abonnement Unibet Coolblue
pi_213411441
Gemeente Dronten past straatnaam 'Eskimolaan' aan na klacht

De Eskimolaan in Dronten krijgt op 1 januari 2025 een nieuwe naam. De gemeente besloot de straatnaam aan te passen na een klacht van een bewoner die aangaf dat de naam als racistisch kan worden ervaren, bevestigt de gemeente aan Omroep Flevoland na berichtgeving van De Drontenaar.

De naam 'Eskimo' wordt door de inheemse bewoners van Arctische gebieden van Alaska, Groenland, Siberië en Canada gezien als denigrerend. De term werd namelijk veelal gebruikt door niet-inheemse kolonisten. Hoewel het niet precies duidelijk is waar het woord 'Eskimo' vandaan komt, hebben de meeste oorspronkelijke bewoners een voorkeur voor de naam 'Inuit' of 'Yupik', wat '(echte) mensen' betekent.

IJsbaan
Een inwoner van Dronten diende daarom een klacht in. De straatnaamcommissie deed vervolgens onderzoek en kreeg van de belangenvereniging van de Inuit te horen dat het woord 'Eskimo' als racistisch kan worden beschouwd.

De commissie gaf daarom het advies aan het college van B en W om de naam aan te passen en het college heeft daar gehoor aan gegeven.

De straat wordt nu de 'IJsbaanlaan', vanwege de ijsbaan die in de straat is gevestigd. Bewoners reageren verdeeld tegenover Omroep Flevoland. "Ik vind het een goede zaak maar ik zou de straat Inuitlaan hebben genoemd, de juiste naam voor deze bevolkingsgroep", zegt een vrouw tegen een verslaggever. Een echtpaar vindt de naamswijziging maar onzin. "Op andere plekken in de wereld zijn ze in oorlog met elkaar en wij hebben het hierover?", vraagt een man zich hardop af.

Compensatie voor bedrijven
Bedrijven die gevestigd zijn in de straat krijgen volgens Omroep Flevoland 500 euro van de gemeente ter compensatie, omdat ze hun adres moeten aanpassen op bijvoorbeeld hun website, visitekaartjes en briefpapier.

https://nos.nl/artikel/25(...)molaan-aan-na-klacht

Nooit geweten dat 'eskimo' een scheldwoord was.
Het is maar goed dat alerte Drontenaren dit soort misstanden aanhangig maken, opdat de Inuit/Yupik hier geen aanstoot aan behoeven te nemen bij een bezoek aan Dronten.

Er zijn enorm veel bedrijven met deze naam, producten ook, hopelijk kan dat allemaal worden aangepast.
pi_213411493
quote:
Hoewel het niet precies duidelijk is waar het woord 'Eskimo' vandaan komt, hebben de meeste oorspronkelijke bewoners een voorkeur voor de naam 'Inuit' of 'Yupik', wat '(echte) mensen' betekent.
Het is inderdaad niet precies duidelijk, maar ik heb ooit van een Canadese vriend begrepen dat de voornaamste twee hypotheses voor de afkomst van het woord eskimo 1) 'strikkers van sneeuwschoenen' of 2) 'eters van rauw vlees' zijn. Die tweede mogelijkheid impliceert dat het een stel barbaren zijn, en gecombineerd met de wens van de oorspronkelijke bewoners zelf heeft ertoe geleid dat in ieder geval in Canada de term in de ban is gedaan.
pi_213411501
Hoe ver gaan we met deze zelfhaat? Misschien dat GroenLinks dames zich als troostmeisjes bij AZC's kunnen aanmelden om in het reine te komen met ons 'koloniale verleden'..?
pi_213411506
Goh, hoeveel Eskimo's zullen hier over geklaagd hebben?
:')

Teringjantje zeg, wat een kosten en werk moet er weer gemaakt worden om dit te veranderen...

Buigen voor 1 klacht van een deuger..
:')

Dit land, echt...
pi_213411512
Nu gaan we ook al zwichten voor de eskimohammed :')
pi_213411521
8)7
  Moderator zaterdag 4 mei 2024 @ 04:32:16 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213411549
Lol

Je zal als Inuit in godvergeten Dronten terechtkomen en aanstoot nemen aan de eskimolaan _O-

Verder prima niks mis mee, geen bezwaar tegen, ik keur dit goed

Slotje?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213411580
Inuitrit wordt het nu
Sicker than your average.
  zaterdag 4 mei 2024 @ 05:32:53 #9
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_213411600
Mij hemel, wat een onzin weer. Sommige mensen zijn echt compleet doorgeslagen. Hier aanstoot aan nemen :N

Heeft er soms ook al iemand excuses geëist?
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_213411606
Er wonen hier ook zoveel Eskimo’s
pi_213411620
quote:
15s.gif Op zaterdag 4 mei 2024 05:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Mij hemel, wat een onzin weer. Sommige mensen zijn echt compleet doorgeslagen. Hier aanstoot aan nemen :N

Heeft er soms ook al iemand excuses geëist?
Mee eens. Het zijn vooral mensen die willen bepalen hoe een niet-blank of niet-westers persoon zich moet voelen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_213411646
Mag wat kosten, maar dan heb je ook wat, een nieuw naambordje. :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')