Bij de PvdA in Rotterdam zijn er daardoor zelfs drie allochtone kandidaten die laag op de lijst stonden toch gekozen. Dit ging o.a ten koste van de nestor van de Rotterdamse PvdA, die hierdoor buiten de boot valt. De helft van PvdA fractie in Rotterdam bestaat nu uit allochtonen.
Ook in Den Haag zijn drie allochtone PvdA-kandidaten, die op een onverkiesbare plaats stonden, toch in de raad gekomen. Het gaat om Johan Chandoe, Murat Ersoy en Sharief Mohamed. Net als in Rotterdam zijn in Den Haag nu de helft van PvdA-raadsleden allochtoon (5 van de 10). Binnen de partij is hierover onrust ontstaan. PvdA-fractievoorzitter Van Nimwegen verdenkt de allochtone kandidaten ervan een persoonlijke campagne te hebben gevoerd en dat druist in tegen de afspraken.
Een inwoner van Marokkaanse afkomst in Leiden werd ook gekozen dankzij voorkeurstemmen. Mohammed Bouras (PvdA) was door de partij op een onverkiesbare achttiende plek gezet, maar kwam uiteindelijk op plaats vier.
In Amsterdam kreeg PvdA'er Zati Yurdakul 1658 voorkeursstemmen en klom van de negentiende naar de vijfde plaats. Fatima Elatik en Amma Asante, die voor de PvdA al wel op een verkiesbare plek stonden, werden door kiezers uit hun eigen achterban flink gesteund en kwamen nog hoger op de lijst. De Marokkaanse Elatik, die van de week nog onder vuur werd genomen door Theo van Gogh, verdrong zelfs wethouder Duco Stadig van de derde plaats.
Rotterdam
De grote hoeveelheid allochtonen fractieleden van de PvdA in Rotterdam kan belemmerend werken voor een mogelijke samenwerking met het Leefbaar Rotterdam van Pim Fortuyn. Het zijn voornamelijk deze mensen die, vanwege hun grote allochtone achterban, flink in hun maag zitten met de vraag of ze met Fortuyn in zee willen.
Bron : Telegraaf.
Hmm, niet raar lijkt me. De gemiddelde nederlander stemt ook op een nederlander.
quote:Stemmen op een allochtoon, enkel omdat het een allochtoon is
Op zaterdag 09 maart 2002 15:48 schreef schmertzer het volgende:
Ik deel die mening. Als ik een allochtoon zou zijn, wilde ik ook graag dat mijn belangen behartigd zouden worden en dat kan misschien beter door mensen die meer weten van de eigen cultuur of in elk geval mensen die weten hoe het is om allochtoon te zijn.
Of is het ook nog belangrijk waar de partij voor staat?
quote:Ik ken nog wel een politicus waar iedereen blind op stemt zonder te weten waar hij voor staat, maar dat is een ander verhaal. Het is toch logisch dat je als allochtoon stemt op een andere allochtoon, omdat je je toch verwant voelt met zo'n iemand ?
Op zaterdag 09 maart 2002 15:59 schreef milagro het volgende:[..]
Stemmen op een allochtoon, enkel omdat het een allochtoon is
Of is het ook nog belangrijk waar de partij voor staat?
quote:goeie reden om er geen meer NL in te laten
Op zaterdag 09 maart 2002 15:41 schreef gelly het volgende:
Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen is gebleken dat allochtone kandidaten veel voorkeurstemmen hebben gehaald.
niet eens integreren he gewoon zomaar op op een allochtoon stemmen
(the irony of it all: Vision heeft op een turk gestemt (serieeus))
quote:Nee, vind ik niet logisch persé.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:04 schreef gelly het volgende:[..]
Ik ken nog wel een politicus waar iedereen blind op stemt zonder te weten waar hij voor staat, maar dat is een ander verhaal. Het is toch logisch dat je als allochtoon stemt op een andere allochtoon, omdat je je toch verwant voelt met zo'n iemand ?
quote:Nou nee, het ging er om dat allochtonen een voorkeursstem hadden uitgebracht. Dus wel degelijk op een partij stemmen, maar met een voorkeur voor een allochtoon.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:09 schreef milagro het volgende:[..]
Nee, vind ik niet logisch persé.
Anders zou ik dus op willekeruig welke autochtoon kunnen stemmen, want we zijn beide autochtoon.
van: http://www.brabantsdagblad.nl/CDA/regioportal/0,2078,3955__982234_,00.html
quote:
Een ander opmerkelijk cijfer, op basis van een onderzoekje van de mensen van het stembureau: slechts 16% van de allochtone stemgerechtigden heeft een stem uitgebracht. "Bijna alle Turken in deze wijk die gaan stemmen doen dat op een Turkse kandidaat. Op Özkanli van de PvdA of Durmus van Leefbaar", schat een Turkse kiezer in. Zijn hele familie, tien leden in totaal, heeft voor buurtgenoot Özkanli gekozen. Ben van Hees is na 30 jaar Duitsland terug in zijn geboortewijk. Landelijk krijgt Pim Fortuyn zijn stem. Hier stemt hij op Bosch Belang: "De enige lijst zonder buitenlanders." Zijn kinderen zijn bedreigd door buitenlanders, zegt-ie, en de wijk is almaar onleefbaarder met zoveel allochtonen.
[Dit bericht is gewijzigd door terabyte op 09-03-2002 16:21]
quote:Dat doen ze veelal dus niet, op de partij stemmen.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:12 schreef gelly het volgende:[..]
Nou nee, het ging er om dat allochtonen een voorkeursstem hadden uitgebracht. Dus wel degelijk op een partij stemmen, maar met een voorkeur voor een allochtoon.
quote:Nou, hetzelfde geldt toch ook voor een groot deel van de autochtone nederlandse kiezers, vooral vandaagdedag ?
Op zaterdag 09 maart 2002 16:20 schreef milagro het volgende:[..]
Dat doen ze veelal dus niet, op de partij stemmen.
Ze stemmen op de man die ze kennen. Dat zag je ook in Den Haag bij GroenLinks en Daskapan.
Veel allochtonen weten vaak niet eens waar de partij precies voor staat, beheersen de taal niet goed genoeg daarvoor (heeft een allochtoon mij vertelt) en stemmen daarom dus helemaal niet of op een allochtoon.
quote:jeetje, stemmen op een partij waarvan je niet weet waar die voor staat...
Op zaterdag 09 maart 2002 16:20 schreef milagro het volgende:[..]
Dat doen ze veelal dus niet, op de partij stemmen.
Ze stemmen op de man die ze kennen. Dat zag je ook in Den Haag bij GroenLinks en Daskapan.
Veel allochtonen weten vaak niet eens waar de partij precies voor staat, beheersen de taal niet goed genoeg daarvoor (heeft een allochtoon mij vertelt) en stemmen daarom dus helemaal niet of op een allochtoon.
quote:Nee, hoewel het gezicht van een partij wel heel belangrijk is (de lijsttrekker moet een goede uitstraling hebben), denk ik toch dat het merendeel van die kizers wel degelijk (sommige enigzins) op de hoogte zijn waar de party voor staat. Uit de krant of van tv. Wel is het zo dat er slechts weinigen bekend zijn met het gehele partijprogramma.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:24 schreef gelly het volgende:[..]
Nou, hetzelfde geldt toch ook voor een groot deel van de autochtone nederlandse kiezers, vooral vandaagdedag ?
Ik denk dat veel allochtonen (niet allemaal natuurlijk) echt puur stemmen op een persoon omdat het een geloofsgenoot is.
quote:ROFLOL
Op zaterdag 09 maart 2002 16:04 schreef gelly het volgende:[..]
Ik ken nog wel een politicus waar iedereen blind op stemt zonder te weten waar hij voor staat, maar dat is een ander verhaal.
quote:Waarom denk je dat Fortuyn in rotterdam zoveel stemmen heeft gekregen, waren dat allemaal stemmen van mensen die weten waar Fortuyn voor staat, of van mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt ?
Op zaterdag 09 maart 2002 16:29 schreef milagro het volgende:[..]
Ik denk dat veel allochtonen (niet allemaal natuurlijk) echt puur stemmen op een persoon omdat het een geloofsgenoot is.
quote:Wil je daarmee zeggen, dat dat ook voor PF stemmers geldt?
Op zaterdag 09 maart 2002 16:26 schreef Re het volgende:[..]
jeetje, stemmen op een partij waarvan je niet weet waar die voor staat...
quote:Omdat jij je niet kunt vinden in Fortuyn zijn standpunten, wil toch niet zeggen dat anderen die dat wel kunnen, niet weten waar hij voor staat?
Op zaterdag 09 maart 2002 16:33 schreef gelly het volgende:[..]
Waarom denk je dat Fortuyn in rotterdam zoveel stemmen heeft gekregen, waren dat allemaal stemmen van mensen die weten waar Fortuyn voor staat, of van mensen die de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt ?
De meeste allochtonen hebben niet gestemd in R'dam en dat vind ik dom van ze. Ze hebben deels PF in het zadel geholpen daardoor.
quote:Nee, dat bedoel ik niet. Vraag de gemiddelde PF stemmer waar PF voor staat en je zult alleen horen "Omdat hij wat tegen de asielzoekers gaat doen". Het zijn ook vaak mensen die zichzelf in de vingers zullen snijden, want vaak komen dergelijke stemmers uit de lagere sociale klassen, en zijn dus afhankelijk van het sociale beleid in nederland. PF is echter zo liberaal als wat, en zal lekker willen snijden in dergelijke voorzieningen.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:39 schreef milagro het volgende:[..]
Omdat jij je niet kunt vinden in Fortuyn zijn standpunten, wil toch niet zeggen dat anderen die dat wel kunnen, niet weten waar hij voor staat?
De meeste allochtonen hebben niet gestemd in R'dam en dat vind ik dom van ze. Ze hebben deels PF in het zadel geholpen daardoor.
Nou wil ik niet beweren dat alleen PF stemmers politiek dom zijn, een groot deel van nederland zou niet kunnen beantwoorden waarom ze op een bepaalde partij stemmen, of wat het partij programma van de partij is. Ik denk echter wel dat PF meer van deze stemmer aantrekt dan de andere partijen.
Maar laten we het niet over Fortuyn hebbe, want daar gaat dit bericht niet over.
[Dit bericht is gewijzigd door gelly op 09-03-2002 16:44]
Sindsdien rotzooi ik maar wat aan in het stemhokje.
quote:STOER HOOR.
Op zaterdag 09 maart 2002 16:09 schreef Vision het volgende:
(the irony of it all: Vision heeft op een turk gestemt (serieeus))
Ps. Als behorende tot de allochtonengroep (Turks achtergrond) heb ik gestemd op een Turk van het CDA. Enkel en alleen omdat ik hem ken en ook zijn capaciteiten weet.
quote:Nee is ook niet raar.
Op zaterdag 09 maart 2002 15:41 schreef gelly het volgende:
Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen is gebleken dat allochtone kandidaten veel voorkeurstemmen hebben gehaald.
Hmm, niet raar lijkt me. De gemiddelde nederlander stemt ook op een nederlander.
Maar het probleem zit hem erin dat partijen een evenwichtige lijst samenstellen waarmee ze de fractie willen vormen, en mensen die ze minder geschikt achten laag op de lijst plaatsen.
Vanochtend op Radio 1 was er een interview met een PvdA'er uit Rotterdam. Die heeft er geen probleem mee dat er allochtonen in de fractie zitten, maar door de voorkeurstemmen verdringen ze mensen met verstand van zaken van de lijst, en dat kan problemen geven. Er werd zelfs gezegd dat de drempel voor voorkeurstemmen, nu 25% v/d kiesdrempel, omhoog moet naar 50%. (vroeger was het 100%)
Wanneer de helft van je partij (fractie) uit allochtonen bestaat, in Den Haag en Rotterdam, kun je bijna van Partij van de Allochtonen spreken natuurlijk.
Maar op zich moeten er natuurlijk ook een hoop allochtonen in de raad komen, daar de steden al voor 40% uit allochtonen bestaan. .
quote:Ik vraag me dan af waarom partijen incapabele mensen op de kieslijst zetten. Er zijn vast toch wel allochtonen te vinden die wel verstand van zaken hebben en het in de politiek goed zullen doen ?
Op zaterdag 09 maart 2002 17:28 schreef R@b het volgende:[..]
Nee is ook niet raar.
Maar het probleem zit hem erin dat partijen een evenwichtige lijst samenstellen waarmee ze de fractie willen vormen, en mensen die ze minsder geschikt achten laag op de lijst plaatsen.
Vanochtend op radio 1 was er een interview met een PvdA'er uit Rotterdam. Die heeft er geen probleem mee dat er allochtonen in de fractie zitten, maar door de voorkeurstemmen verdringen ze mensen met verstand van zaken van de lijst, en dat kan problemen geven. Er werd zelfs gezegd dat de drempel voor voorkeurstemmen, nu 25% v/d kiesdrempel, omhoog moet naar 50%. (vroeger was het 100%)
Wanneer de helft van je partij (fractie) uit allochtonen bestaat, in Den Haag en Rotterdam, kun je bijna van Partij van de Allochtonen spreken natuurlijk.
Maar op zich moeten er natuurlijk ook een hoop allochtonen in de raad komen, daar de steden al voor 40% uit allochtonen bestaan. .
quote:Ik zou niet willen spreken van incapabel, mits het geen troetel-allochtonen zijn, maar van minder ervaren.
Op zaterdag 09 maart 2002 17:30 schreef gelly het volgende:[..]
Ik vraag me dan af waarom partijen incapabele mensen op de kieslijst zetten. Er zijn vast toch wel allochtonen te vinden die wel verstand van zaken hebben en het in de politiek goed zullen doen ?
Kijk een partijvergadering stelt een lijst samen, en dat doen ze niet voor niets.
Stel je verwacht 10 zetels, dan zet je bij de eerste 6 de ervaren rotten neer en verderop de wat mindere goden. Maar als nu die mindere goden veel voorkeurstemmen krijgen, en je haalt ook nog maar eens 6 zetels, dan heb je een probleem. Dat speelt dus nu een beetje bij de PvdA in Rotterdam en Den Haag.
quote:Wat mij betreft zou de voorkeursoptie bij het stemmen ook afgeschaft mogen worden. Ik denk dat je als partij idd je meest cappabele mensen bovenaan zet.
Op zaterdag 09 maart 2002 17:36 schreef R@b het volgende:[..]
Ik zou niet willen spreken van incapabel, mits het geen troetel-allochtonen zijn, maar van minder ervaren.
Kijk een partijvergadering stelt een lijst samen, en dat doen ze niet voor niets.
Stel je verwacht 10 zetels, dan zet je bij de eerste 6 de ervaren rotten neer en verderop de wat mindere goden. Maar als nu die mindere goden veel voorkeurstememn krijgen, en je haalt ook nog maar eens 6 zetels, dan heb je een probleem. Dat speelt dus nu een beetje bij de PvdA in Rotterdam en Den Haag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |