abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 augustus 2002 @ 13:50:38 #1
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5473869
Rien Boiten, adviseur van het LPF-Tweede Kamerlid Willem van der Velden, is in het verleden actief geweest bij de, inmiddels verboden, extreem-rechtse politieke partij CP'86.

Rien Boiten zei gisteren in een interview met NOVA dat hij vanaf het begin afaan betrokken is geweest bij de oprichting van de LPF. Pim Fortuyn zou hebben geweten van zijn verleden, maar volgens Boiten was er met hem om die reden afgesproken dat hij tot de Kamerverkiezingen buiten beeld zou blijven. John Dost, mede-oprichter van de LPF, erkent dat Pim Fortuyn op de hoogte was van het politieke verleden van Boiten.

Boiten werd om zijn verleden geroyeerd als lid van Leefbaar Nederland, maar volgde Fortuyn toen die op zijn beurt ook uit die partij werd gezet.

De Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka meldde in april van dit jaar over Boiten: Een andere rechts-extremist die in 2001 uit Leefbaar Nederland gegooid werd is dhr. J.H. Boiten (1956) uit Lelystad. In de jaren tachtig was Boiten actief bij de Centrumpartij (CP). Zo was hij in 1986 bijvoorbeeld de lijsttrekker in Den Haag en kandidaat bij de Tweede Kamerverkiezingen. Na wat omzwervingen via de Nederlands Middenstands Partij en de autopartij Nederland Mobiel duikt Boiten in 2001 op bij Leefbaar Nederland.

In Nova zei Boiten dat hij zelf nooit extreme uitlatingen heeft gedaan. Hij zei Nederland vol te vinden, maar nooit de leus ''vol=vol'' te hebben gehanteerd. Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.

LPF distantieert zich van Boiten

De nieuwe fractieleider van de LPF, Harry Wijnschenk, neemt afstand van de voormalige CP'er Rien Boiten. Wijnschenk zei vanochtend tegenover het Radio 1 Journaal dat de LPF zich blijvend distantieert van alle geluiden die uit extreem-rechtse hoek komen.

Wijnschenk zal met Tweede Kamerlid Van der Velde nog spreken over diens adviseur Boiten.

Bron : Volkskrant/Nova

------------------------------------------------------------

Nou, dat lijkt me duidelijk voor de LPF. Als je niet met rechts-extremisme wilt worden geassocieerd, dien je zo'n figuur direct uit de partij te werken.

Toch vreemd dat Fortuyn er van wist, en toch de man heeft toegelaten. Hij had toch een hekel aan alles wat op Le Pen of de Winter leek ?

Carpe diem !
pi_5474137
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 13:50 schreef DJ-L3 het volgende:
Rien Boiten, adviseur van het LPF-Tweede Kamerlid Willem van der Velden, is in het verleden actief geweest bij de, inmiddels verboden, extreem-rechtse politieke partij CP'86.
Waarom is die partij eigenlijk verboden? Fout gedachtegoed?
quote:
De Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka meldde in april van dit jaar over Boiten
Jaa, daar hebben we ze weer! De gedachtepolitie!
quote:
Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.
Dat lijkt me een onterechte vergelijking als Boiten alleen vanwege zijn *uitspraken* aangepakt wordt/is, en zij vanwege hun fysieke daden.
quote:
LPF distantieert zich van Boiten
Lekker makkelijk! In welke bochten je je in Nederland al niet moet wringen om niet gecriminaliseerd te worden vanwege je gedachtegoed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:14:49 #3
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5474263
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:07 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom is die partij eigenlijk verboden? Fout gedachtegoed?

Nee, het oproepen tot haat en geweld tegenover anderen. De partij is verboden door de rechtbank.
quote:
[..]

Jaa, daar hebben we ze weer! De gedachtepolitie!

Beetje dubieus, maar ze hebben blijkbaar gelijk.
quote:
[..]

Dat lijkt me een onterechte vergelijking als Boiten alleen vanwege zijn *uitspraken* aangepakt wordt/is, en zij vanwege hun fysieke daden.

Welke fysieke daden ? Zitten er kamerleden die veroordeeld zijn wegens openlijke geweldpleging ?
[..]
quote:
Lekker makkelijk! In welke bochten je je in Nederland al niet moet wringen om niet gecriminaliseerd te worden vanwege je gedachtegoed.
Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?
Carpe diem !
pi_5474293
Hmmm, eens even kijekn hoe Melkert en de rest van Links weer de schuld zullen krijgen van deze onthulling.

Overigens, ook op de kandidatenlijst bij de LPF staan opvallende figuren.

Zo stat op nummer 32 ene Jan van Aartsen uit Groningen (ook onlangs te zien geweest in netwerk). Binnenkort zal hij dus wel in de maker komen gezien de snelle wisselingen bij de LPF.

Deze Van Aartsen is in Groningen al meerdere malen opgevallen door zijn even domme als racistische uitspraken.

Lees bijvoorbeeld deze:

"De belangrijkste oorzaak van de problemen is volgens Van Aartsen dan ook het grote aantal asielzoekers in Nederland. Veel problemen hangen daarmee samen, zoals wachtlijsten in de zorg, criminaliteit, onderwijs en files."

of:

Volgens een Israëlische defensiedeskundige zal het in West-Europa en de VS net zo mis gaan als in Joegoslavië. De verschillende bevolkingsgroepen zullen elkaar afslachten. Als dat gebeurt gaan de Turken wel naar huis, want ze hebben toch allemaal een huis in Turkije. Ik zeg niet dat er zon oorlog komt, maar het is wel een risico,

en het hoogtepunt:

In Nederland moesten mensen de winter doorkomen en bepaalde zaken regelen waar ze pas later profijt van zouden hebben. De overstromingen dwongen ons tot samenwerking om dijken te bouwen. In Afrika plukken ze gewoon een banaan van de boom als ze honger hebben. Dan leer je niet vooruit te plannen, een essentiële factor in economische groei. Het is dus onzin dat rijkdom oneerlijk verdeeld is, dat ligt aan de mensen zelf.

Nederland wordt wakker!

pi_5474309
het is altijd weer leuk om te zaien hoe rechts, extreem-rechts verdedigd... blijkbaar is in hun ogen links nog fouter dan exreem-rechts...
pi_5474330
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:14 schreef DJ-L3 het volgende:

Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?

De Centrum Partij kwam juist voort uit lieden die afstand namen van de openlijke fascistische Nederlandse Volks Unie.

Of ben je in de war met CP'86

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:18:35 #7
31885 chown
Nemo me impune lacessit
pi_5474337
*voelt aan z'n water dat hier wederom teveel sentimenten in het spel worden gegooit en er van het verstand weer niet al te veel gevergd wordt*
Common sense must be the most universal of all commodities, because every man is convinced that he is possessed with an abundance of it.
pi_5474344
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef R@b het volgende:

[..]

De Centrum Partij kwam juist voort uit lieden die afstand namen van de openlijke fascistische Nederlandse Volks Unie.

Of ben je in de war met CP'86

is CP 86 niet voortgekomen uit CP?
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:20:02 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_5474363
quote:
Maar het verbieden ervan is dat ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:21:53 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_5474393
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

is CP 86 niet voortgekomen uit CP?

Ja, radikale afspitsing van de opgeheven CP, die toen verder ging als CD -> Centrum Democraten.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:22:13 #11
31885 chown
Nemo me impune lacessit
pi_5474398
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Maar het verbieden ervan is dat ook.

Ach jah, tis natuurlijk maar net wat je leuk vindt. Van die kaalkoppen die door de straat macheren en zich versieren met swastica tekens en aandverwanten hoef IK in ieder geval niet te zien als het even kan......
Common sense must be the most universal of all commodities, because every man is convinced that he is possessed with an abundance of it.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:27:14 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_5474455
Overigens had ik dit stukje over Boiten gisteravond al geplaatst in dit topic:
Centraal LPF-ongeregeldheden topic
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 21 augustus 2002 @ 14:30:21 #13
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5474486
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:27 schreef golfer het volgende:
Overigens had ik dit stukje over Boiten gisteravond al geplaatst in dit topic:
Centraal LPF-ongeregeldheden topic
Ik vond het wel een apart topic waard.

Blijkbaar kan er wel kritiek geleverd worden op een Duyvendak bij Groen-links, maar zodra er in eigen gelederen iemand met een dubieus verleden zit, heeft men boter op 't hoofd. Vooral de stille goedkeuring van Fortuyn verbaasd me. Openheid en duidelijkheid toch ?

Carpe diem !
pi_5474516
Ik vind het geen schande dat een ex-CP'86'er bij de LPF zit. Het zegt wel wat over de LPF, maar zo'n man zou niet geroyeerd moeten worden om zijn verleden. Het zegt nog meer over de LPF dat ze geprobeerd hebben dit verborgen te houden... dat zal natuurlijk wel weer zijn omdat de linkse media anders een hetze beginnen blablabla, maar een partij die zegt te staan voor openheid en nieuwe politiek zou niet zo moeilijk moeten doen.

Het was trouwens duidelijk een eng benepen mannetje bij NOVA, echt een creep.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_5474615
quote:

Nee, het oproepen tot haat en geweld tegenover anderen. De partij is verboden door de rechtbank.

Oproepen is nog altijd geen fysieke daad. Bovendien wordt de definitie daarvan vaak op zeer dubieuze wijze gehanteerd. Maar heb je wellicht een link met verdere informatie omtrent die uitspraak?
quote:
Beetje dubieus, maar ze hebben blijkbaar gelijk.
Ik laat me niet door Kafka vertellen wat goed is en wat fout. Volgens hen ben ik - een buitengewoon brave burger - ook een staatsgevaarlijke gek.
quote:
Welke fysieke daden ? Zitten er kamerleden die veroordeeld zijn wegens openlijke geweldpleging ?
Kraken en "acties" zijn fysieke daden. Is Boiten overigens wel individueel veroordeeld?
quote:
Ik vind dat niet relevant. Ik ben het eens met speknek: het verbieden van partijen is ondemocratisch. Uitspraken als van Toffe_Ellende zijn ook onsterfelijk belachelijk. Je kunt het klaarblijkelijk niet opnemen voor de vrijheid van meningsuiting zonder beschuldigd te worden van affiniteit met de inhoud. Misschien een leuk citaat voor hem van Voltaire:

"I disapprove of what you say, but I will defend to death your right to say it."

pi_5474769
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oproepen is nog altijd geen fysieke daad. Bovendien wordt de definitie daarvan vaak op zeer dubieuze wijze gehanteerd. Maar heb je wellicht een link met verdere informatie omtrent die uitspraak?
[..]

Aanzetten tot haat is altijd strafbaar. Zelfs de LPF`ers hebben hier zelfs het woord 'Demoniseren' in het leven geroepen. Hitler riep trouwens ook op.
quote:
Ik vind dat niet relevant. Ik ben het eens met speknek: het verbieden van partijen is ondemocratisch.
Omdat deze partijen zich dus niet aan de wet hielden. En als het volk behoefte had aan deze mafketels werd dat wel duidelijk gemaakt in de vorm van protesten.
pi_5474898
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:49 schreef DimeBag het volgende:

Omdat deze partijen zich dus niet aan de wet hielden.

Dat zegt weinig over "goed" en "fout". Dát iets bestaat, betekent niet dat het goed is. Bovendien is het verbieden van een partij toch iets anders dan een persoonlijke veroordeling, vind je niet?
quote:
En als het volk behoefte had aan deze mafketels werd dat wel duidelijk gemaakt in de vorm van protesten.
Alsof het volk daar iets over te zeggen heeft. Janmaat zat nota bene *verkozen* in de Tweede Kamer en werd alsnog vanwege zeker gedachtegoed opgesloten.
pi_5474958
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 14:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat zegt weinig over "goed" en "fout". Dát iets bestaat, betekent niet dat het goed is. Bovendien is het verbieden van een partij toch iets anders dan een persoonlijke veroordeling, vind je niet?
[..]
[quote]
Ik snap niet wat je hier neer zet maar feit is; CP86 wilde aanzetten tot haat = strafbaar -> einde CP86. Niks persoonlijks

[quote]
Alsof het volk daar iets over te zeggen heeft. Janmaat zat nota bene *verkozen* in de Tweede Kamer en werd alsnog vanwege zeker gedachtegoed opgesloten.

We hebben het hier over CP86, niet CD. Na een aantal fantastische televisieoptredens van Janmaat is zijn populariteit gedaald onder het nulpunt. Zijn allemaal feiten.
pi_5475043
quote:
Op woensdag 21 augustus 2002 15:02 schreef DimeBag het volgende:

We hebben het hier over CP86, niet CD.

Extreem-rechts, dus. Fout gedachtegoed, dus.
quote:
Na een aantal fantastische televisieoptredens van Janmaat is zijn populariteit gedaald onder het nulpunt. Zijn allemaal feiten.
En niet alleen dankzij een aantal fantastische televisieoptredens. Janmaat is volledig gecriminaliseerd. (Het verbaasde me dat zelfs De Groene de wijze waarop schandalig en ongeoorloofd vond.)
pi_5475100
Ik ga eens opzoeken waarom CP'86 precies verboden is. Wat ik ervan weet is dat het iig een stuk engere partij was dan de Centrumpartij of de CD. En een echt racistische partij mag wat mij betreft verboden worden, maar dat moet wel heel zorgvuldig bekeken worden, dus niet zoals dat de afgelopen decennia is gebeurd.
pi_5475124
pi_5475136
Eerlijk is het niet tegenover Boiten, maar verstandig van de LPF lijkt het me wel. Niet alleen tegenover linkse media, ook tegenover andere media en de LPF-aanhang.
Sta stil bij elke stap die je zet.
  woensdag 21 augustus 2002 @ 15:17:06 #23
13326 ROEN
Voer oorlog, geen eendjes.
pi_5475183
quote:
[..]

Wijnand Duyvendak onder andere, vierde plaats op de lijst van de afgelopen verkiezingen van GroenLinks.

Duyvendak was in de jaren tachtig onder andere lid van de antimilitaristische groep Onkruit. Deze radicale roepering ontvreemdde bij diverse inbraken geheime documenten van de krijgsmacht. Hij had ook een strafblad. In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in het militaire MIBO-complex in Dubbeldam. De Dordtse rechtbank veroordeelde hem tot zes weken gevangenisstraf. Ook was hij een van de belangrijkste redacteuren van het blad Bluf!, dat gold als huisorgaan van het radicale actiewezen. Het blad zette uiteen hoe brandbommen konden worden gemaakt, hoe bijbehorende tijdmechanismen werkten, hoe ingebroken kon worden in belangrijke panden en hoe gas- en elektriciteitsmeters konden worden gesaboteerd.

I feel so right[br]Dancing all night[br]You blow my mind[br]'Cos you're so fine
pi_5475208
Ik kan er me nauwelijks druk over maken. Ik had nog nooit gehoord van de goede man, dus een echt kopstuk van extreem-rechts zal het niet geweest zijn. Ik snap ook niet waarom de partij zo krampachtig doet over zijn aanwezigheid in de LPF, zolang hij de uitgangspunten van de partij onderschrijft is er lijkt mij weinig aan de hand...

Overigens lijkt de man me meer een politiek avonturier dan een rechts extremist pur sang, gezien zijn betrokkenheid bij achtereenvolgens de CP, de NMP, Nederland Mobiel, Leefbaar Nederland en de LPF.

pi_5475266
quote:
Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.
Dat Duijvendak door bepaalde extreem-rechtse Internetsites wordt beschuldigd van een niet al te schoon verleden is me bekend. En ook Krista van Velzen van de SP heeft wegens "ongeoorloofd actievoeren" wel eens in een cel gezeten. Maar welke PvdA-ers worden hier eigenlijk bedoeld?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')