abonnement Unibet Coolblue
pi_47215036
Ik zocht vandaag op het internet voor een bepaald product voor een goede prijs. Een aantal dingen vielen me op, namelijk dat er maar een beperkt aantal uitvoeringen via internet te krijgen is (althans via de grotere zaken), ook vielen de hoge prijzen me op.
Zo ben ik op het idee gekomen om een webshop te beginnen voor voorlopig alleen het product dat ik voor ogen heb. Ik heb namelijk een groothandel in de VS gevonden die dit specifieke product (mits je een partij van een bepaald aantal besteld) goedkoop kan leveren. Je snapt het al, ik heb een paar vragen, ervanuitgegaan dat ik ben ingeschreven bij de KVK.

1. Wat komt erbij kijken om dit product te importeren, van een groothandel, niet van de fabrikant? Belasting aan de grens, ook met BTW-nummer? (Uit de VS, komt per verpakking van +/- 10)

2. Kan ik dit product zomaar goedkoop aanbieden? Het is een populair merk en ik heb ergens gelezen dat het product normaal gesproken niet onder een bepaalde prijs verkocht mag worden van de fabrikant. Kan ik dat ergens terugvinden? En wat zijn de consequenties als ik het toch doe?

3. Is de boekhouding dermate lastig dat ik het niet alleen zou kunnen? (Heb er wel een beetje kaas van gegeten)

Ik zie jullie denken, ik ga ff "weet je wat jij zou moeten doen" posten. Liever niet doen, ik vraag het liever zo even voordat ik het serieus aan ga pakken.
  dinsdag 13 maart 2007 @ 01:08:42 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47215377
1. Ik neem aan dat je een BTW-nummer zal aanvragen. In dat geval hoef jij zelf geen BTW te betalen over wat je inkoopt en moet je wel BTW rekenen over wat je verkoopt (en dit afdragen). Zonder BTW-nummer mag je ook geen BTW op je factuur zetten over de verkoop, het is dus eigenlijk sowieso nodig om enigszins professioneel over te komen. Als je van buiten de EU importeert hoef je geen BTW daarover te betalen. Het kan wel zijn dat er invoerrechten geheven worden over het artikel; de Belastingtelefoon kan jou vertellen hoeveel dit is voor jouw specifieke product.

2. Zolang het op kleine schaal gebeurt weten ze niet dat je bestaat. Ze kunnen je verder weinig maken, maar word je echt succesvol dan kan het zijn dat ze moeilijk gaan doen tegen je leverancier. Dit zal echter niet zo snel gebeuren denk ik.

3. Je kan het zelf, maar ik kan aanraden om je het eerste jaar te laten bijstaan door een goede accountant en deze later 'on call' te houden in geval van vragen. Het is niet moeilijk, zeker als je wat boekhoud-ervaring of -vakken hebt gehad, maar sommige zaken zijn gewoon niet intuitief. Er gaat wel wat tijd in zitten. En de regelgeving en belastingdienst-programma's wijzigen constant. Je kan een relatief goedkoop boekhoudpakket gebruiken zoals Davilex, maar ik doe de (vrij simpele) boekhouding van mijn BV-tje gewoon in Excel.

En inderdaad, absoluut, ga naar de KvK. Ze hebben cursussen, seminars, en de medewerkers geven zelf ook goede en - zeer belangrijk - onafhankelijke info. Ik ben er vorige maand nog langs geweest om wat navraag te doen over verzekeringen bijvoorbeeld.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_47215430
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 01:08 schreef soylent het volgende:
1. Ik neem aan dat je een BTW-nummer zal aanvragen. In dat geval hoef jij zelf geen BTW te betalen over wat je inkoopt en moet je wel BTW rekenen over wat je verkoopt (en dit afdragen). Zonder BTW-nummer mag je ook geen BTW op je factuur zetten over de verkoop, het is dus eigenlijk sowieso nodig om enigszins professioneel over te komen. Als je van buiten de EU importeert hoef je geen BTW daarover te betalen. Het kan wel zijn dat er invoerrechten geheven worden over het artikel; de Belastingtelefoon kan jou vertellen hoeveel dit is voor jouw specifieke product.

2. Zolang het op kleine schaal gebeurt weten ze niet dat je bestaat. Ze kunnen je verder weinig maken, maar word je echt succesvol dan kan het zijn dat ze moeilijk gaan doen tegen je leverancier. Dit zal echter niet zo snel gebeuren denk ik.

3. Je kan het zelf, maar ik kan aanraden om je het eerste jaar te laten bijstaan door een goede accountant en deze later 'on call' te houden in geval van vragen. Het is niet moeilijk, zeker als je wat boekhoud-ervaring of -vakken hebt gehad, maar sommige zaken zijn gewoon niet intuitief. Er gaat wel wat tijd in zitten. En de regelgeving en aangifteprogramma's wijzigen constant.

En inderdaad, absoluut, ga naar de KvK. Ze hebben cursussen, seminars, en de medewerkers geven zelf ook goede en - zeer belangrijk - onafhankelijke info. Ik ben er vorige maand nog langs geweest om wat navraag te doen over verzekeringen bijvoorbeeld.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben nog wel een beetje huiverig voor punt 2, is er iemand die me er wat meer over kan vertellen?
pi_47216955
*niet met eCommerce gaan werken. Je zult invoerrechten moeten betalen op de waarde van het produkt en of dat samen met de vervoerstarieven nog tot een leuke marge leidt vraag ik me ten zeerste af. Oh en even uitzoeken natuurlijk of die minimum-prijsstelling op Europa danwel geheel Europa van toepassing is.

[edit]
Oh, effe over punt 2. Boven een bepaald bedrag ($300) moeten de gegevens van het uit te voeren produkt bekend worden gemaakt aan de Amerikaanse overheid. Je kunt dus niet zomaar even voor een x bedrag materialen in de VS bestellen zonder dat de Nederlandse douane er weet van heeft. Na een evt. tweede bestelling en shipment kunnen ze gerust plots bij je aan de deur staan. Mits je niet conform de invoer-wetten handelt natuurlijk.
[/edit]

[ Bericht 43% gewijzigd door Bushmaster op 13-03-2007 03:58:01 ]
Eigen brokjes eerst.
pi_47217210
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 00:50 schreef MatiCe het volgende:
2. Kan ik dit product zomaar goedkoop aanbieden? Het is een populair merk en ik heb ergens gelezen dat het product normaal gesproken niet onder een bepaalde prijs verkocht mag worden van de fabrikant. Kan ik dat ergens terugvinden? En wat zijn de consequenties als ik het toch doe?
Hoewel sommige grote merken verkopers dwingen een bepaalde minimumprijs te hanteren is dit in Nederland bij wet verboden. Je hebt dit, onder andere, bij de supermarkt oorlogen kunnen zien: Ook daar wilde merken een minimumprijs afdwingen en zijn ze in conflict gekomen met de supermarkten die weigerden zich aan die prijzen te houden. Gevolg: De supermarkt verkoopt het product niet meer omdat de leverancier niet meer wil leveren.

Ofwel: De enige manier waarop dat merk kan afdwingen dat jij hun minimumprijs hanteert is door te stoppen met leveren. Aangezien jij via een groothandel werkt zal dat lastig worden voor dat merk....
pi_47217272
Reken jezelf niet te snel rijk...

Voor mijn werk importeer ik ook spullen vanuit amerika.
Onze verkoopprijs is ongeveer het dubbelle van de dollarprijs die je er in amerika voor zou betalen en nog verdienen we er maar heeeeel weinig aan.

Nu weet ik dat het per product verschilt maar over het algemeen zijn de invoerrechten en transportkosten mega hoog.
Probeer eens te kijken wat je product in europa kost bij groothandels, dan kan je een inschatting maken wat het jou gaat kosten.

Linkje naar een download op de belastingsite...
- To blerf or not to blerf.... Thats the question! -
pi_47261158
Ik heb in China een leverancier gevonden van het product dat ik zoek. Deze leverancier is bereid een sample op te sturen. De sample heeft een waarde van tegen de honderd dollar (inclusief shipping tegen de honderd euro). De sample wil ik prive ontvangen, ik heb me namelijk nog niet ingeschreven bij de KVK.

Hoe gaat het nou met BTW en invoerrechten? I heb op de site van KVK, belastingdienst en Douane gekeken maar het enige dat ik weet is dat het niet om een product gaat waar accijns op zit (electronica).
  woensdag 14 maart 2007 @ 12:46:13 #8
92991 dvdk
Tired of yo bullshit!
pi_47261797
het zijn toch geen vrouwen he?
pi_47262335
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 12:46 schreef dvdk het volgende:
het zijn toch geen vrouwen he?
Nee, die haal ik uit het oostblok.
pi_47266434
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 12:46 schreef dvdk het volgende:
het zijn toch geen vrouwen he?
pi_47279019
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:03 schreef MatiCe het volgende:

[..]

Nee, die haal ik uit het oostblok.
je kan idd beter producten binnen EU landen importeren, dat scheelt een hoop extra geld.
Facts don't care about your feelings
pi_47452166
Ik heb het product gevonden binnen de EU, Engeland om precies te zijn.

Dat pakketje dat ik uit Engeland krijg (is particulier bestelden wordt particulier geleverd), wordt dat aan de grens gecontroleerd, ook nu er vrij verkeer van goederen is binnen de EU?

Oftewel: moet ik als particulier extra betalen als ik iets uit Engeland koop?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 00:07:11 #13
73209 dnzl
Minimalist.
pi_47458329
Ik gok dat je HD-producten wil verkopen
pi_47458855
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 00:07 schreef dnzl het volgende:
Ik gok dat je HD-producten wil verkopen
Fout gegokt
  dinsdag 20 maart 2007 @ 10:14:52 #15
154451 joeltje
Oldskooler
pi_47463709
Hoe zit het met de CE-keurmerken, product aanspraakelijkheid enzo, heb je daar ook nog wat mee te maken?
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_47471521
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 10:14 schreef joeltje het volgende:
Hoe zit het met de CE-keurmerken, product aanspraakelijkheid enzo, heb je daar ook nog wat mee te maken?
CE-keurmerk heeft het niet, productaansprakelijkheid is niet echt van toepassing.

Toch vanwege dat CE-keurmerk, wordt het pakje aan de grens echt opengemaakt?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 14:29:44 #17
154451 joeltje
Oldskooler
pi_47471813
Kan hoeft niet.... volgens mij doen ze een lukraak controle bij de duoane... Maar ik ben hier geen kenner in hoor! Ik bedacht me alleen dat je met garantie zit, keurmerken, eventuele aansprakelijkheid, veiuligheid voor consument enzo....
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_47502158
Ik denk dat je hier toch wel problemen mee kunt krijgen. Wat jij van plan bent wordt wel parallelimport genoemd. Waarschijnlijk heeft de leverancier in Nederland/de EU een alleenvertegenwoordiger aangesteld. De leverancier (eigenaar) van het product kan parallelimport verbieden bij producten die van buiten de EER komen en buiten de officiele distributiekanalen op de markt gebracht worden.
Een handige website met veel informatie is http://www.internationaalondernemen.nl

Oh en je andere vraag, binnen de EU worden pakjes niet meer opengemaakt, er is idd vrij verkeer van goederen dus geen douanecontrole. Het is wel zo dat er extra administratieve eisen aan verbonden zijn ivm belastingen.
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_47502470
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:41 schreef Étoile het volgende:
Ik denk dat je hier toch wel problemen mee kunt krijgen. Wat jij van plan bent wordt wel parallelimport genoemd. Waarschijnlijk heeft de leverancier in Nederland/de EU een alleenvertegenwoordiger aangesteld. De leverancier (eigenaar) van het product kan parallelimport verbieden bij producten die van buiten de EER komen en buiten de officiele distributiekanalen op de markt gebracht worden.
Een handige website met veel informatie is http://www.internationaalondernemen.nl

Oh en je andere vraag, binnen de EU worden pakjes niet meer opengemaakt, er is idd vrij verkeer van goederen dus geen douanecontrole. Het is wel zo dat er extra administratieve eisen aan verbonden zijn ivm belastingen.
Nee het gaat absoluut niet om paralelimport. Ik besef dat het een beetje lastig is te zeggen hoe en wat als ik niet vertel wat het product is, maar dat houd ik liever voor me.
pi_47504250
Het is dus iets wat nog niet op de nederlandse markt te koop is? Ik snap dat je niet precies wil zeggen wat het is

overigens vind ik je avatar echt te goor voor woorden
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_47507662
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 11:40 schreef Étoile het volgende:
Het is dus iets wat nog niet op de nederlandse markt te koop is? Ik snap dat je niet precies wil zeggen wat het is

overigens vind ik je avatar echt te goor voor woorden
Het is slechts sporadisch te koop, en dan tegen prijzen met een vrij hoge winstmarge. Ik ga dus nietrondbazuinen wat het is . Als het goed is wordt het pakketje vandaag verzonden, dus ik merk vanzelf wel wat er gebeurd.
  woensdag 21 maart 2007 @ 13:44:29 #22
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_47508767
Hou in iedergeval rekening met de beveiliging en de juridische aspecten:
De 'Wehkamp printer' - wat denken we ervan?
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')