abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juni 2002 @ 12:42:25 #1
23723 NathaN
Gay minds think alike
pi_4727829
Review: Een weekendje film.

Ik had een rustig weekendje gepland, de ultieme gelegenheid om eens wat achterstallig filmkijkwerk in te halen.

Blade II:
Flink vermakelijk. Het verhaal is vrij simpele, redelijk voorspelbaar en heft her en der wat gaten (maar dat is misschien met het oog op deel 3). Het verhaal is gelukkig wel redelijk onderhoudend. De actie zit goed in elkaar, met een aantal erg mooie, maar ook harde vechtscènes. De muziek werkte bij deel 1 wat beter. Daar was die wat opzwepender, iets dat in dit deel ook wel had gemogen. Wel mooi is de overgang van klassiekere filmmuziek naar het wat ruigere modernere werk. De visual effects steken over het algemeen erg goed in elkaar. Het is dan ook vaak lastig te zien waar de computer het van de acteurs overneemt, zij het helaas met een paar kleine uitzonderingen. Het kijken wel waard en zeker op een groot scherm om de actie goed tot zijn recht te laten komen. Je moet alleen wel tegen een beetje geweld kunnen.

The Commitments:
Een verplicht nummertje voor mijn werk, maar een erg leuke film. Vlot verhaal, vol humor, maar met wat zwaktes in het verhaal. Een film als Blade heft de actie om die te verhullen, The Commitments zou het dan van de muziek moeten hebben. Deels lukt dat, maar in elk geval bij mij net niet genoeg, met als gevolg dat ik bij vlagen zat te wachten op de volgende voorspelbare plotwending. Gelukkig is het verhaal niet volledig voorspelbaar, met genoeg leuke wendingen om de kijker goed te vermaken. Leuk om te kijken als je niks te doen hebt. Overigens wel een film die het gros met ondertiteling zal willen zien, vanwege de erg Ierse accenten van de cast.

Unbreakable:
Een al wat oudere film, waarvan ik de DVD maar gekocht had. Een goede film, die balanceert op de randen van verschillende genres: superheldenfilms, psychologische thriller en gewoon goed drama. Het verhaal steekt prima in elkaar, maar is opvallend rustig van toon - iets te rustig, misschien wel. Misschien dat dat komt omdat ik Bruce Willis drukker gewend ben dan hij in dit soort films speelt. Te ingetogen en daardoor niet helemaal geloofwaardig. Maar dat probleem had ik ook al bij The Sixth Sense. Willis is denk ik net iets te beperkt als acteur, of M. Night Shyamalan als regisseur/schrijver. Samuel L. Jackson levert stukken beter werk af, met een erg subtiele manie die achteraf bekeken in zijn hele spel blijkt te zitten. Hoe dan ook, Unbreakable is een erg goede film, zeker voor een comic-liefhebber als ik.

Ice Age:
Zoals ik al zei, inhaalwerk. Maar het is er dan toch van gekomen en ik ben blij dat ik deze film niet gemist heb. Een erg simpel verhaal dient als basis voor een enorme lading humor, in-jokes en visuele grappen. Erg knap bedacht en erg mooi geanimeerd. Her en der wel wat clichématig, maar bij een film als deze gaat het minder om het verhaal dan om de grappen. Als ze dit soort dingen nou ook eens in Nederland zouden kunnen... Een must see voor iedereen die van humor houdt.

Scooby Doo:
Het zoveelste symptoom van de nostalgie-revival. Maar wel een goeie. Ook hier draait het weer meer om de humor en het gevoel dan om het verhaal zelf, ook al zitten ook daar meer onverwachte wendingen dan je zou denken. Voor een film als deze zit het verhaal eigenlijk best behoorlijk in elkaar. De personages en hun onderlinge relaties zijn meteen duidelijk, zonder overbodige uitleg en zonder meteen al teveel op voorkennis te teren. (Al wordt voor diverse grappen wel voorkennis vereist om ze te snappen.) De set-up naar de uiteindelijk bad guy (en dat is niet wie je zou verwachten) wordt erg goed verwoven in het verhaal. Het acteerwerk is erg goed, wederom haast tegen verwachting in. De tekenfilmpersonages worden prima in vlees en bloed neergezet, waarbij vooral Shaggy, gespeeld door Matthew Lillard, perfect gecast is. De computergegenereerde Scooby werkt vrij naadloos samen met de echte cast. Hoewel het vrij duidelijk is dat het een computeranimatie is, maakt dat al vrij snel in de film niet meer uit. De humor is voornamelijk onderbroekenlol en slapstick, maar speelt ook met de wetmatigheden van de voorgaande tekenfilms en diverse aanverwante filmgenres. Ook deze film is het zien waard, mits je van voornoemde humor houdt.

Al met al een lekker weekendje, dus...

Waar het hart vol van is, stroomt door de aderen.
  maandag 24 juni 2002 @ 12:58:46 #2
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_4728033
Ik heb dit weekend Terminator 1, The Matrix en Scooby Doo gezien. Van alle 3 heb ik de eerste 2 natuurlijk al wat vaker gezien. Wel alle 3 leuke films alhoewel ik Scooby nooit zou halen op DVD.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  Moderator maandag 24 juni 2002 @ 13:01:17 #3
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_4728065
Mooie post...maar hij hoort wel hier:

Welke film heb je vandaag gezien? (deel X)

Post dit dan ook nog even daar.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')