Wim Kok voedt zijn waarnemingen en analyses met het wonder dat intuïtie heet. Hij voelde al weken geleden dat het Niod-rapport ondubbelzinnig zou aantonen dat ministers van de kabinetten-Lubbers III en -Kok I vanaf 1993 grote taxatiefouten hebben gemaakt bij het uitzenden van Dutchbat naar Srebrenica.
Kok wist dat het hartstikke fout zat, daarom culmineerden in de week voor de verschijning van het Niod-rapport zijn woede en gevoel van onmacht in buien van wanhoop. Zijn intuïtie hield niet meer op met waarschuwen.
Relus ter Beek, de voormalige PvdA-minister van Defensie die in 1993 na hevig geaarzel toch had besloten tot de inzet van de mobiele brigade in Bosnië, kwam vorige week na de toelichting van Niod-directeur Hans Blom meteen al op de proppen met de oneliner 'wel verantwoordelijk, niet schuldig'. Ik dacht: het grote wegpoetsen is begonnen.
Het leek erop dat Kok door de lafheid van Ter Beek was beïnvloed, toen hij plechtig verklaarde: ''Ik kan u recht in de ogen kijken over wat ik wel en niet gedaan heb.'' Maar hij zei ook: ''Ik zal mijn verantwoordelijkheid daarvoor nemen.'' Alleen de eerste zin viel op en bepaalde het nieuws. De tweede verklaring had geen indruk gemaakt - naar later bleek ten onrechte.
Toen volgde het kabinetsberaad van vrijdag. Het wordt nu gerelativeerd, maar Jan Pronk is daar door een paar van zijn collega's hard aangevallen over zijn opmerkingen over het falen van Nederland. Iedereen kende zijn standpunt - hij had het al jaren eerder geuit - maar men vond het nu oncollegiaal.
De aanvaring met Pronk vertroebelde de atmosfeer, maar dat verhinderde Pronk niet het Niod-rapport te hekelen: het ging hem niet ver genoeg.
Kok heeft het allemaal aangehoord. Maandag overrompelde hij zijn naaste collega's met de mededeling dat hij besloten had af te treden.
Het wordt vaak vergeten: het oeuvre van een staatsman kent ten minste net zoveel diepte- als hoogtepunten. Vrijwel alle politieke helden van de afgelopen decennia - Felipe Gonzáles, Margaret Thatcher, François Mitterand, Helmut Kohl, Joop den Uyl en Golda Meir - vertrokken veel minder feestelijk dan ze hadden gehoopt. Al die sympathiebetuigingen voor Kok, dat het triest voor hem is dat hij nu zo genadeloos zijn loopbaan moet afsluiten, ontkennen het lot van de toppoliticus. Besturen is improviseren, op de tast risico's nemen en afwisselend falen en resultaten boeken. Pas later, als de echte balans wordt opgemaakt, telt de morele erfenis van een politicus.
Kok heeft, geheel in strijd met zijn eigen gewoonten, de voorbije week procedures geschoffeerd om een norm te stellen. Dat was een daad van historische betekenis. Veel van zijn voorgangers hebben last ondervonden van fouten uit het verleden: van het volledig tekortschieten bij de bescherming van joodse burgers in 1940-1945 en de politionele acties in Indonesië tot aan het drama van Srebrenica. Kok heeft die last van zich afgeschud door zich niet te laten beïnvloeden door de gebruikelijke politieke belangen. Daarom kan hij de komende weken ook niet meer als partijpoliticus campagnevoeren. Anders is de val van het kabinet, vier weken voor de verkiezingen, van marginale betekenis geweest.
Maar Kok is weg... verdwenen in de coulissen, de jonge honden gaan te snel voor hem, ook al heeft hij nog de touwtjes in handen. He torentje zal vast nog jaren ruiken naar de karakteristieke Kok-geur, die zich vermengt met al die anderen, Lubbers, Den Uyl, Van Agt, Biesheuvel, De Jong, Drees.... en straks misschien Pim Fortuyn...
quote:En jij schrijft voor???
Op donderdag 18 april 2002 09:17 schreef zodiaque het volgende:
Kok is wel heel vaderlijk. Dat oude bedenkelijke hoofd, met die enorme wallen. Alsof de zwaarte van het besturen hem enorm zwaar valt. Ook in de politiek lijkt hij mij een vader. Mensen zoals Jaap de Hoop Scheffer en Kars Veling zullen vast weleens bij hem op schoot uitgehuild hebben. Die lange slungel uit Bergambacht met een, voor het buitenland, ongelukkige achternaam, is toch een belangrijke premier geweest voor Nederland. Wimmetje... het lijkt zo veel op Pimmetje, maar het zit toch zo ver van elkaar vandaan. Maar in tegenstelling tot Melkert, is Kok vaderlijk. Pim Fortuyn kan bij Kok uithuilen, Pim zou al al zijn rancune kwijtkunnen en Kok zou hem dan over zijn kale bolletje aaien en hem geruststellende woordjes toefluisteren.Maar Kok is weg... verdwenen in de coulissen, de jonge honden gaan te snel voor hem, ook al heeft hij nog de touwtjes in handen. He torentje zal vast nog jaren ruiken naar de karakteristieke Kok-geur, die zich vermengt met al die anderen, Lubbers, Den Uyl, Van Agt, Biesheuvel, De Jong, Drees.... en straks misschien Pim Fortuyn...
quote:Ik ben freelancer zonder klanten.
Op donderdag 18 april 2002 09:20 schreef Reintje het volgende:
En jij schrijft voor???
* Consequent weigeren moeilijke zaken aan te pakken, zaken als de WAO continu vooruit schuiven.
* Debat is een vies woord geworden, alles is overleg of een compromis.
* Zaken als integratie van allochtonen en veiligheid gewoon negeren, hierdoor verdere vervreemding van de politiek ten opzichte van de burgers in dit land.
* Hij heeft zich drukker gemaakt om het imago van Nederland in de wereld dan om de problemen in Nederland zelf.
Blij dat hij opgerot is!
In menig ander land had hij zich moeten verantwoorden voor een tribunaal.
quote:mijn god, doe ff normaal zeg. beide zaken hebben meerdere oorzaken, o.a. het beleid van de voorgaande 30 jaar.
Op donderdag 18 april 2002 09:20 schreef svbelzen het volgende:
Het is een schande dat deze manooit aan de macht is gekomen. Hij heeft het probleem rond de intergratie in de doofpot gestopt
en is (mede)verantwoordelijk voor de wachtlijsten waarbij mensen overlijden.
kijk eens wat hij allemaal wél heeft bereikt, dat is namelijk ook heel wat!
quote:Het enige dat onder zijn leiding goed is gegaan, is de financiele positie van Nederland. Maar dat is voornamelijk het werk van de wereldeconomie en van de economien in de landen om ons heen.
Op donderdag 18 april 2002 12:15 schreef bluegrass het volgende:[..]
mijn god, doe ff normaal zeg. beide zaken hebben meerdere oorzaken, o.a. het beleid van de voorgaande 30 jaar.
kijk eens wat hij allemaal wél heeft bereikt, dat is namelijk ook heel wat!
[Dit bericht is gewijzigd door Tikorev op 18-04-2002 12:18]
quote:Ieder zijn mening over het eerste stuk van je tirade, maar je laatste stelling is werkelijk te ridicuul voor woorden! In andere landen.... yeah right! Dream on!
Op donderdag 18 april 2002 12:12 schreef Tikorev het volgende:
Onder zijn verantwoordlijkheid is de criminaliteit fors gestegen, bestaan de vier grote steden straks uit meer dan de helft allochtonen, zijn het aantal WAO-ers gestegen, is het onderwijs verloederd, sterven er dagelijks mensen die op een wachtlijst staan, is Nederland ter schande gezet wat betreft Sebrenica, zijn er tientallen grote problemen en schulden vooruit geschoven voor andere generaties, ENZ ENZIn menig ander land had hij zich moeten verantwoorden voor een tribunaal.
Onder zijn leiding is er een einde gekomen aan de onafgebroken reeks van kabinetten met de christelijke partijen. Alleen hiervoor al verdient de man hulde.
Ik heb de afgelopen dagen met bewondering gekeken hoe hij dit drama besluit. De geschiedenis zal leren hoe Kok geplaatst moet worden in de lijst van grote Nederlandse politici, maar ik heb de man altijd vertrouwd.
quote:'Ja! Eén kabinet, dat na de eerste regeerperiode nog een verkiezingsoverwinning boekte omdat we toen nog niet waren 'verlicht' heeft Nederland aan de rand van de afgrond gebracht. Het enige dat goed is gegaan is niet aan hen te danken! Alles wat slecht is gedaan is wel aan hen te wijten! Kijk maar, de cijfertjes bewijzen het!'
Op donderdag 18 april 2002 12:17 schreef Tikorev het volgende:
Het enige dat onder zijn leiding goed is gegaan, is de financiele positie van Nederland. Maar dat is voornamelijk het werk van de wereldeconomie en van de economien in de landen om ons heen.
Dat hadden weinig andere kabinetten anders gedaan.
Kritiek hebben is prima, maar blijf wel een beetje realistisch zeg. Voordat je dit soort reactionaire praat uitslaat kan je beter eerst naar alle cijfertjes kijken. Zal je erachter komen dat het wel iets minder rampzalig is dan je wel heel graag wil geloven.
Onder Kok is een heleboel gebeurd, soms goed soms slecht. In mijn ogen slaat de balans nog altijd uit naar de positieve kant van de schaal.
quote:WAO is niet door hem vooruit geschoven maar speelt al sinds 1982. het is een van de moeilijkste zaken om een compromis over te krijgen in NL (alleen al omdat de bevolking moord en brand roept wanneer er aan de WAO wordt gesleuteld).
Op donderdag 18 april 2002 12:11 schreef Strolie75 het volgende:
Kok was een waardeloze premier:* Consequent weigeren moeilijke zaken aan te pakken, zaken als de WAO continu vooruit schuiven.
* Debat is een vies woord geworden, alles is overleg of een compromis.
* Zaken als integratie van allochtonen en veiligheid gewoon negeren, hierdoor verdere vervreemding van de politiek ten opzichte van de burgers in dit land.
* Hij heeft zich drukker gemaakt om het imago van Nederland in de wereld dan om de problemen in Nederland zelf.Blij dat hij opgerot is!
vervreemding van de politiek wordt voor een deel simpelweg ook door de burgers zelf veroorzaakt door weinig interesse te tonen of te komen met constructieve oplossingen, jou reactie getuigd hier overigens van.
Dat laatste is ronduit bullshit. Nederland heeft veel internationale allure vergaard, en dat heeft ons geen windeieren gelegd, kijk maar eens naar de toegenomen directe investeringen waar jij ook van profiteerd mannetje!
Daarnaast is het met NL nog nooit zo goed gegaan als de afgelopen 8 jaar!
Ik geef toe dat er steken zijn laten vallen en dat het land paars-moe is. Maar er is ook heel veel goeds bereikt (o.a. het feit dat heel NL mobiel kan bellen). 8 jaar geleden was men na 80 jaar ook CDA moe. Over 4 jaar zijn er vast ook wel weer mensen die alleen maar zeuren en de goede dingen nooit zien.
quote:Als je dat zou doen zul je zien dat het alleen financieeel beter is gegaan. Voor de rest is het droeve ellende. Daarvoor hoef je niet naar de cijfers te kijken, maar dat merk je elke dag.
Op donderdag 18 april 2002 12:28 schreef Scipio het volgende:Kritiek hebben is prima, maar blijf wel een beetje realistisch zeg. Voordat je dit soort reactionaire praat uitslaat kan je beter eerst naar alle cijfertjes kijken. Zal je erachter komen dat het wel iets minder rampzalig is dan je wel heel graag wil geloven.
quote:Ik denk dat hij vooral herinnerd zal worden om zijn
Op donderdag 18 april 2002 12:25 schreef the-O het volgende:
De geschiedenis zal leren hoe Kok geplaatst moet worden in de lijst van grote Nederlandse politici, maar ik heb de man altijd vertrouwd.
quote:dus echt niet!
Op donderdag 18 april 2002 12:35 schreef Tikorev het volgende:[..]
Als je dat zou doen zul je zien dat het alleen financieeel beter is gegaan. Voor de rest is het droeve ellende. Daarvoor hoef je niet naar de cijfers te kijken, maar dat merk je elke dag.
het totale criminaliteitscijfer in NL (het aantal delicten en incidenten) is gedaald!
quote:Ja dat zal de geschiedenisboekjes wel vullen ja. Strolie75 die om een kwartje verlegen zit.
Op donderdag 18 april 2002 12:35 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Ik denk dat hij vooral herinnerd zal worden om zijn
[afbeelding]
quote:Jaja
Op donderdag 18 april 2002 12:38 schreef bluegrass het volgende:[..]
dus echt niet!
het totale criminaliteitscijfer in NL (het aantal delicten en incidenten) is gedaald!
Nu snap ik je voorliefde voor de PvdA. Smijten met foute getallen.
quote:Yep, en omdat het gevoelig ligt bij de bevolking (net als de hypotheekrente) weigeren ze het consequent aan te pakken en blijven ze het maar voor zich uit schuiven. Terwijl al lang duidelijk is dat het huidige bestel over een tijdje onbetaalbaar zal worden.
Op donderdag 18 april 2002 12:32 schreef bluegrass het volgende:
WAO is niet door hem vooruit geschoven maar speelt al sinds 1982. het is een van de moeilijkste zaken om een compromis over te krijgen in NL (alleen al omdat de bevolking moord en brand roept wanneer er aan de WAO wordt gesleuteld).
quote:Vervreemding van de poltiek kwam inderdaad door weinig interesse. Maar waardoor werd dit veroorzaakt? Omdat onder leiding van Kok debat in vies wordt geworden is en alle partijen op elkaar zijn gaan lijken (iets wat de VVD nu lelijk opbreekt). Poldermodel, overlegcultuur, compromis, termen die de afgelopen 8 jaar gelijk staan aan politiek in dit land. Verder is verantwoordelijkheid nemen ook verdwenen. Er moet iets ernstig als Srebrenica gebeuren voordat fallende politici opstappen.
vervreemding van de politiek wordt voor een deel simpelweg ook door de burgers zelf veroorzaakt door weinig interesse te tonen of te komen met constructieve oplossingen, jou reactie getuigd hier overigens van.
quote:Internationale allure is na affaire rond Srebrenica weer weg. Verder worden we internationaal nog steeds niet serieus genomen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Kok die bij Blair moet smeken voor een uitnodiging om in Europees verband over Afghanistan te mogen praten. En die internationale investeringen zullen door de hoge inflatie, de fiscale regelgeving en de dichtslipende infrastructuur ook weer snel verdwenen zijn. Eerste voorbeeld hiervan is Ahold dat naar Zwitserland verhuist.
Dat laatste is ronduit bullshit. Nederland heeft veel internationale allure vergaard, en dat heeft ons geen windeieren gelegd, kijk maar eens naar de toegenomen directe investeringen waar jij ook van profiteerd mannetje!
quote:Het is met de wereldeconomie de afgelopen 8 jaar goed gegaan. En als je kijkt naar zorg, veiligheid, integratie en onderwijs is het de afgelopen 8 jaar nog nooit zo slecht gegaan.
Daarnaast is het met NL nog nooit zo goed gegaan als de afgelopen 8 jaar!
quote:In welke landen dan?
Op donderdag 18 april 2002 12:12 schreef Tikorev het volgende:
Onder zijn verantwoordlijkheid is de criminaliteit fors gestegen, bestaan de vier grote steden straks uit meer dan de helft allochtonen, zijn het aantal WAO-ers gestegen, is het onderwijs verloederd, sterven er dagelijks mensen die op een wachtlijst staan, is Nederland ter schande gezet wat betreft Sebrenica, zijn er tientallen grote problemen en schulden vooruit geschoven voor andere generaties, ENZ ENZIn menig ander land had hij zich moeten verantwoorden voor een tribunaal.
GLG
quote:Ik kan hier niets aan toevoegen, geheel mee eens.
Op donderdag 18 april 2002 12:25 schreef the-O het volgende:
Mooie openingspost.Onder zijn leiding is er een einde gekomen aan de onafgebroken reeks van kabinetten met de christelijke partijen. Alleen hiervoor al verdient de man hulde.
Ik heb de afgelopen dagen met bewondering gekeken hoe hij dit drama besluit. De geschiedenis zal leren hoe Kok geplaatst moet worden in de lijst van grote Nederlandse politici, maar ik heb de man altijd vertrouwd.
GLG
quote:VVD! géén PvdA!
Op donderdag 18 april 2002 12:44 schreef Tikorev het volgende:[..]
Jaja
Nu snap ik je voorliefde voor de PvdA. Smijten met foute getallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |