abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 april 2002 @ 13:40:41 #1
11777 Grote-Smoeldriaan
Als je wint, heb je vrienden
pi_3760009
Wat mij nou leuk en ook belangrijk lijkt is ook debatten tussen partijen die wel dezelfde richting op denken maar toch wezenlijk verschillen. Nu kunnen Marijnissen en Rosenmuller elke keer "rechts" aanvallen en laten ze elkaar buiten schot terwijl ze toch echt verschillend denken over zaken. Waarom wordt zoiets niet gedaan, is dat puur om ze het makkelijker te maken of omdat ze denken dat het twee identieke partijen betreft.

De overige partijen, CDA, VVD, PVDA, D66 vallen wel geregeld elkaars standpunten aan en voeren mi een veel inhoudelijker debat dan het altijd maar onderuit gehaal van Rosenmuller en Marijnissen. Ben benieuwd hoe ze debat zouden voeren 1 op 1 of met bijvoorbeeld alleen Melkert.

Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 13:57:43 #2
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_3760220
Tja, is er vraag naar... Waarschijnlijk zal Marijnissen zeggen dat Rosenmöller te veel de rijken beschermt en helemaal niet zo milieuvriendelijk en pacifistisch is als wat hij zelf beweert.

Daarop antwoord Rosenmöller dat Marijnissen ideeën heeft die pasten in de Sovjet-Unie en die faliekant zijn mislukt.

Na afloop van het debat is er gelegenheid tot vragen. Rosenmöller bijt Marijnissen toe:"Elke keer als je gevraagd wordt naar inhoudelijke en concrete oplossingen vlucht je weg in theatraal gedrag. Leer eens debatteren man!"

Marijnissen doet zijn microfoontje uit en drupt af. Zijn aanhangers laten dan op het fokforum weten dat hij al een afspraak had en daarom wegging.

maandag 8 april 2002 @ 14:48:09 #3
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_3760986
Omdat Paul Rosemuller en Jan Marijnissen dezelfde (staatsgevaarlijke) standpunten aanhangen. Geen debat mogelijk. Lijkt me wel interessant, 3 kwartier twee zwijgende lijsttrekkers tegenover elkaar.
Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
  maandag 8 april 2002 @ 14:50:03 #4
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3761013
Of er vraag naar is, tja is er vraag naar de overige debatten en wat voegen die toe aan de uiteindelijke keuze. Ik denk, of hoop, dat die debatten alleen twijfelende/zwevende kiezers over een bepaalde streep trekt. Het is natuurlijk zot als je door een debat plots een andere partij kiest omdat de lijsttrekker toevallig een grotere mond heeft, makkelijker praat of relaxer overkomt. Het gaat niet om de lijsttrekker, das een marionet, het gaat om de ideeen en het algemene karakter en beleid van de gehele partij.

Ik denk dat voor sommige zwevende links georienteerde kiezer een debat Melkert, Rosenmuller en Marijnissen wel degelijk een toegevoegde waarde heeft. Daarnaast mogen ze en dat is gewoon directe kritiek op hun manier van debateren zich ook best eens richten op elkaar ipv altijd elkaar te ontzien en alleen maar kritiek spuien op de rechtsere partijen.

Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 15:30:29 #5
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3761718
quote:
Op maandag 08 april 2002 14:48 schreef Baas het volgende:
Omdat Paul Rosemuller en Jan Marijnissen dezelfde (staatsgevaarlijke) standpunten aanhangen. Geen debat mogelijk. Lijkt me wel interessant, 3 kwartier twee zwijgende lijsttrekkers tegenover elkaar.
Er is wel degelijk debat mogelijk ondanks dat ze basaal gezien hetzelfde idee hebben. Maar de een geeft nog vele malen meer geld uit dan de ander en wil dat op een compleet andere manier weer terugverdienen.

Ik denk dat ze misschien wel te laf zijn om elkaar aan te vallen en een discussie met elkaar te voeren ipv met anderen. Het zal nooit gebeuren dat de een de ander tijdens een debat afvalt of een kritische vraag stelt, nee ze zitten er alleen maar om het huidige beleid af te kraken (net als PF) maar behoed ons dat zij aan de macht komen, dan kunnen we de zalmnorm ook op onze buik schrijven en dat lijkt me het laatste wat we willen!

Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 15:35:34 #6
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_3761798
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:30 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Het zal nooit gebeuren dat de een de ander tijdens een debat afvalt of een kritische vraag stelt,
Jij volgt het allemaal niet zo best hč? Dat de PvdA wanhopig probeert de kiezers weg te houden bij de partijen die staan waarvoor zij 20 jaar geleden stond (GL en SP), dat GL zichzelf met man en macht profileert als het linkse alternatief voor de PvdA en dat de SP al jaren schande spreekt over de verrechtsing van de PvdA en over de coalitiegeilheid van Rosenmöller... dat had iedereen even over het hoofd kunnen hebben gezien... .
Dat heeft een hele hoop gevolgen, bijvoorbeeld dat goed en slecht niet bestaan.
  maandag 8 april 2002 @ 15:39:53 #7
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3761870
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:35 schreef LQ_Jones het volgende:

[..]

Jij volgt het allemaal niet zo best hč? Dat de PvdA wanhopig probeert de kiezers weg te houden bij de partijen die staan waarvoor zij 20 jaar geleden stond (GL en SP), dat GL zichzelf met man en macht profileert als het linkse alternatief voor de PvdA en dat de SP al jaren schande spreekt over de verrechtsing van de PvdA en over de coalitiegeilheid van Rosenmöller... dat had iedereen even over het hoofd kunnen hebben gezien... .

Jij leest niet zo best hč? Ik heb het hier over een debat tussen GL en SP en waarom ze dat niet voeren. Dat ze elkaar af en toe en dan met name buiten verkiezingstijd met modder bekogelen staat daar los van. Het betrekken van PVDA (oftewel Melkert) in zo'n debat zie ik meer als extra optie. Als jij dan nu even laat zien dat SP, GL of zelfs de PVDA de laatste tijd de ander heeft aangevallen, een discussie heeft gevoerd of wat dan ook dan zal ik daar niet meer over beginnen! Nogmaals zo'n debat lijkt mij wel nuttig en ik vraag me dus afg waarom het niet gevoerd wordt.
Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 15:47:09 #8
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_3761992
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:39 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:

[..]

Jij leest niet zo best hč? Ik heb het hier over een debat tussen GL en SP en waarom ze dat niet voeren.

Ik lees uitstekend en jij zegt dat ze misschien wel te laf zouden zijn. Dan denk ik niet dat ze zich zo kritisch opstellen tegenover elkaar. Als je je nou zelf eens wat meer verdiepte in dat soort dingen ('know thine enemy') zou je misschien niet op zoek hoeven naar artikelen als deze: http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie186.stm. Die ik zo even uit het langetermijngeheugen vis tussen twee haakjes, ik ben geen wandelende wie-gooit-modder-naar-wie-database. En op de PvdA zal ik verder maar niet ingaan, dat zou je alleen maar te schande zetten.
  maandag 8 april 2002 @ 15:49:33 #9
22259 Fogerty
slapende account
pi_3762042
Ik zou wel graag een debat GL-SP zien, aangezien ik al jaren zweef tussen beide partijen.
Maar de heren lijsttrekkers willen natuurlijk liever in debat met de andere partijen ipv met elkaar. Ze vissen toch al met zijn tweeen in dezelfde kleine vijver, met een debat met zijn tweeen kun je alleen maar een paar kiezers van de ander afpakken. Bij de PvdA vallen veel meer kiezers weg te halen!
Hieperdepiep hoera!
  maandag 8 april 2002 @ 15:59:23 #10
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3762230
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:47 schreef LQ_Jones het volgende:

[..]

Ik lees uitstekend en jij zegt dat ze misschien wel te laf zouden zijn. Dan denk ik niet dat ze zich zo kritisch opstellen tegenover elkaar. Als je je nou zelf eens wat meer verdiepte in dat soort dingen ('know thine enemy') zou je misschien niet op zoek hoeven naar artikelen als deze: http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie186.stm. Die ik zo even uit het langetermijngeheugen vis tussen twee haakjes, ik ben geen wandelende wie-gooit-modder-naar-wie-database.

Nogmaals..... de laatste debatten heb ik geen van drieen betrapt op het uitoefenen van kritiek op elkaar. Daar heb ik het hierover. Je hebt dan misschien gelijk dat ze dat in het algemeen wel hebben, (het stuk wat je quote is van oktober 2001 niet echt verkiezingstijd) maar daar hebben we nu niks aan. Misschien zorgen ze er gewoon voor dat ze het elkaar niet moeilijk maken en vallen ze alleen de rechtse kant aan......
quote:
En op de PvdA zal ik verder maar niet ingaan, dat zou je alleen maar te schande zetten.
LOL een forum is niet bedoeld om elkaar te schande te maken maar om op een fatsoenlijke discussie te voeren.
Ik had wat meer verwacht van iemand op zo'n leeftijd
Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 16:00:29 #11
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3762253
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:49 schreef Fogerty het volgende:
Ik zou wel graag een debat GL-SP zien, aangezien ik al jaren zweef tussen beide partijen.
Maar de heren lijsttrekkers willen natuurlijk liever in debat met de andere partijen ipv met elkaar. Ze vissen toch al met zijn tweeen in dezelfde kleine vijver, met een debat met zijn tweeen kun je alleen maar een paar kiezers van de ander afpakken. Bij de PvdA vallen veel meer kiezers weg te halen!
Dat bedoel ik, maar ook op zo'n debat hebben we recht maar het komt er helaas nooit van.
Hard, gemeen en snel
  maandag 8 april 2002 @ 16:06:23 #12
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_3762358
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:59 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:
Nogmaals..... de laatste debatten heb ik geen van drieen betrapt op het uitoefenen van kritiek op elkaar. Daar heb ik het hierover. Je hebt dan misschien gelijk dat ze dat in het algemeen wel hebben, (het stuk wat je quote is van oktober 2001 niet echt verkiezingstijd) maar daar hebben we nu niks aan. Misschien zorgen ze er gewoon voor dat ze het elkaar niet moeilijk maken en vallen ze alleen de rechtse kant aan......
Ik ben met je eens dat zo'n debat een goede zaak zou zijn, maar ik reageerde op het feit dat jij je antwoord al klaar leek te hebben. Namelijk dat ze te laf zouden zijn. Dat is gewoon niet waar.
quote:
LOL een forum is niet bedoeld om elkaar te schande te maken maar om op een fatsoenlijke discussie te voeren.
Ik had wat meer verwacht van iemand op zo'n leeftijd
Een beetje op mijn ego spelen he... ik heb verschillende PvdA'ers horen zeggen dat ze liever met de VVD regeren dan met GroenLinks. Dat is sowieso al erg opmerkelijk. Kok is sinds '94 bepaald meer naar de rechterkant opgeschoven dan naar de linkerkant. Dat is een constant kritiekpunt van zowel GroenLinks (die echter een beetje boter op hun hoofd hebben aangezien ze zelf ook een kleine shift doormaken) als de SP, die zo mogelijk nog milder is voor de VVD als de PvdA, omdat de eerste er tenminste geen geheim van maakt dat ze economie de voorrang geeft boven het sociale stelsel, en de tweede eigenlijk al een tijdje tussen de wal en het schip ligt.
  maandag 8 april 2002 @ 16:13:12 #13
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_3762485
GroenLinks kritisch t.o.v. PvdA:

http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4001054.html
http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4000796.html
http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4000516.html
http://www.groenlinks.nl/partij/2dekamer/nieuws/4000469.html

En van de PvdA richting GroenLinks:

Verslag van debat tussen PvdA en GL: http://pvda.nl/nk_getNewsDetails.do?id=2923&categoryid=1029&archiveMode=false
En uit een speech van Melkert (http://pvda.nl/nk_getNewsDetails.do?id=2978&categoryid=1029&archiveMode=true):

quote:
We hebben onze lessen geleerd. Maar geldt dat voor alle partijen? GroenLinks zegt: hoppatee, een financieringstekort van 2 procent is aanvaardbaar. Hč toe, doe nou niet zo moeilijk. Alsof we niets hebben geleerd. Alsof er de afgelopen jaren nog niet genoeg offers zijn gebracht. Om juist uit dat diepe financiële moeras te komen.
De SP brandt de PvdA af: http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie195.stm
  maandag 8 april 2002 @ 16:14:22 #14
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_3762502
quote:
Op maandag 08 april 2002 15:47 schreef LQ_Jones het volgende:

[..]
zou je misschien niet op zoek hoeven naar artikelen als deze: http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie186.stm.

Leuk, linkjes over de SP. Hier is er nog eentje:
http://www.libertarian.nl/artikelen/article020204_2032.html
Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
  maandag 8 april 2002 @ 16:15:56 #15
25847 LQ_Jones
Too bad for television
pi_3762527
quote:
Op maandag 08 april 2002 16:14 schreef Baas het volgende:

[..]

Leuk, linkjes over de SP. Hier is er nog eentje:
http://www.libertarian.nl/artikelen/article020204_2032.html

Fijn hč, zo'n krant die het gebrek aan eigen argumenten opvult.

Waarom GroenLinks en niet SP?

maandag 8 april 2002 @ 16:20:18 #16
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3762599
quote:
Op maandag 08 april 2002 16:06 schreef LQ_Jones het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat zo'n debat een goede zaak zou zijn, maar ik reageerde op het feit dat jij je antwoord al klaar leek te hebben. Namelijk dat ze te laf zouden zijn. Dat is gewoon niet waar.
[..]

Ik bedoelde met laf dat ze het nu niet aandurven tijdens een lijsttrekkers debat, nee dan vallen ze liever de "anderen" aan, bang om stemmen te verliezen??
quote:
Een beetje op mijn ego spelen he...
Ik ben altijd bereid om te helpen
quote:
ik heb verschillende PvdA'ers horen zeggen dat ze liever met de VVD regeren dan met GroenLinks. Dat is sowieso al erg opmerkelijk. Kok is sinds '94 bepaald meer naar de rechterkant opgeschoven dan naar de linkerkant. Dat is een constant kritiekpunt van zowel GroenLinks (die echter een beetje boter op hun hoofd hebben aangezien ze zelf ook een kleine shift doormaken) als de SP, die zo mogelijk nog milder is voor de VVD als de PvdA, omdat de eerste er tenminste geen geheim van maakt dat ze economie de voorrang geeft boven het sociale stelsel, en de tweede eigenlijk al een tijdje tussen de wal en het schip ligt.
Dat ze het niet met elkaar eens zijn is dus duidelijk maar nu wil ik dat in een debat, misschien moeten we een petitie starten. De burger heeft recht op eerlijkheid en duidelijkheid en dus een debat van de drie linksen, ik ben er klaar voor en heb er zin in, nu zij nog!
Hard, gemeen en snel
pi_3764915
quote:
Op maandag 08 april 2002 13:57 schreef Heerlijkheid het volgende:
Na afloop van het debat is er gelegenheid tot vragen. Rosenmöller bijt Marijnissen toe:"Elke keer als je gevraagd wordt naar inhoudelijke en concrete oplossingen vlucht je weg in theatraal gedrag. Leer eens debatteren man!"

Marijnissen doet zijn microfoontje uit en drupt af. Zijn aanhangers laten dan op het fokforum weten dat hij al een afspraak had en daarom wegging.

.
It is much easier to be critical than to be correct.
  maandag 8 april 2002 @ 22:33:00 #18
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3767002
quote:
Op maandag 08 april 2002 13:57 schreef Heerlijkheid het volgende:

...

Wat een onzin.
  dinsdag 9 april 2002 @ 11:10:51 #19
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3770784
Weinig reactie?

Kennelijk heb ik gelijk en spelen de link(s)e partijen op save en gaan ze een debat met elkaar nu uit de weg, bang om stemmen te verliezen en graven ze na de verkiezingen de strijdbijl weer op?

Ook niemand die behoefte heeft aan zo'n debat, niemand echt geintresseerd in de verschillen? Of stemmen mensen gewoon links om rechts te compenseren of omdat dat goed is voor het milieu of voor de zwakkeren in de samenleving of omdat ze softdrugs willen legaliseren (oftewel puur eigenbelang) en dat zonder dat ze zich werkelijk in de partijen en hun verschillen in standpunten te hebben verdiept? Het lijkt er af en toe wel op!

Hard, gemeen en snel
  dinsdag 9 april 2002 @ 11:16:15 #20
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3770855
quote:
Op dinsdag 09 april 2002 11:10 schreef Grote-Smoeldriaan het volgende:

...

Het heeft gewoon weinig zin om van een andere kleine linkse partij stemmen te willen wegplukken, want zo groot zijn ze allebei niet.

Het is ook makkelijker om in een debat grote verschillen te laten zien dan kleine verschillen die er wel zijn tussen Groenlinks en de SP. Als je naar een debat kijkt, zul je ook eerder letten op de grote verschillen dan op de kleine verschillen en aangezien de verschillen groter zijn tussen de grote partijen en de kleinere partijen is het makkelijker om daarmee te debateren.

dinsdag 9 april 2002 @ 13:59:11 #21
11777 Grote-Smoeldriaan
pi_3772833
quote:
Op dinsdag 09 april 2002 11:16 schreef Seborik het volgende:

[..]

Het heeft gewoon weinig zin om van een andere kleine linkse partij stemmen te willen wegplukken, want zo groot zijn ze allebei niet.

Dat snap ik, maar een debat wordt vaak door de media opgezet en niet door de partijen zelf. Waarom zet de media dan geen debat op tussen SP en GL en PVDA en wel tussen CU, GL en LN. De kiezer heeft er recht op en het hoeft geen uren te duren.
quote:
Het is ook makkelijker om in een debat grote verschillen te laten zien dan kleine verschillen die er wel zijn tussen Groenlinks en de SP. Als je naar een debat kijkt, zul je ook eerder letten op de grote verschillen dan op de kleine verschillen en aangezien de verschillen groter zijn tussen de grote partijen en de kleinere partijen is het makkelijker om daarmee te debateren.
Waarom altijd de makkelijke weg? Maar oke, ook hier heb je gelijk in, het is makkelijker om te debateren met een partij die meer afwijkende standpunten heeft. Maar Rosenmuller en Marijnissen worden, ook hier op FOK!, toch op handen gedragen vanwege hun sterke debateertechniek. Waarom gaan ze dan niet een keer met elkaar in discussie tijdens een 1 op 1 debat of tijdens een debat met andere lijsttrekkers? Ik heb ze nog op geen enkele aanval, uitlokking, terechtwijzing tov elkaar betrapt.
Hard, gemeen en snel
pi_3780244
[quote]Op maandag 08 april 2002 14:48 schreef Baas het volgende:
[/quote}

doe dan 2 - 2. Toevoegen van Agnes Kant, is altijd goed voor loze opmerkingen en Femke die heeft echt een mening. Lijkt mij wel een leuk debat, altijd beter dan wat ik nu op tv heb gezien.

kan ik ook lekker neutraal zijn, want ik stem op geen van beide.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')