quote:De libertarische partij is niet wat ik zoek. Daarnaast noem ik een site die 7 mei 2002 het laatst is ge update niet echt een goede informatiebron.
Op maandag 7 oktober 2002 13:34 schreef Thomasumo het volgende:
Ik ben opzoek naar info over liberalisme als filosofisch gedachte goed, en de politieke ontwikkeling ervan. Heeft iemand boekentips, cq. namen voor mij?
Ik ben op zoek naar namen van filosofen etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Thomasumo op 07-10-2002 18:09]
quote:wat wil je nou
Op maandag 7 oktober 2002 13:34 schreef Thomasumo het volgende:
Ik heb me de laatste tijd nogal verdiept in het liberalisme, maar dan vooral in zijn huidige betekenis. Ik ben opzoek naar info over liberalisme als filosofisch gedachte goed, en de politieke ontwikkeling ervan. Heeft iemand boekentips, cq. namen voor mij?
libertarisch of liberaal?
MORE PLEASE!
quote:Alexis de Toqueville, neem bijv. "De la democratie en Amerique". Voor de rest wel eens met bovenstaande auteurs.
Op maandag 7 oktober 2002 13:51 schreef BigDick het volgende:
Jeremy Bentham, John Stuart Mill en vooral John Locke en Immanuel Kant beschouwd; voorts de belangrijkste denkers van de Verlichting (Montesquieu, Rousseau). Het economisch liberalisme gaat in het bijzonder op Adam Smith terug.
Denk trouwens aan Ayn Rand (www.aynrand.org), Robert Nozick, Rothbard en Ludwig von Mises (www.mises.org) voor 'moderne' libertariėrs.
[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 07-10-2002 17:08]
[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 07-10-2002 17:09]
quote:hier dan ook maar
Op maandag 7 oktober 2002 18:06 schreef Thomasumo het volgende:
Kan iemand me het verschil tussen de twee uitleggen?
Liberaal is minder rechts dan libertarisch. Libertarisch gaat uit van het principe van de onschendbare individuele rechten en een liberaal is daar niet zo extreem in. Dat iedereen onderwijs moet kunnen volgen is bijvoorbeeld iets liberaals, maar niets libertarisch. Ook het idee dat er gezondheidszorg moet zijn voor ieder is niet libertarisch.
En:
Hier kan je misschien wel wat vinden:
http://www.politiekejongeren.nl/stromingen/liberalisme/
Maar ik denk niet dat het een goede volgorde is om eerst te verdiepen in een stroming en dan kijken of dat wat voor je is, maar gewoon je eigen ideeen uitzetten en dan komt de naam van de stroming waar je bijhoort wel eens een keer aangewaaid, begrijp je? Anders ga je jezelf aanpassen aan een stroming, lijkt me.
quote:Wat versta je dan nog onder 'rechts' en 'extreem rechts'? En is individuele vrijheid niet een belangrijk punt van links (geweest)? Het zijn vaak toch de linkse rakkers die steunend uit hun bankje omhoog komen als er zoiets als het preventief fouilleren bekokstoofd wordt. Rechts heb ik altijd meer gezien als de stroming die partij kiest voor economische vrijheid. Libertarisme is het idee dat persoonlijke en economische vrijheid niet van elkaar te scheiden zijn.
Op maandag 7 oktober 2002 19:34 schreef Kennyman het volgende:Liberaal is minder rechts dan libertarisch.
quote:Ok, helemaal mee eens natuurlijk. Ik antwoordde dan ook teveel vanuit eigen oogpunt. Liberalisme is minder extreem in de basisprincipes van het libertarisme, met toevoeging van andere principes. Uit deze laatste vloeien dus ideeen als 'onderwijs voor ieder'.
Op maandag 7 oktober 2002 20:05 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Wat versta je dan nog onder 'rechts' en 'extreem rechts'? En is individuele vrijheid niet een belangrijk punt van links (geweest)? Het zijn vaak toch de linkse rakkers die steunend uit hun bankje omhoog komen als er zoiets als het preventief fouilleren bekokstoofd wordt. Rechts heb ik altijd meer gezien als de stroming die partij kiest voor economische vrijheid. Libertarisme is het idee dat persoonlijke en economische vrijheid niet van elkaar te scheiden zijn.
quote:Monetarist. Lijkt meer op de "dismal science" van de Manchester School dan op Adam Smith. Grondlegger van de supplyside economics, ook wel "Reaganomics" in VS en "Thatcherism" in UK genoemd. Zijn denkbeelden, die o.m. ook tijdens de junta's in Argentiniė en Chili ooit populair waren, zijn net iets minder extreem als die van Von Hayek. Volgens tegenstander Galbraith, in de volkskrant van zaterdag, heeft Freedman evenwel toch het pleit verloren, in het licht m.n. van de nasleep van de grote fraude zaken in de VS...
Op maandag 7 oktober 2002 21:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Misschien is Milton Friedman nog een nuttige naam?
quote:Thomas More schreef "Utopia", een gezaghebbend werk voor latere, eerdergenoemde filosofen, maar misschien vind je dit interessant
Op maandag 7 oktober 2002 13:55 schreef Thomasumo het volgende:
Thanks dude, Rousseau en Smith stonden idd al op mijn lees lijstje.MORE PLEASE!
succes
quote:`utopia' is een aanrader om te lezen!
Op woensdag 9 oktober 2002 01:19 schreef lapsus het volgende:[..]
Thomas More schreef "Utopia", een gezaghebbend werk voor latere, eerdergenoemde filosofen, maar misschien vind je dit interessant
http://mondediplo.com/1998/12/08bourdieusucces
Er zijn wel meerder stromingen namelijk, van social-liberaal tot libertarisme.
Als je echt liberaal wilt is Ayn Rand wel iets, dat is nog net geen libertarisme.
Grahame Thompson - The Political Economy of the New Right
Of Hayek maybe.
quote:Links is veel bemoeienis op economische gebied van de overheid. Rechts is weinig bemoeienis van de overheid op economische gebied.
Op maandag 7 oktober 2002 20:05 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Wat versta je dan nog onder 'rechts' en 'extreem rechts'? En is individuele vrijheid niet een belangrijk punt van links (geweest)? Het zijn vaak toch de linkse rakkers die steunend uit hun bankje omhoog komen als er zoiets als het preventief fouilleren bekokstoofd wordt. Rechts heb ik altijd meer gezien als de stroming die partij kiest voor economische vrijheid. Libertarisme is het idee dat persoonlijke en economische vrijheid niet van elkaar te scheiden zijn.
Simpel.
quote:Friedman is volgens mij toch echt een aanhanger van het libertarisme, niet van liberalisme.
Op maandag 7 oktober 2002 21:14 schreef Meneer_Aart het volgende:
Misschien is Milton Friedman nog een nuttige naam?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |