abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 januari 2022 @ 17:41:57 #76
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_203239938
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Het verschil tussen virtueel en reëel is makkelijk: het enige verschil daartussen is dat reële processen worden beperkt door energie- en impulsbehoud, terwijl virtuele processen dat niet zijn. Dat zijn dus termen die je ook alleen "tussen" je in- en outstates kunt verwachten als je de amplitude ontwikkelt in een machtreeks (Feynmandiagrammen). Alle virtuele processen zouden daarom qua kwantumgetallen ook als reëel proces mogelijk moeten zijn, maar misschien zie ik wat over het hoofd.

Als ik dit met mijn middelbareschoolleerlingen doe, dan laat ik ze een vaste volgorde aan kwantumgetallen opschrijven van boven naar beneden, en de reactie kloppend maken. Daarbij is het een kwestie van veel oefenen.
Virtueel kunnen er dingen die reëel niet mogelijk zijn. Maar ik weet dus niet zo goed wanneer ik dit kan verwachten. Uiteindelijk is het een tussenfase, waarna er weer een wel acceptabele situatie ontstaat..
Ik ga er van uit dat ik dit niet zelf hoef te verzinnen op de toets voor het gemak.... Maar moet bepalen of iets mogelijk is...

Ik ga denk ik ook een soort schema maken om het te ordenen....

Thanks
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_203243542
quote:
3s.gif Op maandag 17 januari 2022 17:41 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Virtueel kunnen er dingen die reëel niet mogelijk zijn. Maar ik weet dus niet zo goed wanneer ik dit kan verwachten. Uiteindelijk is het een tussenfase, waarna er weer een wel acceptabele situatie ontstaat..
Ik ga er van uit dat ik dit niet zelf hoef te verzinnen op de toets voor het gemak.... Maar moet bepalen of iets mogelijk is...

Ik ga denk ik ook een soort schema maken om het te ordenen....

Thanks
"Virtuele processen" zijn niks anders dan termen in een reeksontwikkeling. Zie b.v. #2 in

W&T / [Zwarte Gaten] Inkomend Achtergrond straling vs Hawking straling

Omdat die termen in je reeksontwikkeling van de amplitude afhangen van de vorm van de actie, en deze actie gebaseerd is op de symmetrieën die je kwantumgetallen laten behouden, zullen naar mijn idee "virtuele processen" dezelfde kwantumgetallen behouden als de fysiek-meetbare processen. Het enige dat ze niet behouden is energie en impuls, maar dat komt vanwege het simpele feit dat ze voortkomen uit het superpositiebeginsel en je vanwege superpositie in je amplitude integreert over alle mogelijke impulswaarden.
-
  zaterdag 26 november 2022 @ 10:38:42 #78
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_206826357
Hoi Daar ben ik weer met een vraag

Ik wil in Coach een model maken, waarin ik kan laten zien hoe snel al het water uit een kommetje is verdampt.
Nu denk ik met de diffusiewet van Fick een eind te komen, wanneer ik ook meeneem dat het oppervlak steeds veranderd (lang leve Coach, die doet dat voor me)

Maar ik weet niet helemaal hoe ik het precies moet aanpakken. Wie denkt er mee? De zaken waar ik mee rekening moet houden:

• De temperatuur van het vloeibare water en omgeving (dit wordt een schuifje in de animatie om aan te kunnen passen)
• De grootte van het verdampende oppervlak. (deze neemt af als het water daalt)
• De gasdruk in de ruimte buiten het verdampende oppervlak. (Ik neem standaarddruk om het niet nodeloos ingewikkeld te maken, het is om iets te laten zien, niet om een echt probleem op te lossen)
• De relatieve vochtigheid buiten het verdampende oppervlak (ook dit wordt een schuifje).
• De snelheid waarmee lucht/gas langs het verdampende oppervlak stroomt (hier voorzie ik een probleem, neem ik een klaslokaal, dan staat de lucht ongeveer stil. Ik denk dat ik hier een standaard waarde voor moet maken, ofwel weer een schuifje).

Hoe ga ik dit vervolgens in Coach verwerken

• als eerste de formules horende bij de snelheid van verdampen,
• daarna de formule voor het berekenen van het nieuwe oppervlak.

Stopconditie is wanneer water op of onder 0 is.

Zie ik iets over het hoofd?
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')