leger in het byzonder.

2 Gaat het om een nationaal dan wel regionaal (of internationaal) conflict? En wat hebben wij daar mee te maken? Who cares?

pi_6441367
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:29 schreef machteld het volgende:
Wat ik graag zou willen weten:

1 In hoeverre wordt onredelijk/onevenredig (zinloos?) geweld uitgeoefend vergeleken met het aanwezige geweld binnen de Russische samenleving, het leger in het byzonder.

2 Gaat het om een nationaal dan wel regionaal (of internationaal) conflict? En wat hebben wij daar mee te maken? Who cares?

1 door de 'terroristen' of door het leger?

2 I don't, behalve dat het weer 'moslim rebellen' zijn ...en 't was 'n regionaal conflict maar nu uitgebreid naar Centraal rusland. [e]

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:38:41 #19
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441417
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:33 schreef proximity het volgende:

[..]

1 door de 'terroristen' of door het leger?

2 I don't, behalve dat het weer 'moslim rebellen' zijn ...

ad1 Beide
ad2 Ik neem aan dat er daar geen echte Moslims zijn, maar dat het over iets anders gaat?
pi_6441474
[sub] topic titel is een beetje vreemd, misschien is
"Tsjetsjeense rebellen gijzelen 700 man in Moskou" iets?[/sub]
pi_6441499
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:38 schreef machteld het volgende:

[..]

ad1 Beide
ad2 Ik neem aan dat er daar geen echte Moslims zijn, maar dat het over iets anders gaat?

Waar wordt gevochten daar worden oorlogsmisdaden begaan, aan beide kanten.

De Tsjetsjeense bevolking bestaat (nu) voornamelijk uit moslims. Buiten het feit dat er olievelden aanwezig zijn, een economisch belang voor "Rusland" of wat er van over is, is het conflict uitgelokt op een wijze zoals op de Balkan. De 'Russen' (orthodoxe christenen) waren altijd al in de minderheid en hebben hun oorsprong in het vroegere gezag van de Sovjet Unie want het zijn nazaten van de partijbonzen destijds. Als minderheid wordt je al snel onheus bejegend, en dat viel in verkeerde aarde in Moskou. En jawel, daar ontstaat het gewapend conflict.[e] men komt een rekening vereffenen in het hol van de beer [/e]

[Dit bericht is gewijzigd door proximity op 24-10-2002 01:52]

pi_6441509
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Offtopic:

Er is hier wel meer een beetje vreemd, te lezen in:
Wordt GC nu ook een tweede onzin?

Ontopic:

Ze noemen zichzelf niet voor niets zelfmoordcommando. Die hebben maar 1 doel: het martelaarschap.

donderdag 24 oktober 2002 @ 01:58:56 #23
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441612
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:44 schreef Cosma-Shiva het volgende:
'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskoviet'
moet zijn:
'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskovieten'

en kan zijn zo je wil:

"Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen 700 Moskovieten"

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:01:46 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_6441634
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 24 oktober 2002 @ 02:07:11 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_6441675
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:58 schreef machteld het volgende:
Tsjetsjeense. En is WDR werkelijk de enige zender die het uitzendt?
Oh CNN ook eindelijk een beetje.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 24-10-2002 02:09]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_6441683
quote:
The Russian authorities have begun negotiations with Chechen rebels who have seized a Moscow theatre and are holding hundreds of people hostage.

Heavily-armed Russian elite troops are surrounding the building, but the security forces have said they will not attempt to intervene for now.

An MP at the scene, Gennady Gudkov, warned that the attackers were putting forward an "unacceptable demand to end to military action in Chechnya".

The attackers' leader, Movsar Barayev, says they are a Chechen "suicide" unit demanding the withdrawal of troops sent into Chechnya by President Putin in 1999 to restore Russian control.

But a spokesman for the official Chechen rebel leadership told the BBC he had no information about who the attackers were and condemned attacks on civilians.

"We condemn any terrorist attacks against civilians," said Aslanbek Khadiev, a representative of Chechen rebel leader Aslan Maskhadov at the Hague.

"We don't have any information about that group, and if this is a group, or just individuals - I believe some disparate Chechens are trying to bring attention to the situation in Chechnya, if they are Chechens."

Reports are coming in that two leading Russian politicians of Chechen extraction, Aslanbek Aslakhanov, and Ruslan Khasbulatov, have gone to the theatre to aid negotiations.

Threat to kill

The rebels have so far freed at least 100 people, including many women and children.

One woman among the hostages inside the theatre told Russian TV via a mobile phone that the attackers were ready to kill 10 hostages for any of their number killed if the security forces intervened.

"The only condition they are setting is that for every one of them who is killed they will immediately shoot 10 of us. So please, do not storm the building," said Tatyana Solnyshkina.

She added that the attackers had a "very large amount of explosives"

The group stormed in just as the second half of the performance was beginning in the hall - a former cultural centre at a factory on Melnikov Street in the south of the city.

Witnesses said they were wearing explosives and planting more around the theatre.

The man claiming to be the leader of the group - a nephew of Chechen warlord Arbi Barayev - said he and his followers were "suicide attackers" who had come to Moscow "not to survive, but to die".

Movsar Barayev told the Chechen rebel news agency Kavkaz-Tsentr that he and his "mujahideen" followers all had mines strapped to their bodies. He said they were accompanied by 40 widows of Chechen fighters.

'Blood in the aisles'

The theatre was holding a performance of a Russian musical, North-East, when the attack happened.

"People in camouflage uniform ran onto the stage when the show was already in progress. They started shooting into the air from assault rifles," a woman who managed to escape from the theatre told Russian media.

The witness, who managed to escape as she was behind the curtain at the time, said another woman released by the gunmen saw blood in the aisles:

"They did not shoot anyone but they must have beaten people up."

Other reports say, however, that the blood may have come from an injured attacker.

The attackers released some of the hostages immediately while others managed to escape in the initial confusion.

Crisis HQ

The exact number of people taken hostage is unknown, but the play is very popular and always attracts a capacity crowd. Some reports say up to 500 people may be captive.

The head of Russia's Federal Security Service (FSB), Nikolai Patrushev, said that FSB and Interior Ministry special forces were at the scene and an emergency headquarters had been established.

He was keeping President Putin briefed on the situation, he added.

The official leader of Chechnya's Muslims, Mufti Akhmad-Khadzhi Shamayev, condemned the attack on Russian TV:

"Terrorists have no nationality. If they are indeed Chechens and if they are Muslims, they must have at least something sacred in them... They are just giving their nation a bad name."

BBC
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_6441702
quote:

[..]

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:11:11 #28
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441713
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:47 schreef proximity het volgende:

[..]

Waar wordt gevochten daar worden oorlogsmisdaden begaan, aan beide kanten.

De Tsjetsjeense bevolking bestaat (nu) voornamelijk uit moslims. Buiten het feit dat er olievelden aanwezig zijn, een economisch belang voor "Rusland" of wat er van over is, is het conflict uitgelokt op een wijze zoals op de Balkan. De 'Russen' (orthodoxe christenen) waren altijd al in de minderheid en hebben hun oorsprong in het vroegere gezag van de Sovjet Unie want het zijn nazaten van de partijbonzen destijds. Als minderheid wordt je al snel onheus bejegend, en dat viel in verkeerde aarde in Moskou. En jawel, daar ontstaat het gewapend conflict.[e] men komt een rekening vereffenen in het hol van de beer [/e]

Dat lijkt mij een beginnetje.
Vooaralsnog weinig op aan te merken. BEHALVE dan, dat het hier op het (mijn) eerste gezicht niet PRIMAIR om een religieus conflict draait.
(hebben die 'Moslims' daar wel eens de Koran gelezen?)
pi_6441721
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee maar als ik wat kan 'grabben' dan 't liefst met een weg te moffelen logo ipv. een complete 'news update bar' zoals bij CNN
pi_6441734
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik hoorde zonet dat minstens 150 van de gegijzelden geen Russen zijn (er zijn bv ook 3 Duitsers in dat theater).

Of er zich ook Nederlanders tussen de gegijzelden bevinden, is onbekend.

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:16:58 #31
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441752
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:01 schreef golfer het volgende:

FY
ische einte
FM
pi_6441766
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:11 schreef machteld het volgende:

[..]

Ben je nog lang online? Het was idd een intro op een volledig beeld. Just kidding
[e] btw. de onderhandelaar heet Aslan Chamov. Say no more. [/e]

[Dit bericht is gewijzigd door proximity op 24-10-2002 02:25]

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:23:34 #33
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441812
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:18 schreef proximity het volgende:

[..]

Ben je nog lang online? Het was idd een intro op een volledig beeld.

Ik zal je bijdragen volgende week evalueren op 'content'
En kennelijk is er even niemand die in staat is om in een paar zinnen uit te leggen waar dit over gaat.
pi_6441856
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:23 schreef machteld het volgende:

[..]

Ik zal je bijdragen volgende week evalueren op 'content'
En kennelijk is er even niemand die in staat is om in een paar zinnen uit te leggen waar dit over gaat.

Ow? Het is gewoon een wraakactie n.a.v. het huishouden in Tsjetsjenie door het Russische leger, opgedragen door Moskou. Volgende week, content? Hm...
pi_6441889
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:11 schreef machteld het volgende:

[..]

Vooaralsnog weinig op aan te merken. BEHALVE dan, dat het hier op het (mijn) eerste gezicht niet PRIMAIR om een religieus conflict draait.
(hebben die 'Moslims' daar wel eens de Koran gelezen?)

fout!
  donderdag 24 oktober 2002 @ 02:37:23 #36
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441943
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:28 schreef proximity het volgende:

[..]

Ow? Het is gewoon een wraakactie

Niks 'gewoon'
Argumentatie svp

(waarom wraak? redelijk?
waarom actie?
waarom in Moscow? etc)

donderdag 24 oktober 2002 @ 02:41:21 #37
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441979
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:31 schreef Chadi het volgende:

[..]

fout!

OK
CHADI CS WILLEN ER WEER EEN MOSLIMZAAK VAN MAKEN?
pi_6441986
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:41 schreef machteld het volgende:

[..]

OK
CHADI CS WILLEN ER WEER EEN MOSLIMZAAK VAN MAKEN?

Zeg, doe eens ff rustig zeg..
  donderdag 24 oktober 2002 @ 02:44:14 #39
17550 machteld
Arafat should have dyed
pi_6441997
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Zeg, doe eens ff rustig zeg..

Was maar een vraagje hoor ....
pi_6442057
conflict religieus afdoen is dingen simplistischer maken dan ze eigenlijk zijn... wie was die gast die ook al weer zei " keep things as simple as possible don't try to make them more simpel" of zoiets???
pi_6442064
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 02:57 schreef Chadi het volgende:
conflict religieus afdoen is dingen simplistischer maken dan ze eigenlijk zijn... wie was die gast die ook al weer zei " keep things as simple as possible don't try to make them more simpel" of zoiets???
Het conflict is tsjestjenië heeft ook niks met religie te maken, het is ordinair landjepik. Geloof is in die kwestie bijzaak.
pi_6442414
Is er al weer nieuws?
pi_6442511
Ja zit op me werk, en ik kan geen tv kijken
is er nieuws?
pi_6442523
CNN's Ryan Chilcote -- stationed nearby -- said he could not tell if the explosion came from inside or outside the facility, or if the blast was initiated by the police or the hostage-takers.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 09:59:24 #45
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6442988
Dat er nog geen Russische stoottroepen naar binnen zijn gegaan.

Anyway, dit loopt natuurlijk never goed af. Poetin kan zich geen gezichtsverlies veroorloven en zal nooit toegeven aan de eis, terwijl de rebellen allen bereid zijn te sterven voor deze aanslag.

Dit ding gaat de lucht in ben ik bang...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:01:56 #46
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6443002
De rebellen hebben gevraagd om Westerse diplomatieke bemiddelaars.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:18:11 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6443109
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 10:01 schreef X-Ray het volgende:
Dat doe je blijkbaar niet als het doel zoveel mogelijk slachtoffers te maken denk ik?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:19:33 #48
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6443119
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 10:18 schreef Re het volgende:

[..]

Dat doe je blijkbaar niet als het doel zoveel mogelijk slachtoffers te maken denk ik?

Tijd rekken?
Buitenlandse garanties hebben om de eis bij te zetten?
Mogelijkheden genoeg.

Wel zullen zien.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6443135
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 10:01 schreef X-Ray het volgende:
Kunnen ze denk ik wel vergeten aangezien dit gezichtsverlies voor Poetin zou betekenen. Verder heeft hij vaak genoeg gezegd dat hij de hele kwestie Tsjetjenië als een binnenlands conflict beschouwd en geen bemoeienis van buitenaf duld.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_6443145
Vraag me af wat dat nou voor een explosie was...

[Dit bericht is gewijzigd door clowntje op 24-10-2002 10:24]

pi_6443150
er is sprake van een ontploffing...
quote:
10 Luide explosie bij Moskous theater waar gijzeling gaande is
Bij het Moskouse theater waar zeker veertig Tsjetsjeense rebellen sinds woensdagavond honderden mensen in gijzeling houden heeft zich donderdagmorgen omstreeks kwart over negen een luide explosie voorgedaan. Het was niet direct duidelijk of de explosie zich in of buiten het theater voordeed.

De gijzelnemers, die de terugtrekking van het Russische leger uit Tsjetsjenië eisen, hebben gedreigd gijzelaars dood te schieten en het theater op te blazen als veiligheidstroepen het door hen omsingelde gebouw bestormen.

Op een website van de rebellen staat dat Rusland zeven dagen de tijd heeft om een begin te maken met de terugtrekking uit Tsjetsjenië. Doet het dat niet, dan worden het theater en de gijzelaars opgeblazen, zo staat op de website. De gijzelnemers, onder wie een aantal vrouwen, brachten hun eisen woensdagavond over aan Aslanbek Aslachanov, een Tsjetsjeens lid van het Russische parlement dat in het theater met de rebellen sprak. Andere pogingen om te onderhandelen mislukten.

Een gijzelaar zei tegen de radiozender Echo van Moskou dat de rebellen explosieven hebben bevestigd aan theaterstoelen, pilaren, muren en gangpaden. Ook dragen ze explosieven om hun lichaam, aldus de gijzelaar.

. Toen de rebellen het theater binnenvielen bevonden zich er zo'n 600 mensen. Ongeveer honderd vrouwen en kinderen en enkele personen die onwel waren geworden zijn vrijgelaten. In het theater belden doodsbange gijzelaars familie en de pers met hun mobiele telefoons. Buiten wachtten wanhopige Moskovieten in de ijskoude regen op nieuws over bekenden onder de gijzelaars.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:24:59 #52
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6443156

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6443172
nog wat info over de gijzelaars...
quote:
24/10 Ongeveer twintig buitenlanders in Moskous theater
Van de honderden gijzelaars die door een commando van Tsjetsjeense rebellen worden vastgehouden in een cultureel centrum in Moskou, is een twintigtal uit het buitenland afkomstig.

Het gaat om Britten, Australiërs, Duitsers, Nederlanders en een Oostenrijker.

Buitenlandse Zaken in België meldt donderdag dat er zich geen landgenoten onder de gijzelaars bevinden. Deze informatie moet nog officieel worden bevestigd door de Belgische ambassade in Rusland.

Over het aantal gijzelnemers bestaat nog onduidelijkheid. Sommige bronnen hebben het over een twintigtal, andere spreken van vijftig rebellen die het gebouw bezetten.

Het theatergebouw in het zuidoosten van Moskou is intussen volledig van de buitenwereld afgesloten. President Vladimir Poetin van Rusland heeft zijn zakenreizen naar Duitsland en Portugal geannuleerd.
bron: www.gva.be
pi_6443183
Wat zou Poetin nu het beste kunnen doen?
Aangezien de Tsjetsjenen dreigen voor elke dode aan hun kant 10 gijzelaars te doden, wat als nu Poetin het dreigement omdraait en 7000 Tsjetsjenen gijzelt (te beginnen met de familieleden van de gijzelnemers voor zover bekend)?
Hoogst onwaarschijnlijk natuurlijk, maar misschien wel effectief.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:36:57 #55
7966 eRR_
  donderdag 24 oktober 2002 @ 10:51:50 #56
15717 Festen
or is just me?
pi_6443241
quote:

[..]

'Gewapende Tsjetenische rebellen gijzelen Moskoviet'
moet zijn:

en kan zijn zo je wil:

Of, om de dingen bij hun echte naam te noemen "Tsjetsjeense terorristen gijzelen 700 burgers".
Of is onze held Osama bin Laden ook een "rebel" geworden? Wat het niet haalt bij "vrijheidsstrijder", zoals die groep Tsjetsjenen op sommige Nederlandse sites nog worden genoemd.

Volgens een Russische site zitten er onder de gegijzelenden niet alleen Russen, maar ook Nederlanders, Bulgaren, Canadezen, Australiërs, Litouwers, Moldaviërs, Joegoslaven, Wit-Russen, Turken, Amerikanen, Duitsers, Zwitsers enz.
http://www.kavkazweb.com/news/news.cgi?action=view&nid=01&yy=2002&mm=10&dd=24&message_id=103547087023253hYE0y0ZCW9YX11xRiiTz
Voor ieder die het Russisch machtig is

Het trieste is dat de terorristen eigenlijk nergens heen kunnen, dus het lijkt op een zelfmoordcommando. En met de reputatie van de Russische commando's (Alfa troepen) kan het eigenlijk alleen maar op geweld uitlopen. Bij de twee eerdere gijzelnemingen kwamen honderden burgers om, en konden de meeste gijzelnemers nog ontsnappen naar 'hun' Tsjetsjenië.

Al met al blijkt de multi-culturele samenleving in Rusland ook zo zijn probleempjes te hebben.

"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_6443329
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 10:51 schreef Festen het volgende:
http://www.kavkazweb.com/news/news.cgi?action=view&nid=01&yy=2002&mm=10&dd=24&message_id=103547087023253hYE0y0ZCW9YX11xRiiTz
Voor ieder die het Russisch machtig is
http://www.newsru.com/ is ook wel handig
  donderdag 24 oktober 2002 @ 11:25:21 #58
7966 eRR_

http://www.kavkaz.org/eng/

[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 24-10-2002 11:27]

the internet makes you stupid
  donderdag 24 oktober 2002 @ 11:27:12 #59
7966 eRR_

Assistant of Movsar Barayev rang into editorial staff of Kavkaz Center and reported that at approximately 6 o'clock in the morning was killed one of the militiamen, who approached the central entrance of the House of Culture under the guise of a drunken person and asked to enter. After several warnings, mujahideen shot dead the militiaman.

klinkt als een hollywood film...
the internet makes you stupid
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 11:49:03 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6443716
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 01:08 schreef BlackJack het volgende:
Het zou de eerste terroristische aktie zijn die bijdraagt in het stoppen van een oorlog. Ik acht de kans vrij klein.
nee hoor een jaar of 8 geleden hadden de tsjetsjenen ook een dergelijke actie uitgevoerd die toen door een russische bestorming op een bloedbad is uitgelopen.
in de besprekingen daarna is een tijdelijk staakt het vuren bewerkstelligt (details weet ik nie meer misschien kan iemand me helpen met meer info).

Daarom liggen de russen nu zo ver van het theater vandaan, ze willen laten zien dat ze geen actie gaan ondernemen en dat de gijzelaars daarom met rust gelaten moeten worden.
zolang er geen gijzelaars worden omgebracht heb ik goede hoop dat dit vreedzaam opgelost gaat worden.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 11:52:53 #61
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6443768
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 11:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee hoor een jaar of 8 geleden hadden de tsjetsjenen ook een dergelijke actie uitgevoerd die toen door een russische bestorming op een bloedbad is uitgelopen.
in de besprekingen daarna is een tijdelijk staakt het vuren bewerkstelligt (details weet ik nie meer misschien kan iemand me helpen met meer info).

Daarom liggen de russen nu zo ver van het theater vandaan, ze willen laten zien dat ze geen actie gaan ondernemen en dat de gijzelaars daarom met rust gelaten moeten worden.
zolang er geen gijzelaars worden omgebracht heb ik goede hoop dat dit vreedzaam opgelost gaat worden.

Dat was in een ziekenhuis in de buurt van Tjetsenie geloof ik
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:12:51 #62
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6444791
Hier in de stad tegenover de Nieuwspoort zijn Tjetjeense sympathisanten aan het demonstreren! .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:15:47 #63
8369 speknek
Another day another slay
pi_6444822
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:12 schreef X-Ray het volgende:
Hier in de stad tegenover de Nieuwspoort zijn Tjetjeense sympathisanten aan het demonstreren! .
, .
Tja je kunt ze niet oppakken vanwege vermeend terrorisme, maar misschien is doorlichting door de AIVD misschien geen gek idee.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 24-10-2002 13:16]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_6444832
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:12 schreef X-Ray het volgende:
ow mag dat niet?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:17:13 #65
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6444850
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:16 schreef Chadi het volgende:

[..]

ow mag dat niet?

Van mij niet nee.
Van de politie trouwens ook niet geloof ik, want het ziet ernaar uit dat ze weggestuurd/opgepakt worden.

Leuk trouwens: sympathie tonen voor een gijzeling.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:18:20 #66
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6444866
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:15 schreef speknek het volgende:

[..]

, .
Tja je kunt ze niet oppakken vanwege vermeend terrorisme, maar misschien is doorlichting door de AIVD misschien geen gek idee.

Er was daar de presentatie van een 'vrije Tjetjeense krant' gepland (uiteraard weer in NL) en dat is nu afgeblazen.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6444880
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:17 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Van mij niet nee.
Van de politie trouwens ook niet geloof ik, want het ziet ernaar uit dat ze weggestuurd/opgepakt worden.

Leuk trouwens: sympathie tonen voor een gijzeling.

was minde rleuk geweest als ze ze gelijk om zeep brachten! Deze mensen willen blijkbaar geen slachtoffers anders hadden ze allang de trekker overgehaald.
pi_6444901
Belachelijk trouwens dat die gasten nog "vrijheidsstrijders" genoemd worden. Het zijn gewoon fundementalisten en terroristen die van Tsjetsjenië een moslimstaat willen maken.

Prima dat Poetin dit keihard aanpakt, als hij aan hun eis voor een onafhankelijke staat zou toegeven zou de hele regio onstabiel raken.

Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 13:24:00 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6444957
ach zolang er geen gewonden vallen mogen die sympathisanten demonstreren wat ze willen maar als dat wel gebeurt dan is het uit met de gein.

De russen weten inmiddels hoe ze met dit bijltje (bestormingen) moeten hakken en er zullen weinig rebellen zijn die dat overleven.

donderdag 24 oktober 2002 @ 13:28:18 #70
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_6445016
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:19 schreef Chadi het volgende:

[..]

was minde rleuk geweest als ze ze gelijk om zeep brachten! Deze mensen willen blijkbaar geen slachtoffers anders hadden ze allang de trekker overgehaald.

Gelukkig is springstof ophangen een vreedzame oplossing.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_6445028
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:24 schreef sp3c het volgende:
ach zolang er geen gewonden vallen mogen die sympathisanten demonstreren wat ze willen maar als dat wel gebeurt dan is het uit met de gein.
Euuuwww, ze hadden toch al een politieagent doodgeschoten?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:30:48 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6445058
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:20 schreef Strolie75 het volgende:
Belachelijk trouwens dat die gasten nog "vrijheidsstrijders" genoemd worden. Het zijn gewoon fundementalisten en terroristen die van Tsjetsjenië een moslimstaat willen maken.

Prima dat Poetin dit keihard aanpakt, als hij aan hun eis voor een onafhankelijke staat zou toegeven zou de hele regio onstabiel raken.

Ik denk dat je het nu veels te gemakkelijk neerzet... dit is geen strijd om religie maar onafhankelijkheid en of dat gaat om een onafhankelijke moslim staat is hier niet van belang

De shift van vrijheidsstrijders naar teroristen is pas van na 11 September

pi_6445069
quote:

[..]

Wat is dat nou voor 'n onzin...
Als ze geen gijzelaars meer hebben, kunnen ze niks meer eisen...
Natuurlijk beginnen ze niet met moorden, dan kunnen ze het helemaal schudden ... alsnog een bestorming...
Heeft er niks mee te maken dat ze geen slachtoffers willen, ze kunnen het zich gewoon niet permiteren om doden te maken...
Zit ze toch niet zo goed te praten... net of het zo'n vredelievende figuren zijn...
pi_6445113
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:31 schreef realist_ik het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor 'n onzin...
Als ze geen gijzelaars meer hebben, kunnen ze niks meer eisen...
Natuurlijk beginnen ze niet met moorden, dan kunnen ze het helemaal schudden ... alsnog een bestorming...
Heeft er niks mee te maken dat ze geen slachtoffers willen, ze kunnen het zich gewoon niet permiteren om doden te maken...
Zit ze toch niet zo goed te praten... net of het zo'n vredelievende figuren zijn...

blaat...

jouw logica gaat hier niet op!

pi_6445119
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:30 schreef Re het volgende:

[..]

Ik denk dat je het nu veels te gemakkelijk neerzet... dit is geen strijd om religie maar onafhankelijkheid en of dat gaat om een onafhankelijke moslim staat is hier niet van belang

De shift van vrijheidsstrijders naar teroristen is pas van na 11 September

Honderden mensen gijzelen en dreigen te doden is in mijn ogen een terroristische actie. De daders zijn dus terroristen, wat hun doel ook is.
Dat zou ik ook voor 11-9-2001 gevonden hebben.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:35:41 #76
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445132
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:34 schreef Chadi het volgende:

[..]

blaat...

Honderden burgers gijzelen, 1 agent doodschieten en dreigen de rest op te blazen als hun (onuitvoerbare) eis niet ingewilligd wordt is geen terrorisme? Goh.....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6445163
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:35 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Honderden burgers gijzelen, 1 agent doodschieten en dreigen de rest op te blazen als hun (onuitvoerbare) eis niet ingewilligd wordt is geen terrorisme? Goh.....

Ze geven ze 7 dagen is redelijk uitvoerbaar. Kunnen ze weer terug naar hun zelf bestuur van voor 98

[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 24-10-2002 13:38]

donderdag 24 oktober 2002 @ 13:38:45 #78
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6445182
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:34 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Honderden mensen gijzelen en dreigen te doden is in mijn ogen een terroristische actie. De daders zijn dus terroristen, wat hun doel ook is.
Dat zou ik ook voor 11-9-2001 gevonden hebben.

Het ging meer o de strijd aldaar maar inderdaad dit is een redelijke terroristische daad maar zoals blijkt krijgt het nu wel de media aandacht die ze zochten
pi_6445183
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:34 schreef Chadi het volgende:

[..]

blaat...

blaat maar...
hier lul je jezelf niet onderuit...
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:39:08 #80
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445191
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:37 schreef Chadi het volgende:

[..]

Ze geven ze 7 dagen is redelijk uitvoerbaar.

Op terrorisme wordt NOOIT ingegaan, en zeker niet op zo'n manier. En dat weten ze best.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6445267
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:39 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Op terrorisme wordt NOOIT ingegaan, en zeker niet op zo'n manier. En dat weten ze best.

Tenminste als de Russische regering niet wil, dat morgen 'vrijheidstrijders' uit, zeg, Dagestan in Moskou staan.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:43:33 #82
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6445284
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:39 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft het in het verleden wel gewerkt en ik vraag me af wat Poetin gaat doen als ze een voor een eerst de buitenlanders afschiet
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:44:56 #83
36038 Shaman
retro-progressief
pi_6445314
quote:
Sinds de enorme wreedheden van het russische leger in Tsjetsjenië, tegen toen nog onafhankelijkheidsstrijders & burgers, zijn veel mensen gevlucht naar de buurrepubliek Ingoestië, een overwegende moslimstaat. Veel getraumatiseerde vluchtelingen zijn door de wreedheden zelf bereid te rebeleren en worden nu geholpen door de moslims. Het geweld radicaliseerd zo geleidelijk en krijgt een wat meer religieuze lading. Mede door de kritiek van de VS op het russische beleid, kwam het Poetin goed uit om de rebellen te bestempelen als mujahadin en de oorlog als een jihad tegen Rusland. Rusland is overigens zo tegen onafhankelijkheid van Tsjetsjenië vanwege de oliebronnen en mijnen in Tsjetsjenië.
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:46:43 #84
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445351
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:43 schreef Re het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft het in het verleden wel gewerkt en ik vraag me af wat Poetin gaat doen als ze een voor een eerst de buitenlanders afschiet

Dan zal een legereenheid het gebouw binnensneaken en alle gijzelaars koudmaken.
Denk je nu echt dat hij door dit gaat toestaan dat Tjetjenie onafhanelijk wordt? Kom op zeg...
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:47:30 #85
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445362
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:42 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Tenminste als de Russische regering niet wil, dat morgen 'vrijheidstrijders' uit, zeg, Dagestan in Moskou staan.

Juist. Gevolgd door nog 400 binnenlandse minderheidsgroeperingen die onafhankelijk willen worden....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:50:53 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6445436
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:46 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Dan zal een legereenheid het gebouw binnensneaken en alle gijzelaars koudmaken.
Denk je nu echt dat hij door dit gaat toestaan dat Tjetjenie onafhanelijk wordt? Kom op zeg...

Ik denk niets maar als het leidt tot een dialoog zonder bloedvergieten schiet iedereen er wat mee op .. en na de ervaring van de vorige gijzeling die uitliep op een heel groot bloedbad onder de gegijzelde denk ik dat men nu heus wel iets voorzichtiger te werk gaat.. zeker nu er ook westerse europeanen onder de theatergangers zit
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:56:30 #87
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_6445536
je kan ook zien vanaf standpunt van bush
we zullen nooit ingeven aan de terroristen
Putin moet echt goed inschatten hoe die dit gaan aanpakken, zonder steun van het volk te verliezen.
OF
tijdelijke terugtrekking, zodra iedereen bevrijd is, weer terug.
August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
  donderdag 24 oktober 2002 @ 13:57:39 #88
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_6445574
quote:

[..]

http://www.trebus.fsnet.co.uk/vir2/world/che-19aj/uiho.htm

Het zijn zo'n lieve jongens, die Tjetjenen...

Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
pi_6445607
nog wat info:
quote:
Gijzeling Moskou: Rode Kruis onderhandelet
Vertegenwoordigers van het Rode Kruis in Moskou zijn onderhandelingen gestart met de Tsjetsjeense gijzelnemers. Twee Zwitserse afgevaardigden van de medische hulporganisatie, een Britse journalist en een Russisch parlementslid zijn het gebouw binnengegaan. Dat heeft een woordvoerder van de Russische veiligheidsdiensten FSB meegedeeld.

Volgens het Russische persagentschap Interfax zijn donderdag vijf gijzelaars vrijgelaten. CNN heeft het bericht bevestigd en meldt dat zich bij deze groep mensen een klein meisje bevond.

De Russische overheid is intussen gesprekken gestart met het Tsjetseense commando. Dat heeft het Kremlin gemeld. Het Russische ministerie van Media heeft alle grote media opgeroepen om geen informatie te verspreiden die de bevrijding van de gijzelaars kan belemmeren.
Ik vraag me af waarom ik nog steeds op de radio hoor dat het om ongeveer 1000 gijzelaars gaat, en andere bronnen zeggen dat het 'slechts' om 600 personen gaat...
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:08:02 #90
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445768
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:50 schreef Re het volgende:

[..]

Ik denk niets maar als het leidt tot een dialoog zonder bloedvergieten schiet iedereen er wat mee op

Yeah right. En toen werden we wakker?
Er IS al een dode gevallen, en Poetin zal ZEKER niet ingaan op eisen van terroristen. No way.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6445795
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:08 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Er IS al een dode gevallen, en Poetin zal ZEKER niet ingaan op eisen van terroristen. No way.

Welke andere opties heeft hij?
pi_6445821
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:57 schreef Baas het volgende:

[..]

http://www.trebus.fsnet.co.uk/vir2/world/che-19aj/uiho.htm

Het zijn zo'n lieve jongens, die Tjetjenen...

Daar word je echt even misselijk van..
pi_6445830
quote:

[..]

en Poetin zal ZEKER niet ingaan op eisen van terroristen. No way.

Idd.
Poetin lijkt me net zo'n prestigieus figuur als Bush. Geeft geen duimbreed toe, mark my words.
pi_6445841
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:10 schreef Disorder het volgende:
Daar word je echt even misselijk van..
Van al die pop-ups? Had ik ook.
pi_6445856
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:09 schreef Chadi het volgende:

[..]

er wordt toch nog onderhandeld?
Hij kan ook hele zware represailles in het vooruitzicht stellen, mochten die onderhandelingen tot niks leiden...
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:12:10 #96
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445860
quote:

[..]

LOL .
Welke andere opties heeft hij? Hij zal gewoon NIET toegeven aan de eisen, en er met militaire interventie een einde aan maken. Of het zooitje blaast zichzelf op.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6445861
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:11 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Van al die pop-ups? Had ik ook.

Vreemd, ik heb helemaal geen popups op die site.
pi_6445898
quote:

[..]

Een nucleaire bom op het opstandige deel van Tsjetsjenië. Terroristen weten dan dat ze in Moskou hun zin niet krijgen.
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:15:50 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6445930
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 13:29 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Euuuwww, ze hadden toch al een politieagent doodgeschoten?

dat weet ik niet?
als dat zo is dan mogen ze ze allemaal ophangen aan de torens van het kremlin.

en de russen hebben de tsjetsjeense rebellen altijd al terroristen genoemd niet alleen na 11-9, na die aanslagen hebben mensen alleen wat meer sympathie voor de russische zaak gekregen.

donderdag 24 oktober 2002 @ 14:16:05 #100
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445938
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:14 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Een nucleaire bom op het opstandige deel van Tsjetsjenië. Terroristen weten dan dat ze in Moskou hun zin niet krijgen.

Ik verwacht iig wel keiharde militaire interventie in Tjetjenie als dit compleet uit de hand loopt. Reken er maar op dat er dan weer een paar duizend bommen gaan vallen daaro. Als Poetin hier aan toegeeft, dan volgen er meer van dit soort geintjes. Hij KAN er helemaal niet aan toegeven.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6445941
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:12 schreef Disorder het volgende:

[..]

Vreemd, ik heb helemaal geen popups op die site.

die krijg je pas als je de site sluit ...
*kutzooi*
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:17:31 #102
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6445962
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat weet ik niet?
als dat zo is dan mogen ze ze allemaal ophangen aan de torens van het kremlin.

Vannochtend is een politieagent dodelijk getroffen ja.

Verder nog meer 'goede bedoelingen voor de dialoog':

De leden van het Tsjetsjeense commando dat in een theater in Moskou honderden mensen in gijzeling houdt, dreigen de gijzelaars dood te schieten als Rusland zijn militairen niet uit Tsjetsjenië terugtrekt. Dat heeft de arts Maria Sjkolnikova, een van de gegijzelden, voor radio Echo in Moskou gezegd.

Volgens de vrouw loopt de spanning in het theater op. "De eisen van de terroristen worden steeds meer een ultimatum. Zij zeggen: jullie verblijven hier al meer dan tien uur en jullie regering heeft niets gedaan om jullie te bevrijden", aldus Sjkolnikova.

Volgens een andere gijzelaar dreigen de Tsjetsjenen elk uur tien gijzelaars te doden, als niet aan hun eisen tegemoet wordt gekomen.

Inmiddels heeft het commando vijf gijzelaars vrijgelaten. Dat heeft het persbureau Interfax gemeld. Een van de vijf zou een buitenlander zijn.

Ontzetting in Nederland over gijzeling Moskou

Nederland heeft "met ontzetting kennis genomen" van de gijzeling in een theater in Moskou, waarin zich ook enkele Nederlanders bevinden. "De Nederlandse regering veroordeelt ten diepste een dergelijke gewapende actie", zo stelt het ministerie van Buitenlandse Zaken donderdag in een verklaring.

"Het gebruik van geweld tegen onschuldige burgers, of het dreigen daarmee, kan nooit bijdragen aan een oplossing van het Tsjetsjeense conflict." Nederland hoopt verder op een geweldloos einde en heeft dat via de ambassadeur in Moskou aan het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken laten weten.
nu.nl

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:18:58 #103
262 Re
Kiss & Swallow
pi_6445988
quote:

[..]

Ik denk dat de eerste prioriteit is om de gijzelnemers weg te krijgen en pas daarna dan wel geen stappen te nemen maar simpel niets doen lijkt me geen optie nu
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:21:01 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446020
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:10 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Idd.
Poetin lijkt me net zo'n prestigieus figuur als Bush. Geeft geen duimbreed toe, mark my words.

ja poetin heeft ook een russisch bedrijf gebruikt om de koersk te liften toch

Poetin is heel wat toeschietelijker dan meneer Bush, zolang er een mogenlijkheid is dat die gijzelaars er zonder het leger uit komen zal poetin dat voor elkaar proberen te krijgen.
Ik zie hem zelfs in staat om een (extreem tijdelijke) terugtrekking/wapenstilstand in tsjetsjenië in te lasten maar reken er maar op dat zodra de gijzelaars vrij zijn dat het daar dan weer hard tegen hard gaat.

(toegegeven hij was rijkelijk laat bij het koersk incident)

pi_6446042
Ik denk dat ze eerst alle buitenlandse gegijzelden los zullen laten zodat ze later ongestoord kunnen moorden als het nodig is. Als je buitenlandse toeristen gaat vermoorden krijg je de VS misschien ook op je dak.. En ik denk dat ze straks aan Rusland wel genoeg hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door Disorder op 24-10-2002 14:23]

Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:23:29 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446076
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:16 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ik verwacht iig wel keiharde militaire interventie in Tjetjenie als dit compleet uit de hand loopt. Reken er maar op dat er dan weer een paar duizend bommen gaan vallen daaro. Als Poetin hier aan toegeeft, dan volgen er meer van dit soort geintjes. Hij KAN er helemaal niet aan toegeven.

erm die keiharde interventie met vele bommetjes is daar al een tijdje gaande hoor.
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:24:49 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446099
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:21 schreef Disorder het volgende:
Ik denk dat ze eerst alle buitenlandse gegijzelden los zullen laten zodat ze later ongestoord kunnen moorden als het nodig is. Als je buitenlandse toeristen gaat vermoorden krijg je de VS misschien ook op je dak.. En ik denk dat ze straks aan Rusland wel genoeg hebben.
onzin, de terroristen in tsjetsjenie (en nu in moskou) hebben absoluut meer te vrezen van het russische leger dan van het amerikaanse.
pi_6446194
Stel je eens voor:

Poetin zegt: "We stoppen per direct met de oorlog tegen Tsjetsjenie en trekken alle militaire materieel met onmiddelijke ingang terug."

Dit is de eis van de terroristen, dus zouden ze zich aan de afspraak moeten houden en alle gijzelaars vrij moeten laten.

Vervolgens worden de terroristen, dood of levend, ingerekend door de Russische Special Forces.

Poetin kan hierna toch, zonder dat publiekelijk aan te kondigen, de oorlog tegen de opstandige Tsjetsjenen hervatten?

Ik stel dit nu vrij zwart/wit, maar is een hierop gebaseerde constructie niet een mogelijkheid de gijzeling tot een voorspoedig einde te brengen? Ik weet namelijk zeker dat bij een eventuele poging tot bevrijding door die Russische special forces, dat er zeker een groot aantal doden gaat vallen.

donderdag 24 oktober 2002 @ 14:31:43 #109
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6446243
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:23 schreef sp3c het volgende:

[..]

erm die keiharde interventie met vele bommetjes is daar al een tijdje gaande hoor.

Die is vrij rustig nu.
Ik bedoel dat, wanneer dit uit de hand loopt en iedereen gedood wordt, ze in Tjetjenie een aanval kunnen verwachten waar de vorige tien jaar mee verbleekt.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:33:54 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446285
ja dat zal ook ongetwijfeld het plan zijn bij de russen.

zeggen van: mjah goed hoor we stoppen met schieten en trekken alles terug (lukt toch niet binnen 7 dagen) en dan weer aanvallen.

maar daarom hebben ze een doelwit waar veel buitenlanders gekozen, de wereld kijkt nu mee de rebellen willen internationale garantie's dat de oorlog daadwerkelijk stopt per direct.

donderdag 24 oktober 2002 @ 14:34:50 #111
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6446301
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:29 schreef Chooselife het volgende:
Stel je eens voor:

Poetin zegt: "We stoppen per direct met de oorlog tegen Tsjetsjenie en trekken alle militaire materieel met onmiddelijke ingang terug."

Dit is de eis van de terroristen, dus zouden ze zich aan de afspraak moeten houden en alle gijzelaars vrij moeten laten.

Vervolgens worden de terroristen, dood of levend, ingerekend door de Russische Special Forces.

Poetin kan hierna toch, zonder dat publiekelijk aan te kondigen, de oorlog tegen de opstandige Tsjetsjenen hervatten?

Ik stel dit nu vrij zwart/wit, maar is een hierop gebaseerde constructie niet een mogelijkheid de gijzeling tot een voorspoedig einde te brengen? Ik weet namelijk zeker dat bij een eventuele poging tot bevrijding door die Russische special forces, dat er zeker een groot aantal doden gaat vallen.

Dat zal best goed kunnen ja.
Vandaar idd die internationale bemiddelaars die ze erbij willen hebben.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6446323
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:31 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Die is vrij rustig nu.
Ik bedoel dat, wanneer dit uit de hand loopt en iedereen gedood wordt, ze in Tjetjenie een aanval kunnen verwachten waar de vorige tien jaar mee verbleekt.

och en wat gaan ze dit keer doen wat ze de afgelopen 10 jaar niet hebben gedaan?
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:36:50 #113
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6446335
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:36 schreef Chadi het volgende:

[..]

och en wat gaan ze dit keer doen wat ze de afgelopen 10 jaar niet hebben gedaan?

Genoeg.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  † In Memoriam † donderdag 24 oktober 2002 @ 14:37:35 #114
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_6446353
En zo vinden de VS en Rusland elkaar in een gezamelijke vijand.

Wat Rusland daar in Tsjetsjenië uitvreet is niet zo fraai natuurlijk, maar het is wel logisch met die hele oprukkende Islam in de achtertuin. Kill it before it grows zal de gedachte zijn.

Maar het allerdomste wat die Tsjetsenen nu kunnen doen zijn terroristische acties.

Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:38:13 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446362
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:31 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Die is vrij rustig nu.

ja omdat het zo ongeveer klaar is ik geloof dat er van de originele bende niet meer dan 3000 over is die zich in een bergketen hadden verschanst de rest zijn recruten.
De russen hebben de rebellen zo'n ongelooflijk hard pak slaag gegeven dat ze zich met dit soort grapjes moeten proberen te redden ik kan me nog herinneren dat toen de russische aanval stond te beginnen dat zo'n leider van de rebellen op CNN zat te roepen hoe hard zijn heldhaftige strijders de russen wel niet terug zouden slaan als het op een grondoffensief aan zou komen en dat de russen net als in de vorige oorlog en de oorlog in afghanistan met de staart tussen de poten naar rusland terug zouden strompelen ... dat is toch ietsjes anders gegaan .

als dit uit de hand loopt zijn er gewoon geen doelen meer om stuk te schieten voor de russen aldaar.

het is dan ook meer een eis dat de troepen terugtrekken dan dat de oorlog stopt.

pi_6446366
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:33 schreef sp3c het volgende:
ja dat zal ook ongetwijfeld het plan zijn bij de russen.

zeggen van: mjah goed hoor we stoppen met schieten en trekken alles terug (lukt toch niet binnen 7 dagen) en dan weer aanvallen.

Ik denk dat het gedeelte van Tsjetsjenie waar die rebellen opereren, ongenadelijk hard wordt aangepakt als deze gijzeling achter de rug is. Of iedereen nou levend naar buiten stapt straks, of er 600 doden vallen, Poetin zal zeer hard terugslaan. En dan vrees ik ook dat dit inspiratie is voor dhr. Bush om een andere "agressor" op dergelijke manier aan te pakken.
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:39:49 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446392
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:37 schreef NorthernStar het volgende:
En zo vinden de VS en Rusland elkaar in een gezamelijke vijand.
*zucht*
hoezo moet bij de VS er altijd bij betrokken worden ...
straks komt fonkmeistah en dan roeptie dat de gijzelnemers eigenlijk CIA agenten zijn ofzo.
pi_6446406
Veel van de rebellen opereren vanuit Geörgie, Rusland heeft al enkel malen het grondgebied van dat land geschonden om achter ze aan te gaan. Potentieel kan dit dus nog flink uit de hand lopen.
pi_6446442
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:36 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Genoeg.

Zoals???
  donderdag 24 oktober 2002 @ 14:43:23 #120
36038 Shaman
retro-progressief
pi_6446463
Russian Federation: Amnesty International condemns hostage taking

Moscow- Amnesty International today strongly condemned the actions of an armed group, described as Chechen fighters, who have taken hostage hundreds of people in a Moscow theatre. According to some reports, members of the group have threatened to kill hostages if their demands currently said to be for Russian troops to withdraw from the Chechen Republic are not met.

"Hostage-taking is simply unacceptable in any circumstances. People's lives are put at risk and their rights simply ignored. We are calling on those responsible to release the hostages immediately, unconditionally, and unharmed." Irene Khan, Secretary General of Amnesty International, said.

While recognizing the right, and indeed the duty of states to protect their citizens, Amnesty International is also calling on the Russian authorities to ensure that any use of force and firearms is fully consistent with international standards.

Background

The conflict in Chechnya has been characterized by serious violations of international human rights and humanitarian law. Amnesty International has actively researched numerous, consistent and credible reports that Russian forces have been responsible for widespread human rights violations such as 'disappearances', extrajudicial executions and torture, including rape.

Chechen forces are also reported to have violated international humanitarian law. Chechen fighters who have been operating in and around populated areas have reportedly failed to take measures to protect civilians. They are also said to have targeted civilian members of the pro-Moscow administration in attacks that have resulted in dozens of fatalities, and carried out other kidnappings and hostage taking of civilians.

Amnesty International condemns hostage taking, which is a violation of the Geneva Conventions.
Bron
Meer over mensenrechten schendingen in Tsjetsjenië

[Dit bericht is gewijzigd door Shaman op 24-10-2002 14:45]

pi_6446470
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:40 schreef Strolie75 het volgende:
Veel van de rebellen opereren vanuit Geörgie, Rusland heeft al enkel malen het grondgebied van dat land geschonden om achter ze aan te gaan. Potentieel kan dit dus nog flink uit de hand lopen.
ze hebben als het goed is een gezamenlijk operatie plan of zoiets. Dus ik verwacht geen problemen met andere landen. Zou Poetin alleen maar geld kosten en zijn presidentschap uiteindelijk.
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:44:10 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446476
never mind

[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 24-10-2002 14:44]

pi_6446477
quote:
Eerdere gijzelingsacties van Tsjetsjeense rebellen

Tsjetsjeense rebellen hebben al veel acties uitgevoerd buiten Tsjetsjenië, niet alleen in Rusland maar ook een aantal keer in Turkije. De meest roekeloze actie dateert van juni 1995, toen rebellen onder leiding van Sjamil Basajev in het Russische dorp Boedjonnovsk, aan de grens met Tsjetsjenië, meer dan 1.000 mensen in gijzeling namen. Russische troepen voerden twee mislukte bestormingen uit op het ziekenhuis, waarbij meer dan honderd gijzelaars, agenten en soldaten om het leven kwamen. Uiteindelijk lieten de rebellen de gijzelaars vrij en kregen zij in ruil daarvoor een vrije aftocht. Rusland maakt nog steeds jacht op Basajev.

In januari 1996 namen Tsjetsjeense rebellen onder leiding van Salman Radoejev in een ziekenhuis in Kizljar honderden mensen in gijzeling, van wie ze een deel als menselijk schild gebruikten. Bij de actie vielen 87 doden. Radoejev werd in december vorig jaar tot levenslang veroordeeld.

In maart vorig jaar kaapten Tsjetsjeense rebellen een Russisch vliegtuig dat was opgestegen in het Turkse Istanbul. De kapers dwongen het toestel te landen in Saudi-Arabië, waar het Saudische leger het bestormde. Een kaper en twee gijzelaars werden gedood.

In 1996 dreigden Turkse terroristen een door hen op de Zwarte Zee gekaapte veerboot op te blazen uit protest tegen de Russische militaire campagne in Tsjetsjenië. In april 2001 gijzelden sympathisanten van de Tsjetsjeense rebellen in een hotel in Istanbul zo'n 120 mensen. Na een half etmaal lieten ze de gijzelaars gaan en gaven ze zich vrijwillig over. In mei van dit jaar hield een gewapende Turk uit protest tegen het Russische offensief in Tsjetsjenië in een hotel in Istanbul dertien mensen korte tijd in gijzeling.

In Tsjetsjenië zelf zijn gijzelingen en ontvoeringen al sinds jaar en dag heel gewoon. In zijn verhaal Een gijzeling in de Kaukasus verhaalt Leo Tolstoi over de gijzeling van twee Russische soldaten in Tsjetsjenië in de jaren '50 van de 19e eeuw.

† In Memoriam † donderdag 24 oktober 2002 @ 14:44:46 #124
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_6446491
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

*zucht*
hoezo moet bij de VS er altijd bij betrokken worden ...
straks komt fonkmeistah en dan roeptie dat de gijzelnemers eigenlijk CIA agenten zijn ofzo.

Weet jij veel of de CIA geen gemeen spelletje speelt en ondertussen de rebellen helpt (van de regen in de Napalm dan)

Maar daar doel ik natuurlijk niet op. Bedoel dat deze actie geen enkel verschil zal maken voor de situatie in Tsjetsjenië en in de huidige klimaat op wereldtoneel is het het allerdomste wat ze kunnen doen.
Enige wat ze doen is Rusland sanctioneren om nog harder op te treden, met instemming van de VS (en China, want die heeft ook haar eigen 'opstandige groepjes')

Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:46:28 #125
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446535
tja moslimfundamentalisten staan nu eenmaal niet bekend om hun brains.

als ze dit gewoon netjes afhandelen dan zou er nog wel iets goeds uit kunnen komen maar degene die die agent heeft doodgeschoten zal uitgeleverd moeten worden (liefst voordat de gijzeling voorbij is).

donderdag 24 oktober 2002 @ 14:49:59 #126
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6446591
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:42 schreef Chadi het volgende:

[..]

Zoals???

Zucht.
Bommetje, tankje, mortiertje, etc.

Zit niet zo te vragen naar de bekende weg.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_6446606
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:46 schreef sp3c het volgende:
tja moslimfundamentalisten staan nu eenmaal niet bekend om hun brains.

als ze dit gewoon netjes afhandelen dan zou er nog wel iets goeds uit kunnen komen maar degene die die agent heeft doodgeschoten zal uitgeleverd moeten worden (liefst voordat de gijzeling voorbij is).

Netjes afhandelen? Wishful thinking.

Russen en Tsjetsjenen zijn als water en vuur.

Ik vrees dat géén van de terroristen hun vaderland ooit levend terug zal zien.

pi_6446639
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:49 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Zucht.
Bommetje, tankje, mortiertje, etc.

Zit niet zo te vragen naar de bekende weg.

zucht waarop???
  Moderator donderdag 24 oktober 2002 @ 14:54:29 #129
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6446679
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 14:51 schreef Chooselife het volgende:

[..]

Netjes afhandelen? Wishful thinking.

Russen en Tsjetsjenen zijn als water en vuur.

Ik vrees dat géén van de terroristen hun vaderland ooit levend terug zal zien.

kun je niet zeggen bij voorbaat.

nogmaals een jaar of acht geleden was er een vergelijkbare situatie waar veel van de terroristen toch gewoon weer naar huis konden (waar ze een wapenstilstand hadden bewerkstelligd).

ik zal is wat info over dat voorbeeld zoeken want niemand schijnt het te kennen.

pi_6446779
twee split??
quote:
But a spokesman for the official Chechen rebel leadership, Aslanbek Khadiev, said: "We condemn any terrorist attacks against civilians".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')