Als de 50% van de stemmers die nu thuisblijft blanco zou stemmen, zou er sneller iets veranderen dan nu, imo.
quote:Ook niet-stemmers kunnen er over nagedacht hebben en dus eigenlijk toch een keuze maken. De keuze om niet te gaan stemmen.
Op Wednesday 27 February 2002 13:40 schreef Eresie het volgende:
Als je niet stemt, betekent het dat je geen enkele keuze maakt. Als je blanco stemt betekent het dat je niet kan kiezen tussen bestaande partijen, maar je brengt wel een proteststem uit.Als de 50% van de stemmers die nu thuisblijft blanco zou stemmen, zou er sneller iets veranderen dan nu, imo.
quote:Juist, en daarmee is niet stemmen dus gelijk aan stemmen voor kleine partijen die tegen de kiesdrempel aanhikken.
Op Wednesday 27 February 2002 13:39 schreef Lucille het volgende:
Volgens mij doen blanco stemmen wel mee bij het bepalen van de kiesdeler en niet stemmen dus niet.
quote:Okay, dus als ik voor de grotere partijen wil stemmen, dan moet ik blank stemmen?
Op Wednesday 27 February 2002 13:43 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Juist, en daarmee is niet stemmen dus gelijk aan stemmen voor kleine partijen die tegen de kiesdrempel aanhikken.
quote:Je steunt dan in ieder geval niet de partijen die moeite hebben om 1 zetel te bemachtigen.
Op Wednesday 27 February 2002 13:49 schreef Miesjel het volgende:[..]
Okay, dus als ik voor de grotere partijen wil stemmen, dan moet ik blank stemmen?
alle stemmen van kiezers die niet stemmen worden verdeeld over alle partijen die in de kamer komen. De grootste partij krijgt ook de meeste niet-stemmen, de kleinste partij de minste.
niet stemmen is dus altijd in het voordeel van de grootste partijen.
quote:Natuurlijk, alleen weet je nooit hoeveel van de kiezers die niet stemmen, dat bewust doen. Van blanco stemmers weet je in ieder geval dat ze bewust geen enkele partij kiezen. Geen stem heeft dus geen waarde, een blanco stem nog enigszins.
Op Wednesday 27 February 2002 13:43 schreef Lucille het volgende:
Ook niet-stemmers kunnen er over nagedacht hebben en dus eigenlijk toch een keuze maken. De keuze om niet te gaan stemmen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |