abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 juli 2002 @ 17:46:32 #1
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_4908874
Beste Allemaal,

Daar zit ik dan in het hotel, naast de receptie staan 2 pc's die via de kabel verbonden zijn met het world wide web.
De eerste dag was ik zo moe van de reis dat ik niet veel heb gedaan. ' s middags even door de straat bij het hotel gelopen en wat gegeten natuurlijk.
Vandaag zaterdag 6 juli was erg indrukwekkend na een ontbijt van Noodle soep en ice-tea vertrokken we per bus naar Tuol Sleng (S21) de voormalige school die door Pol Pot werd gebruikt om duizenden Cambodianen te verhongeren, martelen en vermoorden. De school bestaat uit meerdere gebouwen en in bijna elke kamer hangt wel een foto waarop de gruweldaden staan afgebeeld, dat grijpt je echt aan. Ook is er een ruimte waar foto's hangen van alle slachtoffers, gevangenisfoto's.
Verschrikkelijk om te zien de angst is in de ogen van de gevangen af te lezen.

Na anderhalf uur in deze school te hebben doorgebracht zijn we 16km buiten Phnom Penh bij een van de 350 killingfields geweest. De mensen werden daar vanuit Tuol Sleng naartoe gebracht, moesten hun eigen graf graven en werden daarna bruut afgeslacht en met zijn allen in het
zelfgegraven massagraf gegooid...
Er is een monument opgericht, een toren met daarin tien verdiepingen vol met schedels, gerangschikt om leeftijd. Babys, kinderen, volwassen, ouderen niemand werd ontzien in 4 a 5 jaar tijd zijn er in heel Cambodja 3 miljoen mensen vermoord op veelal deze wijze.

's middags tijdens de lunch maken we kennis met de eerste regebui, met bakken tegelijk komt het naar beneden. De hele middag door is het druilerig geweest. We hebben het paleis van de koning bezocht, mooie gouden daken, tempels enorme tuinen, teveel om in een uurtje te bekijken. Wel was het enorm rustig, waarschijnlijk door de regentijd.

Bij het naar buiten lopen bij de poort kwam ik in gesprek met twee jonge cambodianen, cyclo-chauffers zij rijden de hele dag rond op hun brommers een soort koerier/taxi. Een van hen vroeg mij of ik al was gaan schieten, het is hier mogelijk om tegen een vergoeding van enkele dollars te schieten met een AK-47,M60 of raketwerper. Ik vertelde hem dat ik daar niet zo van hield, maar hij vond het wel leuk om te doen.

Ik zei tegen hem: 'waarom vind je dat leuk na alles wat er in cambodja is gebeurt?', maar zijn antwoord kwam niet veel verder als dat hij het leuk vond.
Het enige wat erg irritant is zijn de vele bedelaars die in de stad, vooral bij toeristen plaatsen, rondhangen. Sommigen hebben een of twee benen verloren door mijnen, anderen missen een of twee handen, moeders met kinderen...heel triest allemaal. Maar je kunt ze niets geven, als je er een geeft moet je ze allemaal geven! Op de central markt in Phnom Penh hing er een jongetje aan mijn arm die mij al papa begon te noemen....

Na een tussenstop bij de supermarkt zijn we even naar het hotel terug gegaan om te douchen. 's avonds hebben we heerlijk gegeten in een chinees restaurant langs de Mekong-rivier. Er kwam tijdens het eten een meisje bij onze tafel staan met een dienblad vol bloemen ingepakt in groene blaadjes (precies 18 stuks) gelukkig was de lokale gids
aanwezig die heeft als tolk uitgelegd aan ons wat de bedoeling was.

Voor 1 dollar heb ik ze alle 18 gekocht en trots deelde het meisje ze uit aan alle medereizigers. In ieder geval veel leuker dan al die bedelaars...

Het is bijna tijd om te gaan slapen, morgenochten om kwart over zes vertrekken we richting de boot. Over de Tonle Sap rivier en het Tonle Sap meer varen we in ongeveer 6 uur naar Siem Reap. Hier ligt Angkor Wat vlak in de buurt, het grootste tempelcomplex ter wereld.

Vanuit Siem Reap zal ik mij opnieuw bij jullie melden.

Groetjes uit een warm en nat Cambodja

Explore the World
pi_4909393
Erg intresant om te lezen........heel boeiend
pi_4916107
Herkenbaar! Heb exact dezelfde dingen gedaan daar, maar wel onwijs mooi en indrukwekkend!

Nog even over die bedelaars... Op het vliegveld stond een glazen box van het Rode Kruis waarin je je overgebleven Riel kon doen (of je dollars natuurlijk!) en daar heb ik dus maar een handje geld in gestopt. Ik wilde namelijk ook niet aan alle bedelaars geld geven, want dan kom je niet meer weg van bepaalde plaatsen, gewoon omdat het er zoveel zijn. Ik ben in de overtuiging dat het Rode Kruis heel veel nuttige dingen kan doen met het geld wat je doneert op het vliegveld, dus ik heb gekozen voor die manier!

Hoeveel rolletjes heb je tot nu toe volgeschoten? En hoeveel rolletjes daarvan heb je volgeschoten bij Angkor Wat?! Ik heb 5 x 36 Angkor Wat!

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')