Rien Boiten zei gisteren in een interview met NOVA dat hij vanaf het begin afaan betrokken is geweest bij de oprichting van de LPF. Pim Fortuyn zou hebben geweten van zijn verleden, maar volgens Boiten was er met hem om die reden afgesproken dat hij tot de Kamerverkiezingen buiten beeld zou blijven. John Dost, mede-oprichter van de LPF, erkent dat Pim Fortuyn op de hoogte was van het politieke verleden van Boiten.
Boiten werd om zijn verleden geroyeerd als lid van Leefbaar Nederland, maar volgde Fortuyn toen die op zijn beurt ook uit die partij werd gezet.
De Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka meldde in april van dit jaar over Boiten: Een andere rechts-extremist die in 2001 uit Leefbaar Nederland gegooid werd is dhr. J.H. Boiten (1956) uit Lelystad. In de jaren tachtig was Boiten actief bij de Centrumpartij (CP). Zo was hij in 1986 bijvoorbeeld de lijsttrekker in Den Haag en kandidaat bij de Tweede Kamerverkiezingen. Na wat omzwervingen via de Nederlands Middenstands Partij en de autopartij Nederland Mobiel duikt Boiten in 2001 op bij Leefbaar Nederland.
In Nova zei Boiten dat hij zelf nooit extreme uitlatingen heeft gedaan. Hij zei Nederland vol te vinden, maar nooit de leus ''vol=vol'' te hebben gehanteerd. Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.
LPF distantieert zich van Boiten
De nieuwe fractieleider van de LPF, Harry Wijnschenk, neemt afstand van de voormalige CP'er Rien Boiten. Wijnschenk zei vanochtend tegenover het Radio 1 Journaal dat de LPF zich blijvend distantieert van alle geluiden die uit extreem-rechtse hoek komen.
Wijnschenk zal met Tweede Kamerlid Van der Velde nog spreken over diens adviseur Boiten.
Bron : Volkskrant/Nova
------------------------------------------------------------
Nou, dat lijkt me duidelijk voor de LPF. Als je niet met rechts-extremisme wilt worden geassocieerd, dien je zo'n figuur direct uit de partij te werken.
Toch vreemd dat Fortuyn er van wist, en toch de man heeft toegelaten. Hij had toch een hekel aan alles wat op Le Pen of de Winter leek ?
quote:Waarom is die partij eigenlijk verboden? Fout gedachtegoed?
Op woensdag 21 augustus 2002 13:50 schreef DJ-L3 het volgende:
Rien Boiten, adviseur van het LPF-Tweede Kamerlid Willem van der Velden, is in het verleden actief geweest bij de, inmiddels verboden, extreem-rechtse politieke partij CP'86.
quote:Jaa, daar hebben we ze weer! De gedachtepolitie!
De Antifascistische Onderzoeksgroep Kafka meldde in april van dit jaar over Boiten
quote:Dat lijkt me een onterechte vergelijking als Boiten alleen vanwege zijn *uitspraken* aangepakt wordt/is, en zij vanwege hun fysieke daden.
Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.
quote:Lekker makkelijk! In welke bochten je je in Nederland al niet moet wringen om niet gecriminaliseerd te worden vanwege je gedachtegoed.
LPF distantieert zich van Boiten
quote:Nee, het oproepen tot haat en geweld tegenover anderen. De partij is verboden door de rechtbank.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:07 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Waarom is die partij eigenlijk verboden? Fout gedachtegoed?
quote:Beetje dubieus, maar ze hebben blijkbaar gelijk.
[..]Jaa, daar hebben we ze weer! De gedachtepolitie!
quote:Welke fysieke daden ? Zitten er kamerleden die veroordeeld zijn wegens openlijke geweldpleging ?
[..]Dat lijkt me een onterechte vergelijking als Boiten alleen vanwege zijn *uitspraken* aangepakt wordt/is, en zij vanwege hun fysieke daden.
quote:Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?
Lekker makkelijk! In welke bochten je je in Nederland al niet moet wringen om niet gecriminaliseerd te worden vanwege je gedachtegoed.
Overigens, ook op de kandidatenlijst bij de LPF staan opvallende figuren.
Zo stat op nummer 32 ene Jan van Aartsen uit Groningen (ook onlangs te zien geweest in netwerk). Binnenkort zal hij dus wel in de maker komen gezien de snelle wisselingen bij de LPF.
Deze Van Aartsen is in Groningen al meerdere malen opgevallen door zijn even domme als racistische uitspraken.
Lees bijvoorbeeld deze:
"De belangrijkste oorzaak van de problemen is volgens Van Aartsen dan ook het grote aantal asielzoekers in Nederland. Veel problemen hangen daarmee samen, zoals wachtlijsten in de zorg, criminaliteit, onderwijs en files."
of:
Volgens een Israëlische defensiedeskundige zal het in West-Europa en de VS net zo mis gaan als in Joegoslavië. De verschillende bevolkingsgroepen zullen elkaar afslachten. Als dat gebeurt gaan de Turken wel naar huis, want ze hebben toch allemaal een huis in Turkije. Ik zeg niet dat er zon oorlog komt, maar het is wel een risico,
en het hoogtepunt:
In Nederland moesten mensen de winter doorkomen en bepaalde zaken regelen waar ze pas later profijt van zouden hebben. De overstromingen dwongen ons tot samenwerking om dijken te bouwen. In Afrika plukken ze gewoon een banaan van de boom als ze honger hebben. Dan leer je niet vooruit te plannen, een essentiële factor in economische groei. Het is dus onzin dat rijkdom oneerlijk verdeeld is, dat ligt aan de mensen zelf.
Nederland wordt wakker!
quote:De Centrum Partij kwam juist voort uit lieden die afstand namen van de openlijke fascistische Nederlandse Volks Unie.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:14 schreef DJ-L3 het volgende:Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?
Of ben je in de war met CP'86
quote:is CP 86 niet voortgekomen uit CP?
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef R@b het volgende:[..]
De Centrum Partij kwam juist voort uit lieden die afstand namen van de openlijke fascistische Nederlandse Volks Unie.
Of ben je in de war met CP'86
quote:Maar het verbieden ervan is dat ook.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:14 schreef DJ-L3 het volgende:
Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?
quote:Ja, radikale afspitsing van de opgeheven CP, die toen verder ging als CD -> Centrum Democraten.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:18 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
is CP 86 niet voortgekomen uit CP?
quote:Ach jah, tis natuurlijk maar net wat je leuk vindt. Van die kaalkoppen die door de straat macheren en zich versieren met swastica tekens en aandverwanten hoef IK in ieder geval niet te zien als het even kan......
Op woensdag 21 augustus 2002 14:20 schreef speknek het volgende:[..]
Maar het verbieden ervan is dat ook.
quote:Ik vond het wel een apart topic waard.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:27 schreef golfer het volgende:
Overigens had ik dit stukje over Boiten gisteravond al geplaatst in dit topic:
Centraal LPF-ongeregeldheden topic
Blijkbaar kan er wel kritiek geleverd worden op een Duyvendak bij Groen-links, maar zodra er in eigen gelederen iemand met een dubieus verleden zit, heeft men boter op 't hoofd. Vooral de stille goedkeuring van Fortuyn verbaasd me. Openheid en duidelijkheid toch ?
Het was trouwens duidelijk een eng benepen mannetje bij NOVA, echt een creep.
quote:Oproepen is nog altijd geen fysieke daad. Bovendien wordt de definitie daarvan vaak op zeer dubieuze wijze gehanteerd. Maar heb je wellicht een link met verdere informatie omtrent die uitspraak?
Op woensdag 21 augustus 2002 14:14 schreef DJ-L3 het volgende:Nee, het oproepen tot haat en geweld tegenover anderen. De partij is verboden door de rechtbank.
quote:Ik laat me niet door Kafka vertellen wat goed is en wat fout. Volgens hen ben ik - een buitengewoon brave burger - ook een staatsgevaarlijke gek.
Beetje dubieus, maar ze hebben blijkbaar gelijk.
quote:Kraken en "acties" zijn fysieke daden. Is Boiten overigens wel individueel veroordeeld?
Welke fysieke daden ? Zitten er kamerleden die veroordeeld zijn wegens openlijke geweldpleging ?
quote:Ik vind dat niet relevant. Ik ben het eens met speknek: het verbieden van partijen is ondemocratisch. Uitspraken als van Toffe_Ellende zijn ook onsterfelijk belachelijk. Je kunt het klaarblijkelijk niet opnemen voor de vrijheid van meningsuiting zonder beschuldigd te worden van affiniteit met de inhoud. Misschien een leuk citaat voor hem van Voltaire:
Nou, de CP was aardig fout en alles behalve democratisch. Misschien moet je er eens wat over lezen ?
"I disapprove of what you say, but I will defend to death your right to say it."
quote:Aanzetten tot haat is altijd strafbaar. Zelfs de LPF`ers hebben hier zelfs het woord 'Demoniseren' in het leven geroepen. Hitler riep trouwens ook op.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:39 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Oproepen is nog altijd geen fysieke daad. Bovendien wordt de definitie daarvan vaak op zeer dubieuze wijze gehanteerd. Maar heb je wellicht een link met verdere informatie omtrent die uitspraak?
[..]
quote:Omdat deze partijen zich dus niet aan de wet hielden. En als het volk behoefte had aan deze mafketels werd dat wel duidelijk gemaakt in de vorm van protesten.
Ik vind dat niet relevant. Ik ben het eens met speknek: het verbieden van partijen is ondemocratisch.
quote:Dat zegt weinig over "goed" en "fout". Dát iets bestaat, betekent niet dat het goed is. Bovendien is het verbieden van een partij toch iets anders dan een persoonlijke veroordeling, vind je niet?
Op woensdag 21 augustus 2002 14:49 schreef DimeBag het volgende:Omdat deze partijen zich dus niet aan de wet hielden.
quote:Alsof het volk daar iets over te zeggen heeft. Janmaat zat nota bene *verkozen* in de Tweede Kamer en werd alsnog vanwege zeker gedachtegoed opgesloten.
En als het volk behoefte had aan deze mafketels werd dat wel duidelijk gemaakt in de vorm van protesten.
quote:We hebben het hier over CP86, niet CD. Na een aantal fantastische televisieoptredens van Janmaat is zijn populariteit gedaald onder het nulpunt. Zijn allemaal feiten.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:58 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Dat zegt weinig over "goed" en "fout". Dát iets bestaat, betekent niet dat het goed is. Bovendien is het verbieden van een partij toch iets anders dan een persoonlijke veroordeling, vind je niet?
[..]
[quote]
Ik snap niet wat je hier neer zet maar feit is; CP86 wilde aanzetten tot haat = strafbaar -> einde CP86. Niks persoonlijks[quote]
Alsof het volk daar iets over te zeggen heeft. Janmaat zat nota bene *verkozen* in de Tweede Kamer en werd alsnog vanwege zeker gedachtegoed opgesloten.
quote:Extreem-rechts, dus. Fout gedachtegoed, dus.
Op woensdag 21 augustus 2002 15:02 schreef DimeBag het volgende:We hebben het hier over CP86, niet CD.
quote:En niet alleen dankzij een aantal fantastische televisieoptredens. Janmaat is volledig gecriminaliseerd. (Het verbaasde me dat zelfs De Groene de wijze waarop schandalig en ongeoorloofd vond.)
Na een aantal fantastische televisieoptredens van Janmaat is zijn populariteit gedaald onder het nulpunt. Zijn allemaal feiten.
quote:Wijnand Duyvendak onder andere, vierde plaats op de lijst van de afgelopen verkiezingen van GroenLinks.
Op woensdag 21 augustus 2002 14:14 schreef DJ-L3 het volgende:
[..]Welke fysieke daden ? Zitten er kamerleden die veroordeeld zijn wegens openlijke geweldpleging ?
Duyvendak was in de jaren tachtig onder andere lid van de antimilitaristische groep Onkruit. Deze radicale roepering ontvreemdde bij diverse inbraken geheime documenten van de krijgsmacht. Hij had ook een strafblad. In oktober 1984 werd hij aangehouden na een inbraak in het militaire MIBO-complex in Dubbeldam. De Dordtse rechtbank veroordeelde hem tot zes weken gevangenisstraf. Ook was hij een van de belangrijkste redacteuren van het blad Bluf!, dat gold als huisorgaan van het radicale actiewezen. Het blad zette uiteen hoe brandbommen konden worden gemaakt, hoe bijbehorende tijdmechanismen werkten, hoe ingebroken kon worden in belangrijke panden en hoe gas- en elektriciteitsmeters konden worden gesaboteerd.
Overigens lijkt de man me meer een politiek avonturier dan een rechts extremist pur sang, gezien zijn betrokkenheid bij achtereenvolgens de CP, de NMP, Nederland Mobiel, Leefbaar Nederland en de LPF.
quote:Dat Duijvendak door bepaalde extreem-rechtse Internetsites wordt beschuldigd van een niet al te schoon verleden is me bekend. En ook Krista van Velzen van de SP heeft wegens "ongeoorloofd actievoeren" wel eens in een cel gezeten. Maar welke PvdA-ers worden hier eigenlijk bedoeld?
Hij wees verder op het linkse krakers- en actieverleden van bepaalde PvdA- en Groenlinks Kamerleden, die nu ook gewoon hun werk kunnen doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |