dit is mijn persoonlijke mening en is niet grof of zo bedoeld als dat wel zo mocht overkomen sorry daarvorr
dit is mijn persoonlijke menig
wel sta ik er best wel voor open. ik vind het echt interresant waarom mensen wel in god geloven en hoe dat nou allemaal is.
p. a. lumile
quote:mee 1ns. ik vind het idee van de oerknal en een pulserend universum even lachwekkend als een man met baard op een wolkje.
op 12-13-1999 om 01:35 am schreef p. a. lumile het volgende: (...)wat voor mij vaststaat is dat er meer is dan wij ons kunnen voorstellen met dit uitgebreide setje apenhersenen.(...)
als de evolutietheorie klopt hoeft dat niet te zeggen dat god of allah, of shiva en z'n maatjes niet bestaan. de bijbel bijvoorbeeld is door mensen geschreven en alle geschriften daarin die niet geschikt waren om de massa onder controle te houden zijn in de loop der tijd vernietigd of aangepast, als een soort bb aflevering.
het leukste bb item over "uitgebreide setjes apenhersenen" vind ik het raadseltje van bart over geschiedenis. daarbij gaan hij, anouk en karin er zomaar vanuit dat de tijd ooit begonnen is. daar kan ik me nou niks bij voorstellen.
* ghaven pelt nog een banaantje.
attn pinball : ik was op zoek naar het "ik heb zware griep dus ik ijl maar wat" smilietje, maar ik krijg een geocity 404 in je programma
quote:
op 12-13-1999 om 05:35 am schreef ghaven het volgende:
het leukste bb item over "uitgebreide setjes apenhersenen" vind ik het raadseltje van bart over geschiedenis. daarbij gaan hij, anouk en karin er zomaar vanuit dat de tijd ooit begonnen is. daar kan ik me nou niks bij voorstellen.
er zijn heel veel mensen die dat maar onbelangrijk vinden! ik had ooit eens bedacht dat als tijd niet lineair kan zijn, het dan maar cyclisch moet zijn. maar goed, dat kunnen we waarschijnlijk allemaal nog helemaal niet bevatten.
laten we voor het gemak de derde theorie erbij halen, de combitheorie.
je hebt dus de eerste: god heeft de mens gemaakt naar zijn evenbeeld, en de tweede: de mens stamt af van de aap. dan combineer je die twee en dan krijg je: de mens stamt af van de aap en god schiep de mens naar zijn evenbeeld. dus god is een aap.
ik weet mijn god niet wie deze theorie bedacht heeft, ik was het in ieder geval niet...
maar serieus, als je zomaar klakkeloos de evolutietheorie aanneemt, net zoals religieuze types dat er een god is die alles bestuurt, dan sta je helemaal niet stil bij het feit dat leven ooit begonnen is. en dat is nou net iets waar darwin eigenlijk ook niet echt bij stil staat. het eerste leven, de oersoep... dat zou 'zomaar' ontstaan zijn met allemaal bijzondere omstandigheden....
maar om nou te zeggen dat god dat gemaakt heeft, lijkt me ook weer erg ver gaan.
ik vraag me af, waarom willen we het allemaal zo graag weten?
quote:wel geer+, het zou bijvoorbeeld handig zijn om aan te tonen dat god niet bestaat, zodat kinderen van streng religieuze ouders niet ernstig ziek hoeven te worden omdat ze niet ingeent mogen worden.
op 12-13-1999 om 12:38 pm schreef geer+ het volgende: (...)waarom willen we het allemaal zo graag weten?
aan de andere kant zou het ook reuze makkelijk zijn als we zeker wisten dat god wel bestond. dan zou iedereen geloven dat we in het hiernamaals gestraft zouden worden voor onze zonden en zou er op aarde misschien minder onrecht en criminaliteit zijn.
even over god. de bijbel stelt (ongeveer) dat god de aarde heeft gemaakt en alle schepsels die er op leven. dat klinkt niet zo gek. het is best mogelijk om wezens te scheppen. als onze technologie nog wat verder vordert kunnen we dat straks zelf ook. het is imho dus best aannemelijk dat een of ander wezen de aarde en het leven daarop heeft gemaakt en of je diegene nou arie noemt of tinus of god maakt me dan niet zoveel uit.
als er zoiemand geweest is hoeft dat natuurlijk niet per sé meteen de opperheerser van het universum te zijn. we kunnen ook best een mislukt experiment van het domste marsmannetje van de klas zijn. (zo voel ik me soms wel eens).
de vraag is wat mij betreft niet eens of er wel of niet een god kan bestaan, maar meer "wie kookte de oersoep?"
ik ga voor de chaos theorie. daar kun je van die fijne grafiekjes van maken.
ghaven
nog steeds doodziek
als mensen met hun geloof blijven stilstaan, raken ze steeds meer aanhangers kwijt. godsdienst heeft weer eens een nieuwe profeet nodig die het allemaal uitlegt zoals hij denkt dat het uitgelegd moet worden. maar ik vrees dat we tegenwoordig te nuchter zijn om nog een profeet toe te laten in de geloofsbeeleidenis. enerzijds heb je de mensen die heel god niet meer vertrouwen en anderzijds allemaal mensen die zich vastklampen aan oude geloven. we hebben toch ook nog steeds joden en de eerste christenen waren zelf ook joden. het gaat dus niet vloeiend over, er zijn altijd mensen die blijven hangen.
ik kan wel iemand noemen die een andere levensvisie probeerde te verwoorden en hopeloos verkeerd begrepen werd, maar ik zal het laten bij enkele woorden van hem: 'religie is de opium van het volk'
ik hoop dan maar dat als godsdienst een langzame dood sterft, dat mensen maar in zichzelf gaan geloven. 6 miljard sterke individueen op een kleine rotplaneet.
quote:die is me te moeilijk. misschien kun je het aan harley vragen, die begon er immers over.
op 12-13-1999 om 01:20 pm schreef geer+ het volgende: (...)ik vraag me af waarom er iets in de mens zit wat een verklaring vraagt voor waarom hij er nou eigenlijk is.(...)
een nieuwe profeet krijgt het inderdaad moeilijk, maar als ie net zo goed kan goochelen als david c. geef ik 'm nog wel kans.
nou als ik alles zo eens doorlees geloofd nog niemand in god (m/v ??? ) en dat komt dus mede doordat er wat god betreft zoveel tegenspraken zijn
ikzelf heb ook de reden dat ik niet in god geloof omdat god alles gecreeerd zou hebben maar ons wel meteen na die creatie in de steek liet want de wereld is zichzelf wel naar de knoppen aan het helpen en dat is grotendeels de schuld van de mens.
als god de mens goed genoeg had wijs gemaakt of later kan bijsturen waarom doet/deed ie dat dan niet ????
quote:nou harley, de vraag is, waarom houdt dit onderwerp de mens zo bezig.
op 12-13-1999 om 08:06 pm schreef harley het volgende: nou die moet ik denk ik ook nog een paar keer lezen voordat ik de vraagstelling snap
zou je hem anders kunne omschrijven ?
quote:
op 12-13-1999 om 08:21 pm schreef ghaven het volgende:
nou harley, de vraag is, waarom houdt dit onderwerp de mens zo bezig.
volgens mij niet zozeer de vraag als wel het antwoord. voor mij is juist het feit dat mensen zich bezig houden met 'zin', vragen naar het waarom en zoeken naar een verklaring, het overtuigende bewijs dat er ziets is als een god.
voor mij is god niet een kerel met een baard op een wolk, net zo min als ik denk dat bv een chaos-theorie alles kan verklaren.
wij zijn met zijn allen god. boordevol liefde, en in staat tot verschrikkelijke daden. wij kunnen prachtige dingen maken en vernietigen, en aan het eind van ons leven moeten we zelf de balans opmaken.
daar heb ik zo m'n redenen voor, ik heb legio's dingen ik zal ze niet allemaal opnoemen die voor de wetenschap absoluut onverklaarbaar, maar weldegelijk in de bijbel verklaart worden. ik zelf vind de bijbel een zeer interressant boek, je moet weten dat de bijbel door 10tallen mensen over een tijdsduur van 1000den jaren is geschreven en alle verhalen sluiten naadloos opelkaar aan, er worden ook dingen gezegt die later ook daadwerkelijk uit blijken te komen.
ik zie god zelf niet als één persoon, ik dicteer letterlijk uit de bijbel: (gen 1:24) "...toen zei god: "laten we mensen maken"
hieruit maak ik op dat god niet één persoon is maar meerdere.
ikzelf ben absoluut niet anders dan de gemiddelde 15 jarige, ik ga uit, ik rook(soms en ik drink. ben vroeger bijna nooit naar de kerk geweest ofzo. dus denk niet dat ik een extreme jehova ben ofzo
------------
als er een hiernamaals bestaat, en ik kom daar god ooit tegen, lach ik me wéér dood!
Op een beweeglijk standpunt sta je het sterkst (J.A. Deelder)
djeez
harley ik weet niet of dat het wel zo "off topic" is wat djeez zei, je kan daar ook in geloven. misschien was god wel een alien en zijn wij mensen wel geschapen naar zijn evenbeeld (alien), wie zal heet zeggen
ik zelf geloof niet in een god maar er is iets meer maar ik wou dat ik kon zeggen wat!!
i rest my case (kort maar voor mij persoonlijk overduidelijk).
quote:
op 12-13-1999 om 10:29 pm schreef patrick het volgende:ik zie god zelf niet als één persoon, ik dicteer letterlijk uit de bijbel: (gen 1:24) "...toen zei god: "laten we mensen maken"
hieruit maak ik op dat god niet één persoon is maar meerdere.
ik geloof niet. wel vind ik de bijbel een uitermate interessant boek, maar in mijn ogen zit het stampvol inconsistenties. de quote die je hierboven geeft is er een van; ik zie dit meer als 'god was niet in zijn eentje' maar als 'er waren meerdere goden'. ook staat er ergens dat 'god de voorzitter is van de vergadering der goden' (merk op dat ik de bijbel niet zo goed ken dat ik nog precies weet waar het staat). maar in combinatie met hoe hard er door christenen op gehamerd wordt dat er maar een god is (ook in de bijbel zelf trouwens) vind ik dat toch wat vreemd.
overigens kan dit natuurlijk een vertaalfoutje zijn, net als de misvatting dat maria maagd was; het griekse woord wat hier gebruikt wordt betekent gewoon 'jonge vrouw', niet 'maagd'.
verder heb ik respect voor mensen die geloven, ook omdat het bestaan van een hogere macht niet te verwerpen (noch te bevestigen!) is, maar dat is weer een heel andere diepfilosofische discussie. waar ik wel een hekel aan heb is gelovigen die zeer dogmatisch alles wat met evolutie en natuurlijke selectie te maken heeft ontkennen, en zelfs proberen het uit het eindexamenpakket te krijgen. gebruik je gezonde verstand en zie dat iig het principe van natuurlijke selectie prima werkt, los van of wij van een eencellig kwabje afstammen of niet. we hebben vroeger op school wel eens discussiemiddagen gehad met mensen van de driestar (de zwartekousenscholengemeenschap in gouda) wat doorgaans erg frustrerend was. en niet omdat wij ons niet genoeg in hun verplaatsten.
dat was mijn 2.5 cent weer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |