abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 maart 2007 @ 14:03:07 #26
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_47789905
@Hrvat, dank je wel - dat is een hoop waardevolle informatie! Zal nog wel even moeten oefenen op mijn uitspraak vrees ik. Wat betekent het eigenlijk? En jij ben Kroaat neem ik aan?
Overal verstand van.
  donderdag 29 maart 2007 @ 21:55:04 #27
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_47808554
'nemam novca' betekent 'ik heb geen geld'.

Ik heb kroatische roots, al ben ik geboren en woon ik in België.
Mede daardoor ben ik niet (zo sterk) bevooroordeeld tegenover andere bevolkingsgroepen uit het oude jugoslavië.

Bij sommige mensen moet je opletten dat je niet te onoplettend over serviers, kroaten of bosniers praat (zeker niet na enkele glaasjes alcohol). Bij sommigen liggen oude wondes nog open, dus probeer een beetje af te toetsen hoe de tegenpartij naar de ethniciteit kijkt.
Velen zijn ruimdenkende genoeg hoor, zeker tegenover toeristen, maar een ik wil niet dat je de enkele heethoofd tegenover je krijgt.
Ook politieke gesprekken kunnen een gevoelig gespreksonderwerp zijn.
Je hoeft hierdoor niet op je lippen te bijten, maar flats niets zomaar vanalles uit je nek.

Maar normaal komen dergelijke onderwerpen maaar zelden ter sprake als je als toerist een bezoek brengt aan een stad.

Nog een tip: wij hebben allemaal een groot ego en trots, dus kan het je ver vooruit helpen om dat af en toe te strelen. Hierdoor gaan er deuren open die anders gesloten kunnen blijven.

Wil je enkele woordjes leren, zeg je het maar.
Lijepa li si !
pi_47819231
Ik was van plan om over een maand en paar dagen een bezoekje te brengen aan Belgrado, maar nu ben ik (mede door dit dit topic) toch aan het denken om naar Sarajevo te gaan. Welke van deze twee steden is leuker en interessanter? Ik ben nog nooit in de Balkan geweest.
  vrijdag 30 maart 2007 @ 12:02:33 #29
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_47825164
Beide zijn mooie steden hoor.

Ik vind het moeilijk om voor iemand anders hierover een keuze te maken.
Wel kan ik je enkele links geven, zodat je je keuze kan stofferen:

Beograd:
Site van de stad: http://www.beograd.org.yu/cms/view.php?id=220
Site van toerisme Beograd: http://www.tob.co.yu/english/index.html
http://wikitravel.org/en/Belgrade

Sarajevo:
Site van de stad Sarajevo: http://www.sarajevo.ba/en/
Site van tourisme Sarajevo: http://www.sarajevo-tourism.com/eng/
http://wikitravel.org/en/sarajevo

Kijk ook voor beiden op vritualtourist.com

Beograd is groter dan Sarajevo, maar Sarajevo is diverser (bijna alle ethniciteiten van oud jugoslavië zijn te vinden in deze stad).
Om je het nog wat moeilijker te maken (maar niet onmogelijk), beide steden liggen niet zo ver van elkaar af (ong 190 km). Als je voldoende tijd hebt zijn beide plekjes aan te raden. Zo zie je ook wat van het binnenland als je pendelt tussen deze steden. Natuurlijk alleen aan te raden als je met je spulen bereid bent om je te verplaatsen tijden de vakantie.
Lijepa li si !
  maandag 9 april 2007 @ 22:16:50 #30
57047 macondo
pi_48159852
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 21:55 schreef Hrvat het volgende:

Nog een tip: wij hebben allemaal een groot ego en trots, dus kan het je ver vooruit helpen om dat af en toe te strelen. Hierdoor gaan er deuren open die anders gesloten kunnen blijven.
Dus... niet beginnen over de 6-1 overwinning tijdens het WK voetbal '98?
Overal verstand van.
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:07:45 #31
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_48170149
Ik ben er met een kameraad in 2001 geweest. Mooie stad, destijds veel oorlogsschade. In totaal zijn we er 2 dagen geweest, we waren op doorreis naar Gorazde.

Destijds liep er nog veel UN personeel rond. Als je op het teras zat kon je dus gewoon mensen Nederlands horen praten 2 tafeltjes verderop.

Aanrader vindt ik de Ierse pub, achter het UN gebouw. Er stond een echte oudere Ier achter de bar en de zaak was afgeladen met UN ambtenaren/diplometen etc, leuke avond gehad.

Overdag zijn we langs de hoofdweg gelopen richting de binnenstad. (Onze wagen stond naast het het onderhoudsdepot van de UN) Halverwege hebben we een taxi gecharterd richting de binnenstad, het was best een eind lopen in de zomerse hitte. We wilden het Olympisch stadion nog bekijken, maar door tijdgebrek zijn we daar niet aan toe gekomen. Als ik er aan toe kom zet ik vanavond wat foto's online.
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
The pain was enough to make a shy bald buddhist reflect and plan a mass murder.
  dinsdag 10 april 2007 @ 20:55:31 #32
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_48191133

Sarajevo

UN gebouw

Binnenstad

Binnenstad
U geeft mij het gevoel alsof ik met één been in de stijgbeugel ben blijven hangen en mijn paard me door een met wilde bijen bevolkt brandnetelveld sleurt.
pi_48191527
Bedankt voor het uploaden van de foto's! Goede sfeerimpressie
  dinsdag 10 april 2007 @ 21:28:21 #34
120777 Saabmobiel
Hopsieflopsie!
pi_48192611
Dank je!
Ik heb nog wat foto's toegevoegd (scansoftware werkt niet echt mee)

Op de onderste foto liepen wij op de stoep en bij elk gat in het troittoir keken we elkaar aan: granaatinslag? of gewoon een gat in het beton... of toch een granaatinslag.. heel bizar.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 april 2007 @ 22:43:49 #35
73911 ultra_ivo
pi_48196934
Granaatinslagen herken je direct. Een gat met eromheen in ovalen vorm allemaal kleine gaatjes.
pi_48561504
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 08:23 schreef catheau het volgende:
Ik was van plan om over een maand en paar dagen een bezoekje te brengen aan Belgrado, maar nu ben ik (mede door dit dit topic) toch aan het denken om naar Sarajevo te gaan. Welke van deze twee steden is leuker en interessanter? Ik ben nog nooit in de Balkan geweest.
Zowel Belgrado als Sarajevo zijn fantastisch. Maar als je van een goed nachtleven houdt is Belgrado echt een aanrader. Het is echt een stad die bruist van de energie en tijdens de weekends zijn alle ethnische groepen uit het voormalig Joegoslavie in de club scene te vinden.
Vooral het grote aantal Kroaten heeft me verbaasd. Zij vertelden mij dat uitgaan in Zagreb niet meer te betalen was en Belgrado is een prima alternatief..............men spreekt dezelfde taal ( al zullen vele Kroaten hun best doen dat te ontkennen ) , het is te bereizen met de trein en het is goedkoop.

En als je van mooie vrouwen met klasse houdt is belgrado helmaal top.......maar dat geldt eigenlijk voor heel ex-Yugo
pi_48574819
Ik vond dit leuke artikel in een belgische krant.

Belgrado is 'Sin City' voor Kroatische en Sloveense jongeren

BELGRADO, 22 januari 2006 (IPS) - Belgrado is weer een doelwit, maar dit keer voor Kroatische jongeren die graag een weekendje fuiven in de Servische hoofdstad. Ook Sloveense jongeren hebben Belgrado weer ontdekt. Tussen jongeren uit de drie Balkanlanden worden de banden weer aangehaald, tussen ouderen minder. Mijn ouders zouden over hun toeren gaan als ze wisten dat ik wel eens een weekendje in Belgrado doorbreng, zegt de 22-jarige Janja Bacic uit Zagreb.

De jongeren uit de buurlanden arriveren 's zaterdags massaal in Belgrado. Ze nemen een goedkoop hotelletje, brengen de dag shoppend door en werpen zich 's nachts vol overgave in het onovertroffen nachtleven.

Ik hou van reizen en leer graag nieuwe mensen kennen, zegt de 24-jarige Lena Sasic, een studente uit Zagreb, terwijl ze door de trendy Knez Mihajlova-straat flaneert. Belgrado is de perfecte plaats voor veel fun en goed shoppen, en bovendien, iedereen verstaat je!

Serviërs en Kroaten spreken bijna dezelfde taal. Kroatië maakte net als Slovenië deel uit van het voormalige Joegoslavië. Slovenië werd in 1991 onafhankelijk; na een burgeroorlog die duurde tot 1995 werd ook Kroatië zelfstandig.

Onder veel mensen in voormalig Joegoslavië heerst het vooroordeel dat Kroaten en Serviërs weinig uitstaans met elkaar hebben. Maar in Belgrado valt daar weinig van te merken. Lena Sasic: De mensen kijken me gewoon nieuwsgierig aan als ze mijn accent uit Zagreb horen. De meesten zeggen ‘welkom, het doet zoveel deugd om dat weer te horen’.

Tussen Belgrado en Zagreb ligt een 400 km lange snelweg, modern maar grotendeels verlaten. Het verkeer heeft nog steeds niet het peil van voor de burgeroorlog bereikt. Jonge Kroaten komen naar Belgrado per auto, bus of trein. Reguliere bus- of treinverbindingen werden pas enkele jaren geleden hersteld.

Lana's vriendje Maja Matic (25) is meer een liefhebber van het nachtleven. In Zagreb heb je geen bootclubs die openblijven tot de vroege uurtjes, zoals hier in Belgrado. De mensen zijn hier relaxter dan bij ons. Waar in Belgrado de Sana en de Donau samenvloeien, liggen honderden bootrestaurantjes en nachtclubs naast elkaar te dobberen. De live groepjes spelen er alles, van zigeunermuziek tot Servische folk en jazz. De clubs worden door zowel het jongere als het oudere publiek aangedaan. De clubs bezorgden Belgrado een nieuwe bijnaam: Sin City.

Belgrado is goedkoper dan de meeste andere steden in de regio. De meeste bekende merken zijn er goedkoper te vinden. In de winkels krioelt het van de buitenlandse koopjesjagers. Met zijn twee miljoen inwoners is Belgrado de grootste stad in de Balkanregio.

Terwijl jonge Kroaten pas onlangs Belgrado hebben ontdekt, vieren hun Sloveense generatiegenoten al sinds 2000 nieuwjaar in de regionale metropool. Dit jaar waren er dat 35.000, een record.

Servië opende de grenzen voor zijn buren in 2000, nadat voormalig president Slobodan Milosevic de macht verloren had. Zijn regime leidde Servië naar de oorlogen van de jaren '90, dat de Serviërs de reputatie bezorgde van oorlogszuchtige en wrede mensen. Propaganda in Kroatië en Bosnië versterkte dat beeld nog.

Belgrado is compleet het tegenovergestelde van wat ons erover werd verteld, zegt Janja Bacic uit Zagreb verbaasd. En toch vertel ik mijn ouders niet dat ik hier wel eens een weekendje doorbreng, ze zouden compleet beginnen 'freaken'. Veel Kroaten haten Servië gewoon, of krijgen al kippenvel bij de gedachte dat ze het zouden bezoeken. Ik vertel mijn ouders dus liever dat ik aan de (Adriatische) kust zit.

Janja's voorzichtigheid is niet geheel onterecht. Veel Kroaten stuurden kwade lezersbrieven naar de kranten toen die schreven dat hun kinderen naar Belgrado trokken. Iemand stelde dat dergelijke excursies de Kroatische jeugd vergiftigen, een andere dat ze dreigden Kroaten mee te slepen in een nieuwe, maar onmogelijke vriendschap met de Serviërs.

Vele anderen zien er wel de voordelen van in. Er staat een nieuwe generatie klaar, die niet doordrongen is van ideologie, haat, angst of oorlog, oordeelt Stjepan Gredelj, professor sociologie aan de universiteit van Belgrado. Zelf is hij een Kroaat die opgroeide in Belgrado.

De jeugd leeft gelukkig niet in het verleden. Hoe meer contact ze hebben, hoe beter ze elkaar leren kennen. De banden opnieuw aanhalen is een goed begin, al groeit het uit nieuwsgierigheid naar hoe het nachtleven elders is. (JV/PD)

Categoriën: Population - Europe

Auteur: Vesna Peric Zimonjic.
  FOK!fotograaf zaterdag 21 april 2007 @ 17:13:54 #38
73911 ultra_ivo
pi_48575112
De volslagen kloof tussen de huidige jeugd en de middengeneratie ken ik uit de Balkan. Toen ik een paar jaar geleden door Servië fietste vroegen scholieren me ook hoe de buitenwereld over Servië dacht. Dat met een ondertoon van 'onze ouders hebben er een zootje van gemaakt'.
  zondag 22 april 2007 @ 21:42:18 #39
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_48614132
Ik heb hier in Belgie vele servische vrienden en vriendinnen. Het is maar goed ook dat de kloof vervaagd.

Helaas merk je wel nog steeds dat wanneer de alcohol begint te werken sommigen in oude negatieve patronen vervallen, maar dat kan eenderwaar voor vervelende gevolgen leiden.

Om een sprekend voorbeeld te geven, vertel ik iets over de verstandhouding Kroaten en serviers uit mijn omgeving.
Een buurman van mijn familie is oorlogsveteraan van de Kroaten. Hij heeft Dubrovnik verdedigd tijdens de belegering en heeft ook in Slavonie gevochten tijdens Oluja.
Hij heeft altijd verteld dat hij niets tegen de serviers heeft, en dat hij enkel zijn land verdedigde en niet de serviers wilde aanvallen.
Na de oorlog heeft hij zich gesetteld, heeft voor zichzelf besloten een rustig en ontstressd leven te leiden en heeft zelfs een lieve servische vrouw gevonden waar hij mee getrouwd is. Nu woont hij in een gezellig huisje met uitzicht op de Adriatische zee...
Niks haat, afgunst of iets dergelijks in zijn leven.

We zijn allemaal mensen uiteindelijk, zegt hij telkens.
Lijepa li si !
pi_48619741
quote:
Op zondag 22 april 2007 21:42 schreef Hrvat het volgende:
Ik heb hier in Belgie vele servische vrienden en vriendinnen. Het is maar goed ook dat de kloof vervaagd.

Helaas merk je wel nog steeds dat wanneer de alcohol begint te werken sommigen in oude negatieve patronen vervallen, maar dat kan eenderwaar voor vervelende gevolgen leiden.

Om een sprekend voorbeeld te geven, vertel ik iets over de verstandhouding Kroaten en serviers uit mijn omgeving.
Een buurman van mijn familie is oorlogsveteraan van de Kroaten. Hij heeft Dubrovnik verdedigd tijdens de belegering en heeft ook in Slavonie gevochten tijdens Oluja.
Hij heeft altijd verteld dat hij niets tegen de serviers heeft, en dat hij enkel zijn land verdedigde en niet de serviers wilde aanvallen.
Na de oorlog heeft hij zich gesetteld, heeft voor zichzelf besloten een rustig en ontstressd leven te leiden en heeft zelfs een lieve servische vrouw gevonden waar hij mee getrouwd is. Nu woont hij in een gezellig huisje met uitzicht op de Adriatische zee...
Niks haat, afgunst of iets dergelijks in zijn leven.

We zijn allemaal mensen uiteindelijk, zegt hij telkens.
Mooie woorden.....Hrvat. Wanneer mensen als jij de macht hadden gehad in 1991 was het allemaal zo'n vaart niet gelopen. Serviers en Kroaten hebben meer gemeen dan ze willen erkennen en alleen om politieke redenen werden ze tegen elkaar uitgespeeld.

Ik zeg altijd dat als Oliver Dragojevic een concert geeft in Belgrado de oorlog echt voorbij is
  FOK!fotograaf maandag 23 april 2007 @ 00:54:26 #41
73911 ultra_ivo
pi_48619981
Vorig jaar sprak ik met iemand die uit West-Slavonië komt. De plaatselijke Kroaten zijn er nu achtergekomen dat de door henzelf verjaagde Serviérs uit de Krajina vele dichter bij hen stonden dan de uit Bosnië verdreven Kroaten die nu in West-Slavonië wonen.....
  maandag 23 april 2007 @ 00:57:36 #42
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_48620040
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:27 schreef macondo het volgende:
Over anderhalve maand ga ik met twee vrienden een paar dagen naar Sarajevo. Ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegengekomen die daar geweest is, en vraag me ook af wat er zoal te doen is. Erg veel reisgidsen zijn er ook niet te vinden over Bosnie..

Heeft iemand enig idee wat er zoal te doen en te zien valt in Sarajevo?
Ik was er in '92. Een echt vakantieland vond ik het niet echt...
  maandag 23 april 2007 @ 04:49:49 #43
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_48621448
quote:
Op maandag 23 april 2007 00:57 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Ik was er in '92. Een echt vakantieland vond ik het niet echt...
Je was verdomme 10 ofzo.
pi_48626656
quote:
Op maandag 23 april 2007 00:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Vorig jaar sprak ik met iemand die uit West-Slavonië komt. De plaatselijke Kroaten zijn er nu achtergekomen dat de door henzelf verjaagde Serviérs uit de Krajina vele dichter bij hen stonden dan de uit Bosnië verdreven Kroaten die nu in West-Slavonië wonen.....
Klopt !!!! De regionale overeenkomsten zijn veel groter dan de ethnische verschillen.

Ook Sarajevo is van karakter veranderd ( en niet ten goede ) door het vertrek van de ethnische Serviers en de toestroom van moslim vluchtelingen ( vooral uit oost Bosnie...o.a. Sebrenica ). Deze hebben niets gemeen met de oorspronkelijke, moderne moslims uit Sarajevo. Ook hier waren de overeenkomsten met de nu vertrokken Serviers veel groter en Sarajevo is niet meer het Sarajevo van voor de oorlog.

De oorspronkelijke moslim inwoners van Sarajevo beginnen zich b.v. te ergeren aan de steeds meer voorkomende hoofddoekjes en sluiers bij jonge moslim vrouwen. Dit was iets dat vroeger totaal niet bij de stad hoorde maar is meegemomen door traditionele moslim vluchtelingen van het platte land.
  maandag 23 april 2007 @ 20:51:24 #45
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_48646837
quote:
Op maandag 23 april 2007 00:43 schreef druze_eddy het volgende:

[..]

Mooie woorden.....Hrvat. Wanneer mensen als jij de macht hadden gehad in 1991 was het allemaal zo'n vaart niet gelopen. Serviers en Kroaten hebben meer gemeen dan ze willen erkennen en alleen om politieke redenen werden ze tegen elkaar uitgespeeld.

Ik zeg altijd dat als Oliver Dragojevic een concert geeft in Belgrado de oorlog echt voorbij is
Ik denk dat ik de laatste ben die politieke ambitie heeft.
Je hebt trouwens zelf groot gelijk, toen je zei: "De regionale overeenkomsten zijn veel groter dan de ethnische verschillen."

Ik ben trouwens een grote fan van Oliver. zo maken ze er tegenwoordig niet veel meer...
Lijepa li si !
  dinsdag 8 mei 2007 @ 13:12:05 #46
57047 macondo
pi_49140035
Vorige week ben ik een lang weekend in Sarajevo geweest. Het was er geweldig weer en de hele stad is een zee van terrasjes. Het oude centrum is mooi en bijzonder, zo middeleeuws zie je ze zelden.

Erg veel bijzondere attracties kent de stad niet, maar het was aangenaam om er te zijn. Ik geloof dat we de stad in een dag gezien hebben. We hebben per taxi alle bijzonderheden (de tunnel!) bezocht, en daarna heeft de taxichauffeur zelf nog wat bijzonderheden laten zien. (park, kasteel). De meter van de taxi loopt alleen per kilometer. Erg gesteld op Serven waren de chauffeurs niet - als we een auto met een Servisch kenteken tegenkwamen werd hij duidelijk gehaat. Alle chauffeurs hebben trouwens gevochten in de oorlog.

Toeristisch was het niet, iedereen vroeg zich af wat we er kwamen doen. Het nachtleven was wel leuk zaterdag. Wel veel verborgen werkloosheid. Je bier aan de bar bestellen was er niet bij, want daar was een legioen aan obers voor in dienst. Sterker nog, aan de bar staan was in de Irish pub zelfs verboden.

Wel redelijk veel hoofddoekjes en zelfs burka's. Eten in het oude centrum is lastig, als je wat te drinken wilt bij je worstjes.

Ook een dagje Mostar aangedaan met een huurauto. De oude brug bewonderd, en voor het eerst enorm veel toeristen om ons heen. Enorm veel snelheidscontroles en flitsers, niet normaal. Lijkt weer op verborgen werkloosheid. We hoefden geen boete te betalen toen we 100 reden waar 60 toegestaan was. Aardig van de agenten.

Voor de mooie vrouwen hoef je trouwens niet naar Sarajevo.. En de kerels zien er vaak uit als levensgevaarlijke criminelen. Maar dat ter zijde. In ieder geval vier fantastische dagen gehad op de Balkan!
Overal verstand van.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 15:09:02 #47
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_49269713
Leuk dat je je verhaal hier komt vertellen.

Is inderdaad hoe ik het mij ook herinner.
En wat betreft die mooie vrouwen, dat waren diegene met burka's!
Lijepa li si !
  vrijdag 11 mei 2007 @ 16:25:10 #48
167723 sanni
Acima de seu
pi_49272877
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 19:10 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klopt. Daar ben ik van de zomer geweest. Met uitleg van een plaatselijk esperantist die nog meegegraven heeft aan de tunnel. Een paar foto's:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Huizen met kogelgaten kom je meer in de buurt van het vliegveld tegen. Met name daar is er enorm gevochten. En die regio is gewoon met de tram te bereiken. Voor de echt spectaculaire oorlogsresten moet je toch meer de binnenlanden in.
gesellig als je op vakantie bent.... ken je netzo goed naar Beiroet gaan lijkt me..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')