quote:bron: Haagse Courant
Huisdier uit een papieren zakje
door Angelique MuldersDEN HAAG | 'Deze beestje hebben geen zenuwstelsel' staat er op de verpakking van het rode aquariumpje. Altijd fijn om te weten dat je sea-monkeys, want dat zijn de diertjes waarover het gaat, niet eens per ongeluk pijn kunt doen.
Een forse vergroting van een sea-monkey.Sinds enkele weken zijn de zee-aapjes, een soort pekelkreeftjes maar voor de verkoop omgedoopt tot sea-monkeys omdat dat beter 'bekt', verkrijgbaar bij speelgoed- en dierenwinkels. Daarmee zijn de wezentjes gepromoveerd naar de status van huisdier. Voorheen werden ze gebruikt als visvoer.
Dit nieuwtje op de markt oogt volledig ongeloofwaardig. Vrolijk getekende gedrochtjes met varkensneuzen en menselijke lippen bevolken het aquarium-etiket, dat trouwens tevens een levensverzekeringspolis blijkt te zijn. 'Absolutely guaranteed to grow! Absolutely guaranteed to live. This is not a toy. They are real live pets'. Allemaal in het Engels, want dit product komt, hoe kan het anders, oorspronkelijk uit Amerika.
In het aquariumpje zijn alleen maar papieren te vinden. Duidelijk géén levende have. In een plastiekje zitten drie zakjes; van hieruit moet het gebeuren. Vooral het tweede builtje is met de tekst 'instant live eggs' intrigerend.
De inhoud van dit zakje moet in het water worden gegooid. Binnen twee dagen moet er leven in de brouwerij komen. Uiteindelijk kunnen de eitjes uitmonden in diertjes van zo'n anderhalve centimeter. Heel verstandig zijn er dan ook voor het gemak van de eigenaar van de sea-monkey in het aquarium een aantal vergrootglazen aangebracht. Wat heb je immers aan een huisdier dat je niet kunt zien? De levensduur is een kleine twee jaar waarin ze, aldus het etiket, dozijnen lieftallige baby's produceren.
Nu is de 'verwekking' van de diertjes al apart te noemen, maar het kan nog gekker. In het 'official sea-monkey handbook' is te lezen hoe de wezentjes, zeer simpele levensvormen uiteindelijk, trucjes geleerd kunnen worden en dat ze zelfs gehypnotiseerd kunnen worden door de eigenaar.
Distributeur en importeur David Shalev verwacht dat de zee-aapjes rond Sinterklaas en Kerstmis over de toonbanken zullen vliegen. Hij vindt zijn product zeker geen rariteitenkabinet. "Het is juist heel leerzaam. Kinderen kunnen zo zelf leven maken, zien hoe iets groeit en zich voortplant".
==================================================================
Gepromoveerd van visvoer tot huisdier dus.
Met name de dozijnen "lieftallige baby's" die ze produceren en dat alles in de eigen woon/kinder kamer is uiteraard een bron van vermaak voor de vele zee-aapjes bezittende gezinnen, maar het feit dat ze zelfs gehypnotiseerd kunnen worden door de eigenaar maakt dit dier tot een ware must-have.
Hoop alleen niet dat ze veel onderhoud vergen, maar dat lijkt me sterk als die dingen zo klein zijn.
En wat eten die pieldingen eigenlijk?
quote:Wanneer ik het artikel zo lees: niets.
Op vrijdag 23 augustus 2002 01:18 schreef chielechiel het volgende:
En wat eten die pieldingen eigenlijk?
Je hoeft ze alleen in het water te donderen.
quote:Toch wel hoor, gedroogd "stof-voer"
Op vrijdag 23 augustus 2002 01:22 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Wanneer ik het artikel zo lees: niets.
Je hoeft ze alleen in het water te donderen.
quote:WAUW!
Op vrijdag 23 augustus 2002 00:25 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
bron: Haagse Courant
==================================================================
Gepromoveerd van visvoer tot huisdier dus.
Met name de dozijnen "lieftallige baby's" die ze produceren en dat alles in de eigen woon/kinder kamer is uiteraard een bron van vermaak voor de vele zee-aapjes bezittende gezinnen, maar het feit dat ze zelfs gehypnotiseerd kunnen worden door de eigenaar maakt dit dier tot een ware must-have.
Misschien dat ze zelfs wel paranormaal begaafd blijken te zijn als je ingestraald Jomanda-water in hun bak doet en dan kunnen ze misschien zelfs de lotto wel voorspellen!!
Ik lees af en toe wel vreemdere dingen, dus waarom dit niet?
Heb jij er zelf trouwens al een, Cosma?
Het zijn inderdaad dieren die 'instant' tot leven kunnen komen door toevoeging van zoutwater. De eitjes van de diertjes kunnen namelijk gedrooft worden, en zo heel lang bewaard blijven.
ik weet het niet, 'k krijg toch wel een beetje wrange smaak in mn mond van deze 'ontwikkelijk'. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand het leuk vind.
-=edit=-
Een andere naam voor deze beestjes is trouwens 'artemia'.
quote:Nee dergelijk vermaeck is niet aan mij besteedt eerlijk gezegd.
Op vrijdag 23 augustus 2002 02:10 schreef Nuoro het volgende:Heb jij er zelf trouwens al een, Cosma?
quote:Oh shit ben ik zo'n ego dat ik u nu pas zie? Bent u nog wakker vrouwe Cosma?
Op vrijdag 23 augustus 2002 03:55 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Nee dergelijk vermaeck is niet aan mij besteedt eerlijk gezegd.
Natuurlijk stem ik Voor de betreffende aapjes en gireer grif.
quote:Ahhh, dan ken ik ze ook!
Op vrijdag 23 augustus 2002 02:48 schreef TumTum het volgende:
Het zijn inderdaad dieren die 'instant' tot leven kunnen komen door toevoeging van zoutwater. De eitjes van de diertjes kunnen namelijk gedrooft worden, en zo heel lang bewaard blijven.
quote:artemia is net ff anders
Op vrijdag 23 augustus 2002 02:48 schreef TumTum het volgende:
-=edit=-
Een andere naam voor deze beestjes is trouwens 'artemia'.
het is wel "familie" van elkaar. Dat staat ook op de site van sea-monkeys.nl .. dacht ik
quote:
Door thaduck - vrijdag 23 augustus 2002 @ 11:55 (Unmodded)
SouthPark heb er aflevering van/over gehadCartman kocht zo'n blikje met dit soort dingen en die gingen zich kewl evolueren met gebouwen, standbeelden en daarna oorlog, erg kewl!
Maar dan vraag ik me af, wat is er mis met een echte vis voor je kinderen? Da's toch veel leuker?
--
Door Carterman - vrijdag 23 augustus 2002 @ 12:01 (Unmodded)
quote:
Cartman kocht zo'n blikje met dit soort dingen en die gingen zich kewl evolueren met gebouwen, standbeelden en daarna oorlog, erg kewl!Dat was wel na toevoeging van Seamen
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 02:10 schreef Nuoro het volgende:[..]
Misschien dat ze zelfs wel paranormaal begaafd blijken te zijn als je ingestraald Jomanda-water in hun bak doet en dan kunnen ze misschien zelfs de lotto wel voorspellen!!
quote:Zeker weten? Die foto lijkt anders wel op een artemia-kreeftje, maar dan met rare belichting en onder een vreemde hoek geschoten.
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:02 schreef moussy het volgende:[..]
artemia is net ff anders
het is wel "familie" van elkaar. Dat staat ook op de site van sea-monkeys.nl .. dacht ik
'k ken persoonlijk geen andere diertjes waarvan de eitjes gedroogt kunnen worden, en later weer tot leven kunnen geroepen worden.
In de aqauriumwereld was dit nou juist de fantasische eigenschap van Artemia.
Maar goed, zeker weet ik het dus ook niet.
Je kreeg er als t goed is zo'n klein bakje met allemaal stukjes vergrootglas erin, zakje voer, schepje om beestjes mee te voeren, en boekje waarmee je allemaal accessoires kan bestellen. En natuurlijk een zakje met eitjes van die beesten.
quote:Heb je ze niet geprobeerd te hypnotiseren dan?
Op maandag 26 augustus 2002 16:56 schreef The_Lizard_Queen het volgende:Ik heb ze ook ooit gehad, jaar of 10 geleden. Niet echt boeiend, bakje water met zwemmende witte stipjes van 2 mm erin. Het gaat enorm snel vervelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |