abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5681724
Ik heb laatst een stuk gelezen van Drs. P. Cuyvers over het grote misverstand dat links bij voorbaat sociaal is en rechts bij voorbaat al a-sociaal. En wat blijkt, het is precies andersom. Dit is terug te voeren op bijna alle aspecten van onze samenleving, maar ik zal het kort proberen samen te vatten in een paar voorbeeldjes.

Iedereen is gelijk! Typisch links gedachtegoed. Maar niet iedereen is gelijk. We zijn gelijkwaardig. Neem nu het onderwijs. Is daar iedereen gelijk? Nee! En waarin uit zich dat? In resultaten! Niet iedereen kan op school even goed mee komen en op het moment dat je iemand gaat afrekenen op zijn resultaten en zijn deze dan niet zo goed dan ga je zo iemand confronteren met zijn falen. Zo iemand wordt dan weer onzeker, en dat gaat zich dan ook weer buiten school uiten.

Iedereen is gelijk! Nee dus. Neem nu het verschil tussen man en vrouw. Ja ja, ik weet dat dit een beladen onderwerp is, maar als je na gaat denken, zijn man en vrouw nu echt gelijk? Nee. Wat krijg je als je zegt dat ze wel gelijk zijn? Dan wordt er verwacht van vrouwen dat ze ook hetzelfde kunnen presteren als mannen. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar het is nog steeds zo, dat mannen geen kinderen kunnen krijgen en dus ook geen moeder kunnen spelen, dit komt dus ook nog eens bij die carriere bij. Daarbij komt dan ook nog eens dat ze een goede partner voor haar man dient te zijn. Dit kun je toch niet allemaal van een mens verwachten. Zijn mensen dan echt gelijk? Nee. Absoluut niet. Niet iedere vrouw kan een 3M-supervrouwen (Goede minaar, moeder en medewerker) zijn.

Daarom is mijn stelling hier. Niet iedereen is gelijk maar gelijkwaardig. En dient dus gelijkwaardig behandeld te worden.

Dit waren nu twee voorbeeldjes, maar je kunt dit alles ook terugvoeren op cultuurverschillen, verschil in inkomen, etc.

Met deze manier van denken is het CDA de goede koers aan het varen. Sociaal rechts.

vrijdag 6 september 2002 @ 11:56:09 #2
13250 Lod
Sapere aude!
pi_5681791
Wat heeft dit te maken met Links en rechts?
en voor de rest vind ik het eigenlijk best wel open deuren die je aan het intrappen bent.
GNU Terry Pratchett
pi_5681818
quote:
Iedereen is gelijk! Typisch links gedachtegoed. Maar niet iedereen is gelijk. We zijn gelijkwaardig.
klopt dit niet: links zegt niet per definitie:" iedereen is gelijk" Eerder zelfs " iedereen is gelijkwaardig". waar haal je een stelling als deze vandaan, kun je dit ook onderbouwen?
  vrijdag 6 september 2002 @ 11:58:55 #4
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_5681821
Iedereen krijgt gelijke kansen en wordt zodoende ook gelijk behandeld. Dat mensen andere talenten hebben doet niks af aan het feid dat mensen gewoon gelijk/gelijkwaardig zijn.

"ALL ANIMALS ARE EQUAL BUT SOME ANIMALS ARE MORE EQUAL THAN OTHERS" ??

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_5681843
idd, iedereen zou gelijkwaardig moeten worden behandeld.
Hoewel sommige groepen spraken, maar anders deden.
Neem nou bv. de Hippie-cultus, die predikten liefde en gelijkheid voor iedereen.
Het grappige was, als je geen lang haar had, hoorde je er al niet bij. Hetzelfde geldt voor de tweede generatie feministes, als je niet je best deed om je vrouwzijn te verbergen, hoorde je er niet bij...
When does the hurting stop ? ...
pi_5681849
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 11:58 schreef robh het volgende:
Iedereen krijgt gelijke kansen en wordt zodoende ook gelijk behandeld. Dat mensen andere talenten hebben doet niks af aan het feid dat mensen gewoon gelijk/gelijkwaardig zijn.

"ALL ANIMALS ARE EQUAL BUT SOME ANIMALS ARE MORE EQUAL THAN OTHERS" ??

Inderdaad, het gaat niet om gelijk zijn, maar om gelijke kansen... wat links-rechts/sociaal-asociaal hiermee van doen heeft ontgaat me ook totaal...
Duck tape is like the force; it has a dark side and a light side and it keeps the universe together
pi_5681863
Ja, leuk stukje CDA propaganda door Drs P. Cuyvers, lid van de Gezinsraad en beleidsmedewerker van het CDA.

Is er ook een objectief verhaal hierover te vinden?

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5681876
vind het voorbeeld van man/vrouw verkeerd van jou...

ik denk meer aan het probleem dat vrouwen bijvoorbeeld geen wegenkaart kunnen lezen, dit komt niet omdat ze achterlijk zijn, maar omdat een wegenkaart teveel details bevat en een vrouw goed is in die details en daarom afgeleid zijn van waar de kaart voor is. Bovendien is de kaart makkelijker om te zetten door de man omdat deze een andere denkwijze heeft. mannen denken meer met een overzicht, vrouwen denk met herkennings punten. Het een is niet beter als het ander, maar wel anders. Dus als er een kaart ontwikkeld zou worden DOOR vrouwen VOOR vrouwen, dat dat veel beter is. Hiermee moet je dus accepteren dat een vrouw niet met een man te vergelijken is omdat de capaciteiten ANDERS zijn. hierop anticiperend, blijkt dat de man en de vrouw elkaar aanvullen en geen concurenten hoeven te zijn. Voor het ene is de vrouw beter geschikt, voor het andere de man.

Dit is natuurlijk generaliserend en er zijn zat vrouwen die kaart kunnen lezen en mannen die het niet kunnen. maar over het algemeen geld bovenstaande wel!

Beter een blauw scherm, dan geen scherm!
pi_5681887
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:01 schreef Tia_Tijger het volgende:
Ja, leuk stukje CDA propaganda door Drs P. Cuyvers, lid van de Gezinsraad en beleidsmedewerker van het CDA.

Is er ook een objectief verhaal hierover te vinden?

Muahaha, hij noemt het ook meteen propaganda.
Volgens mij heb jij echt een schroefje los zitten ergens.
pi_5681907
Wat ik ermee duidelijk wil maken is het feit dat het links niet bij voorbaat sociaal is, wat door iedereen wel wordt aangenomen.

De linkse gelijkheidsparadox

pi_5681919
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:03 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Muahaha, hij noemt het ook meteen propaganda.
Volgens mij heb jij echt een schroefje los zitten ergens.

quote:
Met deze manier van denken is het CDA de goede koers aan het varen. Sociaal rechts.
Als je deze bron gebruikt om politieke conclusies te trekken wel ja.
Hij die vraagt moet met het antwoord leren leven.
pi_5681937
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:04 schreef PubliVoid het volgende:
Wat ik ermee duidelijk wil maken is het feit dat het links niet bij voorbaat sociaal is, wat door iedereen wel wordt aangenomen.

vrijdag 6 september 2002 @ 12:06:46 #13
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_5681945
EDIT: laat maar, paarlen voor de zwijnen

[Dit bericht is gewijzigd door Tia_Tijger op 06-09-2002 12:12]

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5681957
laat ik eens even een voorbeeld geven van waarom links niet altijd goed is en somigen inderdaad niet gelijk zijn. Ik had een vraag over mijn belasting, bel ik erheen, krijg ik een allochtoon met een zwaar accent. Door dit accent en zijn minder goede nederlandse taal beheersing snapte ik achteraf nog minder dan ik van te voren deed. Maar van links mag je geen onderscheid maken, terwijl een alochtoon vaak gewoon niet geschikt is voor een functie waarbij Algemeen Beschaafd Nederlands eigenlijk een must moet zijn. Een nederlander met een zwaar accent zou ik er ook niet geschikt voor vinden.

Ps. vergeet niet dat dit ook weer per persoon verschillend is en er ook genoeg allochtonen zijn die gewoon goed te verstaan zijn.

Beter een blauw scherm, dan geen scherm!
  vrijdag 6 september 2002 @ 12:10:29 #15
24099 Tia_Tijger
pi_5682011
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:04 schreef PubliVoid het volgende:

Het is meer een semantische paradox dan een politieke, het gelijk/gelijkwaardig debat is nooit politiek geweest maar religieus van aard.
De rol van de vrouw met name mag volgens vele christenen niet gelijk zijn aan die van de man en door gebruik van het woord 'gelijkwaardig' kan er een schijn van gelijkheid opgeroepen worden.

Het is imho een fopspeen om ongelijkheid in stand te houden.

pi_5682607
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 11:52 schreef PubliVoid het volgende:
Maar het is nog steeds zo, dat mannen geen kinderen kunnen krijgen en dus ook geen moeder kunnen spelen, dit komt dus ook nog eens bij die carriere bij. Daarbij komt dan ook nog eens dat ze een goede partner voor haar man dient te zijn.
waarom stoor ik me zo aan dit stukje???
Duck tape is like the force; it has a dark side and a light side and it keeps the universe together
  vrijdag 6 september 2002 @ 12:57:56 #17
1169 BigDick
size DOES matter
pi_5682720
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 11:52 schreef PubliVoid het volgende:
Ik heb laatst een stuk gelezen van Drs. P. Cuyvers over het grote misverstand dat links bij voorbaat sociaal is en rechts bij voorbaat al a-sociaal. En wat blijkt, het is precies andersom. Dit is terug te voeren op bijna alle aspecten van onze samenleving, maar ik zal het kort proberen samen te vatten in een paar voorbeeldjes.

Iedereen is gelijk! Typisch links gedachtegoed. Maar niet iedereen is gelijk. We zijn gelijkwaardig. Neem nu het onderwijs. Is daar iedereen gelijk? Nee! En waarin uit zich dat? In resultaten! Niet iedereen kan op school even goed mee komen en op het moment dat je iemand gaat afrekenen op zijn resultaten en zijn deze dan niet zo goed dan ga je zo iemand confronteren met zijn falen. Zo iemand wordt dan weer onzeker, en dat gaat zich dan ook weer buiten school uiten.

Iedereen is gelijk! Nee dus. Neem nu het verschil tussen man en vrouw. Ja ja, ik weet dat dit een beladen onderwerp is, maar als je na gaat denken, zijn man en vrouw nu echt gelijk? Nee. Wat krijg je als je zegt dat ze wel gelijk zijn? Dan wordt er verwacht van vrouwen dat ze ook hetzelfde kunnen presteren als mannen. Niks aan de hand zou je zeggen. Maar het is nog steeds zo, dat mannen geen kinderen kunnen krijgen en dus ook geen moeder kunnen spelen, dit komt dus ook nog eens bij die carriere bij. Daarbij komt dan ook nog eens dat ze een goede partner voor haar man dient te zijn. Dit kun je toch niet allemaal van een mens verwachten. Zijn mensen dan echt gelijk? Nee. Absoluut niet. Niet iedere vrouw kan een 3M-supervrouwen (Goede minaar, moeder en medewerker) zijn.

Daarom is mijn stelling hier. Niet iedereen is gelijk maar gelijkwaardig. En dient dus gelijkwaardig behandeld te worden.

Dit waren nu twee voorbeeldjes, maar je kunt dit alles ook terugvoeren op cultuurverschillen, verschil in inkomen, etc.

ontzettend vaag verhaal dat niet aansluit op de topictitel.

ook de stelling uit de titel wordt ook niet onderbouwd.

graag argumenten.

ik denk dat asociale automobilisten namelijk meestal rechts zijn, een leasebak rijden, kleven, te hard rijden, kalgen over de boetes die ze daar voor krijgen, snijden, schelden, voordringen bij parkeren, fout parkeren, scheef parkeren, dubbel parkeren, mobiel bellen zonder carkit, bmw´s hebben, niet remmen voor dieren etc etc.

vooroordeel toegegeven, maar ik denk dat het grotendeels klopt, en daarmee de stelling onderuit haalt.

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  vrijdag 6 september 2002 @ 13:01:35 #18
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_5682778
dit is echt het meest onzinnige stukje wat ik de laatste tijd gelezen heb...
het verdraaien van woorden ten top in dit stukje...
  vrijdag 6 september 2002 @ 13:03:05 #19
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_5682804
tuurlijk kan je a-sociaal zijn als je links bent
jezus, alsof dit daaraan vast gekoppelt zit...
tuurlijk niet...
alsof mensen die rechts hebben gestemd allemaal a-sociaal zijn....
  vrijdag 6 september 2002 @ 13:10:53 #20
24099 Tia_Tijger
pi_5682917
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:51 schreef hotbeeb het volgende:

[..]

waarom stoor ik me zo aan dit stukje???

Dezelfde reden dat ik mij eraan stoor waarschijnlijk
Het is oude (religieuze) wijn in nieuwe zakken, de plaats van de vrouw is nu 'gelijkwaardig' aan de man in naam maar de man blijft de baas.

Zeg maar een politiek correcte versie van het 'Christelijke' idee dat vrouwen onderdanig aan de man dienen te zijn.
Heeft geen zak met links or rechts te maken wat mij betreft.

pi_5683092
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 13:10 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Dezelfde reden dat ik mij eraan stoor waarschijnlijk
Het is oude (religieuze) wijn in nieuwe zakken, de plaats van de vrouw is nu 'gelijkwaardig' aan de man in naam maar de man blijft de baas.

Zeg maar een politiek correcte versie van het 'Christelijke' idee dat vrouwen onderdanig aan de man dienen te zijn.
Heeft geen zak met links or rechts te maken wat mij betreft.

Dat zal het zijn ja, dank je
  vrijdag 6 september 2002 @ 20:15:13 #22
27592 Runemaster
Pertho (~ verandering)
pi_5689689
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 12:10 schreef Tia_Tijger het volgende:

[..]

Het is meer een semantische paradox dan een politieke, het gelijk/gelijkwaardig debat is nooit politiek geweest maar religieus van aard.
De rol van de vrouw met name mag volgens vele christenen niet gelijk zijn aan die van de man en door gebruik van het woord 'gelijkwaardig' kan er een schijn van gelijkheid opgeroepen worden.

Het is imho een fopspeen om ongelijkheid in stand te houden.

Voor één keer ben ik het met je eens. Gelijkheid en gelijkwaardigheid, het zijn twee happen van dezelfde koek. Trouwens, hoe zou zonder gelijkheid zoiets als gelijkwaardigheid kunnen bestaan?

Het antwoord op die retorische vraag: hoe zou zonder gelijkheid zoiets als gelijkwaardigheid kunnen bestaan? betekent dat als mensen niet gelijk zijn, er geen werkelijke gelijkwaardigheid kan bestaan.

Omdat ik niet geloof dat mensen gelijk zijn geloof ik dus ook niet in gelijkwaardigheid. En, zo vermoed ik, hier zijn Tia_Tijger en ik het dan weer grondig oneens.

Rome werd niet groot door vergaderen, maar door oorlogvoeren.
  zaterdag 7 september 2002 @ 14:23:58 #23
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_5697879
quote:
Op vrijdag 06 september 2002 20:15 schreef Runemaster het volgende:

[..]

Voor één keer ben ik het met je eens. Gelijkheid en gelijkwaardigheid, het zijn twee happen van dezelfde koek. Trouwens, hoe zou zonder gelijkheid zoiets als gelijkwaardigheid kunnen bestaan?

Het antwoord op die retorische vraag: hoe zou zonder gelijkheid zoiets als gelijkwaardigheid kunnen bestaan? betekent dat als mensen niet gelijk zijn, er geen werkelijke gelijkwaardigheid kan bestaan.

Omdat ik niet geloof dat mensen gelijk zijn geloof ik dus ook niet in gelijkwaardigheid. En, zo vermoed ik, hier zijn Tia_Tijger en ik het dan weer grondig oneens.

hmm - i disagree en wel om het volgende:

Gelijkwaardigheid houdt voor mij in - dezelfde rechten en kansen hebben als je buurman.

Gelijkheid houdt dan in dat iedereen (bijvoorbeeld man en vrouw) gelijk zouden zijn in lichamelijk/geestelijk opzicht

het is inderdaad een semantisch verschil, maar met verdergaande gevolgen (imho) dan uit je opvatting blijkt.

voorbeeldje:
Vrouwen zien anders dan mannen: de 'software' in hun hersenen bepaald dat zij een ander blikveld hebben dan mannen (meer naar links en rechts dan in de diepte). Hierdoor is het een feit dat vrouwen minder kans hebben om aangereden te worden in de zijkant van de auto.

Zou dit verschil in waarneming er dan toe moeten leiden dat mannen niet meer mogen autorijden?

Ik vindt het wel twee compleet losstaande begrippen - uit je redenatie zou ik het volgende kunnen concluderen.

Omdat we niet gelijk zijn is de ene mens meer waard dan de andere mens.

Ik vindt dat nogal een harde stelling. Als je zo gaat redeneren moet je meteen daaraan verbinden dat iemand dus ook gaat bepalen wie er dan meer of minder waard is.

Dat is pas gevaarlijk.

Siamo Tutti Antifascisti!
pi_5698013
Gelijk(waardig)heid - mijn visie: geen mens is gelijk, alle mensen zijn gelijkwaardig totdat het tegendeel bewezen is. Met 'links' of 'rechts' (achterhaalde begrippen) heeft dit niets te maken. De stelling slaat dan ook als een slappe lul op een trommel.
Bassist, drummer & percussionist gezocht voor akoestische band! Zie topic [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/477979]Muzikanten gezocht![/url] of mail naar lightningbugs@rock.com!
  zaterdag 7 september 2002 @ 15:43:47 #25
35508 Overwinnen.nl
Politiek Rechtdoor
pi_5698574
Wil je s.v.p. het artikel van die Drs. P. Cuyvers hier plaatsen, dan zet ik het ook op mijn website (als het de moeite waard is).
[url=www.overwinnen.net]Overwinnen.net - het rechtse alternatief[/url]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')