abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 18 december 2001 @ 18:12:16 #51
14283 shift
New & Improved
pi_2534446
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 12:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]


[..]

*zucht* nu ben ik ook al niemand


Sowwy, ik lees gewoon niet goed
In girum imus nocte et consumimur igni
  dinsdag 18 december 2001 @ 18:16:09 #52
14283 shift
New & Improved
pi_2534478
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 08:00 schreef IllOgical het volgende:
BTW IllOgical is op zoek naar een bundel met SF verhalen. Een van de verhalen heeft de titel "God's knikkers" (origineel: "God's Marbles"). Schrijver is helaas onbekend, en zoeken op internet heeft tot op heden niets opgeleverd. Wie weet meer?
GANYMEDES 8 - 1984, A.W. Bruna, Zwarte Beertjes 2150, ISBN 90.449.2150.9, bevat:
(eerste hit op google)
In girum imus nocte et consumimur igni
  dinsdag 18 december 2001 @ 18:20:16 #53
14283 shift
New & Improved
pi_2534516
quote:
Op maandag 17 december 2001 22:22 schreef Atrimar het volgende:
Ik mis nog Orson Scott Card's Anvil of Ice in de rijtjes.
En nog zijn 'Ender' reeks. Al vond ik de laatste paar delen (zoals Ender's Shadow toch maar meer van hetzelfde). De Alvin Maker boeken kon ik echter nooit inkomen.
In girum imus nocte et consumimur igni
  † In Memoriam † dinsdag 18 december 2001 @ 21:18:12 #54
10849 Hagelslag
 
pi_2536571
Niet te vergeten: Brian Aldiss, Helliconia trilogie, Harry Harrison - doodsstrijd op Pyrrus (simpel, maar vermakelijk), Keith Laumer, Eric Frank Russel (De grote uittocht), Jack Vance met zijn duivelsprinsen reeks, van Voght, de prachtige serie SF boeken van de arbeiderspers, allemaal vrouwelijke SF schrijvers: o.a. Octavia Butler, Rachel Pollack, Chelsea Quinn Yarbro. Maar ook James Schmitz (de heksen van Karres), Theodore Sturgeon (Xanadu, Venus plus X), Poul Anderson (vlaag van verstand), Frederik Pohl en Jack Williamson (de ruimteriffen) etc, etc, etc.. 'k heb er rond de 500 exemplaren dus ik kan nog wel even doorgaan Favoriet zijn toch wel de oude verhalen van Isaac Asimov, met als topper 'riten', een verhaal over een spook die een via een rechtszaak poogt om het recht op spoken in een huis voor elkaar te krijgen. En natuurlijk ontbreekt Tolkien niet. Maar ook de Narnia reeks van CS Lewis is erg leuk, en ook zijn sf verhalen, al zijn dat meer kinderboeken.
Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
pi_2536820
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 18:12 schreef shift het volgende:

[..]

Sowwy, ik lees gewoon niet goed


"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 19 december 2001 @ 07:51:35 #56
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_2540057
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 18:16 schreef shift het volgende:

[..]

GANYMEDES 8 - 1984, A.W. Bruna, Zwarte Beertjes 2150, ISBN 90.449.2150.9, bevat:
(eerste hit op google)


Thnx! Tijd om op Google over te stappen Beaucoup doet het dan toch niet zo goed
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
pi_2978651
quote:
Op woensdag 12 december 2001 07:32 schreef Isabeau het volgende:
5* Robert Jordan's Wheel of Time serie (mooi geschreven)
* kick
Heb net het eerste deel ervan gelezen. Ik vind wel dat Jordan erg schatplichtig is aan Tolkien, maar heb me er uitstekend mee vermaakt. Dank voor de tip.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_2983907
quote:
Op dinsdag 29 januari 2002 21:02 schreef OllieA het volgende:

[..]

* kick
Heb net het eerste deel ervan gelezen. Ik vind wel dat Jordan erg schatplichtig is aan Tolkien, maar heb me er uitstekend mee vermaakt. Dank voor de tip.


Graag gedaan
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_2984707
quote:
Op maandag 17 december 2001 17:57 schreef DarkElf het volgende:

En waarom heeft nog niemand George R.R. Martin genoemd??

Geweldige triologie heeft hij geschreven: Het spel der Tronen, De strijd der koningen en Een storm van Zwaarden.


Dit was idd een geweldige trilogie...een van de beteren naast Robert Jordan.

Welke ik ook erg goed vind en die ik nog niet heb gezien is Greg Bear, erg goede sf schrijver.

Ook Tanith Lee's geboortegraf trilogie zie ik er niet bij staan, ook echt geweldig!

This message is sponsored by Smith & Wesson, the original point and click device
pi_3030591
quote:
Op dinsdag 18 december 2001 18:20 schreef shift het volgende:

[..]

En nog zijn 'Ender' reeks. Al vond ik de laatste paar delen (zoals Ender's Shadow toch maar meer van hetzelfde). De Alvin Maker boeken kon ik echter nooit inkomen.


Ja..de Ender reeks is een absolute *MUST*
en
Nee..de (laatste) delen zijn niet "toch maar meer van hetzelfde"
tenzij
Ja.. ze zijn allen evenzo doordacht , verrassend , diepzinnig en ontroerend..dat weer wel
inside-in
pi_3096440
quote:
Op woensdag 12 december 2001 07:32 schreef Isabeau het volgende:
Mijn lievelings genre is heel erg lang sf en fantasy geweest en ik heb er dan ook behoorlijk veel van gelezen. Tijdje terug een discussie gehad welke fantasy en science fiction boeken iemand in ieder geval moet hebben gelezen. Ik kwam tot de volgende 10 boeken (in willekeurige volgorde, veel te moeilijk om te zeggen: die is beter).

*1 De hobbit en volledige Lord of the Rings, the Fellowship of the Ring, the Two Towers, the Return of the King van J. R. R. Tolkien (een must)
*2 The Ultimate Hitchhiker's Guide, Douglas Adams (ge-wel-dig leuk!)
3* Neuromancer van William Gibson (literatuur onder de SF! aanrader voor wie wat met computers doet (wie niet))
4* A Clockwork Orange vam Anthony Burgess (fascinerend)
5* Robert Jordan's Wheel of Time serie (mooi geschreven)
6* Brave New World van Aldous Huxley (lezen voor je lijst kan best leuk zijn)
*7 Dune van Frank Herbert (tsja...wat kan ik hier nog over zeggen)
8* Toch zeker een paar van Isaac Asimon (I, robot en Foundation trilogie bijvoorbeeld)
9* The Discworld Serie van Terry Pratchett (heerlijke humor, niet allemaal snel achter elkaar lezen...wordt anders wat te veel van dezelfde humor)
10* Weiss en Hickman's Dragonlance serie èn Deathgate (poort des doods) serie. (één van mijn lievelings series)
(okay, een 11e erbij: The Princes of Amber van Roger Zelazny)

Welke 10 (11 ) vind jij dat iedere sf en fantasy liefhebber moet lezen? En misschien nog interessanter: welke boeken zijn het openslaan niet eens waard? (ik weet zo even niks, misschien kan iemand me hier snel inspireren) Hmm, Terry Brooks' magic kingdom nog iets was niet echt super en heb het dan ook niet uitgelezen.

edit: okay, nr. 12: Day of the Triffids van John Wyndham, een echte must read! Ik ben niet zo goed met tellen tot 10


ben laatst begonnen met alle boeken van de krondor triology, and its sweeeeeeeeeeeeeeet, heb je btw al die nieuwe van weis and hickman gelezen, profeet van de roos ofzo, vond ze zwaar tegenvallen
bla
pi_3132046
Weet iemand misschien iets over nieuwe boeken van Weiss & Hickmann?
pi_3165417
George R.R. Martin - A Song of Ice and Fire:
deel #1: a game of thrones
deel #2: a clash of kings
deel #3: a storm of swords

Waarom zou iedereen deze gelezen moeten hebben?
Heel goed verhaal, blijft spannend (kan ik van the wheel of time niet zeggen helaas), niet voorspelbaar & geweldig geschreven!! "Niet geschikt voor jeugdige kijkers "

  maandag 18 februari 2002 @ 16:16:08 #64
22340 Swagman
One who travels doing odd jobs
pi_3210124
Ik zie dat niemand nog de serie Het Veelkleurig Land van Julian May heeft genoemd? Wat vinden jullie daarvan? Die serie is echt vreemd, maar wel leuk om te lezen! Tad Williams Smart Heugenis en nog wat en Robert Jordan's Wheel of Time zijn mijn toppers!!
  maandag 18 februari 2002 @ 22:21:43 #65
14799 Penance
So Bite Me, Eh?
pi_3215110
Dan Simmons - Hyperion/Endymion, geniaal! Pakkende schrijfstijl en een geweldige visie.

Bruce Sterling - Schismatrix, goed.

William Gibson - Neuromancer, erg goed.

Frank Herbert - Dune, geniaal boek, mooi politiek enz, de rest van de serie is saai.

Terry Goodkind - alles, blijft gewoon boeien.

Raymond Feist - alles behalve zn laatste trilogie, die ging echt nergens over.

David & Leigh Eddings - alles behalve t laatste boek, was gewoon Belgariad/Malloreon, maar dan tien keer zo snel.

Robert Jordan - tot het zesde boek, daarna kon ik t niet meer onthouden.

George R.R. Martin - A Song of Fire & Ice, geweldig geschreven, lekker down to earth, het wordt absoluut niet mooier voorgesteld dan het is.

Robin Hobb - Farseer Tilogy, lekker sober geschreven.

Larry Niven - Ringworld, Protector, en nog wat boeken.

Tanith Lee - De 5 boeken van de Heren der Duisternis, ziek!

Neal Stephenson - Cryptonomicon, aaaaaaaaaaaaarrrrrrrghhhh!!! goed! lees! nu!

De rest van mn boeken zitten nog (al een jaar) ingepakt van de verhuizing...

Things to meat, people to do, places to kill.
pi_3215282
quote:
Op woensdag 12 december 2001 07:35 schreef HighLander het volgende:
ehm mijn toevoeging aan het uitmuntende lijstje hierboven.

Day of the Triffids - John Wyndham


De Triffids! Onlangs eindelijk eens gelezen en wel een aanrader, ja

En misschien is het hier al genoemd (ff geen zin om het topic door te ploegen), maar de boeken van russische broertjes Strugadsky zijn ook zeer smakelijk. E-versies op aanvraag in de mail

  maandag 18 februari 2002 @ 22:38:00 #67
14799 Penance
So Bite Me, Eh?
pi_3215368
quote:
Op zaterdag 15 december 2001 17:08 schreef fisico het volgende:
Eigenlijk hoef je alleen maar R. Jordan te lezen, de rest is veel minder om te lezen.
Persoonlijk vind ik Robert Jordan een van de mindere schrijvers.
Het eerste boek kwam al langzaam op gang, en daarna werd het alleen maar trager, er is zoiets als teveel diepgang.

Ik heb het uitgehouden tot deel 6, alleen maar om er achter te komen wie van die 3 wijven Rand nou EINDELIJK eens zou kiezen.

Daarna werd het me teveel, ik kon de mensen niet meer uit elkaar houden.
Je moet bijna aantekeningen maken, wil je alle personages/plotlijnen uit mekaar houden, en die aantekeningen zijn bijna dikker dan de eerste drie boeken bij elkaar.

Daar komt nog ns bij dat ie de Aiel gewoon gejat heeft van de Fremen natuurlijk.

Het is verder niet slecht, maar het is ook niet goed.
Het is te commercieel, hij schrijft niet volgens een plan.
Raymond Feist bijvoorbeeld heeft de verhaalijn al compleet uitgewerkt voordat hij begint met schrijven.

Robert Jordan weet zelf nog niet eens waar het schip strandt, hij is alleen maar bezig met het vervolg, en werkt niet naar het einde toe.
Hij werkt sinds boek 3 al naar een open einde toe.

Dus, als je bedoelt, "de rest is veel minder om te lezen", dan heb je idd. gelijk als je het hebt over puur, rauw leesvolume, en niet over kwaliteit.

Things to meat, people to do, places to kill.
pi_3233409
Startrek MAXIMUM WARP
2 delig
erug vet verhaal
pi_3233444
iemand bekend met Sword of Truth serie van Terry Goodkind?

heb net het 1e hoofdstuk van boek 1 uit, dus veel kan ike rnog niet over zeggen (8 bladzijdes)

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  woensdag 20 februari 2002 @ 12:58:35 #70
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_3233763
*vergelijkt lijst met zijn eigen boekenkast (1000+ SF&F)*

Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.

P.

Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  woensdag 20 februari 2002 @ 13:11:45 #71
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_3233954
Ik denk niet dat het eerlijk is om fantasy en SF over een kam te scheren.
Toch liever 2 aparte lijsten. (niet dat ik die ga neerzetten)

[mijn persoonlijke voorkeur]
1.Vance "dying earth series" in de originele taal--maar da's alleen voor de gevorderden.

2.Michael Moorcock - bijna al zijn boekjes, maar vooral zijn Elric Series

3.LotR (ook in de originele taal)..is een goede 3e (bite me )

hiero veel boeken die ik niet ga opnoemen omdat ik er ff niet op kan komen

10.Silmarillion ...pfffft lastig engels.

Frits Leiber en Robert E. Howards Conan boeken zijn wel leuk.
[/mijn persoonlijke voorkeur]

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  woensdag 20 februari 2002 @ 13:53:31 #72
12762 IllOgical
Not yet defenestrated
pi_3234497
quote:
Op woensdag 20 februari 2002 12:58 schreef Pagan het volgende:
*vergelijkt lijst met zijn eigen boekenkast (1000+ SF&F)*

Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.

P.


Wim Gijsen en Peter Schaap zijn aardig om te lezen, maar staan absoluut niet in IllOgical's top 10. Ursula le Quinn wel eens geprobeerd, maar dat hield na een paar pagina's al snel op (en dat gebeurt niet vaak bij IllOgical).
What you don't know won't hurt you, but it will certainly amuse a lot of people.
pi_3248651
En vergeet natuurlijk niet "The Diamond Age" van Neal Stephenson
pi_3248792
quote:
Op woensdag 20 februari 2002 12:58 schreef Pagan het volgende:
*vergelijkt lijst met zijn eigen boekenkast (1000+ SF&F)*

Ik mis hier toch de Nederlanders Wim Gijsen, Maryson en Peter Schaap. Ursula Le Quinn is ook een aanrader.Poppy Z Brite ook, voor als je van Anne Rice en Clive Barker houdt.
Verder een aantal leuke aanraders gezien, vooral harde SF.

P.


Ursula LeQuinn is zeker een aanrader. Die heeft tock ook Aardzee geschreven? Dat is echt een aanrader. Ik heb trouwens net weer de Nul-A serie van A.E. van Vogt gelezen, die staat toch ook wel hoog op het lijstje. En anders Slan van hem.
Three two one I'm the bomb
And I'm ready to go off on your ship
pi_3249191
OllieA,

Ik zie niet zo heel veel verbanden tussen LotR en WoT. Veel avonturen verhalen zullen iets weg hebben van LotR, omdat je een verhaal wat veel algemener dan LotR is niet snel tegen zal komen. Het gem. verhaal is onbekend persoon komt iemand met krachten tegen neemt vrienden mee, gaat op reis... yada...yada... yada... spannend... yada yada... leven nog lang en gelukkig.

Wizards rule van Goodkind lijkt de eerste twee delen sprekend op WoT.

quote:
Op maandag 18 februari 2002 22:38 schreef Penance het volgende:

Persoonlijk vind ik Robert Jordan een van de mindere schrijvers.
Het eerste boek kwam al langzaam op gang, en daarna werd het alleen maar trager, er is zoiets als teveel diepgang.


Teveel diepgang en teveel omschrijven van de omgeving is iets waar ik niet goed tegen kan. Jordan schiet af en toe wat ver door. Wanneer hij het voor elkaar krijgt tot twee keer toe 1 van de hoofdpersonen (Rand, Mat, Perrin) niet in een boek te noemen is dat een slechte actie. Toch is het wel ergens voor nodig die uitwijding. LotR gebeurd feitelijk niets en daar schrijft tolkien 1000+ pag over vol. Kon ook wel in 300 imho.
quote:
Ik heb het uitgehouden tot deel 6, alleen maar om er achter te komen wie van die 3 wijven Rand nou EINDELIJK eens zou kiezen.
Rand is teveel zeur en te weinig held. Kan ook niet kiezen dus gaat maar met alle drie. Jordan is soms wel erg praktisch (dit geval) soms ook niet (rand met lanfear wat een betere optie geweest)
quote:
Daarna werd het me teveel, ik kon de mensen niet meer uit elkaar houden.
Je moet bijna aantekeningen maken, wil je alle personages/plotlijnen uit mekaar houden, en die aantekeningen zijn bijna dikker dan de eerste drie boeken bij elkaar.
er zit te veel tijd tussen de delen dat is wat lastig. ook de hoeveelheid namen en (verdachte) dubbelrollen helpen idd niet echt. Korte samenvatting van personen en acties zou welkom zijn.
quote:
Daar komt nog ns bij dat ie de Aiel gewoon gejat heeft van de Fremen natuurlijk.
niet gelezen.
quote:
Het is verder niet slecht, maar het is ook niet goed.
Het is te commercieel, hij schrijft niet volgens een plan.
Raymond Feist bijvoorbeeld heeft de verhaalijn al compleet uitgewerkt voordat hij begint met schrijven.

Robert Jordan weet zelf nog niet eens waar het schip strandt, hij is alleen maar bezig met het vervolg, en werkt niet naar het einde toe.
Hij werkt sinds boek 3 al naar een open einde toe.


sinds LoC deel 6 vind ik de serie minder worden en merk je ook dat hij gaat rekken om het aantal boeken te halen. Het had allemaal wat makkelijker en korter gekund, binnen dezelfde verhaallijn. Langzaam aan wordt meer pap en heel goed zoeken naar de krenten. Sommige dingen zijn heel leuk om te lezen (naar Rand kijken vanuit Perrin bijv) andere dingen niet. Misschien dat TOR wat geld nodig heeft maar het wordt wat overdreven. De games etc die erbij gemaakt worden hoeft van mij ook niet zo.
quote:
Dus, als je bedoelt, "de rest is veel minder om te lezen", dan heb je idd. gelijk als je het hebt over puur, rauw leesvolume, en niet over kwaliteit.
de kwaliteit van het schrijven, de detials, het grote aantal acties en hoofdpersonen maken het een goed boek of goede reeks. Echter daar betaal je de prijs voor die zich uit in totaal volume van de serie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')