abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 april 2007 @ 22:34:37 #26
50241 wokje
Oosters Roerbakpannetje
pi_48273125
Wauw bedankt! Gaat zeker lukken zo!
Your best friend is you, I'm my best friend too
I share the same views and hardly ever argue
pi_48770135
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:14 schreef Ghanschje het volgende:
Zo kan ik dus wel zien bij mensen die het goed kunnen dat je je knieen moet buigen (of dat lijkt alleen maar zo?) en door de bocht gaan is me nu gelukt met extra afzetten met de buitenste voet of meer druk geven op de buitenste voet terwijl ik de binnenste voet met maar 1 wieltje op de grond laat staan (ervaring leert dat je anders op je muil valt )
De kunst van een bocht rijden is om met twee voeten af te zetten en niet alleen met de buitenste. Dat vergt een hoop oefening maar dan weet je wat het idee is. Kniehoek hoeft niet zo overdreven als bij schaatsen maar verhoogt stabiliteit en kracht van de afzet. En je kunt gemakkelijker op hoge snelheid door de bocht ivm middelpuntvliegende krachten e.d. (zwaartepunt laag = minder last van) Probeer zowieso met een lichte buiging in de knieen te rijden (nietdoen is trouwens moeilijker dan een beetje wel doen). Dieper zitten kost een hoop kracht, daarom zie je mensen die het goed kunnen het wel doen en anderen neit. Die trainen veel... sterkere spieren... etc.
quote:
Op maandag 26 maart 2007 16:14 schreef Ghanschje het volgende:
Mijn belangrijkste vraag gaat eigenlijk over het remmen. ik kom als het moet wel tot stilstand maar om elke keer nou om te vallen lijkt me niet de bedoeling. Ik heb trouwens skates zonder remblokje aan de achterkant. Het zijn 2e hands en de persoon die ze me verkocht had ze ooit eraf gehaald en was ze nu kwijt. Een vriend van me had het over het remmen met 1 skate slepend achter je maar dat blijkt in praktijk toch best lastig (zeker voor de eerste "les").
Remmen kan als elders in het topic aangegeven. V-stop (als met skien), T-stop (=slecht voor wielen), beetje zichzaggen remt ook erg af, rondje draaien (technisch moeilijker)... vele mogelijkheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door Uncle op 27-04-2007 11:27:39 ]
pi_48777003
Die T stop is mij nooit gelukt, als ik mijn achterste voet neer probeer te zetten ga ik opeens een bocht maken?
De omgekeerde V gebruik ik eigenlijk alleen om een beetje vaart te remmen, als ik ruim van te voren al zie dat het stoplicht op rood staat bijv. Voor een noodstop is het geen geschikte methode
Ik heb het remblokje nog wel op mijn skates maar gebruik het weinig.
pi_48788963
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 14:08 schreef computergirl het volgende:
Die T stop is mij nooit gelukt, als ik mijn achterste voet neer probeer te zetten ga ik opeens een bocht maken?
Dan heb je je gewicht niet helemaal op je standbeen maar deels verdeeld over de twee benen. Als je dan het ene been optild en je gewicht zit nog teveel naar die kant dan ga je inderdaad een bochtje maken. Probeer dus eerst om op 1 been te kunnen rijden en daarna kun je proberen om je andere been achter je te plaatsen om te remmen.
pi_48863355
Weet iemand waar je in Utrecht leuk kunt skaten? Is er een park dat geschikt is om te skaten? Of een andere route zonder al te veel verkeer van motorvoertuigen om je heen?
pi_48865470
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 11:03 schreef Uncle het volgende:

[..]

De kunst van een bocht rijden is om met twee voeten af te zetten en niet alleen met de buitenste. Dat vergt een hoop oefening maar dan weet je wat het idee is. Kniehoek hoeft niet zo overdreven als bij schaatsen maar verhoogt stabiliteit en kracht van de afzet. En je kunt gemakkelijker op hoge snelheid door de bocht ivm middelpuntvliegende krachten e.d. (zwaartepunt laag = minder last van) Probeer zowieso met een lichte buiging in de knieen te rijden (nietdoen is trouwens moeilijker dan een beetje wel doen). Dieper zitten kost een hoop kracht, daarom zie je mensen die het goed kunnen het wel doen en anderen neit. Die trainen veel... sterkere spieren... etc.
[..]

Remmen kan als elders in het topic aangegeven. V-stop (als met skien), T-stop (=slecht voor wielen), beetje zichzaggen remt ook erg af, rondje draaien (technisch moeilijker)... vele mogelijkheden.
Naast dat een V-stop veel lastiger is, mij erg link lijkt (2 "kwetsbare" voeten), niet prettig voor je enkels, zullen je wieltjes het zelfde slijten als met een T-stop (alleen gaan ze nu gelijk op, ipv 1 wat harder dan de andere).
pi_48865481
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 14:08 schreef computergirl het volgende:
Die T stop is mij nooit gelukt, als ik mijn achterste voet neer probeer te zetten ga ik opeens een bocht maken?
De omgekeerde V gebruik ik eigenlijk alleen om een beetje vaart te remmen, als ik ruim van te voren al zie dat het stoplicht op rood staat bijv. Voor een noodstop is het geen geschikte methode
Ik heb het remblokje nog wel op mijn skates maar gebruik het weinig.
Gebruik je "sterke" voet om op te blijven staan. Ik ben rechts, en rem met mn linker voet. Andersom dan ga ik de sloot in
pi_48865492
quote:
Op maandag 30 april 2007 14:05 schreef _Floddertje_ het volgende:
Weet iemand waar je in Utrecht leuk kunt skaten? Is er een park dat geschikt is om te skaten? Of een andere route zonder al te veel verkeer van motorvoertuigen om je heen?
Hoog Catherijne
pi_48879630
quote:
Op maandag 30 april 2007 16:31 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Naast dat een V-stop veel lastiger is, mij erg link lijkt (2 "kwetsbare" voeten), niet prettig voor je enkels, zullen je wieltjes het zelfde slijten als met een T-stop (alleen gaan ze nu gelijk op, ipv 1 wat harder dan de andere).
Ik deboelde met V-stop ook niet echt het ploegen zoals met skien maar meer het om en om afremmen op 1 been waarbij de sktes in V houdig staan. Dat levert vrijwel geen extra slijtage... Al gaat er toch om de maand wel een setje doorheen dus zou er ook nog wel bij kunnen
pi_48896292
quote:
Op dinsdag 1 mei 2007 07:25 schreef Uncle het volgende:

[..]

Ik deboelde met V-stop ook niet echt het ploegen zoals met skien maar meer het om en om afremmen op 1 been waarbij de sktes in V houdig staan. Dat levert vrijwel geen extra slijtage... Al gaat er toch om de maand wel een setje doorheen dus zou er ook nog wel bij kunnen
om de maand?

Ik doe nu al een jaar of 5 met mn wieltjes (ca. 200 km/droge 20+ graden week) en ze beginnen nu pas goed verrot te raken (althans, de lagers moeten zeer nodig vervangen worden, de wieltjes zijn lang geen 85mm groot meer, .. )
pi_48907112
Tsja, wedstrijdrijder he (landelijk B) dan slijt het allemaal wat sneller dan gemiddeld
  donderdag 3 mei 2007 @ 23:31:52 #37
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_48986237
Nou ik ga me er ook maar eens aan wagen, op internet skates gekocht van Tecnica (hopelijk een goede aankoop, totaal geen ervaring met skates). En volgende week maar even goed oefenen in het park, mijn eerste keer en ik ben nogal een angsthaas dus ik ben benieuwd of ik ga doorzetten
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_49056363
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 20:00 schreef Uncle het volgende:

[..]

Dan heb je je gewicht niet helemaal op je standbeen maar deels verdeeld over de twee benen. Als je dan het ene been optild en je gewicht zit nog teveel naar die kant dan ga je inderdaad een bochtje maken. Probeer dus eerst om op 1 been te kunnen rijden en daarna kun je proberen om je andere been achter je te plaatsen om te remmen.
Met deze tip in het achterhoofd is het gelukt om af te remmen met mn slepende voet! Vanmorgen moest ik een soort van noodstop maken (kwam bij een onoverzichtelijk kruispunt, maar het was nog vroeg, geen kip op de weg en ik hoorde geen auto, maar TOCH kwam er 1 aan) en ik verbaasde me zelf door met een heel snel klein rondje direct stil te staan!

Vanmorgen weer heerlijk geskate door Midden-Delfland, vanaf morgen zal het weer lastiger worden met de regen (btw, het is nog steeds niet gelukt om mn lagers uit het wiel te halen, maar goed, het is toch bijna tijd voor nieuwe wieltjes... )
pi_49056381
Ik hoop vandaag ook nog even te kunnen skaten..

Gisteren een nieuw speeltje binnengekregen, de Garmin Forerunner 205, en die wil ik eigenlijk wel graag even uittesten...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_49063251
Ik heb vandaag voor het eerst "geskate". Beetje geprobeerd om te remmen (met het remblokje). Het lukte aardig. Hopelijk dat de komende weken veel zon en weinig regen in petto hebben..

Zijn er trouwens indoorbanen om te (leren) skaten - omg. Amsterdam?
pi_49063363
Net de Garmin Forerunner uitgetest, bijna 26 kilometer gereden, en hij werkte goed!
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_49063599
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:22 schreef slakkie het volgende:
Ik heb vandaag voor het eerst "geskate". Beetje geprobeerd om te remmen (met het remblokje). Het lukte aardig. Hopelijk dat de komende weken veel zon en weinig regen in petto hebben..

Zijn er trouwens indoorbanen om te (leren) skaten - omg. Amsterdam?
Ik woon in Utrecht dus heb geen tips voor je wat betreft indoorbanen, maar ik kan je wel aanraden om een skatecursus te volgen. Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan terwijl ik daarvóór al heus wel eens ging skaten, maar die paar lesjes hebben me erg geholpen om allerlei verschillende manieren van remmen onder de knie te krijgen en wat zekerder op m'n skates te staan. Het waren maar vier lessen ofzo, dus je bent er helemaal niet lang mee bezig terwijl je er echt veel aan hebt.
pi_49070021
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:33 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Ik woon in Utrecht dus heb geen tips voor je wat betreft indoorbanen, maar ik kan je wel aanraden om een skatecursus te volgen. Dat heb ik een paar jaar geleden ook gedaan terwijl ik daarvóór al heus wel eens ging skaten, maar die paar lesjes hebben me erg geholpen om allerlei verschillende manieren van remmen onder de knie te krijgen en wat zekerder op m'n skates te staan. Het waren maar vier lessen ofzo, dus je bent er helemaal niet lang mee bezig terwijl je er echt veel aan hebt.
Ik heb al lopen googlen voor skatelessen. Ik vond het zelf ook wel verstandig, vooral voor het remmen. Ik wil uiteindelijk namelijk wel gewoon een keer door de stad skaten en dan is het volgens mij wel verstandig om iig te kunnen remmen

Zijn er trouwens indoorbanen in Utrecht? Dat is maar een half uurtje treinen en het centrum van Utrecht is niet verkeerd om ff uit te puffen.
pi_49070365
quote:
Op zondag 6 mei 2007 18:32 schreef slakkie het volgende:
Zijn er trouwens indoorbanen in Utrecht? Dat is maar een half uurtje treinen en het centrum van Utrecht is niet verkeerd om ff uit te puffen.
Toevallig heb ik daar laatst zelf ook naar zitten zoeken en ik geloof dat er wel een skatebaan (volgens mij ook indoor) is genaamd The Yard, maar jammer genoeg bevat hun website (www.the-yard.nl) geen informatie, alleen maar links en ik heb ook het idee dat die skatebaan vooral voor de echte die-hard skaters (met skateboards enzo) is en niet voor bejaarde vrouwen van 32 zoals ik.
  donderdag 10 mei 2007 @ 20:57:55 #45
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_49241354
quote:
Op donderdag 3 mei 2007 23:31 schreef Leinonlein het volgende:
Nou ik ga me er ook maar eens aan wagen, op internet skates gekocht van Tecnica (hopelijk een goede aankoop, totaal geen ervaring met skates). En volgende week maar even goed oefenen in het park, mijn eerste keer en ik ben nogal een angsthaas dus ik ben benieuwd of ik ga doorzetten
Yes ik heb ze inmiddels binnen en ik ben er echt blij mee. Heb ze net even uitgetest en het ging beter dan verwacht, vooral geprobeerd mezelf te leren remmen (met het remblokje) en stabiel te blijven. En ik moet zeggen, ik voel me al best zeker op die dingen, maar toch wil ik binnenkort wel een cursus doen. Want met het niveau waar ik nu op zit durf ik echt de stad niet door hihi

Klein vraagje trouwens, kun je het beste met je rug voorover buigen tijdens het skaten? en waar hebben jullie je handen? op je rug, of voor je uit en dan op de maat van je benen laten gaan?

noobje
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_49243836
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 20:57 schreef Leinonlein het volgende:
Klein vraagje trouwens, kun je het beste met je rug voorover buigen tijdens het skaten? en waar hebben jullie je handen? op je rug, of voor je uit en dan op de maat van je benen laten gaan?
Zeker als je nog niet zo stabiel op je skates staat, moet je altijd een beetje een voorovergebogen houding aannemen. Je verliest dan minder snel je evenwicht dan wanneer je rechtop skate en als je toch je evenwicht verliest, val je niet achterover maar voorover en kun je de klap opvangen met je armen. Je leert tijdens zo'n cursus ook vallen (uiteraard met knie-, elleboog- en pols/handbeschermers om): je laat je eerst op je knieën vallen, dan val je verder voorover, eerst met je ellebogen op de grond en daarna met je handen. In zo'n cursus leer je ook dat je in het begin het beste met je armen los kunt skaten, het liefst met je handen voor je uit. Dan val je altijd goed. Op een gegeven moment, als je beter gaat skaten en wat minder bang bent om te vallen dan merk je vanzelf dat je die beginnershouding niet meer nodig hebt. Als je beter gaat skaten, ben je ook beter in staat om je evenwicht te herstellen. In het begin kletter je bij ieder takje meteen op de keien maar later niet meer.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:11:56 #47
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_49258999
Zo, daar heb ik wat aan, bedankt voor alle informatie. Ik had zelf inderdaad ook al het gevoel dat ik mezelf veel beter corrigeren kon toen ik met mijn armen voor me uit skate. Daar ga ik dus mee door, en opzoek naar een goede (val)cursus. Ik ben altijd zo´n iemand die als de dood is om te vallen, dus ik hoop dat zo´n cursus die angst een beetje weg kan nemen.

In het weekend weer lekker oefenen!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_49260234
Ik zie dat het gedurende het weekend gaat regenen... Vriendin heeft als het goed is zaterdag haar skates, hopelijk zijn de weergoden ons goed gemutst en zorgen ze voor veel zon zodat we samen heerlijk kunnen klungelen. Maar heb zo'n idee dat dat niet gaat gebeuren..
pi_49295147
Voorovergebogen rijden heeft als nadeel dat je veel sneller voorover valt als je over een takje/hobbeltje rijdt. Zelfs voor beginners raad ik eerder aan om heel ietsje door je knieen te zakken en dan jje gewicht midden op je skeeler te hebben. Door een lichte kniehoek kun je gemakkelijker corrigeren als je uit balans raakt en val je dus niet zo snel achterover.

Op die manier kun je ook nog eens gemakkelijker OPZIJ afzetten. Veel beginners proberen 'te lopen' op skeelers en zetten heel erg naar achetren af en daardoor ben je ook snel je balans kwijt. Zijwaarts afzetten is niet alleen veel effectiever, je blijft ook veel beter in balans dus dat is dubbele winst
pi_50203266
Lekker gereden vandaag lekker weer ervoor
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')