abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4198916
Partijtop zet Melkert even opzij voor Kok
15 mei 2002

- Van onze verslaggever Jan Hoedeman

PvdA-lijsttrekker Ad Melkert is de afgelopen twee dagen teruggetrokken als eerste man van de PvdA. Minister-president Kok heeft maandag en dinsdag voluit campagne gevoerd om de schade te beperken voor de PvdA, omdat zijn opvolger daartoe niet meer in staat werd geacht. Maandagmiddag is die beslissing gevallen op het Catshuis, tijdens een bijeenkomst met het campagneteam en de bewindslieden.

Het is overigens onwaarschijnlijk dat Melkert zonder slag of stoot zal vertrekken uit de Nederlandse politiek. Hij vindt dat de nederlaag niet op zijn conto kan worden geschreven. Maar in de informele circuits wordt al volop gespeculeerd over het nieuwe leiderschap na Melkert. Drie namen komen daarbij omhoog: de staatssecretarissen Wouter Bos en Dick Benschop en minister Willem Vermeend.

Bij een grote nederlaag zal Melkert naar alle waarschijnlijkheid morgen zijn fractie vragen of er nog vertrouwen is. Dit verwachten bewindslieden en mensen uit de fractietop. Afgelopen maandag zijn in het fractiebestuur van de sociaal-democaten opmerkingen gemaakt over mensen die kennelijk al warmdraaien in de media voor de opvolging van de functie van Melkert.

Gedoeld werd op Vermeend, Benschop en Bos. Melkert blijft taai en is in staat harde grappen te maken, zoals 'Ik ben bang dat ik die mensen die straks op mij stemmen allemaal ken. . .'

Hoe serieus zijn de genoemde namen? De Vries van Binnenlandse Zaken wordt beschouwd als tussenpaus, mocht hij het worden. De nadelen die zijn kandidatuur heeft, is dat er gisteren een commissie is ingesteld die de beveiliging van Fortuyn moet onderzoeken.

Vermeend is als minister van Sociale Zaken een man van de rechtervleugel die daadwerkelijk de strijd heeft aangebonden met uitkeringsfraude. Hij zegt waar het op staat en weet wat de man in de straat beweegt. Maar hij zou zo graag minister van Volksgezondheid worden in een nieuw kabinet.

Mocht de PvdA niet gaan regeren, dan is niet uit te sluiten dat hij zijn overtollige energie beschikbaar stelt als oppositieleider.

De gedoodverfde fractievoorzitter Dick Benschop onder het eerste kabinet-Melkert is door de dramatische gebeurtenissen niet vanzelf de nieuwe partijleider. Zijn bijzondere kwalificatie is dat hij goed om kan gaan met anderen, zonder vijanden is en uitblinkt op de buitenlanddossiers. Als secretaris van Joop den Uyl en Wim Kok heeft hij een goede politieke antenne ontwikkeld.

Maar omdat politiek niet alleen om de inhoud gaat, is het de vraag of de PvdA het aandurft andermaal een man te kiezen die niet van de buis afspettert.

Enthousiast wordt gesproken over de jonge Wouter Bos. Hij maakte enkele maanden geleden grote indruk in een debat met Paul Scheffer, omdat veel PvdA'ers weer eens iemand zagen die met passie debatteerde.

Hij wordt geassocieerd met de linkervleugel van de PvdA, maar is pragmatisch genoeg om de dag na zijn verkiezing een middenpositie in te nemen. Bij jongeren doet hij het goed, zijn staatssecretariaat en Kamerlidmaatschap zijn rimpelloos verlopen. Er kleeft volgens waarnemers slechts één nadeel aan hem: hij wil voor Nederlandse begrippen wel erg graag.

http://www.volkskrant.nl/nieuws/denhaag/1021386678052.html

en weer een partij die zich niet aan de afspraken houdt. foei.

pi_4198931
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 09:59 schreef crackmonkey het volgende:

en weer een partij die zich niet aan de afspraken houdt. foei.

LPF was toch de eerste die weer duidelijk begonnen was?
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:01:46 #3
136 V.
Like tears in rain...
pi_4198940
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:00 schreef calvobbes het volgende:

[..]

ssssssssssssssst, die zijn zielig

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:01:53 #4
19775 Slam
The True AoD
pi_4198943
quote:

[..]

Nee dat was d66 geloof ik
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
pi_4198944
quote:

"Maar zij begonnen."

Kinderachtig.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_4198953
quote:

[..]

en na lpf,nu ook pvda dus
pi_4198954
kort samengevat zijn ze gewoon allemaal hypocriet.
pi_4198959
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:02 schreef crackmonkey het volgende:

en na lpf,nu ook pvda dus

Er wordt toch allang weer campagne gevoerd. We noemen het "interviews" en vervolgens stelt de interviewer "Groen Links zegt dat.." waarop de tegenover hem zittende politicus reageert. Ik heb nog nooit zo'n laffe manier van campagne voeren gezien.
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:07:49 #9
8352 zaiga
The Keenest
pi_4198986
Mijn voorspelling: er komt na de verkiezing een centrum-rechtse coalitie van LPF, VDD en CDA die na 1 of 2 jaar uit elkaar spat,omdat de lieden van LPF alleen maar ruzie kunnen maken. In de verkiezingen die daarop volgen zal PvdA onder leiding van Bos of Vermeend een glorieuze comeback maken.
May the road rise to meet your feet
pi_4198993
Is dit nu niet precies waarop de politiek zo werd aangeproken: het een zeggen en het andere doen?

Vind dat Balkendende zich redelijk, vrijwel als enige, aan zijn woord houdt!

[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_4199003
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:02 schreef Claudia_x het volgende:

"Maar zij begonnen."

Kinderachtig.

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat PvdA niet de eerste is die is begonnen met campagne voeren

Owhja, ik ga niet op PvdA of LPF stemmen vandaag

pi_4199017
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:07 schreef zaiga het volgende:
Mijn voorspelling: er komt na de verkiezing een centrum-rechtse coalitie van LPF, VDD en CDA die na 1 of 2 jaar uit elkaar spat,omdat de lieden van LPF alleen maar ruzie kunnen maken. In de verkiezingen die daarop volgen zal PvdA onder leiding van Bos of Vermeend een glorieuze comeback maken.
gezien de enorme onrust en het spreekverbod in LPF nu al, denk ik dat je voorspelling veel eerder uitkomt.

PvdA is not mijn partij, maar Bos vind ik een hele goeie van de `nieuwe' generatie politici.

[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_4199065
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:07 schreef zaiga het volgende:
iderdaad... waarscijnlijk ook omdat LPF absoluut geen mensen heeft met zeer veel poletieke ervaringen. Hoe willen zij een premier naar voren scuiven als zij de grootste partij worden vandaag. Maar ja we zullen zien wat de uitslag wordt vanavond...

* Mirrorshade wenst alle maar iedereen suc6 met stemmen...
Want stem op inhoud en ga niet stemmen met je gevoelens!

pi_4199105
je suggereert dat lpf geen inhoud heeft?
ze staan nog steeds voor de punten waar fortuyn voor stond hoor
-ionpulse
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:22:12 #15
136 V.
Like tears in rain...
pi_4199129
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:12 schreef bluegrass het volgende:

[..]

gezien de enorme onrust en het spreekverbod in LPF nu al, denk ik dat je voorspelling veel eerder uitkomt.

Ik ook, allen niet vanwege het spreekverbod, maar vanwege mijn verwachting dat LPF na vandaag pas echt een grote bek gaat opzetten. En dat gaat niet werken.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4199149
nee, idd, je kan maar beter stil houden en je mening niet geven

dat is pas democratie

-ionpulse
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:28:19 #17
136 V.
Like tears in rain...
pi_4199183
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:24 schreef Ionpulse het volgende:
nee, idd, je kan maar beter stil houden en je mening niet geven

dat is pas democratie

Dat zeg ik niet. Maar voor sommige mensen is een (hufterige) grote bek blijkbaar het enige alternatief voor stilte, als ik jou goed interpreteer.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:29:30 #18
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_4199190
Die "haat-campagne" en hetze tegen links en ruzies binnen het LPF heeft ze meer stemmen gekost dan opgeleverd denk ik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:31:30 #19
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_4199209
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Die "haat-campagne" en hetze tegen links en ruzies binnen het LPF heeft ze meer stemmen gekost dan opgeleverd denk ik.
Die "haat-campagne" en hetze tegen Fortuyn, heeft alle partijen die eraan mededen ook zetels gekost.(iig de mijne)
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_4199225
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:12 schreef bluegrass het volgende:

Die onrust wordt veelal gecreeerd door gevestigde politici die van mening zijn dat zij de stem van het volk mogelijk na een maand of 6 weer naast zich neer kunnen leggen teneinde hun eigen invloed te vergroten. Vele journalisten maken maar al te graag ruimte voor een dergelijke actie.
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:43:58 #21
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_4199327
Sorry maar waar heeft Kok een stemadvies gegeven VOOR de PvdA?
Hij heeft zich niet in partij politieke zin uitgelaten voor zover ik heb gezien.

Het enige wat ik uit zijn betoog kan opmaken is dat hij een voorstander is van nadenken voor je een partij voor 4 jaar naar het parlement stuurt en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_4199342
het is geen haatcampagne of hetze tegen links, nou ga je de boel omdraaien.

Het is gewoon schandalig dat links nie gewoon toegeeft dat ze fout zijn geweest.
Natuurlijk konden ze vantevoren niet weten dat dit zou gebeuren, maar als ze nou eens niet gaan zitten liegen dat ze nooit fortuyn de grond in hebben willen trappen zou bij mij al een hoop frustratie weghalen en meer goodwill brengen bij de kiezers.
Nu geven ze gewoon aan niks geleerd te hebben. Het is dan ook mijns inziens gewoon vreemd dat mensen hier nog steeds links verdedigen

-ionpulse
pi_4199353
naja, niet links, maar de individuele politici, bedoel ik, die waren over het algemeen links
-ionpulse
  woensdag 15 mei 2002 @ 10:51:07 #24
24099 Tia_Tijger
Demonisator :)
pi_4199409
quote:
Op woensdag 15 mei 2002 10:45 schreef Ionpulse het volgende:
het is geen haatcampagne of hetze tegen links, nou ga je de boel omdraaien.

Het is gewoon schandalig dat links nie gewoon toegeeft dat ze fout zijn geweest.
Natuurlijk konden ze vantevoren niet weten dat dit zou gebeuren, maar als ze nou eens niet gaan zitten liegen dat ze nooit fortuyn de grond in hebben willen trappen zou bij mij al een hoop frustratie weghalen en meer goodwill brengen bij de kiezers.
Nu geven ze gewoon aan niks geleerd te hebben. Het is dan ook mijns inziens gewoon vreemd dat mensen hier nog steeds links verdedigen

Dat doet 'links' de dag dat LPF nu eens een keer met echte excuses komt voor de uitlatingen van hun overleden en huidige leider.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_4199447
nee, die uitlatingen sloegen ergens op. ze zorgden ervoor dat mensen hun ogen openden. Dit in tegenstelling tot te persoonlijke aanvallen als dat fortuyn hitler zou zijn etc.
zie het verschil eens.
De pers mag trouwens ook wel eens goed naar zichzelf kijke. Witteman had dit tenminste goed door. Heb jij het intervieuw gezien met die journalsten?
nee, wij hebben het nieuws niet subjectief gebracht hoor, echt niet .. ga toch weg
-ionpulse
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')