quote:
Op woensdag 21 maart 2007 08:43 schreef Xcalibur het volgende:[..]
joh
![]()
Wat is de beste tactiek voor een beginner: lange (resultaat over maanden / jaren) of korte (resultaat over dagen / weken) termijn?
Mijn gevoel zegt korte termijn, omdat je dat veel sneller in de gaten hebt wat er gebeurt en wat voor resultaat dit heeft. Ik denk dat je hiermee ook wel mee risico loopt? Lange termijn is voor mijn gevoel nogal passief.
Correct me if I'm wrong, ik heb er écht geen verstand van namelijk
![]()
Ik denk dat je meer moet gaan voor de korte termijn inderdaad. Niet een periode van weken maar bijv een periode van
6-9 maanden. Dan kan je zien of je aan en verkopen ook een structureel effect hebben op je portefeuile. Als je naar de korte termijn gaat kijken en je portefeuille stijgt van 500 naar 600 euro kan je denken dat je het goed doet. Het kan ook zijn dat je een paar lucky shots hebt gehad en dat je portefeuille morgen weer op 400 euro staat.
Controleer wat de volatiliteit is van de stukken waar je in gaat beleggen. Stukken met een volatilteit (beweeglijkheid)
van lager dan 1 zijn relatief koersgevoelig hoger dan 1 relatief minder koersgevoelig.
Spreiding is ook wel een goeie om bij stil te staan. Door spreiding aan te brengen in je portefeuille vermijd je bijv. branchrisico's. Op het moment dat je alleen maar farma aandelen hebt en de farma klapt onderuit heb je een redelijk gat in je portefeuille. Dit geldt ook voor beleggen in regio's en beleggingsinstrumenten (aandelen, obligaties etc)
Als het slecht gaat met je aandelen zal het waarschijnlijk slecht gaan met ál je aandelen. Obligaties daarentegen reageren over het algemeen weer redelijk positief op tegenvallende resultaten bij aandelen. Vandaar breng spreiding aan in je regio's, branches en instrumenten.