abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4078782
quote:
Opiniepeiler: LPF grootste, Pim premier
6 mei 2002

- Van onze verslaggever

Pim Fortuyn wordt premier en zijn partij, LPF, wordt de grootste. Met deze uitkomsten moet volgens onderzoeksbureau Intomart op en na 15 mei rekening worden gehouden. Directeur T. van Dijk: 'De peilingen onderschatten de kracht van Fortuyn. Er is een nationale electorale revolutie op komst. Fortuyn wordt premier. Hij heeft het voorspeld. Het gaat gebeuren als het zo doorgaat.'

Het bureau durft dit te voorspellen op grond van de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam - waar Fortuyn 17 van de 45 zetels binnenhaalde - en de recente landelijke peilingen die hem 19 tot 25 zetels geven.

Intomart is het bureau dat vóór 6 maart voorspelde dat Fortuyn in Rotterdam op tien zetels zou uitkomen. Dat was het resultaat van een peiling volgens de meest optimistische methode die wetenschappelijk verantwoord is. Van Dijk: 'De respondenten wordt daarbij niet gevraagd een favoriete partij te noemen, maar om voor elke partij aan te geven hoe groot de kans is dat ze op die partij zullen gaan stemnmen. Dat doen ze simpelweg door de stemkans uit te drukken met een rapportcijfer van één tot tien.'

Volgens Intomart is dit de peilmethode die het meeste rekening houdt met de grote groep zwevende kiezers. 'Wij kwamen voor Fortuyn uit op vijf zekere zetels en vijf potentiële, dus tien maximaal. Wat bleek: het werden er 17. Fortuyn knalde dwars door onze peiling heen. Precies wat in Frankrijk met Le Pen gebeurde.' Van Dijk wijt dit aan de enorme beweeglijkheid van de zwevende kiezers. Van hen kwam een groot deel in Rotterdam terecht bij Fortuyn.

De wekelijkse peilingen van NIPO en Interview zijn voor Fortuyn dan ook stelselmatig te laag, denkt Intomart. 'Wij zaten er in Rotterdam dus met een factor 1,7 naast. Fortuyn staat in de landelijke peilingen nu op 22 of 23 zetels gemiddeld. Als we dat met 1,7 vermenigvuldigen, komen we afgerond uit op 38 zetels. Dan is Fortuyn de grootste, zelfs op afstand.'

Van Dijk heeft weinig twijfels omdat hij nog iets opvallends signaleert: de kiezers mogen dan massaal zweven, als ze eenmaal voor Fortuyn hebben gekozen, zijn ze daar nauwelijks meer vanaf te brengen. 'Het lijkt wel of er geen factoren zijn die zijn potentiële kiezers weg kunnen drukken. Als je een bloemlezing zou geven van de gebeurtenissen die zich bij de vorming van zijn kandidatenlijst hebben voorgedaan en van de verwikkelingen nadien dan zou elke andere partij electoraal zijn gevierendeeld, gekielhaald en geradbraakt. Hoeveel incidenten er ook waren, het maakt allemaal geen klap uit. Zijn potentieel blijft scanderen: hij leve hoog, hij leve hoog.'

Benieuwd of het waar is! Hoewel ik LPF ga stemmen, betwijfel ik of Pim een geschikte premier is!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_4078791
Ow, prima, laat hem het maar waarmaken. Ik ben benieuwd of hij net zo op lastige kamervragen gaat reageren als op lastige journalisten.
pi_4078797
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:34 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Benieuwd of het waar is! Hoewel ik LPF ga stemmen, betwijfel ik of Pim een geschikte premier is!

Nou, ik weet wel zeker dat PF geen goede premier is. Misschien leuk voor in de oppositie, maar regeren ? Nee, dank je. Ik denk ook dat een hoop mensen zullen schrikken als hij premier zou worden, en spijt van hun stem zullen krijgen.
  Admin maandag 6 mei 2002 @ 09:38:03 #4
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_4078816
Gelukkig zijn altijd alle berekeningen, polls, en voorspellingen de afgelopen jaren behoorlijk mis gegaan,
maarre Prins Pim premier,
tuuk.
Weet je wat?
Graag zelfs.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
  maandag 6 mei 2002 @ 09:41:32 #5
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_4078847
PF premier? Hmmm, dat wordt lachen. De gedachte alleen al is reden om op hem te stemmen. Lekker journalisten schoppen, zeikerige kamerleden (pvda, GL, SP) negeren en gewoon doen waar je zin in heb.

En ja, ik ga nu zeker Pim stemmen

Pim for President (Premier dus )

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  maandag 6 mei 2002 @ 09:42:00 #6
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_4078849
Pim als premier LOL joh dan zeker Groens Linkse Paultje als vice premier en de SP voorman op Financiën

Nee ik denk dat het er uit gaat zien dat Pim z'n partij niet eens in de regering komt, Al zou hij de grootste worden dan spannen de overige parijen samen om hem maar van het regeren af te houden.

It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  maandag 6 mei 2002 @ 09:43:32 #7
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_4078857
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:42 schreef Lord Dreamer het volgende:
Al zou hij de grootste worden dan spannen de overige parijen samen om hem maar van het regeren af te houden.
Minachting van de kiezer, dit is het domste wat ze dan kunnen doen.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  maandag 6 mei 2002 @ 09:44:25 #8
13264 U-lerZzZ
www.Fh2.nl
pi_4078863
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:43 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

*knikt*
Wie?
pi_4078864
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:42 schreef Lord Dreamer het volgende:
Pim als premier LOL joh dan zeker Groens Linkse Paultje als vice premier en de SP voorman op Financiën

Nee ik denk dat het er uit gaat zien dat Pim z'n partij niet eens in de regering komt, Al zou hij de grootste worden dan spannen de overige parijen samen om hem maar van het regeren af te houden.

Ik hoop erop dat de partijen zo dom zijn dat te doen! Dan is LPF over vier jaar zeker de grootste
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 6 mei 2002 @ 09:44:49 #10
136 V.
Like tears in rain...
pi_4078866
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:43 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Ik ben voor, zet Pim maar op die stoel.

Als mensen kortzichtig willen stemmen, dan ook maar een kortzichtige premier.

V.

[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 06-05-2002 09:47]

Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 6 mei 2002 @ 09:45:41 #11
136 V.
Like tears in rain...
pi_4078872
[retorische mode]

Dit kon zeker niet in een van de 348 andere Pim-zeteltopics, he?

Neuh, dacht ik al...

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4078873
Het is idd opvallend dat het geen fuck uitmaakt wat Pim zegt..de kiezers blijven op zijn hand Hmmm.....
DANYEL EN THIJS
....maar daarna ben ik weer triestig...
  maandag 6 mei 2002 @ 09:46:37 #13
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_4078877
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:45 schreef Catootje het volgende:
Het is idd opvallend dat het geen fuck uitmaakt wat Pim zegt..de kiezers blijven op zijn hand Hmmm.....
Daar heb ik vanmorgen nog een leuk artikel over gelezen. Even zoeken.

Zoveel heeft hij trouwens niet gedaan.

Dat was dus dit artikel, ook goeiemorgen!

[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 06-05-2002 09:47]

pi_4078879
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:45 schreef Verbal het volgende:
[retorische mode]

Dit kon zeker niet in een van de 348 andere Pim-zeteltopics, he?

Neuh, dacht ik al...

V.

Nee, dit overlapt die andere topics niet...
Dus ik zie niet in waarom...
  maandag 6 mei 2002 @ 09:47:13 #15
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_4078880
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:44 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik hoop erop dat de partijen zo dom zijn dat te doen! Dan is LPF over vier jaar zeker de grootste

Dat vraag ik me af. Ik denk dat hij het namelijk niet eens 4 jaar uithoudt in de Kamer.

Verder denk ik dat de peilingen er bij de Kamerverkiezingen minder naast zullen zitten dan bij de Gemeenteraadsverkiezingen.

* Jojogirl denkt dat LPF, CDA, PvdA en VVD allevier evenveel zetels gaan krijgen en dat het een hele lastige formatie wordt.

maandag 6 mei 2002 @ 09:49:14 #16
136 V.
Like tears in rain...
pi_4078896
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:47 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Nee, dit overlapt die andere topics niet...

Nee?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4078899
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:49 schreef Verbal het volgende:

[..]

Nee?

V.

Nee, en nu weer ontopic aub!
  maandag 6 mei 2002 @ 09:49:47 #18
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4078900
Ik kan het me echt niet voorstellen.

Dit is toch nooit eerder gebeurt? Vanuit het niks een partij die gelijk de grootste wordt en dus de premier levert? .

Ik zit nu ook niet echt te wachten op PF als premier.

Beetje stemmingmakerij dit bericht volgens mij...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  maandag 6 mei 2002 @ 09:50:27 #19
136 V.
Like tears in rain...
pi_4078906
Opvallend was overigens dat in een peiling bleek dat iets van boven de 75% van de mensen TEGEN Pim als premier was.

Hoe minacht je de kiezer dan, eigenlijk?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 6 mei 2002 @ 09:51:01 #20
13264 U-lerZzZ
www.Fh2.nl
pi_4078911
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:50 schreef Verbal het volgende:
Opvallend was overigens dat in een peiling bleek dat iets van boven de 75% van de mensen TEGEN Pim als premier was.

V.

Hallo hei. Dat was een SBS6 peiling. Wat verwacht je dan?
Wie?
pi_4078914
Ach, *als* LPF de grootste wordt, moet -ie inderdaad maar premier worden ook. Mag -ie het waar gaan maken. De kans dat LPF de grootste wordt, acht ik echter zeer klein. Zal dus wel meevallen uiteindelijk.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_4078918
quote:

V.

Het gaat erom hoeveel mensen er VOOR hem zijn, niet hoeveel er TEGEN zijn. Zo werkt het kiesstelsel nu eenmaal...er zullen ook wel heel veel mensen tegen Melkert als premier zijn, zoals er ook veel mensen tegen de partij GL zijn, etc etc...
  maandag 6 mei 2002 @ 09:52:35 #23
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_4078923
quote:
Ik had het over uitsluiten van regeringsdeelname.

Premier hoeft hij van mij niet te worden, al lijkt het me wel grappig om te zien!

maandag 6 mei 2002 @ 09:53:26 #24
136 V.
Like tears in rain...
pi_4078933
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:51 schreef U-lerZzZ het volgende:

[..]

Hallo hei. Dat was een SBS6 peiling. Wat verwacht je dan?

Lijkt me niet dat NOS-Teletext die cijfers zou overnemen, wel?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4078949
Wil je nog meer puin, stem dan Pim Fortuyn!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')