abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 april 2015 @ 09:59:48 #126
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_151916009
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 08:54 schreef Bodembel het volgende:

[..]

Yields wordt sowieso lastig. De berekening heeft immers een koers in de noemer. Je kan een gemiddelde koers nemen of de laatst gedane koers van het kwartaal, maar dat kan net een dip of piek zijn in het koersverloop. Ook moet je dan besluiten of je bonus dividend uitkeringen meeneemt. Incl of excl. dividend belasting. Je zult dividend bestaande uit aandelen moeten waarderen, etc, etc.

Allemaal persoonlijke keuzes en de broker kan dus onmogelijk alle klanten tevreden stellen met een standaardrapport. Heeft Binck geen export functie naar Excel? Dan zou je zelf een spreadsheet kunnen bouwen die de gewenste data uit een bulk rapport vist.
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk. Seeking Alpha/Marketwatch houden dat gewoon realtime bij. Is ook een simpele rekensom.
Het leek me wel makkelijk. Een tabelletje waarbij je je eigen aandelen selecteert en hoeveel je er hebt. Nou dat weet Binck al. Dividendgegevens zijn gewoon bekend dus een overzichtje waarbij je zaken kunt aan- en uitvinken lijkt me niet ingewikkeld. Maar wel erg handig voor een dividendportefeuille. Gewoon een overzichtje wat er binnenkomt elk kwartaal/jaar aan dividend.

Maar goed, ik ben zelf al begonnen met een overzichtje in Excel. Al moet ik dat wel constant bijwerken :P
pi_151921210
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 09:59 schreef BasEnAad het volgende:
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk. Seeking Alpha/Marketwatch houden dat gewoon realtime bij. Is ook een simpele rekensom.
Deze websites gebruiken de meest recente koers in de noemer van de dividend yield berekening. Ik neem aan dat je met 'kwartaal overzicht' een overzicht bedoelt, dat hetzelfde blijft voor een bepaalde historische periode. Je moet dan een keuze maken voor de koers, bijvoorbeeld de slotkoers van de laatste handelsdag van dat kwartaal. Die is echter al vrij snel niet relevant meer. De dividend yield op je aankoop koers lijkt me bijvoorbeeld al interessanter.

Enfin, mijn punt was meer dat dit soort gegevens niet altijd eenduidig zijn en dus lastig om in een standaard rapportage op te nemen. Het wordt al snel maatwerk naar de wensen van de gebruiker.

Als je ooit van broker wilt veranderen, zou je Interactive Brokers kunnen overwegen als je reporting tools belangrijk vindt. Je kunt daar op talloze manieren je aktiviteiten en posities exporteren. Deze output kan weer ingelezen worden door Excel of andere third party software voor meer specifieke behandelingen.
  woensdag 22 april 2015 @ 13:12:19 #128
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_151921778
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 12:53 schreef Bodembel het volgende:

[..]

Deze websites gebruiken de meest recente koers in de noemer van de dividend yield berekening. Ik neem aan dat je met 'kwartaal overzicht' een overzicht bedoelt, dat hetzelfde blijft voor een bepaalde historische periode. Je moet dan een keuze maken voor de koers, bijvoorbeeld de slotkoers van de laatste handelsdag van dat kwartaal. Die is echter al vrij snel niet relevant meer. De dividend yield op je aankoop koers lijkt me bijvoorbeeld al interessanter.

Enfin, mijn punt was meer dat dit soort gegevens niet altijd eenduidig zijn en dus lastig om in een standaard rapportage op te nemen. Het wordt al snel maatwerk naar de wensen van de gebruiker.

Als je ooit van broker wilt veranderen, zou je Interactive Brokers kunnen overwegen als je reporting tools belangrijk vindt. Je kunt daar op talloze manieren je aktiviteiten en posities exporteren. Deze output kan weer ingelezen worden door Excel of andere third party software voor meer specifieke behandelingen.
Oke bedankt voor t meedenken c_/
pi_151923590
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 09:59 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk. Seeking Alpha/Marketwatch houden dat gewoon realtime bij. Is ook een simpele rekensom.
Het leek me wel makkelijk. Een tabelletje waarbij je je eigen aandelen selecteert en hoeveel je er hebt. Nou dat weet Binck al. Dividendgegevens zijn gewoon bekend dus een overzichtje waarbij je zaken kunt aan- en uitvinken lijkt me niet ingewikkeld. Maar wel erg handig voor een dividendportefeuille. Gewoon een overzichtje wat er binnenkomt elk kwartaal/jaar aan dividend.

Maar goed, ik ben zelf al begonnen met een overzichtje in Excel. Al moet ik dat wel constant bijwerken :P
Gebruik google docs die haalt realtime de koersen op.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_153366550
Ik heb laatst voor het eerst een aantal optie's gekocht. Put optie's met een looptijd tot Juni 2015.
Nu zag ik een aantal koersen netjes dalen, dus ik wilde eens checken hoe het zat met de waarde.
Nu ik dat mijn optie;s zijn verdwenen met de omschrijving "Lichting".
Wat is hier nu fout gegaan? Ik zie duidelijk iets over het hoofd.
Eerst denken, dan typen
pi_153370369
quote:
7s.gif Op maandag 8 juni 2015 22:11 schreef Piger het volgende:
Ik heb laatst voor het eerst een aantal optie's gekocht. Put optie's met een looptijd tot Juni 2015.
Nu zag ik een aantal koersen netjes dalen, dus ik wilde eens checken hoe het zat met de waarde.
Nu ik dat mijn optie;s zijn verdwenen met de omschrijving "Lichting".
Wat is hier nu fout gegaan? Ik zie duidelijk iets over het hoofd.
Het lichten van een optie houdt in dat de 'optie' op verkoop en koop wordt verbruikt. Dus wanneer je een optie bezit en deze 'licht' dan gebruik je je optie om voor de afgesproken prijs te kopen of te verkopen.
pi_153371024
quote:
0s.gif Op maandag 8 juni 2015 23:44 schreef ulq het volgende:

[..]

Het lichten van een optie houdt in dat de 'optie' op verkoop en koop wordt verbruikt. Dus wanneer je een optie bezit en deze 'licht' dan gebruik je je optie om voor de afgesproken prijs te kopen of te verkopen.
Kan de broker (in dit geval ING) er voor kiezen om dit voortijdig te doen? Dit heeft nu plaatsgevonden tegen een koers van 0,00
Eerst denken, dan typen
pi_153371077
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 00:04 schreef Piger het volgende:

[..]

Kan de broker (in dit geval ING) er voor kiezen om dit voortijdig te doen? Dit heeft nu plaatsgevonden tegen een koers van 0,00
Nee lijkt me niet. Heb er geen verstand van qua brokers etc. Mijn post ging puur over wat het lichten van een optie inhield, en dat moet naar mijn weten altijd door de eigenaar van de optie (jij dus) geinitieerd worden
pi_153371153
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 00:06 schreef ulq het volgende:

[..]

Nee lijkt me niet. Heb er geen verstand van qua brokers etc. Mijn post ging puur over wat het lichten van een optie inhield, en dat moet naar mijn weten altijd door de eigenaar van de optie (jij dus) geinitieerd worden
Merkwaardig. Ik heb hier toch echt geen opdracht voor gegeven. Ik zal de bank morgen eens benaderen.

Bedankt voor de info iig
Eerst denken, dan typen
  dinsdag 9 juni 2015 @ 17:42:50 #135
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153386808
even een korte vraag.
Ik wil komend jaar gaan indexbeleggen tot aan mijn pensioen als extra inkomsten bovenop de pensioenopbouw.
Dat wil ik gaan doen bij de ING middels zelf vermogensopbouw 50 euro p/m. (worden geen transactiekosten in rekening gebracht, wel fee eind van het jaar)

Nu zijn er 2 indexfondsen voor zowel wereld als continent: Blackrock en Vanguard (qua portefeuille vrijwel gelijkwaardig).
Blackrock keert dividend uit, vanguard doet dat niet maar herbelegd het weer.

Verder zie ik in het rendement bij blackrock een iets hoger percentage dan vanguard.
Mijn vraag is of hier bij blackrock het dividend in het rendementspercentage is verwerkt.

Als dat wel zo is, is het naar mijn inziens verstandiger om vanguard te selecteren om gelijk door te beleggen.
Mocht het niet het geval zijn, is het dividend bij blackrock een extra inkomsten.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door Gijsbertus op 09-06-2015 22:37:50 ]
  dinsdag 9 juni 2015 @ 18:08:11 #136
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153387385
Toch nog een vraag ;).

Hoe zouden jullie de verdeling over de continenten doen (heb nu 40eu,40vs,20azie).
Of wijzigt een wereldindex fonds regelmatig in belang continent en sectoren?
pi_153401422
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2015 17:42 schreef Gijsbertus het volgende:
Verder zie ik in het rendement bij blackrock een iets hoger percentage dan vanguard.
Mijn vraag is of hier bij blackrock het dividend in het rendementspercentage is verwerkt.
Ik weet niet naar welke opgave je kijkt, dus dit is onmogelijk te beantwoorden. Kijk je naar het historische koersverloop van de ETF? Dan is dit exclusief dividend. Als het de 'groei van 10,000 usd' of iets in die geest laat zien, dan is dit inclusief dividend.

quote:
Als dat wel zo is, is het naar mijn inziens verstandiger om vanguard te selecteren om gelijk door te beleggen.
Mocht het niet het geval zijn, is het dividend bij blackrock een extra inkomsten.
Als het rendement van Vanguard en Blackrock inderdaad gelijk is (wat ik wel zou verwachten bij 2 breed gespreide, wereld etf's), dan zou ik het dividend proberen te vermijden.

Deze dividend inkomsten zijn immers je doelstelling niet. Door herbelegging van het dividend zal het uiteindelijke eindkapitaal hoger uitkomen, hetgeen wel je doelstelling is.

Daar komt bij dat Blackrock het dividend waarschijnlijk vanuit het buitenland uitkeert. Er wordt dan dividendbelasting ingehouden, wat je in je aangifte kunt terugvragen in box 3. Op zich niet zo ingewikkeld, maar wel iets dat je apart moet bijhouden.
  woensdag 10 juni 2015 @ 08:36:50 #138
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_153402271
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2015 04:24 schreef jaco het volgende:

[..]

Ik weet niet naar welke opgave je kijkt, dus dit is onmogelijk te beantwoorden. Kijk je naar het historische koersverloop van de ETF? Dan is dit exclusief dividend. Als het de 'groei van 10,000 usd' of iets in die geest laat zien, dan is dit inclusief dividend.

[..]

Als het rendement van Vanguard en Blackrock inderdaad gelijk is (wat ik wel zou verwachten bij 2 breed gespreide, wereld etf's), dan zou ik het dividend proberen te vermijden.

Deze dividend inkomsten zijn immers je doelstelling niet. Door herbelegging van het dividend zal het uiteindelijke eindkapitaal hoger uitkomen, hetgeen wel je doelstelling is.

Daar komt bij dat Blackrock het dividend waarschijnlijk vanuit het buitenland uitkeert. Er wordt dan dividendbelasting ingehouden, wat je in je aangifte kunt terugvragen in box 3. Op zich niet zo ingewikkeld, maar wel iets dat je apart moet bijhouden.
@Jaco

ik keek naar het rendementspercentage bij morningstar, de ytd en 1-jaars rendement.
Denk dat ik toch ga voor de vanguard. Herbeleggen is voor de lange termijn beter.
Dividendlekkage is bij beide fondsen (de een Ierland, de ander Luxemburg).
Naast vanguard pak ik ook de think global mee.

bedankt voor je uitleg..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')